Skocz do zawartości

Silnik MK-17


bzik4

Rekomendowane odpowiedzi

Przeróbkę robiłem kilka lat temu i niestety nie znalazłem u siebie silnika. Chyba go wydałem, jeśli znajdę i będzie jeszcze "żył" u nowego właściciela, to zrobię zdjęcia. Na razie tylko rysunek. Świece do CSTKAM-ów miały postać takiego "kapelusika z antenką" :lol: i mocowane były przez docisk głowicą do cylindra. Jeśli dobrze pamiętam zewnętrzna średnica cylindra 17-nastki to 14 mm i tyle tez miała ta świeca w swojej najszerszej części. Główny korpus miał fi ok 10 mm i do tej średnicy też rozwierciłem głowicę z użebrowaniem. Robiłem to wiertarką słupową, powinno się raczej zrobić to w tokarni żeby zachować współosiowość. Powinna być ona zachowana, bo potem świeca się zaklinuje wchodząc na wcisk. Przynajmniej tak się mnie udało zrobić. Nie skracałem cylindra, bo z wyliczeń wynikało że przestrzeń jaka powstanie po usunięciu przeciwtłoka i wgłębienie w świecy od dołu zmniejszy stopień sprężania z właściwego dla samozapłonowców do występującego w silniczkach żarowych.

I to wszystko. Jedynie na wszelki wypadek miejsce styku korpusu świecy z głowicą posmarowałem dla uszczelnienia delikatnie jakimś silikonem żaroodpornym.

Na zdjęciu z lewej oryginalny sposób mocowania świecy w CSTKAM-ie, a po prawej dorysowana na skanie Fokkera świeca.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3312

Silniczek chodził od razu :jupi: a o to właśnie mi chodziło. Słyszałem co prawda opinie, że osłabiłem tą przeróbką go w stosunku do wersji oryginalnej, ale przedtem nie działał. A po "ożywieniu" polatał jeszcze trochę u mnie na uwięzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Nie skracałem cylindra, bo z wyliczeń wynikało że przestrzeń jaka powstanie po usunięciu przeciwtłoka i wgłębienie w świecy od dołu zmniejszy stopień sprężania z właściwego dla samozapłonowców do występującego w silniczkach żarowych.

To znaczy jaki stopień sprężania powinien być w żarowych? 10:1? Chyba raczej trudno będzie zdobyć taką "ruską świecę żarową" więc będę musiał kupić jakąś zwykłą tylko jaką?

Po usunięciu przeciwtłoka okaże się że tłok ma stożek a komora spalania jest "kwadratowa" czy zamiast skracać tuleję aby dopasować stopień sprężania nie lepiej byłoby dotoczyć element z aluminium z otworem na świecę i wstawić ją zamiast przeciwtłoka, tak aby komora spalania miała jednakową wysokość na całej powierzchni nad tłokiem? (ale namieszałem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy zamiast skracać tuleję aby dopasować stopień sprężania nie lepiej byłoby dotoczyć element z aluminium

Pytanie zasadnicze - co chcesz uzyskać? Nowoczesny silnik modelarski? Raczej zupełnie nie. Chęć poeksperymentowania? To można zrozumieć :mrgreen:

Wchodząc w koszta wyjdzie na to, iż lepiej byłoby kupić nowoczesny, używany silniczek na Allegro. Więc jeśli to ma być sztuka dla sztuki to OK :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego bzik4 przerabiać chce swój egzemplarz, tego nie wiem :lol: mój nie chciał chodzić i tym zabiegiem zyskałem działający silnik.

Za książką W. Schiera "Popularne mikrosilniki spalinowe" wydanie 1980 WKiŁ (ktoś jeszcze pamięta tę serię książek??) silniki żarowe mają sprężanie 8-10 a samozapłonowe od 16-25. To, jaki masz bzik4 w swojej "17", możesz wyliczyć z pomiaru.

A to znalazłem w sieci na jakiejś chyba litewskiej stronie. Niestety tylko dwa zdjęcia. Moja przeróbka to partyzantka. To jest dopiero sztuka dla sztuki :o Teraz bzik4 nie będzie mógł spać...

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3319 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3320

 

edit: Fokker, mea kulpa :) nie przejrzałem instrukcji, ale pomiary jakąś choćby suwmiarką, jakby coś chciał robić i tak go czekają :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za książką W. Schiera "Popularne mikrosilniki spalinowe" wydanie 1980 WKiŁ (ktoś jeszcze pamięta tę serię książek??) silniki żarowe mają sprężanie 8-10 a samozapłonowe od 16-25. To, jaki masz bzik4 w swojej "17", możesz wyliczyć z pomiaru.

Nie trzeba wyliczać bo instrukcja to podaje :mrgreen: W tym modelu jest to przedział 10 - 16.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz bzik4 nie będzie mógł spać...

widziałem już tą przeróbkę :P

 

W tym modelu jest to przedział 10 - 16.

z tego wynika że wystarczy przewiercić przeciwtłok żeby zrobić dostęp do świecy, nagwintować dziurkę pod świecę i tyle :D mamy żarówkę

 

już nie mogę się doczekać kiedy pójdę do pracy i wezmę się za moją Emeczkę :mrgreen: (teraz jestem na urlopie :evil: )

 

Do czego można zastosować ten silnik nie licząc uwięzi?

do odpalania dla zabawy albo stania na biurku :wink:

 

a tak poważnie to jeśli Twój dobrze odpala to może jakiś motoszybowiec, lepszego pomysłu nie mam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

po dłuższej przerwie i wielu testach okazało się że dwie różne gardziele faktycznie służą do docierania silnika. Na większej nie sposób było ustawić tak silnik żeby nie pluł bardzo dużą liością "paliwa" i czterotaktował, natomiast po założeniu mniejszej gardzieli zaczął baaardzo głośno ryczeć równiutko pracując. Teraz po popierdzeniu sobie MK-ą, wylądowała w pudełku i...

 

....ktoś napisał "posiadanie jednego silnika spalinowego prowadzi do posiadania drugiego silnika spalinowego" w związku z tym ja tez mam już drugiego samozapłona MK-12b (dzięki Wojtek :D ) i tu mam pytanie, jakie śmigło założyć do tego silnika? I jak jest z jego trwałością? Niestety niewiele znalazłem w sieci :(

 

 

EDIT

 

 

dostałem kolejna emkę ale w bardzo kiepskim stanie zewnętrznym (mechanicznie tez nie jest idealna) , więc postanowiłem usunąć z niej mocno porysowany barwnik, po godzinie pieszczenia wygląda tak

 

Dołączona grafika

 

Zaraz się odezwą zwolennicy 100% oryginałów że to profanacja ale obiecuję że jak tylko zrobię sobie stanowisko do anodowania to na natychmiast ją zabarwię na oryginalny kolor. Szkoda że nie jest kompletna :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.