radek_lodz Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Witam, pozostały mi końcówki skrzydeł od dużego szybowca i chciałbym zrobić malutki elektroszybowiec. Plany jednej połówki skrzydełka dołączam w ilustracji poniżej. Skrzydła mają profil SD 7037. Chodzi mi o pomoc w zaprojektowaniu stateczników (lub jakiś darmowy program, arkusz excela do wyliczenia tego) do takich skrzydełek no i oczywiście odległość od skrzydła (ramię). Preferuję stateczniki klasyczne a nie V. Z góry dziękuję za pomoc.
Czaro Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Polecam ten arkusz: http://www.soartech-aero.com/suter.html Co prawda jest po angielsku, a jednostka wymiarów to cal, ale działa bardzo dobrze.
ertman_176 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Poziom - trapez 80mm schodzący do 45mm i 500mm rozpiętości, ster 20 albo dołożyć Ramie 500mm miedzy spływem skrzydła a natarciem statecznika Pion - trapez podstawa 80mm do 30mm, wysokość 120mm, ster 20 do 10mm albo dołożyć 15mm Tak na moje oko :wink: Edit: chyba przesadziłem, wystarczy 400mm rozpiętości SW, co do programu to nie dla mnie :wink:
meteor Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Kolega na innym forum tutaj napisał: Dla lotnictwa tzn."general aviation" oraz "homebuild" cecha objętościowa jest (w pewnym uproszczeniu) niczym innym jak po prostu stałą Cht i wynosi Cht=0,5. Taką będziemy się posługiwać podczas naszego projektowania. Do obliczeń potrzebujemy również powierzchnię płata. To z podstawowej geometrii każdy jest w stanie sobie to policzyć. Żadna filozofia. Najlepiej zastosować jakąś standardową jednostkę, np. [m^2].Oznaczmy to jako Sw. Potrzebujemy też średnią cięciwę aerodynamiczną płata. Dla płatów prostokątnych jest to po prostu cięciwa płata. Dla płatów trapezowych bez skosu jest to uśredniona arytmetycznie cięciwa końcówki płata i cięciwy tworzącej się na osi symetrii kadłuba po przedłużeniu obrysu skrzydeł do tej osi. Z dobrym przybliżeniem jest to po prostu cięciwa przykadłubowa wyrażona w podobnych jednostkach co powyższe parametry np. [m]. Niech to będzie nasze SCA lub cw Ostatnia rzeczy to przewidywana odległość (czyli taka jaką chcemy :mrgreen: ) pomiędzy 1/4 średniej cięciwy aerodynamicznej płata a 1/4 średniej cięciwy aerodynamicznej usterzenia poziomego. To jest nasze L. Obliczamy: Sh=Cht*SCA*Sw/L ... i gotowe, trzymając się jednostek dostajemy powierzchnię usterzenia poziomego np. W m^2 :mrgreen:
Czaro Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Tak na moje okoNa moje oko to powinieneś się schować z takimi głupotami. Ta twoja pożałowania godna propozycja nawet ładna nie jest. Zero zachowania jakichkolwiek proporcji i logiki, a tym bardziej fundamentalnych zasad mechaniki lotu
bubu2 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Ertman, do książek, a nie głupoty walić.
ertman_176 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Lubie twoje odpowiedzi :wink: A o gustach nie rozmawiamy :roll: Aż sobie to rozrysowałem i rzeczywiście widze jeden bład - ramie jest za duże - zmieniłem je na 250mm i wyszło mi to: Nie powiem że jestem mistrzem, nie mam wiaderka medali w tym temacie ale chociaż próbuje wskazać konkrety. Czekam i czekam na pierwszy tom "Mądrości Czarka" w postaci jakiegokolwiek artykułu nadającego się do podwieszenia ale próżno mi tyle lat go szukać. Może tym razem się dasz namówić, moze wreszcie bym tą twoją wiedzę nawet w tak "błahym" temacie posiadł... Mnie się moja koncepcja podoba mimo że nie spędziłem nad wyliczeniami pół roku a jakieś 20 sekund używania wyobraźni ... Może jest troche za ostry ten kąt ale jaki problem podnieść to o 5 czy 10mm :?: Edit: A książek mi nie braknie, jakieś 2000 stron do 1 lutego [w sumie to do 25 stycznia] ...
kr3cik Opublikowano 15 Stycznia 2010 Opublikowano 15 Stycznia 2010 http://www.kwarcinski.com/files/MicronBig.gif Może tu coś podpatrzysz. Co prawda mniejsza rozpiętość ale zawsze jakiś punkt zaczepienia.
radek_lodz Opublikowano 15 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 15 Stycznia 2010 Dziękuję wszystkim za szybką reakcję. Ertman - tak na moje oko to ten statecznik jest trochę za duży. No ale na oko nie będziemy projektować, może mi się wydaje. Meteor - jak mam już wyliczoną powierzchnię statecznika, to kształt rysuję dowolny, byle zachować powierzchnię, czy też są jakieś wytyczne co do kształtu? I co z pionowym? Ps. Aha, ponieważ jestem nowy na tym forum - jak wygląda sprawa z tymi "pomógł"? Każdy mi w jakiś sposób pomógł - mam każdemu kliknąć czy jak?
ertman_176 Opublikowano 15 Stycznia 2010 Opublikowano 15 Stycznia 2010 Zalezy co chcesz tym modelem robić, po nałożeniu na Microna wcale nie jest az tak duzo wiekszy, do tego micron to pylon a więc aż tak źle ze mną nie jest. A jak zrobisz to już ty decydujesz :wink: Z ciekawości podaj jaka powierzchnia ci wyszła :?:
blackriver Opublikowano 15 Stycznia 2010 Opublikowano 15 Stycznia 2010 W domowym kompie mam rysunek to wrzucę.
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 15 Stycznia 2010 Opublikowano 15 Stycznia 2010 Meteor - a spróbowałeś kiedyś w/g podpowiedzi tego irokeza zbudować i oblatać model ? Zastanowiłeś się nad tym, że rysunki w Miniaturowym Lotnictwie (te akurat) dotyczą modeli swobodnie latających ? Wiesz jaki model otrzymasz przyjmując do obliczeń moment stateczności 0,5 ? A jaki przyjmuje się do modeli swobodnie latających ? Polecam: Projektowanie (i budowa?)MODELI szybowców - mam nadzieję, że nie pokręciłem, sprawdzę. Pozdrawiam - Jurek
khertal Opublikowano 15 Stycznia 2010 Opublikowano 15 Stycznia 2010 Polecam: Projektowanie (i budowa?)MODELI szybowców - mam nadzieję, że nie pokręciłem, sprawdzę.Jeśli chodzi o książkę z taką okładką: ,to na jej grzbiecie widnieje taki tytuł:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.