Skocz do zawartości

Jak stworzyć lotnisko modelarskie


ertman_176

Rekomendowane odpowiedzi

W klubie mamy dwa lotniska,jedno w Ober Ramstadt gdzie można latać wszystkim (daleko do zabudowań) od szybowca do turbiny. To lotnisko jest na lekkim zboczu i jest ok.

To drugie to mokre, jest w Messel tu latamy tylko elektro i szybowcami ze względu na zabudowania. W okół pasa są wykopane rowy. Mimo to że miałem tu już nie jedno lądowanie w wodzie to latam w Messel chętnie bo mam blisko http://www.sfc-darmstadt.de/index.php?id=messel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 85
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Na twoim lotnisku jest przycięta trawa, buda, stolik i krzesełka, jest gdzie postawić samochód [domyślam się że stoją za linią drzew] i jest ordnung [jedno z niewielu słów jakie znam w jezyku niemieckim].

 

Wokół pasa wspominasz o rowach. Dziękuje za twoją wypowiedz :D

 

Czy koledzy nie tak powinna toczyć się ta dyskusja :shock:

 

BTW. obejrzałem też to drugie lotnisko, to co wyżej + siatka i pewno wiele więcej atrakcji, np. taka

 

http://www.sfc-darmstadt.de/uploads/pics/FockeWulf-WRohm-2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wyobrazam sobie zrobienia deniwelacji terenu na powierzchni wielkosci boiska.W sumach bedacych zadowalajace modelarzy.

Najlepiej kawal laki czy pastwiska wybrac na przyszle lotnisko juz zdrenowane, najlepiej gdy w poblizu jest gospodarstwo czy dom skad mozna sie ugadac do odkupienia energi elektrycznej ale i bez tego mozna , ogrodzenie ? w jakim celu koszt b.duzy a pozytek niewielki

 

Laka trawa kosiarka koszenie im czesciej tym szybciej murawa sama sie wyrowna

rowy wokol lotniska ? kto wyda pozwolenie na budowe rowu na polach? zakloci to poziom wod gruntowych na okolicznych polach

Chyba ze tworzone sa nowe arealy po bylych wielkoobszarowych PGRach

 

Jan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o "rów" ale tyle co koparka do kabli jest wstanie na raz wybrać, i to nie za głęboko co by nóg nie połamać.

 

Czy to będzie wielka budowa to ja nie wiem, ciekawi mnie ile powinna wynosić różnica wysokości w takim wypadku.

 

Płot dość istotna sprawa, wspominane dziki czy kłady ...Chociaż jak się bardzo uprzeć to i tak wejdą, rozwalą płot i tyle ...

 

Edit: rozróżniajmy może w dalszej dyskusji siatkę i płot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uderzające jest, że u was sama "młodzież" lata :mrgreen:

U nas średnia wieku na lotnisku też jest "zastanawiająca".

 

Płotki, siatki - w Polsce można rozpisać konkurs, czy pozostawione na łące znikną w 24 czy 48h :twisted:

 

BTW - wiesz ile kosztuje dzień pracy "byle koparki"? i Jak niewiele można zrobić na łące w ciągu dnia jej pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się ile moze kosztować praca koparki, wiem też ile czasu zajmuje łopatologia na polu :wink: Pytanie jak sprawić aby woda "poleciała" do rowu i jak sam rów musibyć duży i przygotowany :?:

 

Jak koledzy zauważyli siatka rozwijana jest w dni kiedy koledzy lataja, jest demontowana a więc zakłady nie mają sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po mojemu jeśli mam robić lotnisko to:

- szukam terenu który będzie ciut wyżej położony od innych (niewielki pagórek czy coś podobnego) i problem wody załatwiony.

- z pomocą miejscowego rolnika orzesz, bronujesz itp

- teraz trzeba znaleźć trawę co by wolno rosła i ją posiać

- walcowanie

-koszenie zwykłą kosiarką raz w tygodniu.

 

 

Tyle wystarczy na początek, potem można bawić się w różne wodotryski (jakieś siatki, strefy, kible, domki). Chociaż to tylko wtedy jak się ma naprawdę dużo ludzi w "klubie" jest sens to robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ Ert Czy aby nie odbiegasz od tematu

 

quote]Jak stworzyć lotnisko modelarskie

 

1.Teren pod lotnisko modelarskie musi być suchy, bez stojącej wody żeby nie wydawać wielkich pieniędzy na koparkę.

 

Myślę że przy szukaniu terenu na latanie, dobra utwardzona droga dojazdowa to jeden z ważniejszych wymogów. Szukać, szukać

 

Zdjęcia z satelity mogą być pomocne. :lol:

 

Koledzy Ci już dużo dobrych rad podali, powinieneś zacząć to wszystko razem, w punkty poukładać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ert co byś czasu nie tracił :P

 

jak zrobić lotnisko.

 

1. załatiamy łąke

2. oramy wydzielony teren

3. wyrównujemu teren (robimy drenaż lub pochyłość)

4. siejemy trawę

5. czekamy aż trawa wyrośnie

6. jak już trawa wyrośnie, walcujemy teren i kosimy trawke

7. przywozimy model

8. test kołowania czy trawa dobrze skoszona

9. próby start

10 próbne lądowanie

 

zatwierdzamy lotnisko i zgłaszamy do FAI

 

 

jak mammy kase, czas i ludzi stawiamy wiaty, płoty, siatki i inne duperszwancle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak na poważniej:

 

1 - Położenie - z dobrym dojazdem

b - brak przeszkód terenowych w bezpośredniej okolicy (las, górka itp.)

b1 - chyba, że szukasz skarpy lub górki specjalnie, pod zbocze lub pod F1A.

c - równy teren.

d - suchy

e - ekspozycja na wiatr (tzn, żeby to nie była "kiszka" 5m szerokości E-W, i 1km długości N-S.

 

Dobre położenie lotniska i odejdzie ci połowa prac geodezyjnych. :wink:

Lotniska szukaj w okresie roztopów i podtopień. Jeśli coś będzie suche wtedy, to będzie suche i w lepszych porach roku.

 

2 - Lokalizacja.

a - Możliwie blisko dużego miasta

b - W przypadku obecności w okolicy większej ilości miast, opanowanych przez modelarzy, możliwie w środku między nimi, dla wyrównania drogi dojazdowej.

c - Mile widziane w okolicy punkty pomocy podręcznej: sklepy, stacje paliwowe, szpitale (wiadomo, wypadki).

d - Droga po raz drugi, żeby nie trzeba było monstertarków kupować specjalnie na dojazd.

e - Bliska komunikacja publiczna. Autobus, PKS, pociąg itd. Nie każdy ma przecież samochód.

 

Komunikacja jest ważna. Im więcej ludzi będzie miało dobry dojazd, tym więcej będzie chciało z lotniska korzystać. Inaczej, okaże się, że "ty masz 2km, to koś trawę, bo ja muszę przejechać 300km i nie mam czasu, a jeśli musze do tego kosić to spadam".

A tak i ty i ja mamy po 50km. Skosić trzeba i kropka.

 

3 - Przygotowanie.

a - Wykoszenie parkingu

b - Wykoszenie miejsc dla publiczności i pilotów przygotowujących się.

c - Wykoszenie pasów startowych. IMHO nie ma sensu kosić CAŁEJ łąki. Wykoś pasy startowe, dla najczęstszych kierunków wiatrów, reszta niech bujnie rośnie. Będzie pełnić rolę bufora dla tych, którzy nie mogą z różnych powodów w pas trafić, lub kółek nie mają.

d - Ogrodzenie terenu. Ważne w miejscach odosobnionych.

e - Niwelacja czy drenaż, jest IMHO zbędna na początkowym etapie tworzenia lotniska. Małe elektryki wystartują z ręki, cy kilkumetrowego płaskiego poletka. Z czasem, zniwelujecie pasy startowe, jeśli będzie taka potrzeba i środki ku temu.

 

Na poczatku jak najmniejsze, ale najbardziej konieczne nakłady. Nie budujesz lotniska pod Aeroklub czy do przyjmowania awaryjnego B-747-400, tylko lotnisko dla modeli, które potrzebują 5m2 płaskiego terenu i lubią wysoką trawę przy lądowaniu. Średnie spalinki też dadzą sobie radę na 20m pasie... A taki kawałek wyrównacie ręcznie łopatami i grabiami.

 

4 - Waloryzacja terenu.

a - Oznaczenie pasów startowych, granice, wiatrowskaz z kijka i wstążki itd.

b - oznaczenie stref

c - wyznaczenie parkingu.

d - zabezpieczenie parkingu przed modelami. Posadzenie kilkunastu niskopiennych drzewek na granicy parkingu, powinno ocalić samochody w przypadku zadziałania praw Murphy'ego. Poza tym, jabłka, gruszki czy wiśnie, to miły dodatek do oczekiwania na loty. :wink:

e - Kibelek, lub miejsce odosobnienia. Nie musi to być zaraz zestaw Tojtojek. Na początek wystarczy pewnie łopata, dziura i deska z dziurą. Plus parawan plażowy, czyli bela materiały na kilku slupkach.

f - Wiata "gospodarcza". Na początek może to być składana Altana, trzymana u pobliskiego rolnika i zestaw turystycznych krzesełek i stolika. Stopniowo, wobec rozrostu lotniska i wzrostu liczby korzystających - zast.ąpienie prowizorek obiektami bardziej stałymi.

g - Tabele informacyjne - Kanały, regulamin, opis stref, organizacja ruchu.

h - Woda. Sprawa niby pozorna, a ważna. Ręce umyć, napić się, przemyć ranę od śmigła...

Wystarczą na poczatek jedna lub dwie beczki 20l z kranikiem. Wodę można brac od chłopa, który trzyma Altankę. Do picia można ze składek kupić w tanim markecie lub hurtowni, kilka paczek 5l butelek i przywozić ze 2-3 butelki na lotnisko.

i - Punkt opieki lekarskiej - czyli chociaż apteczka samochodowa, przeznaczona specjalnie na lotnisko.

j - Punkt przechowywania rzeczy koniecznych, o których nie można zapomnieć. Worek cementu, 4 pręty zbrojeniowe i metalowa szafka z mocny m zaknięciem. Mile widziana nalepka "Urządzenie Elektryczne" :wink: W środku półka i apteczka, butelka wody waryjnej, rolka papieru do podcieru, tabliczki informacyjne i inne duperelki

 

Pamiętaj, ludzie muszą jeść, pić, śrać, lać i oddychać, a modelarze jeszcze latać i składać modele. Zaspokuj te potrzeby i będzie dobrze. Dodatkowe punkty to już luksus. :P

 

5 - Organizacja.

a - wyznaczenie osób odpowiedzialnych za utrzymanie terenu i załatwianie spraw urzędowych, gospodarczych i organizacyjnych. Jeden, niech się zajmie TYLKO finansami, Inny tylko sprawami Koszenia, kto inny reprezentacją oficjalną, a kto inny organizacją lotów. Inaczej, przyjdzie, trawa po pas "myślałem, że skosiłeś, nie teraz twoja kolej! Moja była w zeszłym tygodniu, teraz chyba Lolek? Lolek umarł. To może Bolek? Bolek kosił wczoraj...". Lub jedna osoba musi robić WSZYSTKO, a inni nic.

b - grafik dyżurów w sprawach gospodarczych - kto odpowiada za koszenie, kto za grilla, kto za ustawienie pojazdów w pentagram ochronny, a kto jest kierownikiem lotów.

Zmiany, tak, żeby każdy mógł pełnić wszystkie funkcje, wymagajace cykliczności.

c - Informacja dla użytkowników i nowych gości. Reklama, strona WWW, naczelny informatyk i spec od PR.

d - finanse. Odpowiedzialny skarbnik, najlepiej nie posiadający paszportu, żeby nie uciekł na Szeszele z budżetem. Określenie minimalnej kwoty, koniecznej na utrzymanie lotniska i małej zakładki awaryjnej i podzielenie jej na członków. Im więcej ludzi, tym mniejsza składka.

 

Bez organizacji szybko zapanuje chaos. Ludzie mają skłonność do omijania roboty i wykorzystywania innych, nawet nieświadomie. Trzymać za mordę, nie zwalać na grupę, tylko na konkretne osoby, tego, co zrobione być musi. Prace, wymagające zaangażowania dużej liczby osób, planować na zloty i umawiać wcześniej. Tych co unikają pracy - karać, np. ograniczeniem lotów, czy podwyższeniem składki. Tych co odpowiedzieli pozytywnie na czyn społeczny - nagradzać. Np. dożywotnim, czyli na 1 rok, przyznaniem własnego kanału, obniżeniem składki itd (pamiętaj, że składka ma swoje minimum, poniżej którego zagrożona jest egzystencja obiektu. Za dzierżawę, czy podatki, płacić trzeba.

 

6 - Zabezpieczenie bytu

a - umowa. Kupna bądź najmu. Najlepiej na co najmniej rok lub dwa, żeby się nie okazało, że po miesiącu właścieiel postanawia was wyrzucić z dopiero co zniwelowanego i osuszonego terenu... :twisted: Z tego samego powodu, nie ma sensu prowadzenie wielkich prac geodezyjnych na cudzej ziemi. Chyba, że jesteś właścicielem i po zamknięciu lotniska planujesz sprzedaż pod osiedle :devil:

 

Tak to mniej więcej wygląda w moich oczach. Naprawdę, nie potrzeba wielkich nakładów, koparek i tłumów. Przyjmij, że będziesz mial ok. 10 stałych osób korzystajacych i na takie założenie planuj przedsiewzięcie. Więcej osób, pozwoli milej korzystać z terenu i lepiej go utrzymać. Ale nie planuj prac i finansów pod 100 osób, bo może się okazać, że już na wstępie zawali się cały plan.

 

Na początek - poszukaj chętnych z twojej okolicy i zapytaj ilu byłoby chętnych i ile byliby skłonni płacić składki miesięcznie. Jeden chętnie da 100zł, inny będzie miał kłopot wysupłać 10zł. Trzeba to wziąść pod uwagę i tak dopasować finanse (koszty wynajmu lub zakupu) żeby starczyło na potrzebne wydatki i jeszcze coś zostało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poczatku jak najmniejsze, ale najbardziej konieczne nakłady. Nie budujesz lotniska pod Aeroklub czy do przyjmowania awaryjnego B-747-400, tylko lotnisko dla modeli, które potrzebują 5m2 płaskiego terenu i lubią wysoką trawę przy lądowaniu. Średnie spalinki też

dadzą sobie radę na 20m pasie... A taki kawałek wyrównacie ręcznie łopatami i grabiami.

Pięknie, tylko ... nieprawda. Mam w gnatach dwa lotniska i to co napisałeś to tzw. trzeci rodzaj prawdy.

 

a) ruszenie prawdziwej łąki łopatą jest prawie niemożliwe na większą skalę

B) nasze pierwsze lotnisko miało pas 40x20 - trenerki dawały radę jakoś w to trafić, po roku powiększyliśmy do prawie 60x20, ale modele były coraz szybsze. Teraz mamy 112x40 i jest jako-tako.

c) pas równa się grabiami - po kilku dniach pracy traktora z pługiem, broną i belką do wyrównywania

d) optymalnie jest wyrównać teren jesienią, odczekać zimę (najlepiej śnieżną) i wtedy mamy nieźle przygotowany pas

e) lotnisko powinno być pośrodku niczego - czyli jakieś 500-1000m od zabudowań - prąd, woda są nierealne. Cokolwiek postawisz na łące, zostanie zniszczone.

f) autobus, itp. to też bzdura. Jak nie masz czym dojechać to w 80% latasz modelami nie wymagającymi lotniska i nie stać cię na składkę

g) chcesz mieć skoszone lotnisko - WYNAJMIJ człowieka, który to robi za pieniądze. Albo zapomnij o niezawodności

h) wbrew pozorom strefy są ważne. Jeżeli nie wyznaczysz fizycznie parkingu i nie postawisz kilku żerdek, połowa ekipy będzie parkować na skraju pasa i rozkładać graty wokół samochodu.

 

widok strefy przygotowawczej (tłocznej, bo w czasie pikniku. Strefa oddziela parking od pasa i zapewnia dystans samochodów o strefy lotów.

Dołączona grafika

 

Przygotowywanie pasa:

Dołączona grafika

 

Prace przy poszerzaniu pasa: Żeby móc zabrać się do tego taczkami, łopatami grabiami, traktor pracował dwa dni. Do tego dwie-trzy wywrotki ziemi do wyrównywania.

Pracowało ponad 20 osób, cały weekend. Po roku spędziliśmy dwa dni na poprawkach - dwie wywrotki ziemi, grabie, łopaty, itp...

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego uważasz że lotnisko powinno być pośrodku niczego, nawet AP ma hangary, zawsze na skraju lotniska. Pomysł z MPK to ciekawy problem, dość istotny dla młodszych kolegów, moze i nie latają wielkimi modelami ale są w stanie nawet jak nie dołożyć się do wygurowanej składki to pomóc w pracach ręcznych.

 

Rozmiar pasa zalezy od przeznaczenia lotniska. Też zgodzę się że na start wystarczy 40x20m, chociaż docelowo 100x40m jest dobrym rozwiązaniem. Pewne jest ze nie 5m2.

 

Dobrym pomysłem jest zostawienie wkoło bujnej trawy zamiast ugoru.

 

Jeżeli mnie oczy nie mylą to widziałem przy budce w Messel kolektor słoneczny, bądź jest to coś co mi go przypomina :wink:

 

Woda raczej tam niepotrzebna, do herbaty zabiore 5L bańke :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego uważasz że lotnisko powinno być pośrodku niczego, nawet AP ma hangary, zawsze na skraju lotniska.

Rozmiar pasa zalezy od przeznaczenia lotniska. Też zgodzę się że na start wystarczy 40x20m, chociaż docelowo 100x40m jest dobrym rozwiązaniem. Pewne jest ze nie 5m2.

 

a) piszemy o realiach - czyli gdzie grupa ludzi, za umiarkowane pieniądze może zorganizować cywilizowane warunki do latania. MUSI być daleko od zabudowań, bo ludzie cię stamtąd wykurzą i należy minimalizować ryzyko wypadku.

B) lotnisko jest specyficznym mechanizmem - jak mało co nakręca modelarski rozwój. Modele zaczynają rosnąć i przyśpieszać w niesamowitym tempie. Rozbudowa pasa jest dużo bardziej kłopotliwa, niż zrobienie tego od razu porządnie.

c) szerokość pasa rozwiązuje problem kierunku wiatrów, które nigdy nie wieją wzdłuż pasa.

d) z bujną trawą to też nie do końca - trzeba walczyć z trawą na podejściach. Na żyznej łące trawa spokojnie osiąga 1m i jest dosyć kłopotliwa

Case study cd:

 

zumi

 

droga jest tam gdzie jest, nie zmienimy tego

lotnisko ma teoretycznie optymalny kierunek - wschód-zachód

wokół lotniska przeoranie chroniące przed kierowcami rajdowych maluchów i co słabszych quadów

widać parking, strefę przygotowawczą i pas

ciemniejsza linia wzdłuż drogi to porządny, kopany koparką rów anty samochodowy i anty quadowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a. zgodzę się chociaż nadal uważam że małe własne zabudowanie mogłoby ułatwić wiele, ale to już kwestia "właścicieli"

 

b. Całkowicie się zgodzę, rozumiem że 40x100m możemy przyjąć za optymalne przy takim założeniu

 

c. OK

 

d. Można sezonowo ścinać aby nie miala wiecej jak 50cm. Może tam wjechać "ciężki sprzęt", szukanie modelu w 1m trawie nie należy do przyjemnych przygód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.