Jump to content

Ultron 3D - by noker


Recommended Posts

Witam.

 

Sądziłem, że dam radę zrobić Ultrona z KOMFORT'owego depronu bazując tylko na wiadomościach wyczytanych na forum. Bez konieczności zakładania odrębnego tematu.

Pomyliłem się jednak, a z drugiej strony w razie czego będzie tu swoista dokumentacja budowy - i prawdopodobnie temu ten dział na także służyć.

 

Po kolei.

 

Zdecydowałem się na Ultrona wg planów z RCGroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=748176

Budowę zacząłem zdaje się pod koniec kwietnia od niezbędnych zakupów. Było tego trochę, gdyż zaczynam od kompletnego ZERA, zero materiałów, zero narzędzi, zero doświadczenia. Trochę kasy utopiłem i tak w sumie teraz zastanawiam się czy jednak jakiś zestaw ARF za 500/600 PLN nie wychodzi taniej, i szybciej do pierwszego lotu.

 

Dlaczego Ultron? Sam nie wiem, wpadł mi w oko i wydawał się prosta konstrukcją.

 

Obecnie jestem średnio zaawansowany z budową, i pojawia się coraz więcej pytań, którymi nie chcę już dręczyć ludzi na PW, tylko, jeśli pozwolicie będę je zadawał w tym temacie.

 

Kadłub sklejony, bez jednego boku (montaż podzespołów elektronicznych, wklejanie serw itd.)

Skrzydła i lotki wykonane, skrzydła jeszcze niezamknięte, do wklejenia serwa

Stery kierunku i wysokości - gotowe do montażu, wzmocnione węglem i listewką 3x6

 

Wyposażenie:

Odbiornik: Hitec HFS-06MT

Regulator: TURNIGY Basic 25A

Silnik: C2836/08 KV1120

Pakiet: RHINO 1050/1250 3S 20C

Serwa: 4x HXT900

 

Niebawem wrzucę fotki i przystąpię do serii trudnych pytań.

 

Płaty skrzydłowe z depronu 3mm w środku wzmocnienia z 6mm

Dołączona grafika

 

Lotki oraz ster wysokości i kierunku z Depronu 6mm wzmacnianego węglem

Ster wysokości - dodatkowo listewką 3x6 mm, zawias z taśmy;

ster kierunku będzie na zawiasach z dyskietki

Dołączona grafika

 

Wyposażenie:

Dołączona grafika

 

Półotwarty jeszcze kadłub z depronu 3mm

Pierwsza wręga bedzie sklejkowa 3mm, druga depronowa na 'kanapke' ze sklejkową (w celu zamocowania goleni podwozia)

Dołączona grafika

 

Przepraszam za fotel a'la późny Gierek, ale narazie to moja modelarnia :faja:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Wszystko łądnie pięknie tylko.

1. Mam ten sam odbiornik i wydaje mi sie że możesz mieć zakłócenia wywołane regulatorem. Ja miałem TP 18A i model wariował. Kupiłem większy TP 30 A ale już na kablu wisiał mu filtr ferrytowy. I model już dał sie opanować. Nie wiem jaki będzie miał wpływ na zakłócenia twój regulator.

2. Gdzie można kupić taki piękny depronik pomarańczowy? :D

Link to comment
Share on other sites

Ehh, to w takim razie ja będę tym pierwszym "bee". Ten model nie nadaje się na "Pierwszy RC".

Wykonałeś kawał pięknej, czystej roboty, wyszedł Ci super zrobiony model (wiem, że jeszcze nie dokończony :wink:), tylko co z tego, jeżeli są duże szanse, że w powietrzu utrzyma się max 15 sekund.

 

Więc albo przed oblotem max dużo godzin przed symulatorem i oblot z doświadczonym modelarzem. Albo dokończ model i od razu bierz się za jakiś model z tych "podstawowych", bo inaczej może być słabo...

Link to comment
Share on other sites

Marcin K., Jakie zakłócenia masz na myśli? na razie podłączona pajęczyna na stole wydaje mi się poprawnie reagować na komendy z nadajnika, no ale w locie może być inaczej.

 

Pomarańczowy depron zdobyłem w sklepie z panelami podłogowymi, mają 2,3,4,5 mm

Zielone w KOMFORCIE, pani nawet była dobrze zorientowana 'że na modele bo biorą ten zielony 3 i 6mm'

 

jary14, uczucie że wykonałem kawał dobrej, nikomu nie potrzebnej roboty nie jest mi obce, co jakiś czas powraca z różną intensywnością. Widzę że doceniasz mnie, te 15 sek w locie poziomym to może być całkiem sporo, mam nadzieję że sam wytrzymam ciśnienie ulotnienia modelu, a koledzy z Puław, starsi stażem, pomogą tego dokonać z minimalnymi stratami w depronie :mrgreen:

 

Pora na trudne pytania:

1. Profil skrzydła w tym modelu - zdaje się, że powinien wyjść symetryczny? Pytam bo jak zamykam skrzydła i wyrównuje krawędź spływu - to wychodzi bardziej na taki wypukły z jednej strony, a z drugiej płaski, z dodatkowym utrudnieniem, że serwo dziwnym trafem znajduje się na wypukłej stronie :?

 

2. Skrzydła powinienem wkleić na stałe w kadłub, wcześniej odpowiednio wzmacniając listwą depronu wzmocnioną dwoma płaskownikami z węgla na żywicy?

 

3. Gdzie najlepiej umieścić odbiornik? w środku? czy na wierzchu od spodu na brzuchu? Regulator i pakiet będą na brzuchu, regulator ze względu na chłodzenie a pakiet - wiadomo wymiana.

 

4. Antenka odbiornika - planuje puścić ją do tyłu wzdłuż dolnej części kadłuba i wypuścić z tyłu pod sterem kierunku (będzie wisiało jej z 30 cm)

 

5. Nie wiem jeszcze jakie dźwignie sterów wklejać, czy takie jakie są w planach, czy może gotowce sklepowe.

 

Na razie tyle mi się uzbierało. Będę wdzięczny za jakieś konstruktywne porady.

Link to comment
Share on other sites

Witaj Noker, rzeczywiście jak na pierwszy model wybrałeś trochę źle tzn. do pilotowania bo do wykonania jest łatwy i tani a i ubić go też jest ciężko (chyba że centralnie w beton). Jeżeli chodzi o skrzydło to trzeba przy zamykaniu uważać odpowiednio docisnąć do schnięcia. Nie wiem jaki masz depron ale mój lepiej się wygiął bez taśmy na natarciu, musisz zrobić próby bo to właśnie w dużym stopniu wpłynęło mi na kształt profilu skrzydła. Pod wszystkie serwa zrobiłem rameczki ze sklejki 0,8 mm i wkleiłem od środka. W skrzydle jest problem z wysokością serwa to z góry podkładasz odpowiedni dystans z balsy ok.3 mm. Odbiornik wsadziłem do środka przez odpowiednio powiększony ażur wzmocnienia kadłuba a antenę przez środek kadłuba do samego ogona, reszta na zewnątrz sobie fruwa. Pakiet i regulator jak na planie z tym że pakiet ustalisz przy wyważaniu. Dzwigienki zrobiłem wg.planów ale ze sklejki 0,8 mm . Skrzydła mam tak dopasowane na wcisk, że na razie nic nie kleiłem a jak się wykołatają to jakimś klejem elastycznym. Model jest naprawdę przyjemny w lataniu.

Link to comment
Share on other sites

Najpierw wklejasz do dolnej połówki skrzydła, te depronowe dźwigarki. Kiedy dobrze zaschną i trzymają kąt prosty względem poszycia, do dźwigarków doklejasz te pseudożerberka. Kiedy i tu wszytko zaschnie, smarujesz żebrak klejem, dociskasz równo dolną powierzchnię skrzydła i unieruchamiasz, np. szpilkami do zaschnięcia. Potem tylko klej na wierzch i zamykasz skrzydło. Ja używałem UHU POR-a, to klejenie szło błyskawicznie. Żadne węgle i laminaty nie są potrzebne. Jeżeli robisz go wg planów, to łącznik skrzydeł zrób jako depronowo-balsową kanapkę., ostatecznie samą balsę, jeżeli masz obawy. Ale model spokojnie wytrzyma z łacznikiem i dźwigarami w pierwszym wariancie..

 

Zwróć uwagę na wklejenie łącznika skrzydeł - skrzydło ma lekki wznios - pilnuj, żebyś tak je włożył w kadłub, żeby ten wznios nie był ujemny.

Przed montażem skrzydła do kadłuba, wklej tylko jedną lotkę i jedno serwo (po tej samej stronie. Inaczej nie wsuniesz skrzydłą w szczelinę. Montaż drugiego serwa i lotki, zostaw na później, po wklejeniu skrzydła.

Jak o tym zapomnisz, czeka cię niezbyt wesoła niespodzianka. :devil:

 

Co do wyposażenia, ja montowałem je od spodu, na rzepy, wsparte paskami zaciskowymi.

 

Antenkę puściłem w pancerzyku od bowdena, po boku kadłuba, aż do tylnej płozy i tam ją przeplotłem przez ażurowania, tak, by nie mogła się wplątać ani w SK, ani podejść pod płozę.

 

Ja kupiłem gotowe dźwignie. Ale mam sklep blisko, więc oszczędziłem sobie roboty kosztem dodatkowych wydatków.

Link to comment
Share on other sites

Płaty skrzydłowe poklejone.

 

Mam dwa silniki: C2836/08 KV1120 i dzwonek TowerPro 2408-21T KV1750

Waga modelu na gotowo będzie oscylować w granicy 450g z pakietem 1250mAh

Który z powyzszych napędów będzie lepszy?

Silnik do pierwszej wręgi mocuje się na wkręty w sklejkę? Czy może śrubka z podkładka i nakrętką za wręgą?

Jakie śmigiełko zastosować? mam dwa GWSy EP 0947 i EP 8040

Link to comment
Share on other sites

noker, Mam ten sam silnik

C2836/08 KV1120

Gdyż jakoś tp do mnie nie przemawiają. Daje sobie świetnie rade i jest zapas mocy. Do tego śmigło 0947 na pół gazu wisi. Wyposażeni (głównie aku) przypnij opaską.Ja zgubiłem aku 60m nad ziemią:D Silnik lepie na wkręty do wręgi ze sklejki ok 2 mm. to wystarczy.. Gdy kadłub Jest sklejony, trochę nie bardzo jest się dostać za wręgę. Jako pierwszy model mi sie wydaje dobry. Godzina na symulatorze i można latać. Ale tu uwaga!! Wychylenia proponuje ustawić na 30-40% Jest to pierwszy lot więc trzeba nauczyć się opanować model w powietrzu przy spokojnym locie. Potem można sobie stopniowo zwiększać wychylenia. Proponuje na lotki ustawić 30% a SW i SK po 60%. Będzie sie przyjemnie i spokojnie latać. Anteną odbiornik ja miałem wypuszczoną od dołu na skrzydła i tak tak przyklejoną taśmą. Trochę było na prawej jak i na lewej części skrzydła.

noker, Gdy model miałem na biurku wszystko było ok. Ale gdy poleciał to zaczął wariować. Nie dało się go opanować. tak rozbiłem go 3 razy. Gdy kupiłem rygiel 30A z filtrem ferrytowym to model latał jak po sznurku. Rozmawiałem Też z Panem Piecem i mówił ze te zakłucenia to może też być wina odbiornika gdyż to pojedyncza przemiana. W przyszłym tygodniu kupuje pierwszą spaline a nie chciałbym tego rozbić więc zastanawiam się czy nie kupić odbiornika z podwójną przemianą.

 

Znalazłem foto z regulatorami Turnigi i są założone filtry ferrytowe. Dużo ten pierścień nie kosztuje a można dla bezpieczeństwa założyć.

http://img34.imageshack.us/img34/5831/img2460y.jpg (zdjęcie z tego tematu http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=7156)

Link to comment
Share on other sites

Z tego co rozmawialiśmy , model nie będzie "wisiał" .

Więc lżejszy dzwonek będzie lepszy ,a mocy i tak z 3 celowym pakietem spokojnie wystarczy.

 

Jak na pierwszy model to zdziwiony byłem jakością wykonania, wszystko perfekcyjnie zrobione , świetna robota. :D

Link to comment
Share on other sites

No chyba ze tak :P Ja nim się będę uczył akrobacji to troche więcej mocy sie przyda. Jutro nowy kadłub buduje:P A ja wam zazdroszczę. Możecie iść ulice dalej do kolegi modelarza, pomóc w budowie czy gadać o modelarstwie. U mnie tego nie ma... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dziekuję Panowie za cenne porady. Jednak jak mawiają: Polacy nie gęsi, własny rozum mają, i po ... głębszym zastanowieniu, zrobię mocowanie Hybrydowe (ostatnio to modne słowo). Wręgę czołową opracowałem tak, że na pierwszy ogień pójdzie dzwoneczek, a jak okaże się że: -nauczę się już latać* -silnik słabo ciągnie* -model będzie zdatny do dlaszej eksploatacji po pierwszych lotach* to będę miał mozliwość wymiany dzwonka na C2836, bez konieczności demontażu pierwszej wręgi.

Tu dzięki dla Tomka, jego kawałek 'odpadu' jest dla mnie cennym 'materiałem'.

 

Jeśli chodzi o postępy w pracach to skrzydła gotowe,

 

Wierny obserwator, pomocna rączka i tatusiowa córcia w jednej osobie: Agatka ;)

Dołączona grafika

 

Przymiarka bowdenów, :?

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

przecież "kapka" napisał w cudzysłowiu...

 

U mnie w pokoju na panelach kilkakrotnie wylało się trochę CA. Praktycznie co kawałek widać jakieś zastygłe krople kleju, lub ślady po nich.

Link to comment
Share on other sites

Dobra Panowie, ale temat jest o Ultronie, a nie kleju na podłodze.

madrian, spokojna twoja rozczochrana 8) pamiętam co pisałeś, w 'naszym' wieku człowiek już coraz częściej uważa zanim coś zrobi, bo potem trzeba robić co się uważa :mrgreen:

Z płatami jest taki patent, że w jednym jest już wklejone wzmocnienie depronowo/węglowe na stałe, a w drugim kieszeń na nie. Typowy bagnet czy jak go tam zwą.

Przed montażem na stałe obydwóch skrzydeł w kadłubie posmaruje bagnet klejem i pozamiatane

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Może nie polecą każde w swoją stronę.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.