bh91 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Witam. Nie mam co robić w pracy i burza jest więc za dużo myślę . Trapi mnie jedna rzecz, a mianowicie: Czysto teoretycznie załóżmy, że mam silniczek żarowy o pojemności 10ccm (tak łatwiej będzie liczyć) - zamieniam mu paliwo na benzynę z olejem w popularnie zalecanych proporcjach (czyli 16% oleju [kiedyś w samochodzie RC zalecali mi 1:24 - czyli oleju miałem jakieś 4,5 % - tam silnik miał 29ccm]). I teraz pytanie: Jaki będzie odpowiednik (w ccm) żarowego silnika zasilanego właściwym paliwem do silnika żarowego na benzynie o poj. 10ccm? Zakładając, iż cały czas żarnik jest przy świecy. Pozdrawiam i nie męczę dalej :wink: Krzysiek. P.S. Oczywiście chodzi mi o 4takt :wink:
karlem Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 ...Nie mam co robić w pracy ... Jesteś pewien, że Twój szef nie przegląda tego forum ... :wink:
bh91 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Szef jest na Hawajach mam 110% pewności :wink:
RomanJ4 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Nie wiem jak chcesz zasilać silnik żarowy (w końcu to diesel) benzyną?
Konrad Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Roman-silnik żarowy nie ma kompletnie nic wspólnego z silnikiem diesla,nie nalezy się sugerować świecą żarowa.W silniku zarowym zapłon po odłączeniu świecy podtrzymuje metanol,zaś w dieslu w wyniku wysokiego stopnia sprężania.Silnik żarowy pracuje dokładnie na tej samej zasadzie co benzyniak,ja już próbowałem zasilać "żarówkę" 10ccm benzyna z olejem Castrol R2 i chodziła prawidłowo,chociaż była troszkę słabsza i wolniej wkrecała sie na obroty.Testy robiłem tylko na ziemi.
bh91 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Witam - żarowy działa na benzynie i to chyba nawet nieźle, co mozna wywnioskować po tym temacie: http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=9506&postdays=0&postorder=asc&start=9 Jak zauważył kolega Rysiu M obroty spadły o 200 rpm. Czyli: Metanol: 11700 rpm benzyna: 11500 rpm. Czyli w przybliżeniu licząc obroty spadły o 1,7% Tak więc wypadałoby na to, iż odpowiednikiem silnika na metanol o poj 10ccm byłby identyczny silnik lecz zasilany benzyną o poj. 10.17ccm. Wtedy powinna się zatrzeć różnica w osiągach. Czy dobrze myślę? Ale to tylko moje obliczenia - ja się nie znam na tym wogóle :wink:
RomanJ4 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Tu się akurat kolego mylisz, ma i to bardzo dużo. Choćby taki, że zapłon następuje samoczynnie a świeca (wbrew powszechnemu mniemaniu) jedynie podgrzewa mieszankę (inaczej zapalała by się jeszcze w suwie sprężania) zastosowanie świecy żarowej pozwoliło na obniżenie stopnia sprężania i przedłużenia żywotności silników a także zastosowania innego niż w dieslach paliwa. A artykuł rzeczywiście ciekawy..
MASK Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Silnik żarowy pracuje dokładnie na tej samej zasadzie co benzyniak Po Tobie Konrad, to się tego nie spodziewałem :? , czas nadrobić zaległości. Ciekawy link do przeróbki OS 52FS na zapłon iskrowy: http://www.dieselrc.com/project1.html Tymczasem Enya ma zamiar wprowadzić coś takiego: http://www.enya-engine.com/180XGS_E.html
Jano Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Oj Konrad jedynie tłumaczy Cię to że pisałeś puzno i byłeś śpiący.
marcin133 Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Silnik żarowy nie jest silnikiem diesla choćbyście sobie nie wiem jakie teorie do tego dorobili. Natomiast prawdą jest iż modelarski silnik żarowy ma wszystkie cechy silnika iskrowego i żadnej cechy silnika diesla włącznie ze specyfiką stosowanego paliwa.
bh91 Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 8 Sierpnia 2010 Czyli teoretycznie (i praktycznie co pokazał pan Ryszard) zachowując pewne warunki pracy (swieca stale zasilana) można odpalać silnik na benzynce z olejem. Wynikają z tego stosunkowo niewiele mniejsze osiągi? Do silnika benzynowego w moim buggy lałem benzynę w proporcjach z olejem 20:1. Tutaj jest lane aż 16% czyli 6:1 (autor później zmniejszał tę ilość). Czy w oryginalnych lotniczych modelarskich silnikach benzynowych też stosuje się taką mieszankę? Czy może taką jak do mojego samochodu? Ależ ja mam pytań :wink:
Jano Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Silnik żarowy nie jest silnikiem diesla choćbyście sobie nie wiem jakie teorie do tego dorobili. Natomiast prawdą jest iż modelarski silnik żarowy ma wszystkie cechy silnika iskrowego i żadnej cechy silnika diesla włącznie ze specyfiką stosowanego paliwa.Wymień je Marcin.A zamiast "diesel"użyj polskiej nazwy tego typu silnika.Silniki żużlowe chodzą na metanolu a mimo to mają zapłon iskrowy.Jak to wytłumaczysz.
Grzegorz Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Z tego, co pamiętam, zawartość oleju w benzynie zależy od rodzaju łożyskowania korbowodu. W przypadku łożysk tocznych wystarcza 3-5%, przy panewkach trzeba dać kilkanaście .
marcin133 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 .Silniki żużlowe chodzą na metanolu a mimo to mają zapłon iskrowy.Jak to wytłumaczysz. Brałeś udział kiedyś w dyskusji na ten temat - było tam wiele ciekawych informacji i co u niektórych całkowity brak zrozumienia że istnieje coś takiego jak - zapłon żarowy albo u mnie - że zapłon żarowy i samoczynny to kompletnie to samo :rotfl: A tak po za tym zapłon iskrowy da Ci to czego nigdy nie da zapłon żarowy - stabilność pracy silnika i to tyle Prawidłowe jest też że odpowiedzialnym składnikiem za potrzymanie wysokiej temperatury żarnika jest metanol w chodzący w skład paliwa dla modelarskich silników żarowych i dlatego podczas pracy na benzynie żarnik trzeba stale podgrzewać elektrycznie. Z tego, co pamiętam, zawartość oleju w benzynie zależy od rodzaju łożyskowania korbowodu. W przypadku łożysk tocznych wystarcza 3-5%, przy panewkach trzeba dać kilkanaście . Na zawartość oleju ma wpływ także samo stosowane paliwo. Metanol a benzyna w właściwościach smarnych różnią się.
MASK Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 włącznie ze specyfiką stosowanego paliwa A konkretnie?
Gość wotoma Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 W końcówce XIX wieku niejaki OTTO skonstruował silnik z prymitywnym zapłonem iskrowym. Z uwagi na fakt, że olej skalny (czyli ropa naftowa była dopiero ujarzmiana przez niejakiego Łukasińskiego) naturalnym było zastosowanie paliwa jakim był alkohol etylowy. Dlaczego wobec tego obecnie stosuje się ropę i pochodne tzn. benzyny i lekkie frakcje popularnego diesla do zasilania silników. Ponieważ rafinacja i pozyskanie benzyn jest TAŃSZE niz uzyskanie takiej samej ilości czystego alkoholu (spirytusu). Do wytworzenia 1 litra potrzeba około 10-11 tys kJ energii. Odliczając akcyzę, podatki 1 ltr wychodzi jakieś 12 zł. No chyba, że ktoś ma aparaturkę 1 4 10 :shock: Ale jako paliwo alkohole maja lepsze niektóre właściwości niż benzyny, np. wyzszą odporność na spalanie stukowe. Oznacza to możliwość spalania w bardzo wysilonych silnikach, zaś drugą dobrą cechą jest wysokie ciepło parowania. Odparowanie alkoholu w komorze spalania przed spaleniem skutecznie chłodzi silnik. Dlatego tak chętnie stosowany jest np. w speedwayu. Silniczek motorku przy 500ccm osiąga moc 70-80 KM. Tylko że czas pracy do przeglądu generalnego skrócono do 50-60 godzin pracy. Metanol ani bezyna tak bardzo sie nie różnią jako paliwa, no chyba że mówimy o wartości opałowej gdzie metanol ma 60-70% wartośc opałowej benzyny. Przerobienie silnika benzynowego na zasilany alkoholem też jest dość proste, wymaga przerobienia gaźnika lub układu wtryskiwaczy (powiększenia dysz jak, że alkohol do spalenia potrzebuje większej ilości powietrza) oraz zamiany kąta wyprzedzenia zapłonu. W Brazylii ilość etanolu w paliwach osiąga zawrotną ilość 30-45%, i jest to czymś normalnym - na tym jeździ komunikacja miejska. Tylko jest jeden minus produkty spalania nieprzyjemnie śmierdzą zginłymi jajami. Alkohol jakby nie patrzeć to PALIWO przyszłości :rotfl: :rotfl: :rotfl:
Konrad Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 MODELARSKI silnik żarowy nie ma nic wspólnego z silnikiem DIESLA,natomiast sporo ma z silnikami iskrowymi.W typowym dieslu zapłon mieszanki występuje na wskutek wysokiego ciśnienia,zaś w silniku żarowym zapłon następuje od rozżarzonej spiralki świecy,której "świecenie" po zdjęciu zasilania jest podtrzymywane poprzez właściwości metanolu,więc to tak jakby w głowicy siedziała swieca iskrowa.Wystarczy sie zastanowić,że w samochodowym dieslu świece żarowe sa uruchamiane tylko podczas startu na zimno,na gorącym silniku nie sa już potrzebne,bo zapłon i tak nastepuje w wyniku wysokiego stopnia sprezania! KTO MNIE POPRZE?
Grzegorz Opublikowano 11 Sierpnia 2010 Opublikowano 11 Sierpnia 2010 Na zawartość oleju ma wpływ także samo stosowane paliwo. Metanol a benzyna w właściwościach smarnych różnią się.Przecież pisałem, że chodzi o mieszankę benzynową.
marcin133 Opublikowano 11 Sierpnia 2010 Opublikowano 11 Sierpnia 2010 A co powiedziałbyś panu Schierowi? Że tak samo wówczas współczesny silnik diesla to to samo co benzynowy - no co? Zmieniono tylko stopień sprężania a zapłon w drugim zamiast wysokiego ciśnienia wymuszany jest przeskokiem iskry co pozwoliło obniżyć stopień sprężania :roll: Benzyna i metanol spalają się w silnikach o identycznej konstrukcji - olej napędowy nie. Rzeczywiście silnik iskrowy nie ma nic wspólnego z silnikiem na metanol - heh.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.