Skocz do zawartości

Modelarskie silniki bezszczotkowe - zasada działania


Reinus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 347
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Panie Wapniaku. Skoro jesteś aż tak uparty, to chcę Ci powiedzieć, ze nasze silniki nawija się inaczej, niż silniki trójfazowe na prąd przemienny. One nie za bardzo chcą sie kręcić pod falownikiem. Widzę jeszcze, że nie wiesz jak działa regulator i czym się różni od falownika. Także w działaniu. A silników z wbudowanym regulatorem jest tak wiele, jak mało wiesz. Silniki szczotkowe też mają trzy uzwojenia, komutator mechaniczny (ale to przecież wg. Ciebie wsio ryba) i są wg. Ciebie trójfazowe na prąd przemienny. A prąd stały pulsujący, a prąd o przebiegach prostokątnych to też prąd przemienny? A może nie widzisz różnicy między prądem zmiennym a przemiennym? Chwilami myślę, że sobie drwisz i nas podpuszczesz. Ale nie, TY MÓWISZ TO NA SERIO. Brrr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie kierujcie sie emocjami tylko zacznijcie myslec

A o czym?

Co mam wymyslić...

Kolega wapniak jest elektronikiem (profil), a ja zawsze bałem się prądu i w życiu go nie widziałem.

I ja śmiem twierdzić, że coś tu w jego upartych wypowiedziach nie pasuje...

A co mam sobie od tego myślenia wymyślić :roll:

Jedyne co mi przychodzi na myśl, to że wszyscy kłamią/mylą się, a wapniak ma rację i jest takim Kopernikiem BLDC.

Gdy już obroni swoją teorię, to mu przyklasnę i ochoczo będę popierał.

Na razie uwierzę nawet zagranicznej wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor

 

PS

A może wapniak po prostu trolluje, czy jak to się nazywa; w każdym razie skoro jest elektronikiem, to chyba świadomie wywołuje tą kłótnię :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu trochę namieszam, ale niestety-taka praca trolla. Piana sama się nie ubije.

Nasunęło mi się pytanie. Czy jeśli zasilimy silnik ze spalinowego generatora, to staje się on silnikiem spalinowym? A czy jeśli regulator sterujący takim czymś(nie wiem jak to się nazywa):

Dołączona grafika

zasilimy z baterii, to to coś stanie się silnikiem prądu stałego?

 

nasze silniki nawija się inaczej, niż silniki trójfazowe na prąd przemienny.

Co nie zmienia faktu, że nie są silnikami prądu stałego. Oczywiście, jeśli silnikiem nazywamy "to coś" na zdjęciu powyżej

a prąd o przebiegach prostokątnych to też prąd przemienny

A przebieg prostokątny jest prądem stałym?

Kjuik podał link: http://elektronikab2b.pl/biznes/1555-sterowanie-silnikami-bezszczotkowymi

Nie wiem ile w tym artykule prawdy, ale wg. ilustracji:

Dołączona grafika

Napięcie(na pojedynczym uzwojeniu)zmienia nie tylko wartość, ale też zwrot. Spójrzcie na wektor przy uzwojeniu "c" na obrazku 1, 2, 4 i 5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam P., przestań już filozować, bo poza tym:

Znowu trochę namieszam, ale niestety-taka praca trolla.

piszesz jakieś bzdury. Przeczytaj dokładnie choćby cytowany przez siebie artykuł.

 

jano, ale w naszych silniczkach BL nie ma wirującego pola magnetycznego... :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie dajcie już spokój z tym śmiesznym podziałem.

Już Tesla z Edisonem się kłócili co jest lepsze a co gorsze.

 

Przecież to jest podział na sposób zasilania ze źródła prądu przemiennego lub stałego ( z naciskiem na słowo sposób zasilania)

 

Napięcie(na pojedynczym uzwojeniu)zmienia nie tylko wartość, ale też zwrot. Spójrzcie na wektor przy uzwojeniu "c" na obrazku 1, 2, 4 i 5.

Adam a jak myślisz jak wygląda wektor napięcia i prądu w uzwojeniu silnika szczotkowego komutatorowego prądu stałego ? (np zwykłej SPEED 400)

A co jak by producenci robili silniki prądu stałego z zewnętrznymi komutatorami (jako osobny element) - to byłyby już silniki prądu przemiennego?

Przecież we wszystkich silnikach prądu stałego musi wirować lub pulsować pole magnetyczne a to da się uzyskać tylko przez zmianę wartości lub polaryzacji na uzwojeniach. A w takim wypadku według waszych wywodów wszystkie silniki prądu stałego byłyby silnikami prądu zmiennego

 

Naszym silnikom bezszczotkowym bliżej jest do silników krokowych niż do silników prądu przemiennego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaśniej się już chyba nie da. Chciałem, żeby oponenci sami do tego doszli, ale tu jest wyjaśnione, jak chłopu na miedzy :P

Dzięki Mirek!

 

 

A wszystko przez to, że jeszcze do niedawna wszystko, co miało 3 kabelki, było trójfazowe i musiało być zasilane "siłą". Na lekcjach fizyki uczyli zasady działania, na warsztatach pokazywali, na laborkach mierzyli, w domu używali i tak się utrwaliła jedyna słuszna linia...

Jeszcze brakuje żebyście zaczęli mierzyć cos φ dla naszych BL :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie dajcie już spokój z tym śmiesznym podziałem.

Już Tesla z Edisonem się kłócili co jest lepsze a co gorsze.

 

Przecież to jest podział na sposób zasilania ze źródła prądu przemiennego lub stałego ( z naciskiem na słowo sposób zasilania)

 

 

Skoro Tesla z Edisonem się też kłócili to znaczy , że jednak jest coś na rzeczy. Jednak podział jest mniej lub bardziej umowny. No i całe szczęście , że nasze silniki są zasilane prądem stałym. Tyle , że zwyczajowo w większości naszych zastosowań regulatory są jednak oddzielnymi elementami od tego co zwyczajowo nazywamy silnikami. Można nawet dobierać dość dowolnie te elementy aby tylko nie przekroczyć parametrów.

 

Ps - czasami taka sprzeczka jest powodem do poczytania i usystematyzowania lub poszerzenia swojej wiedzy a więc chyba pożyteczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Adam a jak myślisz jak wygląda wektor napięcia i prądu w uzwojeniu silnika szczotkowego komutatorowego prądu stałego ?

Nie wiem, ale podejrzewam, że też zmienia zwrot. Tyle, że w sklepie pod nazwą silnik nie kupujesz samego rotora i kawałka obudowy z magnesami a bez szczotek. Komutator jest wbudowany.

Gwoli ścisłości-nie twierdze, że modelarskie silniki bezszczotkowe mają coś wspólnego z "dużymi" silnikami 3F. Twierdze tylko, że silnik(stator i rotor, bez regulatora) nie jest napędzany napięciem stałym.

A co jak by producenci robili silniki prądu stałego z zewnętrznymi komutatorami (jako osobny element) - to byłyby już silniki prądu przemiennego?

To część bez komutatora napewno nie była by zasilana prądem stałym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.