marcin133 Opublikowano 5 Marca 2011 Opublikowano 5 Marca 2011 Oryginalny profil może być brzydki dla zastosowań modelarskich chodź to tylko wnioski po symulacji w programach które kiedyś wykonywaliśmy wraz z kolegą forumowym. Chodź całkiem możliwe że nie są to wnioski uzasadnione (zbyt mało wiedzy na ten temat). Nie mniej jednak kiedyś próbowałem stworzyć plany dla iskry i już na założeniu był zadany inny chodź zbliżony profil. To tak już "dmuchając na zimno". Z klapą nie jest tak prosto jak może się wydawać. Próbowałem "dobrać" sprawdzone rozwiązania które znalazłem na różnych forach. Plan tyczył budowę modelu podobnej skali jak Twoja i okazuje się że grubość skrzydła w miejscu umieszczenia tych mechanizmów wynosiła u mnie lekko ponad 10mm. Ile wynosi to u Ciebie? Została jeszcze belka ogonowa i jej nagrzewanie. Ja tylko mogłem co najwyżej przypuszczać (brak doświadczenia z silnikami JET) że spaliny będą wytwarzać ten sam problem co w prawdziwy silnik w prawdziwej Iskrze. Szukałem informacji na temat jak sobie z tym poradzono - w oryginale silnik był skierowany w dół ok 3`. Według waszego doświadczenia to konieczne? Myślę że to istotne bowiem geometria samolotu (kąty zaklinowania skrzydeł i statecznika) musi taki układ wylotu spalin chyba przewidywać.
RobertK Opublikowano 5 Marca 2011 Opublikowano 5 Marca 2011 Jesli chodzi o profil skrzydła moło prawdopodobne by został orginalny.Bardzo liczymy na pomoc shandor-a (niepodważalny autorytet w tej dziedzinie) więc póki co cieżko mówić o grubości płata w miejscu mechaniki klap.Oś turbiny z pewnością będzie skierowana w dół
shandor Opublikowano 6 Marca 2011 Opublikowano 6 Marca 2011 Bardzo liczymy na pomoc shandor-a (niepodważalny autorytet w tej dziedzinie)Zaden autorytet tylko szeregowy absowent MEiL PW z umiejetnoscia czytania charakterystyk aerodynamicznych i pewna praktyka wyciagania wnioskow z tych danych. A wiadza ta jest juz troche oldschool'owa, gdyz w obecnych czasach przy projektowaniu samolotow nie ma wlaciwie doboru profilu z katalogu. Numerycznie analizuje i modyfikuje sie oplyw/ rozklad cisnien na bryle samolotu, tak aby uzyskac optymalna aerodynamike. Ale to juz zupelnie inna bajka...Shandor
stan_m Opublikowano 6 Marca 2011 Opublikowano 6 Marca 2011 Bardzo liczymy na pomoc shandor-a (niepodważalny autorytet w tej dziedzinie)Zaden autorytet tylko szeregowy absowent MEiL PW z umiejetnoscia czytania charakterystyk aerodynamicznych i pewna praktyka wyciagania wnioskow z tych danych. A wiadza ta jest juz troche oldschool'owa, gdyz w obecnych czasach przy projektowaniu samolotow nie ma wlaciwie doboru profilu z katalogu. Numerycznie analizuje i modyfikuje sie oplyw/ rozklad cisnien na bryle samolotu, tak aby uzyskac optymalna aerodynamike. Ale to juz zupelnie inna bajka...Shandor Tym bardziej, ze chodzi o tzw. mały zakres prędkości użytkowych. "Dobry" aerodynamicznie kształt płatów (m.in. dobra dla Re końcówka płata i brak zwichrzeń) nie wymaga aż tak specjalistycznego podejścia do profilu płata. Oryginał ma zdecydowany niedobór ciągu szczególnie przy dwuosobowej załodze, z pełnym zapasem amunicji i pełnymi zbiornikami, a mimo to lata bezpiecznie głównie dzięki płatom. A swoja drogą bardzo ciekawe sa mozliwosci opisane powyżej tzn. mozliwość zamodelowania modelu, ustalenie kształtu dla potrzebnego przepływu i skonstruownie potrzebnego profilu. Aerodynamika małych predkosci zawsze była nieprzebadana. A teraz juz nie musi.
Lucjan Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Witam Modelarzy! Postępy w budowie Iskry: statecznik poziomy i przygotowanie kadłuba do formowania (detale, itp). Reszta na zdjęciach i na filmie. Pozdrawiam, Lucjan
Wojteq Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Opublikowano 15 Kwietnia 2011 No to mi się podoba Wideo relacja jak się patrzy Czekam na więcej filmów
TopGun Opublikowano 28 Maja 2011 Opublikowano 28 Maja 2011 Projekt bardzo zacny - sam pracuję nad tą maszyną, która jest mi bliska z wielu względów. Szkoda tylko, że Panowie zdecydowali się na "starą" wersję z tego co widzę. Proszę sprawdzić PW, które wysłałem. Pozdrawiam
vader Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Hejka Piotrze, Lucjanie jak idą prace przy iskrze :?: Na kiedy planujecie oblot :?: Prośba o fotki.
piotr jet Opublikowano 9 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 9 Czerwca 2011 wysłałem fotki Robertowi żeby wkleił. cały czas są malutkie postępy.
Marcus Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Postępy malutkie, ale już zaczyna wyglądać miodzio.
vader Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Parę tygodni temu iskry latały na trasie Dęblin-poligon Jagodne w Lasach Łukowskich ( ich trasa przebiega dokładnie nad moją rodzinną miejscowością ) z podwieszonymi pod skrzydłami wyrzutniami rakiet niekierowanych lub bombami ćwiczebnymi. Swgo czasu latały dosyć często teraz coraz rzadziej i pewnie niedługo przestaną . Dobrze będzie widzieć ten samolot w powietrzu w mniejszej skali, prezentuje się naprawdę pięknie. Świetna robota, dzięki Panowie.
piotr jet Opublikowano 9 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 9 Czerwca 2011 Panowie postępy są malutkie wiem,ale obowiązki zawodowe absorbują nas mamy czas aby podłubać tylko w niedziele.CHWAŁA LUCJANOWI ZA TO ŻE ZNAJDUJE JESZCZE TROCHĘ CZASU W TYGODNIU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TopGun Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Swgo czasu latały dosyć często teraz coraz rzadziej i pewnie niedługo przestanąNiestety pchorów szkoli się coraz mniej. Iskry polatają nad nami jeszcze do 2020, bo do tego czasu dostały deadline. Przetrwa tylko 20 sztuk, a reszta wypadnie w najbliższych dwóch latach.
Marcus Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Iskry polatają nad nami jeszcze do 2020 Czyli może jeszcze zdążę i załapię się na nie.
mecenas Opublikowano 10 Czerwca 2011 Opublikowano 10 Czerwca 2011 Piotrze, coś pięknego Mocno kibicuję i mam coraz większego "smacora" na ten samolot. Nie wiem jak będziesz wykańczał kopyto (detale) ale możesz podejrzeć http://www.su27.de/inhaltindex.htm Załatw sobie więcej czasu i zacznij od strony nr 1; Jeśli blaszką, to to się doskonale nadaje: http://www.flitemetal.com/
piotr jet Opublikowano 10 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 10 Czerwca 2011 Witaj Wojtek! ten projekt "wyczaiłem "jak tylko zaistniał Haralda nie pokonam ,ale obiecuję że przy następnym "dziecku"zastosuję dokładnie taką samą.Kombinuję tylko czy "Irydę" robić w skali 1:5 czy 1:4. Na całe szczęście Iskierka nie ma tylu nitów i blaszek.Teraz z Lucjanem zastanawiamy się jak zrobić model aby na jesieni zrobić oblot A co do flitemetal "wynaleźliśmy podobny materiał Jak po zawodach?
mecenas Opublikowano 13 Czerwca 2011 Opublikowano 13 Czerwca 2011 Piotrze, ten SU to tak dla podgrzania atm. Co do "Irydy" to pewnie po środku czyli 1:4.5 :lol2: , a tak poważnie to żeby nie przekroczyła wagi 15 kg (bez paliwa), to przynajmniej w klasie się będzie mieścić. No co do zawodów to jakoś poszło, "v-ce mistrz Polski" to też dobre miejsce. :rotfl: Może u was 25.06 mi lepiej pójdzie.
piotr jet Opublikowano 13 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 13 Czerwca 2011 GRATULACJE i POWODZENIA w częstochowie. Szacujemy że Iskra spokojnie zmieści się w 10 kg. Iryda w 1:5 powinna wyjść w podobnej wadze no i łatwiejsza w transporcie.(2,64m) 1:4 powinna być cięższa o 2-3 kg ale wychodzi BARDZO DŁUGA!!!(3,305m)
Rekomendowane odpowiedzi