Jump to content
Robert Tomzik

Napęd elektryczny w modelu klasy F2B

Recommended Posts

Witam,

jako że w modelach F2B coraz szerzej stosowany jest napęd elektryczny, chciałem zgłębić ten temat. Modele zawodnicze ważą w granicach 1600÷1900g. Znalazłem tego typu silniki firmy AXI. Nie miałem nigdy doczynienia z modelami elektrycznymi i niektóre moje pytania czy wywody mogą wywoływać uśmiech u kolegów więc proszę o wyrozumiałość ;)

Po przeanalizowaniu oferty tych silników zauważyłem, że silniki różnią od siebie pewnymi parametrami.

- ilość obrotów z 1V: im mniejsza ilość obrotów z 1V tym większa sprawność. I teraz np. chcąc osiągnąć 10000obr/min, silnik musi być zasilany wyższym napięciem, niż silnik, który może uzyskać większą ilość obrotów z 1V. Zakładam, że będę latał przy około 8000÷9000obr/min. Im silnik będzie miał mniejszą ilość obr/1V to przy tych obrotach osignię większą moc. Dobrze rozumiem?

Czy TAKI silnik byłby lepszy do F2B niż TAKI ?

- zasilanie: przyjmuje wstepny wybór silnika AXI 2826/12, którego wydajność obrotów z 1V wynosi 750. Gdybym zastosował pakiet 4-ogniwowy LiFe 2300mAh 13.2V uzyskałbym 9900obr/min. Zakładając maksymalny ciągły pobór prądu podczas lotu na maksymalnym poziomie 25A (choć może będzie mniejszy, nie wiem - tutaj też pytanie do kolegów o to ;) ), to (2.3A/25A)*60min=5.52min, trochę mało... Musiałby być pakiet co najmniej 3000mAh. Co do rodzaju akumualtorów to widzę, że LiFe były by chyba najlepsze. jaka jest ich żywność w stosunku do LiPol-i? Jeśli coś nie tak myślę, proszę mnie poprawić ;)

- regulator: tutaj odrazu nasuwa mi się pytanie: Jaki musi być prąd regulatora w odniesieniu do prądu silnika? Jak go powinno się dobrać? Do uwięzi wystarczy najprostszy regulator, ale niezawodny, no i żeby dało się wpiąć timer włącząjący i wyłączący napęd w odpowiednim czasie, któryś z tych, które zostały opisane w tym poście: http://www.pfmrc.eu/viewtopic.php?t=34335

 

Trochę się rozpisałem, proszę o cierpliwość i pomoc w temacie :)

 

Pozdrawiam

 

Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sciagnij sobie program drive calc- jest bardzo prostu w uzyciu i dostaniesz odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania. Wybierasz silnik, regulator, akumulatory i smiglo, a w zamian dostajesz czas lotu na pelnym gazie, prad, moc itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam . Zdecydowanie polecam silnik o 950 obrotach na Volt . Zasilanie musisz jednak zrobić z pakietu 4S LiPo 3000 mAh , niestety pakiet LiFe 2300 nie pozwoli Ci na wystarczająco długie loty . Regulator 50-60 Amper . Ceny pakietów LiPo tak pospadały , że większa trwałość LiFe już nie rekompensuje większej wagi .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

leszek-bart, czemu polecasz silnik o większej ilości obr/1V? Czym jest to spowodowane? (nie żebym kwestionował, pytam z czystej niewiedzy).

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, w Polsce elektrykami latają : Krystian Borzęcki ,Tomek Wlazłowski, do nich masz najbliżej, a także Janusz Węcławiak i Tomasz Tonder z Poznania. Skontaktuj się z nimi to wszystkiego się dowiesz. Po co wyważać otwrte drzwi.

 

Pozdrawiam

S.Kubik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik to AXI 2826/13D dostępny w Veka Model , Igor Burger lub u mnie,

regler spin 66 z nowym softem (przy opcji wł. Hamulca działają ustawienia heli 3d) aku wystarczy 2 x 3 S 2250mAh 30C, lub 35C Lipolek polecam Tornado Power (tanie i dobre)

Timer od Igora na PIC-u 12F683 i oczywiście odpowiednie ustawienia reglera i Timer-ka.

W razie W dzwoń !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj kolegów ;)

dzięki za info, lubię takie konkrety ;) Chciałbym zbudować dwa takie same modele; do jednego włożę Stalkera, którego mam od Św.p Andrzeja Rachwała, a do drugiego chciałem założyć napęd elektryczny. Naraize robie rozeznanie w temacie, ale zima zapowiada się pracowicie, mam plan własnie zrobić dwa modele. Napewno zadzwonie ;) Baaa, wpadne do sosnowca ;) Często robie trasę Częstochowa→Kraków, więc kiedyś tam zbocze do Ciebie.

 

Pozdrawiam

 

Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napęd elektryczny jest cięższy od spaliny. Ile doważyć model to nie jest już to tak jednoznaczne. Zrobiłem model elektryczny taki sam jak miałem z silnikiem spalinowym MVVS 8cm. W spalinowy miałem dodany ciężarek na przodzie coś ok. 50g a do elektryka wyważenie mi wyszło idealnie. Ale "spalina" wyszła mi bardzo lekko bo ważył 1650g a elektryk już 1830g. Teraz zrobiłem nowy model o wadze 1750g w którym mam pakiety lżejsze o 50g niż w poprzednim i wydłużyłem przód o 10mm żeby zrównoważyć ciężar. Niestety nie sprawdziło mi się to i środek ciężkości mam o 5mm przesunięty do przodu więc muszę trochę doważyć go na ogonie. Wagowo tak się to prezentuje:

silnik AXI 2628/12 -200g

pakiet 2250mAh - 350g

regulator jeti 66 -50g

+krzyżak mocowania silnika, kable, konektory wyjdzie ok. 650g.

silnik MVVS razem z tłumikiem + zbiornik + dodanie wagi łoża (spalina musi mieć ten przód solidniejszy) ok. 550g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akurat w przypadku samolotu na baterie środek ciężkości można łatwo regulować miejscem lokalizacji baterii właśnie, w spalince nie jest już tak łatwo...

Aaaa wracając do sedna to silniczki spalinowe i tak są lepsze :-)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Wojtku za info.

 

co do łatwości regulacji położenia SC w takiej akrobatce, to podejrzewam ze nie jest jednak tak łatwo, bo pakiet raczej jest "upychany" w odpowiednio przygotowanym miejscu chociaż jakaś mała możliwość regulacji pewnie jeszcze jest.

 

moje pytanie odnośnie doważania, miało dodatkowy cel, a mianowicie kończymy prace nad własnym timerem (hardware już gotowy wkrótce zdjęcia) którego waga będzie wynosiła ok 20g. Dlaczego tak dużo - powód jest prosty, napakowaliśmy w niego trochę elektroniki tzn. programowanie, odczyty rzeczywiste i inne możliwości będą dostępne przez aplikacje na smartfona. W tej chwili jesteśmy na etapie "wygładzania" aplikacji.

 

Podstawowe możliwości ( niektóre będą dostępne w kolejnych wersjach rozwojowych):

- pamięć kilku modeli lub ustawień (np. pogodowych)

- ustawianie czasu opóźnienia startu (sek)

- ustawianie obrotów startowych ( narastających %)

- ustawianie czasu narastania obrotów (sek)

- ustawienie obrotów przelotowych (%)

- ustawienie całkowitego czasu lotu (min:sek)

- ustawienie obrotów "do lądowania" (%)

- ustawienie czasu obrotów "do lądowania" ( sek)

- wyświetlenie w czasie rzeczywistym czasów i ustawień

- wyświetlanie parametrów prądowych baterii

- zasięg do 100 m (bluetooth)

- współpraca z akcelerometrem

- cena ok 60PLN Timer  +  ok 100PLN  akcelerometr ( ale to jeszcze wymaga obliczeń)

 

pozdro DK

Share this post


Link to post
Share on other sites

w załączeniu zdjęcia modułu w pierwszej wersji Beta testowej.

Jest to wersja rozwojowa i już teraz mamy w planie kilka modyfikacji tudzież usprawnień.

 

Po pierwszych testach " w locie", które zakładam że odbędą się już w kwietniu, będziemy mieć pełny obraz sytuacji.

post-4206-0-96890200-1428663181.jpg

post-4206-0-63228800-1428663201.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.