Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Planuję zbudować wicherka10 trochę zmodyfikowanego. Z powodu braku czasu budowę zaczne na święta a teraz chciałbym skonsultować z wami zaplanowane modyfikacje.

1. Profil CLARK Y, cięciwa zmieniona z 15cm na 16 cm (jak w wicherku zbudowanym przez Caprimana)

2. Kąt natarcia zmieniny równolegle do statecznika poziomego (jak na rysunku).

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

3. Statecznik poziomy wsunięty pod statecznik pionowy co skraca kadłub.

4. Statecznik pionowy odwrócony symetrycznie.

5. Lotki, brak wzniosu

6. Stateczniki z możliwością demontażu do transportu (rowerowego ;D) , zrobione z balsy.

Co myślicie o tych modyfikacjach?

Opublikowano

1. Profil CLARK Y, cięciwa zmieniona z 15cm na 16 cm (jak w wicherku zbudowanym przez Caprimana)

5. Lotki, brak wzniosu

 

Nie jestem pewien czy to dobra droga. Dajesz skrzydła o profilu płasko-wypukłym i jednocześnie rezygnujesz ze wzniosu. Nie wiem czy aby Twój Wicherek nie straci stateczności poprzecznej. To kanciasty górnopłat, w którym kadłub jest jakby podwieszony pod skrzydłami. Zostawiłbym chociaż kilka stopni...

 

2. Kąt natarcia zmieniony równolegle do statecznika poziomego (jak na rysunku).

 

Tu mimo wszystko zachowaj sobie możliwość regulacji, dołożenie jakiś podkładek lub czegoś w tym rodzaju. Intuicyjnie czuję, że kąt natarcia jest związany z kątem zaklinowania silnika. Trzeba to będzie jakoś ostatecznie "zestroić".

 

3. Statecznik poziomy wsunięty pod statecznik poziomy co skraca kadłub.

4. Statecznik pionowy odwrócony symetrycznie.

6. Stateczniki z możliwością demontażu do transportu (rowerowego ;D) , zrobione z balsy.

 

Rozumiem, że chodzi o wsunięcie statecznika poziomego pod pionowy? W wypadku stateczników duże znaczenie ma ich powierzchnia (często wyrażana w % powierzchni skrzydła), mniej kształt (chociaż nie zawsze). Jeśli pomimo zmiany kształtu zachowasz powierzchnię stateczników, to nie powinno być problemu.

Na oryginalnych rysunkach widać, że stateczniki są elegancko zamontowane - jak zamierzasz zamontować swoje? Przesunięcie statecznika poziomego do przodu i zmniejszenie jego ciężaru (konstrukcja balsowa) zmieni położenie środka ciężkości. Jeśli przez to będziesz musiał doważyć model "na ogon", to model będzie dźwigał niepotrzebny ciężar. Oczywiście, zmniejszanie ogólnego ciężaru konstrukcji ma sens, ale zawsze trzeba mieć przy tym na uwadze wyważenie modelu, aby nie pakować niepotrzebnie jakiegoś "ołowiu" do kadłuba.

Z drugiej strony jestem zdania, że nic nie stracisz budując Wicherka według własnego pomysłu. Trzeba mieć tylko wkalkulowane ryzyko konieczności przebudowania konstrukcji, jeśli podczas oblatywania mimo wszystko nie da się uzyskać stabilnego lotu. Budując model na podstawie własnych planów lub wprowadzając modyfikacje w gotowym modelu, które tak istotnie zmieniają jego własności aerodynamiczne (brak kąta wzniosu, inny kąt natarcia, zmieniony profil skrzydła) skazujesz się na takie "macanie" tematu, na ileś prób i błędów. Oby wyszło Ci za pierwszym razem, ale... to nie takie łatwe. Ale ile się przy tym nauczysz!

W przeszłości budowałem Wicherka 25, jednak nie wprowadzałem aż tak dużych zmian w konstrukcji. Odbiłem symetrycznie statecznik pionowy (jak Ty), ale resztę zrobiłem według planów.

Opublikowano

Rok temu zrobiłem Wicherka na tym profilu z lotkami i bez wzniosu skrzydeł.

W efekcie mocno stracił na stateczności poprzecznej i stał się nadsterowny na lotki.

Po drobnych przeróbkach i wzniosie ok. 2 stopni lata bardzo płynnie, zero problemów.

Opublikowano

3. Statecznik poziomy wsunięty pod statecznik poziomy co skraca kadłub.

I zmniejsza stabilność modelu podłużnie. Rezygnując z oryginalnego profilu i czyniąc takie zmiany model może być mniej przewidywalny niż założył jego pomysłodawca :P
Opublikowano

Ja tam ze swojego zmodyfikowanego wicherka jestem zadowolony, lata super i tak jak tego oczekiwałem a nawet lepiej:). Dla mnie bardziej nie przewidywalnym i trudnym modelem było rwd-5:(.

 

Ostatnio do mojego wicherka trafił silniczek 2.5ccm i kąt natarcia został jeszcze zmniejszony, podłożyłem pod spływ jakieś 4mm i kąt natarcia bedzie już pewnie 0 stopni...

Według moich obserwacji to im szybciej chcemy latać tym kąt natarcia musi być mniejszy, no chyba że ktoś lubi jak model zadziera :rotfl: .

Kąt natarcia mierzy sie od noska do spływu i w clark-y skrzydło zamontowane równolegle do statecznika poziomego ma już kąt 2stopnie.

 

Statecznik poziomy po wydrukowaniu planów wydał mi się za duży i go zmniejszyłem o jakieś 30% :rotfl: Model jest czuły na SW istateczny..Lotki zrobiłem 2x wieksze jak w moim piperku gdzie były mało skuteczne i wicherku działają swietnie. Kadłub też skróciłem o kilka cm... Jedynie SK wyszedł mi troche za mały i jest mało skuteczny jak dla mnie(jest plan żeby go zwiększyć dwukrotnie)...

 

Bruno jak chcesz to mogę pomierzyć lotki i usterzenie

 

Piotrek9932 - a nie wystarczyło zmniejszyć wychyleń?

Opublikowano

Bruno jak chcesz to mogę pomierzyć lotki i usterzenie

Jak byś mógł to wielkie dzięki. :)

zmniejsza stabilność modelu podłużnie

Wydaje mi się, że wicherek oryginalnie ma coś długi ten kadłub. Po skróceniu proporcje będą podobne do rwd i toto0 z których byłem zadowolony. Skrzydła mimo wszystko zamierzam zrobić bez wzniosu. Jak coś zawsze można przerobić :wink:

Bruno napisał/a:

3. Statecznik poziomy wsunięty pod statecznik poziomy co skraca kadłub.

 

Przepraszam za błąd w 1 poście już poprawiam

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Jakiego kleju używać do sklejania kratownicy?

Dzisiaj wyciąłem boki kadłuba. Niestety dopiero wtedy zauważyłem że ta sklejka jest zwichrowana :P . Czy dałoby się jakoś naprostować te elementy?

Opublikowano

Nie wiem czy mój sposób jest prawidłowy ale działa :) Zwichrowaną sklejkę od strony wybrzuszenia prasuję żelazkiem do wysokiej temperatury i przygniatam czymś płaskim i prostym. Po godzinie gdy sklejka wystygnie i ustabilizuje swoją wilgotność jest prościutka jak blat stołu do pingponga ;)

Opublikowano

czy taki akumulator http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9276__Turnigy_800mAh_2S_20C_Lipo_Pack.html nadawał by się do bezpośredniego zasilania odbiornika? Ewentualnie czy moglibyście wskazać mi link do czegoś w tym sklepie?

Taki pakiet, plus takie ustrojstwo:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_.html

 

Gdybyś stosował napęd elektryczny, wystarczyłby sam regulator do silnika. Ma coś takiego już wbudowane.

Opublikowano

No i pakiet ni-mh AAA można zostawić w modelu bez obaw, nie potrzeba regla który może paść a sapaliniak bez zasilania poleci w siną dal :rotfl:

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Projekt nie umarł :) Kadłub jest już gotowy (bez wyposażenia) i teraz pora na walkę ze skrzydłami. Chciałbym się was zapytać jak zmieniłyby się właściwości modelu po pogrubieniu profilu.

Opublikowano

Przez pomyłkę wyciąłem za grube rdzenie ze styropianu. Teraz wszystko jest już w porządku bo naprawiłem swój błąd.

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Budowa Wicherka powoli dobiega końca. Model jest strasznie ciasny i ciężko było rozmieścić wyposażenie. Serwo gazu przykleiłem CA ( Nie było miejsca tam gdzie można by było je normalnie umocować) i teraz mam kłopot. Chciałbym się pozbyć tego serwa z modelu. Czym najlepiej rozkleić CA?

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.