Skocz do zawartości

Pytanko dotyczące skrzydeł


sznajdi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Pytanie laika :) Po złożeniu modelu wszystkie wymiary muszą mi się zgadzać. Niestety po wielu próbach i paru godzinch ciągle pozostaje mi jeden niezgodny (widoczny na obrazku)?

Pytanko, czy będzie to miało duży wpływ na lot czy może wykombinować patent i zrobić ten wymiar równy.

Dzięki

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takim wzniosie wątpię żeby miał większy wpływ w zasadzie tak by mogło zostać akurat równoważył by się moment obrotowy śmigła. Ale jest to niesymetryczne to kwestia krzywizny samego kadłuba czy kadłuba z podwoziem bo to ważne. Jeżeli Skrzydła są równo ze statecznikiem poziomym to dałbym spokój. Może to statecznik jest krzywo? a Ty sznajdi na siłę próbujesz prostować skrzydła. Podaj dokładniejsze dane jakieś fotki.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 75% jest to kwestia samego podwozia- jak widać jest ono z drutu, a z doświadczenia wiem, że takie rozwiązania w zestawach dostępnych na rynku apropo jakości wykonania pozostawiają wiele do życzenia.

Zdemontuj skrzydła, połóż na równej powierzchni, obciąż nieco centropłat by skrzydła nie chwiały się na boki i wtedy zmierz wznios na koncówkach (o ile w tym modelu da się w całości zdemontować skrzydła wraz z centropłatem oczywiście).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie miało duży wpływ na lot, będzie ściągało ci go w prawo

bez przesady, to mały trenerek ze wzniosem takim że poleci nawet ja profil skrzydła dasz do góry nogami (żart) :rotfl: :rotfl: :jupi:

 

Daj może realne wymiary modelu, wyposażenie (silnik i śmigło - to najważniejsze) i coś zaradzimy

 

Zdemontuj skrzydła, połóż na równej powierzchni, obciąż nieco centropłat by skrzydła nie chwiały się na boki i wtedy zmierz wznios na koncówkach (o ile w tym modelu da się w całości zdemontować skrzydła wraz z centropłatem oczywiście).

w rzeczy samej. Na moje oko to też jest wina podwozia, nawet "bardzo zmęczony chińczyk" nie powinien tak zrobić. Z drugiej strony to tyko 15 mm różnicy. Przy takim modelu trenerka, po prawidłowym starcie "piknie" kilka razy trymerem lotek i powinno grać.

 

W mojej Wildze 2000 z Artexu w wersji spalinowej na pływakach miałem różnicę prawie 20 mm i nie grało to większej roli po poprawnym wytrymowaniu modelu.

 

Na początek proponuję to co przedmówcy - czyli złożenie skrzydeł bez kadłuba, obciążenie centropłata kilogramem cukru lub mąki (chociaż wolę cukier :-)) jezeli będzie ok, to modyfikacja podwozia, jeżeli NIE będzie ok, to start z "ręki" (wyrzucając model) trymowanie go w locie i jeżeli będzie "chodził" tak jak chcesz możesz lądować i próbować startów z ziemi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli spojrzysz na model od przodu (lub od tyłu) i będziesz widział stateczniki względem skrzydeł symetrycznie (tzn. statecznik pionowy będzie dokładnie pionowo względem skrzydeł (trzymaj model w ręku, nie stawiaj na stole), a statecznik poziomy poziomo, to model będzie prawidłowo złożony i będzie latał b. poprawnie. Odległości końcówek skrzydeł od podłoża zależą jedynie od "rozkraczenia" podwozia. Wygnij jedną goleń i będzie OK. Nie ma to zadnego wpływu na latanie. A swoją drogą tak jak Ci już ktoś pisał, w pewnym zakresie 'krzywości" ten model też, lepiej lub gorzej, ale by latał. pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi, w weekend posprawdzam wszystko.

 

Zdania na temat wpływu na lot dość rozbieżne ;)

 

Centropłata nie dociąże, ponieważ jest on w kształcie V, czyli zawsze przechyli się na jakąś stronę.

Zastrzały są z drewna, nie gumy ;)

 

Cenna podpowiedź Bubu2, jednak w 'instrukcji' wyraźnie jest zaznaczone, że wymiar musi się zgadzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdania na temat wpływu na lot dość rozbieżne

kto jak latał ten tak powie :-), u mnie nie miało to wielkiego wpływu.

W modelu acro albo f3a to ma duży wpływ, ale w takim trenerku, da się to pominąć.

 

Centropłata nie dociąże, ponieważ jest on w kształcie V, czyli zawsze przechyli się na jakąś stronę.

to połóż go na stole albo podłodze, daj równe podkładki np z "gumy" pod prawe i lewe skrzydło, i popatrz czy płat jest sklejony równo. Warunek że "podkładki" muszą być równe. i możesz pomierzyć albo na "oko" zobaczyć czy płat jest równy.

 

jednak w 'instrukcji' wyraźnie jest zaznaczone, że wymiar musi się zgadzać.

musi zgadzać się wymiar względe SW i płata, czy musi zgadzać się wymiar odstępu płatów od podłoża???

 

Dalej nie dałeś real foto i możemy sobie tutaj gdybać teoretycznie. Zrób zdjęcie modelu, najlepiej ze wszystkich stron, to powiemy coś więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba będziesz musiał rozwiązać problem za pomocą książek. ;D

Z góry zakładam prawidłowe wklejenie obu stateczników względem kadłuba.

Jeśli masz równą podłogę, postaw na niej model i pod skrzydła podsuń dwa stosy książek o takiej wysokości, aby koła nie dotykały podłogi a końce skrzydeł były w jednakowej od niej odległości. W ten sposób masz już model w locie. Zmierz teraz, czy końce statecznika poziomego również są w jednakowej odległości od podłogi. Jeśli tak, to wszystko jest ok tylko masz po prostu krzywe podwozie (jedna goleń bardziej podgięta). Nie ma to większego znaczenia, bo jeśli zlikwidujesz różnicę, to i tak po pierwszym lądowaniu wróci. Jeśli jednak odległości końców statecznika poziomego od podłogi nie są jednakowe ale statecznik pionowy jest do poziomego prostopadły, oznacza to, że skrzydło jest krzywo zamocowane i trzeba pod nie z jednej strony wsunąć podkładkę wyrównującą (między skrzydło a kadłub) i powtórzyć pomiar. I tak do skutku. Dopiero, jak w ten sposób będą się wszystkie wymiary zgadzać, możesz myśleć o poprawianiu podwozia. Inaczej możesz popsuć być może prawidłową obecnie geometrię modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Posprawdzałem troszku wymiary i jestem jeszcze głupszy niż byłem, ponieważ wszystko w miarę się zgadza :lol:

Dodam jeszcze, że pomiary były robione kilkukrotnie, aby wyeliminować ewentualną pomyłkę i że fotografia to nie moja mocna stron (żeby jakości zdjęć nie zwalać na aparat :D).

 

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Pudełka potrzymujące samolot mają ten sam wymiar, samolot umieszczony centralnie, odległość lewego statecznika od podłogi 17,9cm, prawego 18,2cm. Mierzone w tym samym miejscu dla lewej i prawej strony

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Elementy potrzymujące skrzydło równe, skrzydło umieszczone centralnie, wymiar od stołu mierzony w tym samym miejscu dla lewej i prawej strony równy (7,9cm)

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Odleglość od stołu do dołu kadłuba mierzona w tym samym miejscu dla lewej i prawej strony równa 7,6cm.

 

Już sam nie wiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17,9cm, prawego 18,2cm.

to znikoma różnica (nieodczuwalna w locie)

Już sam nie wiem...

nie szukaj sobie wymówek tylko bierz to latadło na dwór i lataj Panie lataj

Kolega nie mógł tego lepiej nazwać. Grube portki na tyłek, i jak ładna pogoda to z trzęsącymi kolanami na pole :-) (kolana się trzęsą ze strachu - nie z zimna).

 

Dołączona grafika

widać ewidentnie że podwozie jest "podgięte" (na czerwono), na niebiesko widać że płat jest prawie idealnie względem statecznika poziomego.

 

Staraj się startować z "ręki" - jest łatwiej na początek. Poproś może kogoś żeby rzucił Ci model (złapać go należy w miejscu gdzie środek ciężkości) i rzucić mocno do przodu i lekko w górę, a Ty drążek gazu na 3/4.

 

Bardzo delikatnie drążkami - BROŃ BOŻE NIE MACHAJ nimi od prawej do lewej, bardzo delikatnie na początek po kilka milimetrów. Zrób kilka "okrążeń" zobacz jak reaguje na stery.

 

Wyznacz sobie wcześniej miejsce do lądowania, zawsze ląduj pod wiatr, nie z wiatrem, bo model leci za szybko, i broń boże z bocznym wiatrem (na początek możesz nie opanować bocznego wiatru)

 

No i latać, latać, budować i latać latać... w międzyczasie też naprawiać :-), ale tym się nie zrażaj - to normalne w tym hobby.

 

Trzymamy kciuki za oblot, daj znać - jakie wrażenia :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to w takim układzie zmierz sobie odległość koła prawego i koła lewego od podłogi. zd 1

I nie szukaj sobie wymówek tylko bierz to latadło na dwór i lataj Panie lataj :mrgreen:

A to dobre... :) :rotfl: :lol:

 

 

Marcel, to mogą być przekłamania fotek. Wymiar podwozia od podłogi jest równy

 

A=A

B=B

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Nie ogarniam jeszcze tego wszystkiego, dlatego założyłem ten temat. Wydawało mi się, że będzie to miało wpływ na lot, a wręcz go uniemożliwi. Chciałem poznać zdanie bardziej doświadczonych kolegów.

Nie będę już ciągnął dalej tematu, tylko tak jak mówisz pójdę polatać. I zobaczymy co wyjdzie.

 

W razie problemów odezwę się :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.