Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

 

Od dłuższego czasu miałem ochotę na zrobienie tego modelu. Wiele miesięcy gromadzenia dokumentacji i w końcu ruszylem z budową. Dokumentacja:

 

1. Modelarz 11/2008 i 12/2008

2. Plany modelarskie nr. 28 z 1968

3. Typy broni i uzbrojenia nr. 72

4. Aero Technika Lotnicza 3/1991

5. Opis płatowca R.W.D. 8 wydany w Warszawie w 1935 roku (rysunki z tej książeczki były w większości przedrukowane w wyżej wymienionych "Planach modelarskich")

6. Polskie Konstrukcje Lotnicze, T.II, T.IV/1, T.IV/2

 

W tej dokumentacji jest nieco rozbieżności. Zapewne jednym z głównych powodów jest wielość zmian wprowadzanych w płatowcu podczas jego produkcji. Jako podstawę przyjąłem plany zamieszczone w Modelarzu, ponieważ po konfrontacji z pozostałymi źródłami wydają się być wiarygodne. Podają wiele dokładnych wymiarów choć niektóre rysunki nie trzymają skali (może wina złej reprodukcji).

 

Rozpiętość modelu - 2200mm

Długość - 1600mm

 

Będzie to samolot w wersji DWL, bo mi się bardziej podoba niż PWS.

 

A oto kilka fotografii z początków budowy:

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

A oto motorek, jaki będzie napędzał ten samolocik:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

A tak to wygląda teraz:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Opublikowano

Z cienkiego materiału ręcznie (cienka sklejka, balsa), a z grubszego wyrzynarką. Główne wręgi są ze sklejki 6mm, wręga silnikowa - sklejka 8mm, a pozostałe ze sklejki 3mm. Wręgi i półwręgi w części ogonowej ze sklejki lipowo-balsowej 3mm (właściwie 2,6mm).

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Teraz robię usterzenie. Pionowe jest już niemal gotowe, a poziome będzie niedługo. Wygląda to tak:

 

Dołączona grafika

 

Pierwsza przymiarka "na sucho" do modelu.

 

Dołączona grafika

 

I usterzenie poziome:

 

Dołączona grafika

  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam!

Czas urlopowy się kończy, zatem biorę się do dalszej pracy nad modelem pięknej "Erwudy". Oto kilka fotografii z budowy usterzenia:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

I niemal gotowe!

 

Dołączona grafika

 

Rozpiętość statecznika poziomego - 660mm. Usterzenie jest wykonane z balsy średniej oraz miękkiej, ponieważ musi być lekkie. Krawędzie spływu wyciąłem ze sklejki 1mm. Usterzenia będą mocowane do kadłuba na dwu śrubach z tworzywa sztucznego (śr. 4mm) oraz na zastrzale statecznika poziomego (rurka z twardego aluminium śr. 4mm).

 

W czasie urlopu założyłem Saito FG-20 do mojej latającej hamowni - Wicherka 50S i silniczek jest już wstępnie dotarty. Pięknie sobie pyrka i będzie w sam raz do RWD-8

 

Teraz biorę na warsztat najtrudniejszą część modelu - baldachim oraz płat nośny. Ciąg dalszy relacji niebawem.

Opublikowano

Witam Michal ! R.W.D 8 wspaniala historja Polskiego lotnictwa.

Cieszy moje stare oczy prawdziwa modelarska robota, gratuluje!

Widze ze model RWD8 budujesz w.g. planow pana Ferka, jest to ( moim zdaniem) jedno z leprzych opracowan, ale znalazlem tam pewne

blendy,szkoda ze nie wiedzialem nic o Twoim projekcie. wczesniej, nie mniej moje archiwum jest otwarte dla Ciebie.

 

Pozdrawiam Wladek.

Opublikowano

Witam Michal ! R.W.D 8 wspaniala historja Polskiego lotnictwa.

Cieszy moje stare oczy prawdziwa modelarska robota, gratuluje!

Widze ze model RWD8 budujesz w.g. planow pana Ferka, jest to ( moim zdaniem) jedno z leprzych opracowan, ale znalazlem tam pewne

blendy,szkoda ze nie wiedzialem nic o Twoim projekcie. wczesniej, nie mniej moje archiwum jest otwarte dla Ciebie.

 

Pozdrawiam Wladek.

 

Dziękuję za słowa uznania. Z tego archiwum chętnie skorzystam. Co do planów RWD-8 (R.W.D. 8 wg pisowni P.W.S.) to myślę, iż rozbieżności są spowodowane różnicami w poszczególnych egzemplarzach tego samolotu. Wyprodukowano ponad 550 sztuk, w różnych wersjach, z różnymi silnikami. Moim zamiarem jest jednak zbudowanie makiety w wersji produkowanej w D.W.L. w drugiej serii - numery rejestracyjne SP-AYE do SP-BCK, w latach 1935-1936. Zachowało się dużo zdjęć tych samolotów oraz nawet materiały filmowe z tymi maszynami (film fabularny "Dziewczyna szuka miłości" z 1937 roku). Ponadto takie samoloty były eksploatowane w Szkole Pilotów w Bielsku-Aleksandrowicach, a ja tam się wychowałem i mam tym większy sentyment. O np. takie piękne zdjęcie z otwarcia w.w. Szkoły:

 

http://img.audiovis...._1-W-2705-6.jpg

 

A z planów Ferka, to chcę jeszcze zbudować bliźniaczy model - RWD-17. Zrobiłem już rysunki i zacząłem wycinać elementy. Jak się uporam z mocowaniem badachimu i skrzydeł w RWD-8, to zrobienie "siedemnastki" nie będzie już żadnym kłopotem.

Opublikowano

Dziękuję za słowa uznania. Z tego archiwum chętnie skorzystam. Co do planów RWD-8 (R.W.D. 8 wg pisowni P.W.S.) to myślę, iż rozbieżności są spowodowane różnicami w poszczególnych egzemplarzach tego samolotu. Wyprodukowano ponad 550 sztuk, w różnych wersjach, z różnymi silnikami. Moim zamiarem jest jednak zbudowanie makiety w wersji produkowanej w D.W.L. w drugiej serii - numery rejestracyjne SP-AYE do SP-BCK, w latach 1935-1936. Zachowało się dużo zdjęć tych samolotów oraz nawet materiały filmowe z tymi maszynami (film fabularny "Dziewczyna szuka miłości" z 1937 roku). Ponadto takie samoloty były eksploatowane w Szkole Pilotów w Bielsku-Aleksandrowicach, a ja tam się wychowałem i mam tym większy sentyment. O np. takie piękne zdjęcie z otwarcia w.w. Szkoły:

 

http://img.audiovis...._1-W-2705-6.jpg

 

A z planów Ferka, to chcę jeszcze zbudować bliźniaczy model - RWD-17. Zrobiłem już rysunki i zacząłem wycinać elementy. Jak się uporam z mocowaniem badachimu i skrzydeł w RWD-8, to zrobienie "siedemnastki" nie będzie już żadnym kłopotem.

 

Opublikowano

Witam.

Podobnie jak Ty ,plany RWD zbieralem wiele lat,Najstarsze bardzo dobre plany jakie posiadam sa z lat 50-60 ,opracowane przez F Pawlowicza.

Wszystke nastepne znane mi plany wydane w Polsce i zagranica byly wzorowane ( moim zdaniem) na tym wydaniu.

Nie wiem czy wiesz, w latach 90 zostaly wydane w stanach plany modelu RWD8 w skali 1-5 plany opracowal Polak Marek Klimczuk.( czy masz te plany)? Widze ze korzystasz z N.A.C. bardzo dobre zrudlo fotografji polecam ruwniez polskie forum Odkrywca temat -nasze samoloty

tysiace fotek ,ja tam znalazlem kilka unikalnych fotek RWD 17 .Wiecej informacji wysle na P.W

 

Pozdrawiam Wladek.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Kapitanie, jak tam postępy na budowie? Ja na razie musiałem zawiesić swoją piąteczkę, ale wrócę do niej.

Co to są za plany pana Ferka, gdzie je można znaleźć?

 

Pozdrawiam

  • 1 rok później...
  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...
Opublikowano

Reaktywacja tematu.

 

Żaden model nie sprawił mi takich kłopotów, jak RWD-8. W międzyczasie zrobiłem dwa inne modele, a ten wciąż jest nieukończony. Powodem nie jest trudność wykonania, bo nie jest specjalnie trudny. Może jest jedynie nieco pracochłonny (jak każdy parasol). Kłopotem, i to dużym, są rozbieżności w dokumentacji. W "Modelarzu" temat RWD-8 przewija się od lat 60 przynajmniej 5 razy. W wielu książkach, czasopismach są rysunki, opisy konstrukcji. Jednak nie ma między nimi zgodności w najbardziej podstawowych punktach. Dlatego postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce i dokonać rekonstrukcji na podstawie zachowanego materiału zdjęciowego tam, gdzie są największe rozbieżności. Zacząłem od baldachimu oraz skrzydeł, bo to najprostszy element do rekonstrukcji. Pierwszą sprawą są profile. Chcąc zbudowac model w oparciu o zachowany z pożogi wojennej profil IAW-140, postanowiłem najpierw zrekonstruować profil baldachimu. Z początku próbowałem dokonać modyfikacji profilu płata, ale to nie była dobra droga. W końcu za pomocą Autocada udało mi się narysować ów profil baldachimu (pobierając dane z przedwojennych fotografii).

 

post-8259-0-39548600-1423416465_thumb.jpg

 

W zestawieniu z profilem płata wygląda to tak:

 

post-8259-0-47890100-1423416543_thumb.jpg

 

Wykreślenie planu płata nośnego nie stanowiło dużej trudności. Wiele jego szczegółów można zaobserwować na starych fotografiach.

 

post-8259-0-33132500-1423418216_thumb.jpg

 

Blok żeber po oszlifowaniu:

 

post-8259-0-38054500-1423419615_thumb.jpg

 

Pierwsza przymiarka "na sucho" elementów prawego skrzydła:

 

post-8259-0-98742100-1423419691_thumb.jpg

 

Usterzenie jest proste do odtworzenia, zbudowane jest w oparciu o profil IAW-177 (używany w bardzo wielu polskich przedwojennych konstrukcjach):

 

post-8259-0-16727000-1423420939_thumb.jpg

 

Usterzenie poziome miało profil o grubości 8%, natomiast usterzenie pionowe 10% grubości.

 

Prawdziwe trudności zaczęły się podczas prób rekonstrukcji kadłuba. Dlatego wybrałem kilka zdjęć nadających się do pomierzenia samolotu, zaimportowałem do Autocada, przeskalowałem do właściwej wielkości i zacząłem mierzyć. Tu zaczyna się zabawa.

 

post-8259-0-83463300-1423421862_thumb.jpg

 

post-8259-0-28207300-1423422002_thumb.jpg

 

Żaden opublikowany dotąd plan nie oddaje w sposób właściwy wymiarów kadłuba. Jednak dysponując dobrymi fotografiami można dokonać pomiarów z dużą dokładnością. Jeszcze kilkanaście lat temu nie było to możliwe. Po obmierzeniu kadłuba okazało się, że najbliższe rzeczywistości są plany opublikowane w 2008 roku w "Modelarzu" przez p. Ferka. Jednak i tam jest trochę nieścisłości. W związku z tym postanowiłem narysować plan kadłuba od początku:

 

post-8259-0-00526200-1423422733_thumb.jpg

 

Jak widać jest on już na ukończeniu. Opracowałem także wręgi kadłuba. Planuję je wyciąć w najbliższych dniach. I tu zastanawiam się czy może nie zrobić tego laserowo, lub za pomocą frezarki CNC. Jednak wcześniej nie korzystałem z takich usług, zawsze wycinałem elementy we własnym zakresie. Może ktoś poleci mi sprawdzoną firmę, gdzie świadczy się takie usługi. Dodam, że najgrubsze elementy sklejkowe będą ze sklejki o grubości 5mm. Będę miał także do wycięcia z cienkiego duralu i stali trochę elementów na różnego rodzaju okucia oraz łączniki.

Opublikowano
plany opublikowane w 2008 roku w "Modelarzu" przez p. Ferka. Jednak i tam jest trochę nieścisłości.

 

 

Jeśli możesz - opisz te nieścisłości. Myślę, że i innym się przyda ta wiedza.

Dobrej dyskusji, bez nerwów - nigdy dość...

 

 

Pozdrawiam, KF

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.