Skocz do zawartości

RWD-8 1:5 - relacja z budowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Od dłuższego czasu miałem ochotę na zrobienie tego modelu. Wiele miesięcy gromadzenia dokumentacji i w końcu ruszylem z budową. Dokumentacja:

 

1. Modelarz 11/2008 i 12/2008

2. Plany modelarskie nr. 28 z 1968

3. Typy broni i uzbrojenia nr. 72

4. Aero Technika Lotnicza 3/1991

5. Opis płatowca R.W.D. 8 wydany w Warszawie w 1935 roku (rysunki z tej książeczki były w większości przedrukowane w wyżej wymienionych "Planach modelarskich")

6. Polskie Konstrukcje Lotnicze, T.II, T.IV/1, T.IV/2

 

W tej dokumentacji jest nieco rozbieżności. Zapewne jednym z głównych powodów jest wielość zmian wprowadzanych w płatowcu podczas jego produkcji. Jako podstawę przyjąłem plany zamieszczone w Modelarzu, ponieważ po konfrontacji z pozostałymi źródłami wydają się być wiarygodne. Podają wiele dokładnych wymiarów choć niektóre rysunki nie trzymają skali (może wina złej reprodukcji).

 

Rozpiętość modelu - 2200mm

Długość - 1600mm

 

Będzie to samolot w wersji DWL, bo mi się bardziej podoba niż PWS.

 

A oto kilka fotografii z początków budowy:

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

A oto motorek, jaki będzie napędzał ten samolocik:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

A tak to wygląda teraz:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z cienkiego materiału ręcznie (cienka sklejka, balsa), a z grubszego wyrzynarką. Główne wręgi są ze sklejki 6mm, wręga silnikowa - sklejka 8mm, a pozostałe ze sklejki 3mm. Wręgi i półwręgi w części ogonowej ze sklejki lipowo-balsowej 3mm (właściwie 2,6mm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Witam!

Czas urlopowy się kończy, zatem biorę się do dalszej pracy nad modelem pięknej "Erwudy". Oto kilka fotografii z budowy usterzenia:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

I niemal gotowe!

 

Dołączona grafika

 

Rozpiętość statecznika poziomego - 660mm. Usterzenie jest wykonane z balsy średniej oraz miękkiej, ponieważ musi być lekkie. Krawędzie spływu wyciąłem ze sklejki 1mm. Usterzenia będą mocowane do kadłuba na dwu śrubach z tworzywa sztucznego (śr. 4mm) oraz na zastrzale statecznika poziomego (rurka z twardego aluminium śr. 4mm).

 

W czasie urlopu założyłem Saito FG-20 do mojej latającej hamowni - Wicherka 50S i silniczek jest już wstępnie dotarty. Pięknie sobie pyrka i będzie w sam raz do RWD-8

 

Teraz biorę na warsztat najtrudniejszą część modelu - baldachim oraz płat nośny. Ciąg dalszy relacji niebawem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Michal ! R.W.D 8 wspaniala historja Polskiego lotnictwa.

Cieszy moje stare oczy prawdziwa modelarska robota, gratuluje!

Widze ze model RWD8 budujesz w.g. planow pana Ferka, jest to ( moim zdaniem) jedno z leprzych opracowan, ale znalazlem tam pewne

blendy,szkoda ze nie wiedzialem nic o Twoim projekcie. wczesniej, nie mniej moje archiwum jest otwarte dla Ciebie.

 

Pozdrawiam Wladek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Michal ! R.W.D 8 wspaniala historja Polskiego lotnictwa.

Cieszy moje stare oczy prawdziwa modelarska robota, gratuluje!

Widze ze model RWD8 budujesz w.g. planow pana Ferka, jest to ( moim zdaniem) jedno z leprzych opracowan, ale znalazlem tam pewne

blendy,szkoda ze nie wiedzialem nic o Twoim projekcie. wczesniej, nie mniej moje archiwum jest otwarte dla Ciebie.

 

Pozdrawiam Wladek.

 

Dziękuję za słowa uznania. Z tego archiwum chętnie skorzystam. Co do planów RWD-8 (R.W.D. 8 wg pisowni P.W.S.) to myślę, iż rozbieżności są spowodowane różnicami w poszczególnych egzemplarzach tego samolotu. Wyprodukowano ponad 550 sztuk, w różnych wersjach, z różnymi silnikami. Moim zamiarem jest jednak zbudowanie makiety w wersji produkowanej w D.W.L. w drugiej serii - numery rejestracyjne SP-AYE do SP-BCK, w latach 1935-1936. Zachowało się dużo zdjęć tych samolotów oraz nawet materiały filmowe z tymi maszynami (film fabularny "Dziewczyna szuka miłości" z 1937 roku). Ponadto takie samoloty były eksploatowane w Szkole Pilotów w Bielsku-Aleksandrowicach, a ja tam się wychowałem i mam tym większy sentyment. O np. takie piękne zdjęcie z otwarcia w.w. Szkoły:

 

http://img.audiovis...._1-W-2705-6.jpg

 

A z planów Ferka, to chcę jeszcze zbudować bliźniaczy model - RWD-17. Zrobiłem już rysunki i zacząłem wycinać elementy. Jak się uporam z mocowaniem badachimu i skrzydeł w RWD-8, to zrobienie "siedemnastki" nie będzie już żadnym kłopotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za słowa uznania. Z tego archiwum chętnie skorzystam. Co do planów RWD-8 (R.W.D. 8 wg pisowni P.W.S.) to myślę, iż rozbieżności są spowodowane różnicami w poszczególnych egzemplarzach tego samolotu. Wyprodukowano ponad 550 sztuk, w różnych wersjach, z różnymi silnikami. Moim zamiarem jest jednak zbudowanie makiety w wersji produkowanej w D.W.L. w drugiej serii - numery rejestracyjne SP-AYE do SP-BCK, w latach 1935-1936. Zachowało się dużo zdjęć tych samolotów oraz nawet materiały filmowe z tymi maszynami (film fabularny "Dziewczyna szuka miłości" z 1937 roku). Ponadto takie samoloty były eksploatowane w Szkole Pilotów w Bielsku-Aleksandrowicach, a ja tam się wychowałem i mam tym większy sentyment. O np. takie piękne zdjęcie z otwarcia w.w. Szkoły:

 

http://img.audiovis...._1-W-2705-6.jpg

 

A z planów Ferka, to chcę jeszcze zbudować bliźniaczy model - RWD-17. Zrobiłem już rysunki i zacząłem wycinać elementy. Jak się uporam z mocowaniem badachimu i skrzydeł w RWD-8, to zrobienie "siedemnastki" nie będzie już żadnym kłopotem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Podobnie jak Ty ,plany RWD zbieralem wiele lat,Najstarsze bardzo dobre plany jakie posiadam sa z lat 50-60 ,opracowane przez F Pawlowicza.

Wszystke nastepne znane mi plany wydane w Polsce i zagranica byly wzorowane ( moim zdaniem) na tym wydaniu.

Nie wiem czy wiesz, w latach 90 zostaly wydane w stanach plany modelu RWD8 w skali 1-5 plany opracowal Polak Marek Klimczuk.( czy masz te plany)? Widze ze korzystasz z N.A.C. bardzo dobre zrudlo fotografji polecam ruwniez polskie forum Odkrywca temat -nasze samoloty

tysiace fotek ,ja tam znalazlem kilka unikalnych fotek RWD 17 .Wiecej informacji wysle na P.W

 

Pozdrawiam Wladek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 1 rok później...
  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Reaktywacja tematu.

 

Żaden model nie sprawił mi takich kłopotów, jak RWD-8. W międzyczasie zrobiłem dwa inne modele, a ten wciąż jest nieukończony. Powodem nie jest trudność wykonania, bo nie jest specjalnie trudny. Może jest jedynie nieco pracochłonny (jak każdy parasol). Kłopotem, i to dużym, są rozbieżności w dokumentacji. W "Modelarzu" temat RWD-8 przewija się od lat 60 przynajmniej 5 razy. W wielu książkach, czasopismach są rysunki, opisy konstrukcji. Jednak nie ma między nimi zgodności w najbardziej podstawowych punktach. Dlatego postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce i dokonać rekonstrukcji na podstawie zachowanego materiału zdjęciowego tam, gdzie są największe rozbieżności. Zacząłem od baldachimu oraz skrzydeł, bo to najprostszy element do rekonstrukcji. Pierwszą sprawą są profile. Chcąc zbudowac model w oparciu o zachowany z pożogi wojennej profil IAW-140, postanowiłem najpierw zrekonstruować profil baldachimu. Z początku próbowałem dokonać modyfikacji profilu płata, ale to nie była dobra droga. W końcu za pomocą Autocada udało mi się narysować ów profil baldachimu (pobierając dane z przedwojennych fotografii).

 

post-8259-0-39548600-1423416465_thumb.jpg

 

W zestawieniu z profilem płata wygląda to tak:

 

post-8259-0-47890100-1423416543_thumb.jpg

 

Wykreślenie planu płata nośnego nie stanowiło dużej trudności. Wiele jego szczegółów można zaobserwować na starych fotografiach.

 

post-8259-0-33132500-1423418216_thumb.jpg

 

Blok żeber po oszlifowaniu:

 

post-8259-0-38054500-1423419615_thumb.jpg

 

Pierwsza przymiarka "na sucho" elementów prawego skrzydła:

 

post-8259-0-98742100-1423419691_thumb.jpg

 

Usterzenie jest proste do odtworzenia, zbudowane jest w oparciu o profil IAW-177 (używany w bardzo wielu polskich przedwojennych konstrukcjach):

 

post-8259-0-16727000-1423420939_thumb.jpg

 

Usterzenie poziome miało profil o grubości 8%, natomiast usterzenie pionowe 10% grubości.

 

Prawdziwe trudności zaczęły się podczas prób rekonstrukcji kadłuba. Dlatego wybrałem kilka zdjęć nadających się do pomierzenia samolotu, zaimportowałem do Autocada, przeskalowałem do właściwej wielkości i zacząłem mierzyć. Tu zaczyna się zabawa.

 

post-8259-0-83463300-1423421862_thumb.jpg

 

post-8259-0-28207300-1423422002_thumb.jpg

 

Żaden opublikowany dotąd plan nie oddaje w sposób właściwy wymiarów kadłuba. Jednak dysponując dobrymi fotografiami można dokonać pomiarów z dużą dokładnością. Jeszcze kilkanaście lat temu nie było to możliwe. Po obmierzeniu kadłuba okazało się, że najbliższe rzeczywistości są plany opublikowane w 2008 roku w "Modelarzu" przez p. Ferka. Jednak i tam jest trochę nieścisłości. W związku z tym postanowiłem narysować plan kadłuba od początku:

 

post-8259-0-00526200-1423422733_thumb.jpg

 

Jak widać jest on już na ukończeniu. Opracowałem także wręgi kadłuba. Planuję je wyciąć w najbliższych dniach. I tu zastanawiam się czy może nie zrobić tego laserowo, lub za pomocą frezarki CNC. Jednak wcześniej nie korzystałem z takich usług, zawsze wycinałem elementy we własnym zakresie. Może ktoś poleci mi sprawdzoną firmę, gdzie świadczy się takie usługi. Dodam, że najgrubsze elementy sklejkowe będą ze sklejki o grubości 5mm. Będę miał także do wycięcia z cienkiego duralu i stali trochę elementów na różnego rodzaju okucia oraz łączniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

plany opublikowane w 2008 roku w "Modelarzu" przez p. Ferka. Jednak i tam jest trochę nieścisłości.

 

 

Jeśli możesz - opisz te nieścisłości. Myślę, że i innym się przyda ta wiedza.

Dobrej dyskusji, bez nerwów - nigdy dość...

 

 

Pozdrawiam, KF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.