Skocz do zawartości

kąty w szybowcu na zbocze


pol6994
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mniej więcej wiem o co chodzi i jak są robione modele do f3f, bo ta konkurencja bardzo mnie fascynuje. Wiem że skrzydła powinny być węglowe i trochę większe, ale to były moje pierwsze laminatowe skrzydła i wolałem jednak zrobić szklane. Jakby węglowe mi nie wyszły, to drogo by mnie to kosztowało.

Na prawdziwe f3fy nie mam pieniędzy ani umiejętności, więc na razie taki model w zupełności mi wystarczy. Myślę że i tak nie będę latać w takich warunkach, które będą zbyt ciężkie dla tego modelu.

 

 

Wracając do relacji z budowy:

 

Wylaminowałem ostatnio drugie skrzydło. Wyszło dużo lepiej niż poprzednie; powierzchnia jest idealnie gładka, i nie ma pogrubienia na zamknięciu lotki:

http://imageshack.us/photo/my-images/443/dsc04249x.jpg/

 

Wylaminowałem też na próbę połówkę statecznika z formy. Efekt jest naprawdę niezły:

 

polakierowana forma

http://imageshack.us/photo/my-images/27/formai.jpg/

 

Przekładka ze styroduru jest zaokrąglona na natarciu i zeszlifowana pod kątem na spływie. Od wewnętrznej strony przyklejona 50 na 3M77

http://imageshack.us/photo/my-images/209/dsc04232v.jpg/

 

Docięta tkanina. Żeby się nie strzępiła i dało się precyzyjnie ciąć skleiłem dwie warstwy

http://imageshack.us/photo/my-images/338/dsc04234i.jpg/

 

w worku

http://imageshack.us/photo/my-images/208/dsc04244hl.jpg/

 

cdn. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Nie tłumacz się naprawdę obrałeś bardzo dobrą drogę nauki laminowania, bo robienie od razu wielkiego modelu F3F na początek to byłaby czysta strata czasu, bo konstrukcja wielka, droga etc.

A, że niektórzy mają problemy z nazwaniem mniejszych modeli zboczówkami, to ich problem, nie przejmuj się ;)

 

 

A co do spraw technicznych, to bardzo ładnie Ci te skrzydła wychodzą, ale mogę Cię zapytać jak się pasków pozbyłeś?

Mam na to swoją metodę, ale nie chce nic sugerować ;)

 

Druga sprawa to jeśli chcesz to pomierz swoją formę na stateczniki i daj znać jakie ma wymiary.

Zostało mi sporo ścinków Herexu i jak tylko są one na tyle duże, że wyjdzie z nich statecznik to Ci je podeślę, mi i tak tylko zawadzają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mogę Cię zapytać jak się pasków pozbyłeś?

Mam na to swoją metodę, ale nie chce nic sugerować ;)

Nie do końca rozumiem o jakie paski chodzi, ale sugestie są mile widziane. Dopiero się ucze i jeszcze dużo można by było dopracować.

 

A co do stateczników, to to była na razie wersja próbna. Forma jest dziadowsko zrobiona i o ile laminowanie wyszło świetnie, to powierzchnia jest beznadziejna. Jak uda mi się ładnie wyprowadzić formy na błysk i wszystko będzie wychodzić jak trzeba, to Herex bardzo chętnie :)

Wymiary jeszcze sprawdzę i napiszę,

Dzięki za pomoc i zainteresowanie, pozdrawiam Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Wiem, ale jak już mówiłem to była tylko wersja próbna. Chodziło mi tylko żeby zobaczyć czy mi się uda i jak to wyjdzie wagowo i sztywnościowo. Forma była jeszcze nie dokończona więc nie spodziewałem żadnych rewelacji. Po doświadczeniach z laminowaniem skrzydeł w worku byłem zaskoczony, że wogule się udało.

Na razie okazało się że model musi być gotowy na za trzy tygodnie, więc zrobię na prędkości zwykłe balsowe stateczniki, a jak będę mieć trochę czasu w zimie to ładnie wyprowadzę powierzchnię formy i wylaminuję kilka kompletów. Obiecuję, będzie 45 stopni a może nawet jakiś węgiel ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Doszedłem do momentu robienia mocowania skrzydeł, więc ponawiam pytanie o kąt natarcia. Nigdy nie projektowałem szybowca konkretnie pod zbocze, więc potrzebuje przede wszystkim informacji poglądowej. Czy to ma być kąt rzędu 0.5 - 1,5 czy coś około 2 - 2,5. Proszę, piszcie jakich wy kątów używacie, jakie preferujecie. Wiem że to zależy też od obrysu skrzydła itp. ale tyle, to już się podtrymuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Kąt nie ma nic wspólnego z obrysem skrzydła. Kąt dobiera się do charakterystyki profilu. Jeśli projektowałeś dotychczas inne modele - powinieneś to wiedzieć.To, że dziś najczęściej lata się na 0,5-1,5 st. nie wynika z mody czy zastosowanego węgla w skrzydle, tylko najnowsze profile umożliwiają dziś wytworzenie wystarczającej siły nośnej przy takim kącie. W dużym uproszczeniu: ponieważ w większości profili współczynnik oporu maleje wraz z kątem ale współczynnik siły nośnej też - szukasz takiego kąta (najmniejszego), który zapewni Ci wystarczającą siłę nośną przy zakładanej prędkości.

Całość jest trochę bardziej złożona i zależy i od Re i od masy modelu. Jeśli wyliczenia wyjdą Ci poprawnie dla średniej cięciwy aerodynamicznej nie muszą się sprawdzić na końcówce. Pi x drzwi w Twoim modelu 2 stopnie powinny wystarczyć - resztę dotrymujesz.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Dziękuję za pomoc :)

Co do tego obrysu skrzydła, to wydawało mi się że od niego zależy cięciwa profilu więc i położenie środka ciężkości, a to jest chyba powiązane z kątem natarcia - tak wywnioskowałem z artykułu o ustawianiu szybowca do lotu ... no, ale nieważne, czas kontynuować relacje:

 

Dodaję kilka starych zdjęć, w tym momencie jestem trochę dalej z robotą, a następne zdjęcia jak znajdę czas

 

"Rdzeń" kadłuba. Zabarwiony na czarno, że niby węgiel ;)

http://imageshack.us/photo/my-images/39/dsc04257o.jpg/

 

Na razie jeszcze nie wklejony. w nim będzie jeszcze mocowana rura na balast

http://imageshack.us/photo/my-images/841/dsc04258ph.jpg/

 

A tak wygląda jak się poskłada do kupy

http://imageshack.us/photo/my-images/266/dsc04262g.jpg/

 

pozdrawiam, Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć (narysować) jak domowym sposobem sprawdzić kąt zaklinowania statecznika poziomego w usterzeniu typu T( ostatnio miałem mały wypadek moim motoszybowcem Cobra 2,3m i pokiereszowałem mocowanie statecznika )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykombinowałem tak ,kładę model na równym stole ,ustawiam tak aby skrzydło było w linji prostej czyli środek natarcia i środek spływu na tej samej wysokości (10cm) i teraz mierząc środek natarcia statecznika poziomego i środek spływu wychodzi różnica (powiedzmy 4mm) przenosząc to na kartkę i wyrysowując te różnice i uwzględniając długość statecznika mierząc kątomierzem wychodzi nam kąt zaklinowania TAK ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć (narysować) jak domowym sposobem sprawdzić kąt zaklinowania statecznika poziomego w usterzeniu typu T( ostatnio miałem mały wypadek moim motoszybowcem Cobra 2,3m i pokiereszowałem mocowanie statecznika )

Napisz do mnie widomosć z meilem to podeślę Ci programik, który sam napisałem w celu obliczania kątów zaklinowania - oczywiści idea jest znana i polega na pomiarze odleglosci punktów na natarciu i spływie od podłoża oraz podaniu cięciwy pomiędzy tymi punktami - program wymaga .NET Framework 4.0 na Windowsie - może go przepiszę niedługo na Java. Dokładność zdjęcia pomiarów jest kluczowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam,

Po wielu przeróbkach model w końcu całkowicie ukończony.

Zmieniłem przód z takiego: http://rc-sailplane.com/gladiator/gladiator2/Gladiator2_radiogear_left.jpg, na taki:http://static.rcgroups.net/forums/attachments/3/7/1/2/2/a3960988-190-IMG_3547.jpg i wymieniłem białe bowdeny na sztywne węglowe popychacze (rurka 4mm)

 

Filmiki z oblotu po przeróbkach na zbiorniku Gniewino.

Wiatr słaby, w porywach do 5m/s.

1https://vimeo.com/72957255

2https://vimeo.com/72957256

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test nurkowania. Widać ŚĆ za bardzo z tyłu. Na zboczu model powinien wychodzić z nurkowania.

Troszkę model się buja na lotkach 1. dyferencjał daj 2. wspomaganie kierunkiem też może mu pomoże.

Zakręt niepoprawny, najpierw lotki potem wysokość. Tu widać na kilku zakrętach jak model zawieszasz a potem lotkami przewalasz.

Ale jak dasz troszkę środek do przodu będzie ci lepiej kręcić.

No i w sobotę niedzielę klif. Wpadaj coś tam poregulujemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz z tym wspomaganiem kierunkiem nie wyskakuj ;) niektórzy latają bez. To zakezy od upodoban i od stylu latania. A SC bez nurkowania mozna przestawić i ustawic. Zboczowke jakby inaczej sie ustawia niż normalny szybowiec. Praktycznie każdy lata na bardziej przednim SC niż wynikało by z budowy modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.