Jump to content

Michaś Max Depron 1400mm


zeman0

Recommended Posts

Witam

To moja pierwsza fotorelacja i zarazem pierwszy post na tyma forum więc proszę o wyrozumiałość w razie jakiejś wpadki.

Rok temu zakupiłem od Pana Mirka z Lublina Michasia Maxa w wersji "drewnianej.Model składał się jak puzle i lata bardzo dobrze.Teraz stoi na półce (ale przyjdzie i jeszcze na niego czas).Niedawno wpadłem na pomysł budowy "plagiatu" w/w modelu w wersji piankowej. W tym celu udałem się do Castoramy i zakupiłem podkłady pod panele (zielony xps 6mm).

Trochę teorii

szerokość 1400mm

długość 1000mm

waga ok 700-800 gram

Wyposażenie:

silnik keda A22-20l 1050kv

regulator turnigy Plush 40A - troche na wyrost ale mam jeszcze 18A a ten troche za mały

śmigło 10/6 GWS albo 10/4,7 APC

bateria 2200 3S turnigy

serwa na lotki i klapy Tower Pro Mg 90S, ster kierunku hitec HS-82MG i wysokości hitec HS-81

odbiornik Orange (podróbka Spektrum)

 

Wstępnie powycinałem główne elementy konstrukcji i wyglądałlo to tak:

post-7548-0-98860800-1348812905.jpg

W górnej części kadłuba, w miejscach gdzie będą przechodziły pręty węglowe do mocowania skrzydeł za pomocą gum modelarskich, wkleiłem wzmocnienie z balsy 4mm.

post-7548-0-06935600-1348813173.jpg

Po sklejeniu wygląda to tak:post-7548-0-07458900-1348813239.jpg

post-7548-0-57267100-1348813267_thumb.jpg

post-7548-0-89418400-1348813302_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Witam

To moja pierwsza fotorelacja i zarazem pierwszy post na tyma forum więc proszę o wyrozumiałość w razie jakiejś wpadki.

Rok temu zakupiłem od Pana Mirka z Lublina Michasia Maxa w wersji "drewnianej.Model składał się jak puzle i lata bardzo dobrze.Teraz stoi na półce (ale przyjdzie i jeszcze na niego czas).Niedawno wpadłem na pomysł budowy "plagiatu" w/w modelu w wersji piankowej. W tym celu udałem się do Castoramy i zakupiłem podkłady pod panele (zielony xps 6mm).

Wstępnie powycinałem główne elementy konstrukcji i wyglądałlo to tak:

post-7548-0-98860800-1348812905.jpg

W górnej części kadłuba, w miejscach gdzie będą przechodziły pręty węglowe do mocowania skrzydeł za pomocą gum modelarskich, wkleiłem wzmocnienie z balsy 4mm.

post-7548-0-06935600-1348813173.jpg

Po sklejeniu wygląda to tak:post-7548-0-07458900-1348813239.jpg

post-7548-0-57267100-1348813267_thumb.jpg

post-7548-0-89418400-1348813302_thumb.jpg

 

na razie ladnie i czysto, mala sugestia: uzupelnij pierwszego posta o jakies podstawowe dane modelu

Link to comment
Share on other sites

Nie radzę robić osobnych wzmocnień pod skrzydło i silnik. Dobrze, gdyby to była w miarę jedna część, która łączy jeszcze ew. mocowanie podwozia. Chyba, że model ma być bardzo, bardzo lekki. Także, jak kolega wyżej zaproponował, podaj jakieś specyfikacje.

Link to comment
Share on other sites

Dalszy postęp prac

Kilka żeberek wzmocnionych balsą 4mm

post-7548-0-00110700-1348866046.jpg

W kadłub wkleiłem dno ze sklejki owocówki,usztywni to trochę konstrukcję oraz polepszy mocowanie podwozia i uodporni na twarde lądowania,jest też już półka na serwa SW i SK

post-7548-0-26978600-1348866512_thumb.jpg

post-7548-0-44806300-1348866464.jpg

post-7548-0-44011500-1348866555.jpg

Pręty do mocowania skrzydła za pomocą gum

post-7548-0-15044400-1348866645.jpg

Przyszedł czas na bowdeny,lubię to rozwiązanie bo wnosi trochę estetyki, choć jest czasem kłopotliwe i czasochłonne

post-7548-0-69691100-1348866830.jpg

post-7548-0-48024300-1348866862.jpg

post-7548-0-22705300-1348866905.jpg

A tak prezentuje się kadłub ze statecznikiem

post-7548-0-53935200-1348867029.jpg

post-7548-0-44740300-1348866316_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prace trwają

Model będzie startował z trawy (nawet dość wysokiej) więc potrzebne będzie podwozie.Koło ogonowe a raczej goleń wykonałem z szprychy rowerowej.

post-7548-0-16658100-1348900938.jpg

Całość wkleiłem w ster kierunku (dlatego na SK serwo HS-82MG)

post-7548-0-27123400-1348901286.jpg

post-7548-0-44264000-1348901374.jpg

Po zrobieniu wcięcia między sklejonymi elementami wsunąłem zawias, nawierciłem mały otwór dla lepszego mocowania dzwigni sterów

post-7548-0-98959500-1348901389.jpg

Oto efekt

post-7548-0-10869100-1348901431.jpg

Wyszlifowany statecznik pionowy. Przypomnę tylko, że wszystkie elementy SW i SK klejone są z dwóch 6mm elementów.

post-7548-0-09782700-1348901974.jpg

SW w całej okazałości wraz z zawiasikami

post-7548-0-63710200-1348902043.jpg

post-7548-0-94778900-1348902085.jpg

post-7548-0-94941600-1348902103.jpg

Efekt końcowy - w podstawie wklejone dwie połówki wykałaczek dla precyzyjnego umiejscowienia statecznika

post-7548-0-35520200-1348902145.jpg

Statecznik poziomy wykonany ze sklejonych do siebie dwóch 6mm płyt z umiejscowionymi w środku 3mm rurkami węglowymi.

post-7548-0-15530200-1348902475.jpg

post-7548-0-30892700-1348902498.jpg

post-7548-0-91189100-1348902526.jpg

post-7548-0-96538800-1348902577.jpg

Teraz SW wykonany podobną techniką z kawałkiem 3mm sklejki w celu poprawienia sztywności

post-7548-0-75864200-1348902696.jpg

I całość przed wklejeniem zawiasików i dzwigni sterów

post-7548-0-50115100-1348902797.jpg

post-7548-0-00029800-1348902988.jpg

post-7548-0-44331600-1348903008.jpg

Link to comment
Share on other sites

To jest szprycha "cieniowana" trochę cieńsza od standardowych co zatym idzie bardziej sprężysta no i droższa :) a wyginam w imadle obwijając szprychę na stalowym pręcie..

Dzisiaj sobota, było trochę wolnego to podgoniłem z pracami

Wklejone "czółko" z balsy 4mm

post-7548-0-29028200-1348944935.jpg

Wręga silnika z otworami na chłodzenie elektroniki i pakietu

post-7548-0-38485800-1348945287.jpg

Magnesy 5x5mm do przytrzymywania "maski"

post-7548-0-17165000-1348945323.jpg

post-7548-0-44573700-1348945431.jpg

Tu po tuningu ;)

post-7548-0-95579400-1348945505.jpg

W środku komory zrobiłem wzmocnienia z listewki brzozowej i zarazem prowadnice do maski - powinno to trochę wzmocnić całość w razie delikatnego kreta

post-7548-0-61799800-1348945811.jpg

post-7548-0-83035900-1348945839.jpg

A to maska mojego modelu

post-7548-0-75252000-1348945892.jpg

Tu po zamontowaniu

post-7548-0-82289400-1348945990.jpg

Ta antenka to uchwyt aby było za co ciągnąc jak paliwa braknie i trzeba pakiet będzie wymienić - zapożyczona ze szpilki modelarskiej

post-7548-0-41198500-1348946163.jpg

post-7548-0-74958600-1348946190.jpg

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Prace trwają a efekty przedstawiam niżej;

Mała szachownica żeby wiadomo było, że rodzimej produkcji (zrobiona z kolorowej taśmy pakowej);

post-7548-0-43319300-1349036402.jpg

Montaż SW i SK;

post-7548-0-90439600-1349037927.jpg

post-7548-0-98418500-1349038025.jpg

post-7548-0-20244500-1349038058.jpg

post-7548-0-42498700-1349038084.jpg

 

post-7548-0-07237900-1349036462.jpg

post-7548-0-72728300-1349036486.jpg

Przyszedł czas na podwozie. Użyłem do tego płaskownika duraluminiowego, który przez dłuższy czas służył mi jako linijka do docinania depromu;

post-7548-0-30448100-1349036659.jpg

Po wygięciu mamy taki oto rezultat;

post-7548-0-59046800-1349036711.jpg

post-7548-0-63911500-1349036727.jpg

Wykonałem takie dwa "mydełkowe" wzmocnienia do mocowanoa podwozia z nakrętką pazurową które wkleiłem w środek kadłuba;

post-7548-0-95534100-1349135378.jpg

post-7548-0-82340600-1349135407.jpg

 

Dodam tylko,że cały kadłub z dwóch powodów okleiłem taśmą przezroczystą, po pierwsze nie będzie się tak szybko brudził a po drugiei, że wzrośnie i to znacząco wytrzymałość konstrukcji na "kretobicia".

Teraz zaczęło się małe zdobienie i maskowanie szwów po kleju;

post-7548-0-54918400-1349037112.jpg

post-7548-0-69915200-1349037138.jpg

Widok zamontowanego podwozia bez kół;

post-7548-0-38110300-1349037218.jpg

Ala "szybki";

post-7548-0-22149800-1349037287.jpg

post-7548-0-83471800-1349037364.jpg

post-7548-0-42348000-1349037389.jpg

post-7548-0-21992100-1349037477.jpg

Przyszedł wkońcu czas na pontaż napedu;

post-7548-0-46808200-1349037592.jpg

post-7548-0-89787700-1349037624.jpg

post-7548-0-42252300-1349037662.jpg

No i napęd SW i SK;

post-7548-0-37835300-1349037771.jpg

post-7548-0-20252400-1349037794.jpg

I w całej okazałości bez kół (będą chyba jutro);

post-7548-0-53980200-1349038337.jpg

post-7548-0-52898200-1349038364.jpg

post-7548-0-89515700-1349038258.jpg

Link to comment
Share on other sites

A szachownica, majstersztyk.

 

Może i majstersztyk, ale niezgodna z ustawą. Powinna być albo w całości na sterze, albo w całości na części nieruchomej statecznika. Nie wolno jej dzielić.

Link to comment
Share on other sites

a ten silnik to kreciles do depronu? to nie wyglada na za dobry pomysl. powinno byc do drewnianej wregi silnikowej (po to jest). czy zadbales o sklon i wyklon silnika?

druga uwaga to sposob zamocowania bowdenow; tak jak zrobiles jest niepoprawnie, biala czesc powinna sie przesuwac razem z drutem i go zakrywac. To ona ma sie przesuwac w czesci pomaranczowej.

trzecia uwaga co do szachownicy, obowiazujace regulacje mowia: Szachownica lotnicza jest to kwadrat podzielony na cztery równe pola, z których lewe górne i prawe dolne są barwy czerwonej z białą obwódką, lewe dolne i prawe górne barwy białej z obwódką czerwoną. Stosunek obwódek do pola wynosi 1:5.

Link to comment
Share on other sites

ja sie zastanawiam nad depronem przyklejonym do wręgi silnikowej. czy aby na pewno się nie wyrobi i nie bedzie luzów. ta poza tym to model po prostu przecudny.

 

 

EDIT:

dukeroger mnie wyprzedził

Link to comment
Share on other sites

Na wręgę od silnika można jeszcze nakleić od przodu cienką sklejkę, aby depron się nie "wyrobił", taką kanapeczkę z depronem w środku.

Model wygląda rewelacyjnie. A powszechnie wiadomo że jak coś ładnie wygląda to i ładnie lata :)

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o szachownicę to nie czytałem żadnych przepisów regulujących jej wygląd. W sieci jest wiele zdjęć jedne mają w górnym lewym rogu biały kwadrat inne znowu czerwony ja sugerowałem się tą stroną http://www.sslw.pozn...ctwa_wojskowego.

post-7548-0-25343200-1349375906.jpg

Ale bardzo dziękuje za podpowiedzi i opinie są dla mnie bardzo cenne.Z drugiej strony to nie makieta więc niech już tak zostanie tym bardziej , że już na skrzydłach też nakleiłem szachownice. :rolleyes:

Co do pytań kolegi dukeroger-a to silnik jest przykręcony do wręgi sklejkowej a deprom to tylko wykończenie,skłon ok 2 stopnie i myślę iż powinno wystarczyć,wykłonu nigdy nie robiłem i tu też nie ma (poprzednie moje modele zawsze latały prosto i ten myślęże że będzie latał tak samo) co do bowdenów przyznam się, że mnie zaskoczyłeś, myślałem że pręcik jest całą dźwigienką - uwzględnie to w póżniejszych modelach- dzięki.

Co do planów to nie udostępnie bo nie mam. Szkicowałem z modelu drewnianego , który posiadam zakupiony od Pana Mirka z Lublina więc jeśli ktoś ma ochotę na budowę proszę o kontakt do "ojca" projektu- myślę żę nie odmówi.

Kilka zdjęc z dzisiejszych prac;

Skrzydło wykonane jest w jednym "kawałku" z dwóch sklejonych do siebie arkuszy depronu obklejonych taśmą przezroczystą w celu wzmocnienia i ułatwienia gięcia. Dźwigar sklejony z dwóch elementów listwy balsowej o grubości 4mm po środku wzmocniony obustronnie tym samym materiałem;

post-7548-0-60611200-1349132874.jpg

Zeberka oczywiście cięte gorącym drutem doklejane do dźwigara; Po środku wykonane wypalenie za pomoćą lutownicy ułatwi wygięcie i zapobiegnie pęknięciu materiału podczas kształtowania profilu skrzydła;

post-7548-0-17938700-1349133096.jpg

post-7548-0-76630100-1349133439.jpg

post-7548-0-47644100-1349133276.jpg

Dalsze wzmocnienia wykonane już z depronu;

post-7548-0-66079500-1349133371.jpg

post-7548-0-51305200-1349133395.jpg

post-7548-0-94362100-1349133509.jpg

Widoczne "szuflady na serwa i mocowania dźwigni lotek;

post-7548-0-21091100-1349133603.jpg

post-7548-0-90738300-1349133625.jpg

post-7548-0-37056300-1349133654.jpg

Konstrukcja skrzydła zrobiona jest w ten sposób, że po sklejeniu całości lotki i klapy zostaną odcięte;

post-7548-0-01961900-1349133830.jpg

post-7548-0-29603900-1349133857.jpg

A tak to wygląda już po wygięciu i sklęjeniu obu powieżchni (oczywięcie depron 6mm)

post-7548-0-97195700-1349133970.jpg

post-7548-0-19832100-1349134003.jpg

post-7548-0-98114600-1349134034.jpg

post-7548-0-29031300-1349134117.jpg

Widok sklejonego pośrodku skrzydła ;

post-7548-0-41660500-1349134192.jpg

Odcinamy lotki i klapy;

post-7548-0-32615300-1349134279.jpg

post-7548-0-55879500-1349134317.jpg

post-7548-0-24401500-1349134349.jpg

post-7548-0-27473400-1349134380.jpg

post-7548-0-39872900-1349134411.jpg

Po oszlifowaniu:

post-7548-0-90167300-1349134468.jpg

Skrzydło w swojej okazałości bez klap i lotek;

post-7548-0-27857500-1349134550.jpg

A tu już z brakującymi elementami;

post-7548-0-52020100-1349134620.jpg

post-7548-0-49662200-1349134648.jpg

Link to comment
Share on other sites

witam male sprostowanie w temacie mocowania silnika, widze ze twoje sruby sa wkrecone w sklejke - problem jest w tym ze pomiedzy krzyzakiem silnika a sklejka jest depron. IMO powinines krecic metalowy krzyzak bezposrednio do sklejki, mozna to zrobic dodajac dystanse w postaci tulejki metalowej w czesci depronowej a mozna po prostu usnac depron pod krzyzakiem. czym oklejales depron na skrzydlach - wykonczenie powierzchni robi wrazenie

 

jeszcze jedna uwaga co do projektu; przewidujesz jakas wentylacje dla tego regulatora?

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.