Jump to content

Łożyska wysoobrotowe


GEX999
 Share

Recommended Posts

Witajcie!

Mam do Was pytanie odnośnie łożysk. Wybiłem je z silnika i średnica takiego łożyska to ~7,9mm, a wnęki ~7,85mm. Łożysko jest dopasowane niezwykle ciasno (trzeba je wbić). Zamówiłem łożyska o średnicy 8mm i tutaj moje pytanie- czy dobrze zrobiłem? Jaka jest realna średnica takiego łożyska?

Kolejne pytanie. Użytkowałem już kilka silników Dualsky XM2812, zarówno wersje 33, jak i jedną 27. Silniki sprawowały się świetnie, ale pod koniec bardzo agresywnych lotów, kręcąc ręką, silnik obracał się z pewnym oporem. W jednym z silników zjawisko to zniknęło po kilku minutach, ale w drugim pozostało dłużej. Gdzie leży problem- w łożyskach? Dodam, że pod koniec tego agresywnego lotu, w powietrzu silnik, sprawował się nadal bardzo dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem z jakiego silnika wybiłeś to łożysko. Czy jesteś pewny że to metryczne łożysko? Jeśli ośka miała np. 3,17 mm czyli 1/8", wtedy zewnętrznie to może być calowe 5/16 czyli ~7,93 mm.

Link to comment
Share on other sites

pod koniec bardzo agresywnych lotów, kręcąc ręką, silnik obracał się z pewnym oporem. W jednym z silników zjawisko to zniknęło po kilku minutach, ale w drugim pozostało dłużej

 

rozszerzalność cieplna pod wpływem temperatury.

 

średnica takiego łożyska to ~7,9mm, a wnęki ~7,85mm. Łożysko jest dopasowane niezwykle ciasno (trzeba je wbić). Zamówiłem łożyska o średnicy 8mm i tutaj moje pytanie- czy dobrze zrobiłem? Jaka jest realna średnica takiego łożyska?

 

łożyska są znormalizowane (poza specjalnymi) i mają standardowe wymiary w danych grupach, np str. 63,64.../555 katalogu NSK (odchyłki w μm)

http://www.wama.com....CZNE_CALOSC.pdf

 

średnica takiego łożyska to ~7,9mm, a wnęki ~7,85mm

 

kolego, bez mikrometrów (wewnętrznego i zewnętrznego) lub średnicówki dokładnie nie zmierzysz.

Przy łożyskach wymiar "~" może być o ~0,05mm za mały lub za duży.. A to już znaczy, że albo go nie wciśniesz, albo będzie latało luźno..

Link to comment
Share on other sites

Przy standardowych łożyskach otwór w obudowie wykonuje się w tolerancji H7. Łożyska mają obudowy wykonywane w tolerancjach k6 lub js6, takie pasowanie jest pasowaniem z wciskiem.

Jeśli - jak napisał Grzegorz - jest to łożysko calowe, to albo takie kupisz, albo ktoś będzie musiał roztoczyć Ci obudowę na fi 8H7 -co może nie być do końca proste.

Opory po agresywnym lataniu mogą być spowodowane zbytnim rozgrzaniem łożyska, lub ich jakością (marną).

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

taki naddatek ("wnęki ~7,85mm" ) to już raczej tylko rozwiertak 8H7

Hmm gniazdo ma pewnie ok 3-4mm głebokości więc rozwiertak może być problematyczny, najlepsze byłoby szlifowanie na Deklu, ale .... :D

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

Obudowa ustawiana na diatest a rozwiertak w "pływającej oprawce" i powinno wyjść bez problemu, głębokość nie ma znaczenia.

Praktycznie taki naddatek byłby "na dotknięcie" papierkiem "tysiączką" na trzpieniu dla doświadczonego tokarza.

 

A co z ośką?Tam metryczne też nie będzie pasować

 

ano prawda, szlifować ośkę się nie kalkuluje, choć to technicznie możliwe, więc lepiej wymienić łożysko na oryginalny rozmiar

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. P. Grzegorz ma rację co do wymiarów. Co sądzicie o tym oporze- czy to zjawisko do przyjęcia? Dodam, że mimo wszystko łożyska nie są najlepsze jeśli chodzi o testy słuchowe. Czy w Polsce można gdzieś kupić łożyska o wymiarach calowych?

Link to comment
Share on other sites

Możliwości trochę jest, tylko pomierz dokładnie żeby nie szukać wiatru w polu.

 

https://www.google.p...fox-a&gws_rd=cr

( http://www.wama.com.pl/strona.php?24150&gclid=CNTKgaDL1rgCFUi33godJ0sA5A )

http://www.conrad.pl/%26%23321;o%26%23380;ysko-kulkowe-radialne.htm?websale7=conrad&ci=SHOP_AREA_19803_1210023

 

Co sądzicie o tym oporze- czy to zjawisko do przyjęcia?

Po mojemu: łożyska nie mogą stawiać aż takiego oporu, by dało się go wyraźnie wyczuć (zależy co znaczy "z pewnym oporem") , bo to powoduje wzrost poboru prądu przez uzwojenia, a co za tym idzie ich grzanie i większe zużycie energii.

 

a tak przy okazji

http://homepage.ntlw...h/QEFI%2070.pdf

http://www.horejsi.c...specifikace.pdf wg tej specyfikacji wał obu wersji i 33, i 27, ma średnicę 3,2mm (raczej nie będzie stopniowany pod łożyska)

Link to comment
Share on other sites

Dobre łożyska mają 5 mikronów w minusie, chińskie ile im wyszło. Średnio widzę rozwiertak w otworze o głębokości 3-4mm, prędzej nożem na tokarce zrobisz

 

Wszystko da się zrobić("poza odwróceniem hełmu na drugą stronę" - jak mawiał nasz sierżant :D), jak się ma czym, na czym, i właściwego "pomysła"...

Widać to dobitnie na forach różnych "dłubaczy", robiących cudeńka.

 

Tak czy siak, lepszą alternatywą dla naszego kolegi będzie znalezienie i zamontowanie oryginalnej średnicy łożysk.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wszystkim. Teraz sam nie wiem jak postąpić. Mogę albo jeszcze raz zamówić odpowiednie łożyska i wcisnąć je bardzo mocno, ale obawiam się, że przez to mogę mieć znowu problemy z oporem (opór był wyczuwalny, tak jakby depron obcierał o oś), albo zrobić tak (sposób jest mój):

 

post-7987-0-15499600-1375211038_thumb.jpg

Na zdjęciu łożysko jest wciśnięte w ramach testu (nie zbyt dokładnie. Chodzi o to, aby użyć łożyska o mniejszej średnicy i wcisnąć je z użyciem 4 prętów węglowych. Dzięki temu mógłbym użyć "typowych" łożysk, które prawdopodobnie miałyby większą możliwość rozszerzenia się.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Bartosz, ale skąd Ty bierzesz takie pomysły? Kombinujesz jak koń pod górkę. Jeśli już koniecznie chcesz włożyć mniejsze to albo toczysz tulejkę, albo "upychasz" odpowiednie pręty dookoła, ale na pewno dużo gęściej. Tak jak teraz, to jeden się przesuwa pod wpływem ciepła, drgań itp i już masz pozamiatane.

Jednak najlepiej zakładać pasujące łożyska.

Link to comment
Share on other sites

I będziesz miał kolego zamiast okrągłej bieżni zewnętrznej łożyska, tak zdeformowaną przez kołki, że będzie to chodzić jak na rysunku.(przesadnie oczywiście)

owale.gif

 

a jak łożyska za ciasno wchodzą, to już w ostateczności możesz gniazda "podskrobać" delikatnie drobniutkim (na mokro, ziarno ~1000) papierkiem nawiniętym na okrągły trzpień trzyma ny prostopadle jak ośka(ręcznie!). Tylko uważaj bo wymiar szybko leci, i czasem o jeden ruch za dużo i przedobrzysz. Lepiej sprawdzić za często niż "przelecieć" wymiar.

Link to comment
Share on other sites

Jednak najlepiej zakładać pasujące łożyska.

Ale czy to co pisałem w poprzednim poście jest prawidłowe ("zamówić odpowiednie łożyska i wcisnąć je bardzo mocno, ale obawiam się, że przez to mogę mieć znowu problemy z oporem"). Czy np. z tymi łożyskami (dzięki za linki): http://www.sklep.rcracing.pl/product_info.php?cPath=118_175_188&products_id=3436 , znowu pojawią się takie problemy? Najlepiej dajcie mi jasną radę, co dokładnie zrobić. Kupuję taki sam nowy silnik i chcę go używać w bardzo agresywnym lataniu. Co zrobić przed włożeniem do modelu? Może dziwne pytanie, ale...

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.