Skocz do zawartości

Katanka 1020 -reanimacja po krecie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jakiś czas temu zrobiłem małą Katankę o rozpiętości 1020mm. Opis projektowania i budowy jest tu http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=4&t=337 Tytuł tematu trochę nie aktualny bo robienie KIT-ów już mi przeszło. Podczas pierwszego lotu zrobiło się jej kuku za sprawą silnika który wybudował się z łoża i dyndając na kablach zmieniał SC w takim zakresie ze nie dałem rady wyprowadzić modelu.

Model wyglądał tak:

 

 

 

A po dziewiczym locie tak:

 

 

 

Jako że kolejny raz jestem w trakcie przeprowadzki przypadkowo trafiłem na skrzydła z tego modelu schowane w szafie. Postanowiłem przerobić kadłub do ver 7.

Zmiany obejmują głównie kadłub, zmieniłem boczki na balsowe, trzy ostatnie wręgi też są balsowe, odchudzone usterzenie pochodzi z ver.6 . Wysłałem pliki do wyceny oraz zamówię cięcie. Maskę silnika zrobie tym razem z laminatu 20g/m2. Kabina do dużej katany wyszła bardzo fajnie tą metodą. Skrzydła chyba obiorę z folii i położe jakąś lżejszą bo chińska jest okropnie cięzka.

 

 

 

Opublikowano

Przekonstruowałem kompletnie skrzydło, natarcie skrzydła i lotki - miękka balsa 6mm, półka serwa i wzmocnienie żebra przykadłubowego- balsosklejka 3mm, pokrycie-balsa1,5mm, pozostałe elementy to balsa 2,5mm. Usunąłem jedno żeberko na końcówce płata oraz listwę w natarciu. Zminimalizowałem udział sklejki w skrzydle. W stosunku do pierwszej wersji ta powinna być trochę lżejsza. Jutro powinien dojść wycięty kadłub.

Opublikowano

ciary mnie przechodza na takie azurowanie wiazara, wydaje mi sie w przestrzeniach 2 i 4tej od strony skrzydla powinienes te otwory zmniejszyc. nie ma tu zadnej rury wiec jakies 2/3 sily tnacej musi sie przeniesc przez srodnik tego elementu. Jak sie go azauruje do tego stopnia to wystepuje cos co sie nazywa wtorne zginanie (secondary bending due to shear force) - przy tak malej ilosci materialu pozostawionej poziome czesci bede narazone na spore naprezenia, jezeli do tego chcesz ten element miec z balsy (?) to obawiam sie o wytrzymalosc

Opublikowano

Piotrek, nie potrzebnie się martwisz. Po dzwonie katanki lekko oberwało ostatnie żebro i lotka, prócz tego nic się nie stało. Pas dźwigara ma dodatkowe dźwigarki z balsy 6x2,5mm co daje łącznie z pasem ekwiwalent listwy 5x5mm na górze i na dole skrzydła, do tego zamknięty keson. Skrzydło jest lekkie i bardzo sztywne.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Chwile zeszło nim odebrałem formatki ale w końcu są. Jakość cięcia oczywiście jak przystało na barwyreklamy.pl - bardzo wysoka. złożyłem i skleiłem domek silnika i dwie wręgi. Pasowanie elementów jest dość ciasne więc model moża złożyć bez kleju. Na tą chwilę wyglada to tak jak na zdjęciach. Z powodów lokalowych nie bardzo mam mozliwość szlifowania balsy ale jakoś dam radę.

Opublikowano

Skleiłem prawie cały kadłub bez garba. Waga 94g, po naklejeniu garba pewnie dobije do 100g. Potem się przeszlifuje. Kadłub wersji sklejkowej ważył tyle samo ale mam nadzieję że w tej wersji odchudziłem tył.

 

 

 

 

Edit: kadłub prawie ukończony.

 

 

Opublikowano

i znowu ten co mu sie wiecznie cos nie podoba ;)

 

te boczki domku pod silnik; te podluzne otwory w strukturze ktora sie skreca to nie jest za bardzo szczesliwy pomysl, juz trojkaty by byly lepsze albo okragle otwory - czemu prawa strona sie rozni od lewej? regulator chcesz tam instalowac?

Opublikowano

Tak, dokładnie, tam będzie regulator. Miałem dosyć problemów z jego umieszczeniem więc zrobiłem sobie do niego łoże. Ta struktura się nie skręca, uwierz mi że nawet używając siły nie jestem w stanie skręcić domku silnika i nie wierzę w to żeby mógł to zrobić 200-300W silnik. To nie jest prawdziwy samolot tylko mały elektryczny model, PA domek robi balsy i daje radę. Dziś skleiłem kabinkę z ramką kabiny, wyszlifowałem całość, jutro okleję cały kadłub. Wstawię jutro zdjęcia, może ktoś śledzi wątek i jest ciekawy budowy.

Opublikowano

Też śledzę. Propo domku to kolega w katanie PA ma balsowy i bez za laminowania wytrzymuje z silnikiem 480wat (jakiś emax gt), tak że u Pana Sławka też powinien wytrzymać. :)

Opublikowano

Mam katanę mini, addictiona i extrę 260 z PA i domki mają sklejkowe, a nie balsowe, inna sprawa że jak się przekonałem doświadczalnie nie ma sensu ich wzmacniać, gdyż w przypadku kreta pionowo w dół (przerobiłem addictionem) działają jak strefa zgniotu oszczędzając kadłub.

Opublikowano

Okleiłem kadłub, trzeba w kilku miejscach dociąć folię. Jutro okleję ster kierunku. Kadłub w stanie jak na fotkach waży 158g.

Opublikowano

Propo domku w katanie PA to faktycznie jest ze sklejki (dziś go pytałem), ale byłem przekonamy że jest z twardej balsy, przepraszam za wprowadzanie w błąd :)

Opublikowano

Nie bardzo wiem jak przy prawidłowym montażu w addictionie lub extrze 260 ma odlecieć domek, skoro jakby zaryglowany jest cienkimi (4) kawałkami węgla?!?!?!

Nawet bez użycia kleju, tylko na wcisk trzyma jak diabli, a jeszcze klejąc to ho ho :)

Opublikowano

U mnie domek połączony jest z łącznikiem płatów. Pomimo że jedna ścianka przystosowana jest do regulatora nie wpływa to na jego sztywność- jest nieskręcalny, oczywiście można ukręcić ale na pewno silnik tego nie zrobi.

Pokryłem ster kierunku, czekam na żółtą, transparentną folię i pokryję skrzydła i usterzenie poziome. Może się uda w niedzielę ulotnić model.

Opublikowano

Wkleiłem magnesy w ramkę kabiny i kadłub, pokryłem skrzydła , jakość taka sobie. Wzór oklejania zaczerpnąłem z tematu Extry Mirka.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.