papuga Opublikowano 22 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Sierpnia 2013 Witam Od niedawna w przepisach FAI pojawiła się kategoria F5J. Jest to skrzyżowanie F3J z naszą polską klasą F3E lub czesko/słowackim RCEK. Dziecko z tego wyszło dosyć urodziwe ale jeszcze dorasta i do końca nie wiadomo jak będzie się prezentować (regulamin tymczasowy). Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Tak po krótce trzy główne założenia: napęd el. z max. 3 cel LiPo, limiter elektroniczny lub jak kto woli loger, który odcina silnik po 30 s. lotu z pomiarem wysokości na jakiej doszło do wyłączenia silnika i ekstra punkty za wyłączenie silnika poniżej pułapu 150m (karne za wyższą wysokość). Przepisy niby podobne do wielu innych ale.... Aby dostać się do finału trzeba wyłączyć silnik na 60-90m. W finale, 30 metrów może być za dużą wysokością aby znaleźć się na pudle. W Holić dwóch finalistów przez kilka minut tańczyło w tym samym bąbelku na 9-16 m wysokości. http://www.youtube.com/watch?v=IBaUBdsUjSU&feature=player_embedded#t=88 I już gdy zaczęło ich zabierać ...kraksa. Pech ale zarazem zwycięstwo dla tych , którzy tylko trochę mniej ryzykowali. Gdzieś z boku o kilka metrów wyżej. Emocje jakich nie doświadczyłem w F3J lub F3E. Sport dla lubiących ryzyko i potrafiących unosić się na każdym "pierdnięciu". Przepisy promują umiejetność wyszukania i wykorzystania jak najmniejszych noszeń. Do tego nie potrzeba kilowatów na pokładzie. Prawie każdy modelarz z dobrymi umiejetnościami pilotażowymi wykorzysta silne noszenie o na poziomie powyżej 150 - 300m wysokości. Na razie startują modele różnego typu, od samoróbek po firmowe wersje elektrycznych F3J-ek. Ogólnie rzecz biorąc nadal obowiązuje zasada : "bez dobrego pilota drogi model nie chce latać". Przed ostatnimi zawodami cyklu Contest Eurotour Tomek Frąk jest na 6 miejscu klasyfikacji. Na sam szczyt już nie wejdzie ale może na pudle będzie. Zobaczymy, jak na pierwszy sezon w tej klasie to i tak b. dobrze. http://www.contest-m...sults-2013.html inne zdjęcia: https://plus.google....673968523441265 http://malcateam.raj..._Boretice_2013/ 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Fajna kategoria, bo chyba jedyna (z klas 3-4m szybowców), która nie przekreśla startu i rozsądnej rywalizacji własnymi konstrukcjami. Czyli taka klasa dla mas A jaszcze jak sie lata nisko i blisko to robi się wielce widowiskowo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 No tu czasu jest więcej Jak zostaną utrzymane założenia napędu i punktacji. Konstrukcje w tej klasie nie muszą być tak wytrzymałe jak w F3J. Właściwie to powinny jedynie się trzymać kupy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pyton Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Właściwie to powinny jedynie się trzymać kupy. ale zauważ że modele są zapożyczone z F3J czy F3E ,choć model nie jest tak ważny jak umiejętności pilota, nie kazdy potrafi znaleźć termike 15-20m nad ziemią Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubu2 Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Jak się ma odpowiedni model i odpowiednie umiejętności i wiedzę, to nie ma dużego problemu z utrzymaniem się w powietrzu. Tak było dawniej ze wszystkimi modelami, gdy nie było RC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Ano nie każdy. Zapożyczone bo tak łatwiej. Ale nie musisz kupować modelu z 1000EUR żeby ćwiczyć i rywalizować. Nie potrzebujesz pomocników czy wyciągarki. Wystarczy ze przez 2-3 miesiące zbudujesz sobie fajny modelik. A jak umiesz to robić dobrze, to model może być nawet wielce konkurencyjny. Aczkolwiek waga modelu powinna oscylować w okolicach 1,2kg wiec nie jest to łatwe zadanie. W sumie tej klasie jeśli chodzi o konstrukcje modeli to pewnie bliżej do F3K lub do modeli F1 niż do carbonów F3J. A najważniejszy i tak jest trening i wyczucie warunków. Więc do dzieła Panowie i Panie bo klasa chwilowo jest słabo reprezentowana przez Polaków na świecie Tyko rodzynek Tomek walczy o nasze dobre imię. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Można gdzieś znaleźć rozwiązania stosowane w tej klasie? Chodzi mi o napęd i zasilanie serw (osobne NiMh, BEC z regulatora czy osobny BEC z pakietu napędowego, czy może BEC i osobny pakiet Li-pol'ek). Rozumiem, że takie delikatne wznoszenie to po to, aby znaleźć noszenie jak najniżej? Bo napęd pewnie pozwala na dużo więcej Jeśli chodzi o modele to podejrzewam, że z czasem będą dominować Jotki, odchudzone z powodu braku konieczności startu z wyciągarki - takie 'no winch - electro only'. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Po zdjęciach widać, że zderzenia zdarzają się dość często :/ To ja już wolę niszczyć tak f3k. Sporo taniej. Niemniej jednak widowisko świetne. Mnie rzutką rzadko udaje się tak ukręcić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Można gdzieś znaleźć rozwiązania stosowane w tej klasie? Chodzi mi o napęd i zasilanie serw (osobne NiMh, BEC z regulatora czy osobny BEC z pakietu napędowego, czy może BEC i osobny pakiet Li-pol'ek). Rozumiem, że takie delikatne wznoszenie to po to, aby znaleźć noszenie jak najniżej? Bo napęd pewnie pozwala na dużo więcej Jeśli chodzi o modele to podejrzewam, że z czasem będą dominować Jotki, odchudzone z powodu braku konieczności startu z wyciągarki - takie 'no winch - electro only'. Pike już są. I wiele innych. Ceny zdrowo lepsze niż tych do F3J i F3B/F. Są też różne Vladimir'sy np Avalon - z żeberkowanymi skrzydełkami. Jest w czym wybierać. Serwa w wielu przypadkach dają jak w F3K np. D60 na klapy Ale oczywiście to zależy od modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
specyfick Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Bardzo fajna ta kategoria. Już od dawna chodzi mi po głowie elektryczna jotka. Pewnie z biegiem czasu modele będą ewoluować i klasyczne odchudzone jotki bedą szły w coś innego może powiększone f3k. Trudno powiedzieć, ale lekko i sprawnie to to musi być. Wytrzymałe nie koniecznie, co niestety winduje cenę zawodniczego modelu F3J. No i fajny kontakt na filmiku i te trzymanie się bąbelka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Te modele są droższe niż Jtki Jeśli chcesz kupić u renomowanego producenta Zerknij na ulubionego przez Ciebie Pike. Ale w tej kategorii tylko model pomaga - tu wygrywa się czym innym Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
specyfick Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Chwyt marketingowy, tak myślę. Zresztą SAMBA ma ceny wysokie, ale modele za to fajne. Niby jest tam lżejszy to pewnie jakiś węgiel lepszy i może dlatego droższy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Inni tez tak maja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
papuga Opublikowano 10 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Września 2013 Witam W niedzielę odbyły się ostatnie zawody Contestu F5J w Niemczech. Tomek został Mistrzem Niemiec i awansował na 4 miejsce w klasyfikacji ogólnej. https://plus.google....137093409168690 W czterech zawodach cyklu Tomek zajął 3 razy 2 miejsce i raz pierwsze. Drugim Polakiem startujacym w tej klasie był Michał Skarwecki. https://www.facebook...&type=1 Wyniki i klasyfikacja na stronach: http://www.mfg-weilh...lasse-f5j-2013/ http://www.contest-m...sults-2013.html zdjęcia: https://plus.google....6529?banner=pwa https://plus.google....pwa&gpsrc=pwrd1 pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 13 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2013 Widziałem wczesniej wyniki i gratuluje. Spektakularne zwycięstwo! I niewiele brakło do pudła w contescie. Zapowiada sie ciekawie w przyszłym roku. To juz wiem po co Michał strugał tego Jantara Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi