Skocz do zawartości

RWD 5 Bis rysowany przy pomocy CAD


kbugatii

Rekomendowane odpowiedzi

Zastąpienie balso-sklejki  samą balsą zdecydowanie pogorszy wytrzymałość elementów kadłuba. Balsa ma bardzo małą wytrzymałość mechaniczną (każdą) za to ma bezkonkurencyjny stosunek wytrzymałość/ciężar i z tego właśnie powodu jest bardzo dobrym materiałem w modelarstwie lotniczym. Przy dzisiejszych możliwościach precyzyjnego cięcia i wycinania można metodą doboru twardości deski oraz kierunku słoi uzyskać naprawdę rewelacyjne właściwości wytrzymałościowe przy minimalnym ciężarze konstrukcji. Natomiast sklejka z definicji będzie materiałem o większej wytrzymałości niż jednolita deska: warstwy o krzyżujących się słojach plus klej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 176
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ja myślę, że prawdziwej weryfikacji dokona pierwszy egzemplarz wykonany z wyciętych detali wg ukończonego projektu. Tak jest zawsze i jest to pierwsze, podstawowe prawo prototypu. Właśnie na tym etapie trzeba sumiennie podejść do każdego zauważonego problemu i  dobrze go rozwiązać . W zamian otrzyma Pan piękny i niezawodnie latający Polski Samolot...

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Trochę utknąłem przy sposobie umocowania statecznika poziomego. W pierwszej wersji wydawało mi się ono za delikatne:

post-9230-0-76318000-1420313319_thumb.jpg

Dlatego postanowiłem półkę pod mocowanie wykonać ze sklejki 5 mm. (a nie 3 mm. jak w pierwszej wersji) oraz dołożyć dodatkowe wzmocnienia kotwiczące w stateczniku. Elementy metalowe (dural 2 mm.) poszerzyłem z 10 mm. do 20 mm.

post-9230-0-23861200-1420313355_thumb.jpg

W tej wersji "zawiasy" wystawały z obrysu kadłuba:

post-9230-0-88308000-1420313365_thumb.jpg

Żeby nie osłabiać półki zmieniłem miejsce przykręcenia "zawiasów" z dolnej na górną powierzchnię półki. Obecny sposób umożliwia regulację kąta zaklinowania statecznika w zakresie +/- 2 st.

post-9230-0-32253400-1420313444_thumb.jpg

post-9230-0-32573700-1420313460_thumb.jpg

post-9230-0-57183000-1420313506_thumb.jpg

post-9230-0-03836400-1420313606_thumb.jpg

Tak wygląda rozwinięcie elementów z duralu, które będzie umieszczone na formatkach.

post-9230-0-85746100-1420313538_thumb.jpg

Może teraz będzie dobrze?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że mocowanie statecznika poziomego jest wykonane prawidłowo za wyjątkiem sposobu regulacji kąta zaklinowania. Wykorzystanie otworu "fasolowego" do ustawienia odpowiedniego kąta zaklinowania statecznika jest nie najlepszym rozwiązaniem albowiem zawsze możliwe jest samoczynne przestawienie się statecznika (poluzowanie wkręta mocującego na skutek zmian wymiarów od temperatury, wilgotności czy na skutek niedokręcenia nakrętki...) W praktyce model będzie potrzebować tylko jednego położenia statecznika poziomego (po oblocie i regulacjach). Ja bym wykonał trzy otwory odpowiadające położeniom statecznika "0", "+" "-" (tak było w samolotach RWD-2,3,4) i stosownie do wyników oblotu ustawił stateczniki w najlepszym położeniu...

W dużych samolotach zmiana kąta zaklinowania statecznika poziomego wykonywana jest bardzo często  na skutek przewozu dodatkowych ładunków, większej ilości paliwa czy też planowania długiego przelotu z wiatrem w plecy lub pod wiatr...Wtedy taka czynność jest niezbędna natomiast w modelu latającym raz ustalone w czasie pierwszych lotów położenie statecznika poziomego pozostaje na zawsze i nie ma potrzeby (moim zdaniem) robienia węzła regulacyjnego kosztem możliwego przypadkowego przestawienia statecznika...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Próba odwzorowania poszycia na kadłubie funkcją "loft".

Według rysunków Pana Maciąga ma być siedem listew profilujących za skrzydłowy "grzbiet" kadłuba tak jak poniżej:

post-9230-0-55266100-1425036709_thumb.jpg.

Po renderowaniu wygląda to tak:

post-9230-0-41407700-1425036805_thumb.jpg

 

Przegladając wykonanie modelu w wątkach Pana Henryka ( http://pfmrc.eu/index.php?/topic/26181-rwd-5-bis-132-relacja-z-budowy/ )i  Pana Wojtka ( http://pfmrc.eu/index.php?/topic/18457-rwd-5-bis-16-relacja-z-budowy/ ) widzę że zastosowano rozwiązanie górnego poszycia jak w replice RWD 5. Dodano  listwę profilującą na bocznej powierzchni kadłuba (nr4 na fotografii).

post-9230-0-68722000-1425036885_thumb.jpg.

co wygląda mniej więcej tak po renderowaniu CAD:

post-9230-0-80410000-1425036973_thumb.jpg

 

Rodzi się pytanie, które rozwiązanie odpowiada najbardziej RWD 5 Bis?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przejrzeniu fotografii dostępnych w sieci wersja P. Maciąga wydaje się, że jest najbardziej prawdopodobna co widać na foto poniżej:

 

post-9230-0-43599100-1425222368.jpg

 

Nawet w powiększeniu nie widzę dodatkowych załamań na bocznej powierzchni poszycia z wyjątkiem głównej belki profilującej.

Takowe załamania widać na fotografiach ale dotyczą one samolotów z innymi znakami rejestracyjnymi:

 

post-9230-0-80413400-1425222944.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie sprawa ma się z drzwiami pilota po prawej stronie. W replice RWD-5 podszybie jest wypukłe:

post-9230-0-69196300-1425837068.jpg

Na dostępnych fotografiach RWD-5 Bis wydaje mi się, że podszybie jest płaskie:

post-9230-0-94332500-1425837172.jpgpost-9230-0-68583500-1425837173_thumb.jpg

Po próbach odwzorowania takiego układu drzwi wygląda to tak:

post-9230-0-34343600-1425837308_thumb.jpg

Być może budowniczy RWD-5 Bis, chcąc zmniejszyć wagę samolotu zrezygnowali z dodatkowych listew profilujących pozostawiając jedną z boku, która miała przerwę w miejscu drzwi? Proszę o opinie znawców konstrukcji RWD-5 Bis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa listew profilujących w kadłubie RWD-5bis jest bardzo ciekawa i moim zdaniem niejednoznaczna. Również kształt górnych podłużnic kratownicy kadłuba (za centropłatem) wydaje się być inny niż w często spotykanych rysunkach, gdzie są wyraźnie by nie powiedzieć mocno wygięte. Za rezygnacją z rur profilujących górną część kadłuba przemawia instalacja wielkiego zbiornika paliwa 330L, który wraz z paliwem naruszał położenie środka ciężkości obowiązujące w zwykłym RWD-5. Należało więc ciężar zbiornika z paliwem skompensować.

Powyższe jest bardzo dobrze widoczne na fotografiach po powiększeniu.

post-6507-0-15521500-1425929396.jpg

post-6507-0-04254200-1425929414_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyglądanie się dostępnym foto RWD-5 Bis zmusza do poprawienia rysunków w okolicy drzwi prawych. Obecnie po renderowaniu powierzchni powstaje taki obraz:

 

post-9230-0-75447200-1426410756_thumb.jpg 

powstały po takim ukształtowaniu bocznej belki profilującej:

 

post-9230-0-48597900-1426410855_thumb.jpg

Dodatkowo przy drzwiowe zakończenie tej belki w dotychczasowych rysunkach "wyszło" trochę za nisko a same drzwi są nieco za duże. Widać to po nałożeniu rysunków W. Schiera na plany Pana S. Maciąga:

 

post-9230-0-71646500-1426411215.jpg

 

Sytuacja na dzień dzisiejszy wymagająca poprawek:

post-9230-0-31303100-1426433895_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zmniejszeniu drzwi sprawa ma się następująco:

 

post-9230-0-05900300-1426617241_thumb.jpg

 

Tak było w planach Schiera:

 

post-9230-0-81497300-1426616958_thumb.jpg

 

Po renderowaniu poszycia wygląda to tak:

 

post-9230-0-51644000-1426617037_thumb.jpg

 

Kolejne pytanie - czy załamanie bocznej listwy profilującej (zaznaczone strzałkami) jest w odpowiednim miejscu, czy też należy przesunąć je bardziej w kierunku drzwi?

 

post-9230-0-55651700-1426617488_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że listwa (rurka) profilująca poszycie kadłuba nie miała załamania lecz była przynitowana "na obejmę" do ramy ( ościeżnicy :D ) drzwi. Z tego powodu od ostatniej rozpórki kratownicy była lekko nagięta tak, aby poddać się montażowi "na obejmę". Jest to widoczne doskonale na zdjęciu na str.28 książki "Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe"- niestety nie mam na podorędziu skanera...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.