stan_m Opublikowano 27 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2014 Zastąpienie balso-sklejki samą balsą zdecydowanie pogorszy wytrzymałość elementów kadłuba. Balsa ma bardzo małą wytrzymałość mechaniczną (każdą) za to ma bezkonkurencyjny stosunek wytrzymałość/ciężar i z tego właśnie powodu jest bardzo dobrym materiałem w modelarstwie lotniczym. Przy dzisiejszych możliwościach precyzyjnego cięcia i wycinania można metodą doboru twardości deski oraz kierunku słoi uzyskać naprawdę rewelacyjne właściwości wytrzymałościowe przy minimalnym ciężarze konstrukcji. Natomiast sklejka z definicji będzie materiałem o większej wytrzymałości niż jednolita deska: warstwy o krzyżujących się słojach plus klej... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 27 Listopada 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2014 Zgodnie z sugestią pół-wręgi przeniesione na balso-sklejkę (cena arkusza ok 9 PLN) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 1 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2014 Z kronikarskiego obowiązku muszę pokazać zmienione proporcje statecznika pionowego, który w pierwszej wersji był w konflikcie z poziomym. Początkowa wersja: poprawiona: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 3 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2014 Cały czas rysunki poddawane są korekcji. Ostatnio zauważyłem błąd w dolnych pół-wręgach kadłuba, który został poprawiony: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 3 Grudnia 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2014 Ja myślę, że prawdziwej weryfikacji dokona pierwszy egzemplarz wykonany z wyciętych detali wg ukończonego projektu. Tak jest zawsze i jest to pierwsze, podstawowe prawo prototypu. Właśnie na tym etapie trzeba sumiennie podejść do każdego zauważonego problemu i dobrze go rozwiązać . W zamian otrzyma Pan piękny i niezawodnie latający Polski Samolot... Powodzenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 16 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2014 Święta racja! Staram się jednak aby elementów do poprawki było jak najmniej stąd tak długi czas edytowania rysunków. Na dzień dzisiejszy pozostają do zrobienia "mostki" na formatkach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 3 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2015 Trochę utknąłem przy sposobie umocowania statecznika poziomego. W pierwszej wersji wydawało mi się ono za delikatne: Dlatego postanowiłem półkę pod mocowanie wykonać ze sklejki 5 mm. (a nie 3 mm. jak w pierwszej wersji) oraz dołożyć dodatkowe wzmocnienia kotwiczące w stateczniku. Elementy metalowe (dural 2 mm.) poszerzyłem z 10 mm. do 20 mm. W tej wersji "zawiasy" wystawały z obrysu kadłuba: Żeby nie osłabiać półki zmieniłem miejsce przykręcenia "zawiasów" z dolnej na górną powierzchnię półki. Obecny sposób umożliwia regulację kąta zaklinowania statecznika w zakresie +/- 2 st. Tak wygląda rozwinięcie elementów z duralu, które będzie umieszczone na formatkach. Może teraz będzie dobrze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 4 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2015 Uważam, że mocowanie statecznika poziomego jest wykonane prawidłowo za wyjątkiem sposobu regulacji kąta zaklinowania. Wykorzystanie otworu "fasolowego" do ustawienia odpowiedniego kąta zaklinowania statecznika jest nie najlepszym rozwiązaniem albowiem zawsze możliwe jest samoczynne przestawienie się statecznika (poluzowanie wkręta mocującego na skutek zmian wymiarów od temperatury, wilgotności czy na skutek niedokręcenia nakrętki...) W praktyce model będzie potrzebować tylko jednego położenia statecznika poziomego (po oblocie i regulacjach). Ja bym wykonał trzy otwory odpowiadające położeniom statecznika "0", "+" "-" (tak było w samolotach RWD-2,3,4) i stosownie do wyników oblotu ustawił stateczniki w najlepszym położeniu... W dużych samolotach zmiana kąta zaklinowania statecznika poziomego wykonywana jest bardzo często na skutek przewozu dodatkowych ładunków, większej ilości paliwa czy też planowania długiego przelotu z wiatrem w plecy lub pod wiatr...Wtedy taka czynność jest niezbędna natomiast w modelu latającym raz ustalone w czasie pierwszych lotów położenie statecznika poziomego pozostaje na zawsze i nie ma potrzeby (moim zdaniem) robienia węzła regulacyjnego kosztem możliwego przypadkowego przestawienia statecznika... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 4 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2015 Dzieki za uwagi! Po poprawkach, zgodnie z sugestią: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 19 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2015 Mała przymiarka do planów montażowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 19 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2015 Cieszę, się, że projekt nie umarł :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 27 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2015 Próba odwzorowania poszycia na kadłubie funkcją "loft". Według rysunków Pana Maciąga ma być siedem listew profilujących za skrzydłowy "grzbiet" kadłuba tak jak poniżej: . Po renderowaniu wygląda to tak: Przegladając wykonanie modelu w wątkach Pana Henryka ( http://pfmrc.eu/index.php?/topic/26181-rwd-5-bis-132-relacja-z-budowy/ )i Pana Wojtka ( http://pfmrc.eu/index.php?/topic/18457-rwd-5-bis-16-relacja-z-budowy/ ) widzę że zastosowano rozwiązanie górnego poszycia jak w replice RWD 5. Dodano listwę profilującą na bocznej powierzchni kadłuba (nr4 na fotografii). . co wygląda mniej więcej tak po renderowaniu CAD: Rodzi się pytanie, które rozwiązanie odpowiada najbardziej RWD 5 Bis? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 1 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2015 Po przejrzeniu fotografii dostępnych w sieci wersja P. Maciąga wydaje się, że jest najbardziej prawdopodobna co widać na foto poniżej: Nawet w powiększeniu nie widzę dodatkowych załamań na bocznej powierzchni poszycia z wyjątkiem głównej belki profilującej. Takowe załamania widać na fotografiach ale dotyczą one samolotów z innymi znakami rejestracyjnymi: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 8 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Marca 2015 Podobnie sprawa ma się z drzwiami pilota po prawej stronie. W replice RWD-5 podszybie jest wypukłe: Na dostępnych fotografiach RWD-5 Bis wydaje mi się, że podszybie jest płaskie: Po próbach odwzorowania takiego układu drzwi wygląda to tak: Być może budowniczy RWD-5 Bis, chcąc zmniejszyć wagę samolotu zrezygnowali z dodatkowych listew profilujących pozostawiając jedną z boku, która miała przerwę w miejscu drzwi? Proszę o opinie znawców konstrukcji RWD-5 Bis. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 9 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 9 Marca 2015 Sprawa listew profilujących w kadłubie RWD-5bis jest bardzo ciekawa i moim zdaniem niejednoznaczna. Również kształt górnych podłużnic kratownicy kadłuba (za centropłatem) wydaje się być inny niż w często spotykanych rysunkach, gdzie są wyraźnie by nie powiedzieć mocno wygięte. Za rezygnacją z rur profilujących górną część kadłuba przemawia instalacja wielkiego zbiornika paliwa 330L, który wraz z paliwem naruszał położenie środka ciężkości obowiązujące w zwykłym RWD-5. Należało więc ciężar zbiornika z paliwem skompensować. Powyższe jest bardzo dobrze widoczne na fotografiach po powiększeniu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 12 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Marca 2015 Dzięki za konkretną odpowiedź! Pozostaje dalsze uzupełnianie rysunków według powyższych sugestii. Piękne fotografie, szczególnie cenna jest ta druga w dużej rozdzielczości. Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 15 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2015 Przyglądanie się dostępnym foto RWD-5 Bis zmusza do poprawienia rysunków w okolicy drzwi prawych. Obecnie po renderowaniu powierzchni powstaje taki obraz: powstały po takim ukształtowaniu bocznej belki profilującej: Dodatkowo przy drzwiowe zakończenie tej belki w dotychczasowych rysunkach "wyszło" trochę za nisko a same drzwi są nieco za duże. Widać to po nałożeniu rysunków W. Schiera na plany Pana S. Maciąga: Sytuacja na dzień dzisiejszy wymagająca poprawek: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 17 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2015 Po zmniejszeniu drzwi sprawa ma się następująco: Tak było w planach Schiera: Po renderowaniu poszycia wygląda to tak: Kolejne pytanie - czy załamanie bocznej listwy profilującej (zaznaczone strzałkami) jest w odpowiednim miejscu, czy też należy przesunąć je bardziej w kierunku drzwi? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 18 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2015 Uważam, że listwa (rurka) profilująca poszycie kadłuba nie miała załamania lecz była przynitowana "na obejmę" do ramy ( ościeżnicy ) drzwi. Z tego powodu od ostatniej rozpórki kratownicy była lekko nagięta tak, aby poddać się montażowi "na obejmę". Jest to widoczne doskonale na zdjęciu na str.28 książki "Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe"- niestety nie mam na podorędziu skanera... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kbugatii Opublikowano 19 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2015 Faktycznie, widać to w miarę dokładnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi