Skocz do zawartości

Przyszłość LiPo zagrożona?


robertus

Rekomendowane odpowiedzi

Liion to technologia znana od dawna, co jest w niej lepszego od lipo ?

Może konkretnie w tym filmiku, co tam jest zagrożeniem dla lipo bo człowiek szybko mówi a ja nie znam angielskiego ?

 

Jakiś czas temu (minęło już 8 lat od dyskusji na forum Alexa) była nadzieja na nowy typ zasilania, powoli zaczeliśmy testować niesamowite ogniwka lifepo (wtedy tylko A123 były lifepo4).

I co się okazało, raczej rzadko latamy na nich (a ja wcale).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Liion to technologia znana od dawna, co jest w niej lepszego od lipo ?

Może konkretnie w tym filmiku, co tam jest zagrożeniem dla lipo bo człowiek szybko mówi a ja nie znam angielskiego ?

 

Jakiś czas temu (minęło już 8 lat od dyskusji na forum Alexa) była nadzieja na nowy typ zasilania, powoli zaczeliśmy testować niesamowite ogniwka lifepo (wtedy tylko A123 były lifepo4).

I co się okazało, raczej rzadko latamy na nich (a ja wcale)

 

 

Odpowiadając na Twoje pierwsze pytanie - różnica jest w gęstości energii. Z porównania pod koniec filmu wynika, że standardowy pakiet LiPO Turnigy 2200mAh ważący 191 gramów osiągnął w teście 24 Wh (co daje współczynnik masy do energii 8g/1Wh), natomiast testowany pakiet NCR18650B ważący 200 gramów osiągnął 43Wh, co daje gęstość 4,7g/1Wh. Pod tym względem porównanie jest miażdżące dla LiPo bo to niemal dwa razy więcej energii przy prawie identycznej masie pakietu. Porównanie jest w watach, ponieważ  te nowe ogniwa mają różne napięcia od LiPo więc proste porównanie pojemności w mAh nie byłoby adekwatne.

 

Co do wydajności prądowej, to zwróćcie uwagę, że też nie należy porównywać jej wprost (bo zależy ona od pojemności pakietu, czyli również od masy). Łącząc ogniwa równolegle spokojnie da się wyciągnąć z nich przyzwoite prądy wystarczające do zasilenia mniej prądożernych silników. Są niestety drogie, jak to nowinki, ale pewnie niejeden będzie skłonny zapłacić za niemal podwojony czas lotu przy tej samej masie baterii, np osoby latające FPV.

 

Tutaj jest drugi film z testami w locie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=_UxIwS0EimE

 

Co do LiFe, to wcale nie są tak niepopularne, jak Ci się wydaje, sporo osób (w tym ja) ich używa ze względu na żywotność i bezpieczeństwo w porównaniu do LiPo. I to jest moje podstawowe pytanie odnoście tych nowych ogniw, czy też będą się cholery palić tak samo, jak LiPo? Bo jeśli tak, to też sobie podaruję ich stosowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównując info z czasu lifepo4, jest prawie identycznie.

 

Życie/czas zweryfikuje takie zapowiedzi, i nie mam nic przeciwko, żeby było SUPER

Ale co dokładnie jest identyczne, bo nie kumam? LiFePo4 miały i nadal mają niestety mniejszą gęstość energii (stosunek pojemności do masy) w porównaniu do LiPo i to jest ich największa wada. Nadrabiają o wiele lepszą żywotnością i bezpieczeństwem.

Oczywiście do hurraoptymistycznego klimatu tych filmików należy podejść z dozą sceptycyzmu, bo koleś sprzedaje te ogniwa, więc wiadomo że zależy mu na tym żeby przedstawić je z najlepszej strony. Z takich pobieżnych testów nie wynika nic w temacie żywotności ogniw, bo nie wiadomo ile cykli pociągną traktowane poborami prądu na potrzeby silników,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Ale co dokładnie jest identyczne, bo nie kumam?"

 

Nie ogniwa identyczne technicznie, tylko jak sam zauważyłeś, właśnie to, że pierwsze informacje pochodzą od sprzedawcy - z lifepo4 było podobnie. Wtedy ja podniecałem się tamtymi informacjami i dlatego sceptycznie podchodzę do obecnych==> po prostu czas zweryfikuje ich przydatność i popularność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A które informacje na temat LiFePo4 okazały się nieprawdziwe? Reklamowane były jako źródło o bardzo dużej wydajności prądowej (70A ciągłego poboru, do 120A udarowo) i dużej żywotności. Aż takich prądów z nich nie ciągnąłem, więc głowy nie dam że tyle potrafią, ale również u nas na forum są użytkownicy, którzy pakują je do motoszybowców z niezłą elektrownią na pokładzie, więc raczej przereklamowane nie są. Inna sprawa, że nie przyjęły się powszechnie. Widzę dwa powody - cena - większość woli kupić trzy razy tani pakiet LiPo, niż zapłacić raz za LiFe i używać długi czas. Drugi powód, przyznaję że bardzo upierdliwy to bardzo ograniczony wybór pojemności (z renomowanych A123 są w zasadzie tylko 1100mAh i 2300mAh (ostatnio powiększone do 2500mAh przy tej samej masie i rozmiarze). Poza tym to tylko jakieś nieliczne z HK, trochę lepiej jest z pakietami do nadajników, bo tutaj już Hyperion i inni poważniejsi producenci mają je w ofercie, ale z pakietami napędowymi szału z wyborem nie ma. No ale to, że jest mały wybór wynika z małego popytu, a to nie świadczy o tym że info o nich okazało sie nieprawdziwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważam zastosowanie do nowego modelu właśnie zasilania na Life. Niestety potrzebuję 10S4p więc cena na razie jest korzystna na lipo  gdzie dam 8S2p i będę miał to samo. Za life przemawia , trwałość, szybkie ładowanie i masa która jest mi potrzebna żeby model pływał a nie latał. Za lipo przemawia tylko cena. Wsadzanie 16 cel lipo w łódkę to proszenie się o problemy niestety. Niestety technologia life stanęła na razie i pojemności są za małe do ceny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknij na końcówkę sąsiedniego wątku http://pfmrc.eu/index.php?/topic/45449-lifepo4-spadajace-napiecie/. Ogniwa LiFe SONY US26650FT  są na Allegro po 9 PLN sztuka. Do mnie już jadą, warto przetestować, bo jak okażą się wystarczająco wydajne do zasilenia silnika to różnica cenowa w stosunku do A123 jest dramatyczna. Oczywiście nie łudzę się że będą tak samo dobre, ale za ponad trzykrotną różnicę w cenie może się to opłacać do niektórych zastosowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.