Skocz do zawartości

Przekładki międzydzwigarowe


Jacek Walenciak

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 119
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Witam

widzę, że prostokątne kawałki balsy między dźwigarami mają słoje biegnące poziomo. Słoje powinny biec pionowo (siła na ściskanie), a nie poziomo. Jeśli możesz, to popraw :rotfl:

 

Słoje powinny biec równolegle do dźwigarów!!!!!! Te wstawki sa po to by skrzydło było mocniejsze i nie złożyło sie. Pionowe włókna rozejda sie podczas pracy skrzydła, co spowoduje osłabienie konstrukcji a dalej złożenie. Rownolegle włókna będą pracować razem z dźwigarami , beda trzymac dzwigary razem, co wykluczy w duzym stopniu katastrofe modelu.

A wiec mucha93 dobrze robi.

 

PS. Mucha oszczedzaj klej :P :P Na fotce ze zbliżeniem na splyw skrzydla widac ze jest zbyt duzo kleju. Po co to? Nie bedzie mocniejsze a bedzie ciezsze.

 

Pozdrowienia

 

EDIT:

Proponuje rowniez w przyszlosci czy jeszcze w tym modelu, pierw ustawic dzwigar (dolny) i splyw na planie i na to wklejac zeberka, pozniej przekladki balsowe a na koniec zamykac gornym dzwigarem. Po tym wszystkim wklejac natarcie. Latwiej, szybciej i nie musisz dawac tyle kleju co przy twojej aktualnej technice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słoje powinny biec równolegle do dźwigarów!!!!!! Te wstawki sa po to by skrzydło było mocniejsze i nie złożyło sie. Pionowe włókna rozejda sie podczas pracy skrzydła, co spowoduje osłabienie konstrukcji a dalej złożenie. Rownolegle włókna będą pracować razem z dźwigarami , beda trzymac dzwigary razem, co wykluczy w duzym stopniu katastrofe modelu.

A wiec mucha93 dobrze robi.

 

BZDURY!!!!!!

 

 

Wieczu nie masz racji Jacek pisze prawdę.

 

Słoje biegnące prostopadle do dźwigarów wzmacniają konstrukcje dźwigara a biegnące równolegle ją osłabiają.

 

Jeśli nie mam racji to nie jej również tysiące modelarzy na świecie w tym paru mistrzów świata i europy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sloje maja isc rownolegle jak dzwigary. W s8 (gdzie dzialaja potrzne sily na platowiec) i w f3j stosuje takie przekladki. Wszyscy modelarze ktorych osobiscie znam i ogladam ich konstrukcje tak samo wklejaja przekladki. Rowniez mistrzowie europy s8e/p, pozatym koledzy z mojego zespolu s8d, na modelarni mlodych uczy sie tak samo by sloje przekladek rownolegle do f3j.m i a1....

One wzmacniaja dzwigar usztywniaja go, ale skrzydlo ma pracowac a nie miec sztywnosc do pewnego stopnia i sie zlozyc... Pionowe włokna pozatym z latwoscia sie rozchodza przy takiej szerokosci jak w tych przekladkach...

A skrzydlo ktore robi mucha ma pracowac jak w prawdziwym szybowcu ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W s8 (gdzie dzialaja potrzne sily na platowiec)

Zastanów się chłopie co piszesz. Niby skąd mają być potężne? W którym momencie lotu s8 masz giętne siły na skrzydle?

w f3j stosuje takie przekladki.

W których modelach konkretnie?

Wszyscy modelarze ktorych osobiscie znam i ogladam ich konstrukcje tak samo wklejaja przekladki.

Kogo masz konkretnie na myśli? Czy jest wśród tych osób ktoś z czołówki f3j, f3f, czy f3b? Z tego co się orientuję, to w Krakowie nie ma nikogo takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sloje przekladek rownolegle do f3j.m i a1....

 

BZDURY BZDURY!!! Od 9 lat robie modele swobodnie latające i zawsze słoje się daje prostopadle do dźwigara.

Zobacz na modele dreli tam wypełnienie miedzy dźwigarami ma słoje prostopadle.

 

 

Pionowe włokna pozatym z latwoscia sie rozchodza przy takiej szerokosci jak w tych przekladkach...

 

Rozchodzą????

 

 

Żeby skończyć te herezje z twojej strony:

 

http://www.retroplane.net/mu13d/mu13d2page2.htm

 

I zobacz inne modele z tej strony. Wszędzie słoje są prostopadle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słoje biegnące prostopadle do dźwigarów wzmacniają konstrukcje dźwigara a biegnące równolegle ją osłabiają.

W jaki sposob wypełnienie miedzydzigarowe moze osłabiac konstrukcje??

Czyli juz lepiej nie dawac wypenienienia niz dac wlokna poziomo??

Zgubiłem sie

To przeczy logice :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytnij sobie listewke 10cm z powiedzmy balsy 1,5mm czy 2mm taka jak przekladki robi mucha o wysokosci powiedzmy 1cm. Z wloknami rownoleglymi do dzwigara i prostopadlymi. Sproboj zlamac je w pozycji pionowej(takiej jak sa zamieszczone w dzwigarze) i powiedz mi co jest mocniejsze ;].

Tak btw. Drela mnie nie interesuje :]

Mysle ze powinnismy zakonczyc ta dyskusje bo zapewne niedojedziemy do porozumienia :)

 

Drogi Czaro, zapraszam na loty pokazowe s8 na silniku to zobaczysz jak skrzydla pracuja. Model nie leci pionowo tylko pod katem 70 stopni a czasem wiecej jak ktos bardziej polozy...... Sorry ale w tej sprawie niemasz racji.

Co do f3j mam na mysli szybowce termiczne a nie szybowce wyczynowe, laminaty ktore aktualnie sa na topie.

 

Rafal zrob dwa modele DLG (tzn rzutki bo to niebeda juz modele na zawody;] ;])konstrukcji klasycznej z przekladkami z wloknami rownoleglymi i prostopadlymi to zobaczysz ktore sie szybciej zlamia :)

 

 

EDIT:

W jaki sposob wypełnienie miedzydzigarowe moze osłabiac konstrukcje??

 

Chodziło mi oto że z słojami równolegle ono nic nie wnosi do wytrzymałości przynajmniej nie tyle co z włóknami pionowo.

 

Wnosza do wytrzymalosci, ale nie pracuje to tylko usztywnia model, co powoduje zlozenie sie. A nie prace skrzydla...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieczu nie wiem czemu tak się upierasz przy swojej teori. Pan Ochman daje słoje prostopadle do dźwigara. Mistrz Polski Jerzy Juraszek w swoim konstrukcyjnym modelu również dał słoje pionowo i model lata do dziś.

 

Tak btw. Drela mnie nie interesuje :]

 

A szkoda bo byś się wiele mógł nauczyć.

 

 

Wytnij sobie listewke 10cm z powiedzmy balsy 1,5mm czy 2mm taka jak przekladki robi mucha o wysokosci powiedzmy 1cm. Z wloknami rownoleglymi do dzwigara i prostopadlymi. Sproboj zlamac je w pozycji pionowej(takiej jak sa zamieszczone w dzwigarze) i powiedz mi co jest mocniejsze ;].

 

Ten test do niczego nie prowadzi. Proponuje zrobić test ale dając to wypełnienie miedzy dźwigarem. I spróbuj teraz to złamać. . . i przedstaw do złamania czego zużyłeś więcej siły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytnij sobie listewke 10cm z powiedzmy balsy 1,5mm czy 2mm taka jak przekladki robi mucha o wysokosci powiedzmy 1cm. Z wloknami rownoleglymi do dzwigara i prostopadlymi. Sproboj zlamac je w pozycji pionowej(takiej jak sa zamieszczone w dzwigarze) i powiedz mi co jest mocniejsze ;].

No ale co z tego? Próba którą proponujesz nie odzwierciedla warunków w jakich pracuje podparcie w dźwigarze, stąd zupełnie nic nie wnosi do dyskusji. Masz tego świadomość?

Mysle ze powinnismy zakonczyc ta dyskusje bo zapewne niedojedziemy do porozumienia :)

to bardzo ważna dyskusja i nie powinniśmy jej kończyć zanim nie dojdziemy do sedna sprawy. Na podstawie błędnego rozumienia podstawowych praw wytrzymałości konstrukcji lotniczych wykładasz jakieś domorosłe teorie wprowadzając innych użytkowników forum w błąd. Jak się ktoś zna na temacie, to wyczai błąd, ale jak przeczytałby to ktoś młody, błędu nie zauważy i powieli go w swoich konstrukcjach.

 

Drogi Czaro, zapraszam na loty pokazowe s8 na silniku to zobaczysz jak skrzydla pracuja. Model nie leci pionowo tylko pod katem 70 stopni a czasem wiecej jak ktos bardziej polozy...... Sorry ale w tej sprawie niemasz racji.

Nie jestem dla ciebie żaden "drogi", jeszcze ze sobą nie piliśmy. Wiem na czym polega s8, widziałem, nadal jednakodważę się twierdzić, że od samego napędu rakietowego i lotu pod kątem 70st skrzydła nie dostają jakiś wielkich naprężeń giętnych. Nie bardzo rozumiem argument "sorry ale nie masz racji", możesz jaśniej?

Co do f3j mam na mysli szybowce termiczne a nie szybowce wyczynowe, laminaty ktore aktualnie sa na topie.

To bardzo niedobrze, bo modele termiczne buduje się jakkoolwiek byle by latały, a modele wyczynowe buduje się jak najlepiej. I o tę różnicę tu chodzi.

 

Ja chcialem przekazac to ze sloje rownolegle do dzwigara pracuja razem z dzwigarem

To troszkę Ci nie wyszło. Może pomęczysz jeszcze trochę ten temat i opowiesz jak to widzisz, że nie dość że 100 razy mniej sztywny materiał i umiejscowiony bliżej osi znacząco bierze udział w zginaniu całej konstrukcji belki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czaro ile lat temu widziales ten start s8? Na ile wyszedl model 20 czy 30 metrow? Wazyl 300gram?

Aktualnie modele waza po 100-150 (juniorzy D) i leci to na 200-250 metrow przy pracy 20n/s i pracy silnika 5,6,7 sekund zalezy jaki kto wybiera. 120-180 (seniorzy E/P) leci to do 300metrow z silnikiem 40n/s. Mowiac krotko leci z predokoscia ok.50m/s, trzymajac sie dodatkowo sily nosnej. Zapraszam na Puchary Polski w Krakowie, Gliwicach, Lisich Katach czy Zielonej Gorze... Zobaczysz mistrzowskie starty i moze bedziesz mial szczescie zobaczyc jak cos sie sklada na silniku :).

 

No wiec jak tak bardzo chcesz dalej drazyc ten temat to nie ze mna, juz napisalem co napisalem mozesz wrocic pare postow wyzej. Wasza racja, moj spokoj.

A tak wogule to czuje sie lekko zaatakowany, poniewaz ja wyrazilem cos co sie sprawdza (przetestuj, a jak masz ochote to zapraszam do mnie pokaze wam modele z takimi wlasnie przekladkami i ich wytrzymalosc) a slysze "bzdury" "herezje"... testowaliscie?

 

Czaro, piszesz do mnie "chlopie" i mowisz bym sie zastanowil co pisze... ty najpierw pomysl zanim cos napiszesz. Widziales s8 i sie cieszysz... A ja wylatalem juz okolo 300 lotow z silnikiem rakietowym, jestem aktualnym mistrzem europy w zespole i mam dosc duze pojecie o tym a i tak nie jestem wszech wiedziacy w tej klasie. I twierdze ze na skrzydla rakietoszybowcow dzialaja duze sily... ;]

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.