Motylasty Opublikowano 22 Lutego 2008 Opublikowano 22 Lutego 2008 Istotnym elementem każdego szybowca strzelanego z holu jest odpowiednio mocny i trwale zamocowany w modelu hak. Generalnie haki szybowcowe dzielimy na dwa rodzaje, są to haki dynamiczne i normalne. Haki dynamiczne głównie stosowane są w modelach swobodnie latających klas F1A, F3A. W nie zawodniczych modelach RC używane są haki "normalne" Na rysunkach widzimy dwa sposoby wykonania takiego haka. Sposób pierwszy to hak wygięty z pręta stalowego o średnicy 2-3 mm. Hak mocowany jest w modelu przy pomocy przekładki sklejkowej i do tej przekładki przykręcony z pomocą dwóch nakrętek, od spodu kadłuba elementem dystansującym jest kołnierz wytoczony z aluminium. Drugi sposób wykonania haka to wycięcie i wypiłowanie jego kształtu z kształtownika aluminiowego. Jako kształtownik użyty może być TEOWNIK lub obcięty DWUTEOWNIK. Elelmentem wzmacniającym i usztywniającym, tak jak w poprzednim przypadku jest płytka sklejkowa. Hak mocowany jest do kadłuba przy pomocy czterech śrub. Istotnym jest by łby śrub nie "wpadały w konflikt" z zaczepem holu uniemożliwiając jego wyczepienie. Stosowałem i testowałem oba rodzaje haków zarówno w modelach o konstrukcji balsowej, jak i w modelach laminatowych. Hak wyginany z pręta po pewnym czasie ma tendencje do "obracania" się w swoim gnieździe, hak aluminiowy jest pod tym względem znacznie sztywniejszy.
baczek Opublikowano 22 Lutego 2008 Opublikowano 22 Lutego 2008 cześć chciałem się zapytać jak wygląda hak aerodynamiczny jeśli by można jakieś zdjęcie albo rysunek i jak sie go używa
Motylasty Opublikowano 22 Lutego 2008 Autor Opublikowano 22 Lutego 2008 Nie aerodynamiczy, tylko dynamiczny. Poszukaj na forach o modelach klasy F1A
Rafal B. Opublikowano 22 Lutego 2008 Opublikowano 22 Lutego 2008 hak aerodynamiczny Chyba dynamiczny??
TEQ Opublikowano 22 Lutego 2008 Opublikowano 22 Lutego 2008 Hak wyginany z pręta po pewnym czasie ma tendencje do "obracania" się w swoim gnieździe Witam Z tym obracaniem to ma Pan racje. Tak zrobiony hak, to proszenie się o jego szybkie zużycie. Ja hak wykonuję w inny sposób. Wzmacniam kadłub wklejając kawałek sklejki (u mnie wystarczała 0.8mm) na żywicę, a później przewiercam otwór przez który będzie przechodził hak. Biorę pręt 2mm o długości 5-10 cm (w zależności od modelu) i wykrzywiam go w taki sposób: Po lewej widać od góry sposób wygięcia pręta. Tam gdzie jest czerwona kropa, przechodzi on przez kadłub i wychodzi na zewnątrz. Po prawej pokazałem jak wygląda to z boku. Hak taki można zamocować w bardzo prosty sposób. Układamy go na swoim miejscu w modelu (dopasowujemy tak, aby dobrze leżał wewnątrz kadłuba) a następnie żywicą 10 min delikatnie zalewamy. Na żywicę kładziemy kilka pasków rowingu, lub kawałek tkaniny szklanej. Trzeba pamiętać aby je przesączyć. Hak taki jest bardzo prosty w wykonaniu (nie trzeba tokarki, żadnego gwintowania itp.) a jednocześnie dość tani. Poza tym nie ma śrub które mogły by zablokować haczyk w modelu, i nie wyrabia się tak jak pierwszy przez Pana przedstawiony. Z powodzeniem stosuję go w moich modelach. Mam nadzieję że przyda się komuś mój przepis :wink:
Rafal B. Opublikowano 22 Lutego 2008 Opublikowano 22 Lutego 2008 Tak jak pisze Motylasty hak dynamiczny stosuje się w modelach swobodnie latających klasy F1A i F1H. Jego nazwa wzięła się stąd, że żeby wyczepić z niego hol trzeba przyspieszyć dość ostro pod wiatr i gdy czujemy, że model jest nad nami dynamicznie pociągnąć hol do ziemi. Budowa haka umożliwia krążenie modelem na holu gdyż jest on zgrany z sterem kierunku. Krążenie na holu umożliwia znalezienie komina a start dynamiczny pozwala uzyskać dodatkowo parametrów po wyczepieniu (np hol w tych kategoriach ma długość 50 metrów a strzelając dynamicznie można po starcie uzyskać od 5 do nawet 10 metrów czyli zamiast na 50 mamy model na 60 metrach co daje na starcie już jakieś 30 sekund lotu więcej) A teraz budowa: http://www.w-hobby.com/?p=Towhook%203S no i to chyba tyle na temat dynamicznego haka. Ps: hak dynamiczny z serwem, który to zwalnia zawleczkę :shock: http://www.gregorie.org/freeflight/flexhook/version2.html a tu całość w kadłubie modelu F1A http://www.gregorie.org/freeflight/flexhook/mounted.html
Czaro Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 Haki dynamiczne głównie stosowane są w modelach swobodnie latających klas F1A, F3A. F3A to samoloty akrobacyjne RC, więc nie są ani swobodnie latające, ani haków nie potrzebują
.:figol:. Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 W klasie F2A Duże Formy :wink: kolega się pomylił
Motylasty Opublikowano 23 Lutego 2008 Autor Opublikowano 23 Lutego 2008 F3A to samoloty akrobacyjne RC, więc nie są ani swobodnie latające, ani haków nie potrzebują Oczywiscie Czarek masz racje dałem plamę, a szczerze mówiąc myślałem o klasie F1H i szybowcach wolnolatających większych od F1A.
Rafal B. Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 W klasie F2A Duże Formy :wink: kolega się pomylił Ty się jeszcze bardziej ;-P Duże formy F1A Małe formy F1H
Motylasty Opublikowano 23 Lutego 2008 Autor Opublikowano 23 Lutego 2008 Kiedyś istniała klasa szybowców większych od F1A.
Rafal B. Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 Obecnie już nie ma. Teraz klasy są tak jak napisałem i jeszcze jest bodajże klasa F1A 1/2 czyli popularne jaskółki.
baczek Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 a może ktoś napisać wszystkie klasy jakie są ??
Czaro Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=6457
Rafal B. Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 Ja tylko dodam : F1H - szybowce małe formy F1G - gumówki małe formy F1K - modele z napędem CO 2 F1J - silnikówki małe formy (stare przepisy) F1P - silnikówki małe formy (nowe przepisy) F1Q - nowa kategoria nie wiem czy już oficjalna ale to są silnikówki z napędem elektrycznym
Patryk Sokol Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 F1Q - nowa kategoria nie wiew czy już oficjalna ale to są silnikówki z napędem elektrycznym Czy wujek google prawdę powiedział iż jedynym ograniczeniem w konstrukcji jest waga akumulatorów? Jeśli tak to może by się tym zainteresować...
Rafal B. Opublikowano 23 Lutego 2008 Opublikowano 23 Lutego 2008 Patryk ja do końca nie wiem. Jak w sezonie pojadę na zawody to sie popytam a teraz ciężko cokolwiek mi powiedzieć.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.