Jump to content

Haki w modelach szybowników


Motylasty

Recommended Posts

Istotnym elementem każdego szybowca strzelanego z holu jest odpowiednio mocny i trwale zamocowany w modelu hak. Generalnie haki szybowcowe dzielimy na dwa rodzaje, są to haki dynamiczne i normalne. Haki dynamiczne głównie stosowane są w modelach swobodnie latających klas F1A, F3A. W nie zawodniczych modelach RC używane są haki "normalne" Na rysunkach widzimy dwa sposoby wykonania takiego haka. Sposób pierwszy to hak wygięty z pręta stalowego o średnicy 2-3 mm. Hak mocowany jest w modelu przy pomocy przekładki sklejkowej i do tej przekładki przykręcony z pomocą dwóch nakrętek, od spodu kadłuba elementem dystansującym jest kołnierz wytoczony z aluminium.

 

hakpr.jpg

 

Drugi sposób wykonania haka to wycięcie i wypiłowanie jego kształtu z kształtownika aluminiowego. Jako kształtownik użyty może być TEOWNIK lub obcięty DWUTEOWNIK. Elelmentem wzmacniającym i usztywniającym, tak jak w poprzednim przypadku jest płytka sklejkowa. Hak mocowany jest do kadłuba przy pomocy czterech śrub. Istotnym jest by łby śrub nie "wpadały w konflikt" z zaczepem holu uniemożliwiając jego wyczepienie.

 

hakal.jpg

 

Stosowałem i testowałem oba rodzaje haków zarówno w modelach o konstrukcji balsowej, jak i w modelach laminatowych. Hak wyginany z pręta po pewnym czasie ma tendencje do "obracania" się w swoim gnieździe, hak aluminiowy jest pod tym względem znacznie sztywniejszy.

Link to comment
Share on other sites

Hak wyginany z pręta po pewnym czasie ma tendencje do "obracania" się w swoim gnieździe

 

Witam

Z tym obracaniem to ma Pan racje. Tak zrobiony hak, to proszenie się o jego szybkie zużycie. Ja hak wykonuję w inny sposób. Wzmacniam kadłub wklejając kawałek sklejki (u mnie wystarczała 0.8mm) na żywicę, a później przewiercam otwór przez który będzie przechodził hak. Biorę pręt 2mm o długości 5-10 cm (w zależności od modelu) i wykrzywiam go w taki sposób:

0049efbbc4d508d7.jpg

Po lewej widać od góry sposób wygięcia pręta. Tam gdzie jest czerwona kropa, przechodzi on przez kadłub i wychodzi na zewnątrz. Po prawej pokazałem jak wygląda to z boku.

Hak taki można zamocować w bardzo prosty sposób. Układamy go na swoim miejscu w modelu (dopasowujemy tak, aby dobrze leżał wewnątrz kadłuba) a następnie żywicą 10 min delikatnie zalewamy. Na żywicę kładziemy kilka pasków rowingu, lub kawałek tkaniny szklanej. Trzeba pamiętać aby je przesączyć.

 

Hak taki jest bardzo prosty w wykonaniu (nie trzeba tokarki, żadnego gwintowania itp.) a jednocześnie dość tani. Poza tym nie ma śrub które mogły by zablokować haczyk w modelu, i nie wyrabia się tak jak pierwszy przez Pana przedstawiony. Z powodzeniem stosuję go w moich modelach. Mam nadzieję że przyda się komuś mój przepis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak jak pisze Motylasty hak dynamiczny stosuje się w modelach swobodnie latających klasy F1A i F1H. Jego nazwa wzięła się stąd, że żeby wyczepić z niego hol trzeba przyspieszyć dość ostro pod wiatr i gdy czujemy, że model jest nad nami dynamicznie pociągnąć hol do ziemi. Budowa haka umożliwia krążenie modelem na holu gdyż jest on zgrany z sterem kierunku. Krążenie na holu umożliwia znalezienie komina a start dynamiczny pozwala uzyskać dodatkowo parametrów po wyczepieniu (np hol w tych kategoriach ma długość 50 metrów a strzelając dynamicznie można po starcie uzyskać od 5 do nawet 10 metrów czyli zamiast na 50 mamy model na 60 metrach co daje na starcie już jakieś 30 sekund lotu więcej)

 

A teraz budowa:

 

http://www.w-hobby.com/?p=Towhook%203S

 

no i to chyba tyle na temat dynamicznego haka.

 

Ps: hak dynamiczny z serwem, który to zwalnia zawleczkę :shock:

http://www.gregorie.org/freeflight/flexhook/version2.html

a tu całość w kadłubie modelu F1A

http://www.gregorie.org/freeflight/flexhook/mounted.html

Link to comment
Share on other sites

F3A to samoloty akrobacyjne RC, więc nie są ani swobodnie latające, ani haków nie potrzebują

:) Oczywiscie Czarek masz racje dałem plamę, a szczerze mówiąc myślałem o klasie F1H i szybowcach wolnolatających większych od F1A.

Link to comment
Share on other sites

Ja tylko dodam :

 

F1H - szybowce małe formy

F1G - gumówki małe formy

F1K - modele z napędem CO 2

F1J - silnikówki małe formy (stare przepisy)

F1P - silnikówki małe formy (nowe przepisy)

F1Q - nowa kategoria nie wiem czy już oficjalna ale to są silnikówki z napędem elektrycznym

Link to comment
Share on other sites

F1Q - nowa kategoria nie wiew czy już oficjalna ale to są silnikówki z napędem elektrycznym

 

Czy wujek google prawdę powiedział iż jedynym ograniczeniem w konstrukcji jest waga akumulatorów?

 

Jeśli tak to może by się tym zainteresować...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.