Skocz do zawartości

O co chodzi z tą mocą? Jak porównywać silniki.


bart07
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Nie mogę dojść do ładu z mocą silników. Podaję przykłady: 

 
Moja kosa 26cc 0,9HP na śmigle 16x6 6900RPM - wg obliczeń 0,88hp 4kg
 
Silniki wg danych producenta i znalezionych w sieci
RCG 15cc 2,1HP na śmigle 15x6 7800RPM - wg obliczeń 0,98hp 3,95kg
RCG 26cc 2,6HP na śmigle 18x8 7100RPM - wg obliczeń 2,0hp 6,8kg
RCG 26cc 2,6HP na śmigle 18x6 8100RPM - wg obliczeń 2,27hp 8,8kg
JC30 EVO 4,0HP na śmigle 18x8 8000RPM - wg obliczeń 2,92hp 8,6kg
 
Czy moja kosa ma 2hp tak jak podają inni producenci :D czy inni zawyżają. a może coś innego mam sprawdzić? 
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeszcze istotna jest liczba obrotów dla maksymalnej mocy i obroty maksymalnego momentu. Jeśli chcesz robić porównanie mocy maksymalnej lub robić pomiary to musisz użyć takiego śmigła żeby obroty były zgodne z obrotami mocy maksymalnej podanymi przez producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)Ja bym z przymrużeniem oka paczał na wyniki programu. Z pewnością są one bardzo przybliżone, ale musimy też bardzo dokładnie znać parametry silnika.

2)Producenci często podają moc chwilową(wręcz teoretyczną), której silnik zazwyczaj nie osiąga, albo naciągają troszeczkę parametry silnika (co hamowania to inne wyniki) , dla korzyści finansowych( przy autach takie praktyki się zdarzają, a co dopiero przy małych dwusuwach)   :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie w tych Twoich rozwazaniach brakuje istotnego skladnika: momentu obrotowego. Bez tego porownywanie mocy i predkosci obrotowej (nawet przy zalozeniu identycznych warunkow pracy) mija sie z celem.

 

Jak to nie ma momentu obrotowego? Przecież moc to moment obrotowy x obroty silnika! Z jakim celem mija się to porównanie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy jest Tobie znany fakt, ze maksymalny moment obrotowy nie musi wystepowac i zwykle nie wystepuje przy predkosci obrotowej wlasciwej dla maksymalnej mocy? I wlasnie dlatego znajomosc wartosci maksymalnego momentu obrotowego oraz wlasciwej dla niego predkosci obrotowej nie jest calkiem bez znaczenia podczas porownywania silnikow.

 

Stad moge sobie wyobrazic, ze na przyklad silnik stosowany w kosie moze byc tak skonstruowany, by wykazywal wyraznie nizsza moc maksymalna, ale wyzszy moment przy znacznie nizszej predkosci obrotowej, anizeli silnik o identycznej pojemnosci, zaprojektowany od poczatku jako naped modelu. Ich porownanie wylacznie na podstawie mocy maksymalnej to tak, jakby porownywac sliwki z gruszkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i o to chodzi. Co mam sprawdzić, jak porównywać, abym nie kupił "ulotnionej kosy" nawet znanej marki, która okaże się za mała albo nie wsadził silnika który rozerwie mi model na pół :D

 

Oczywiście w przypadku, gdy moja kosa okazałaby się za słaba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Glupoty moze nie od razu wyjda. Owa zaleznosc funkcjonuje jedynie dla scisle okreslonej predkosci obrotowej. Problem w tym, ze latwo wyciagnac zludny wniosek, iz wystarczyloby pomnozyc maksymalny moment obrotowy poprzez maksymalna predkosc obrotowa i otrzymac w ten sposob moc maksymalna (lub postapic odwrotnie otrzymujac wartosc maksymalnego momentu obrotowego). Dopiero takie podejscie prowadzi do bzdurnych wnioskow, bo przeciez zwykle maksymalny moment obrotowy wystepuje przy zupelnie innej predkosci obrotowej, anizeli maksymalna moc.

 

Generalnie problem polega na tym, ze producenci ograniczaja sie zwykle do podania maksymalnej mocy i wlasciwej dla niej predkosci obrotowej. Zupelnie, jakby wychodzili z zalozenia, ze silnik mialby byc eksploatowany wylacznie w warunkach maksymalnej mocy. Pod wzgledem praktycznym bardziej przydatna bylaby krzywa mocy lub krzywa momentu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Glupoty moze nie od razu wyjda. Owa zaleznosc funkcjonuje jedynie dla scisle okreslonej predkosci obrotowej.

 

KE ??? Jakowaś nowa fizyka powstaje ?

 

W każdym punkcie pracy pracy silnika moc==moment obrotowy x prędkość kątowa. - wyrażona w radianach na sekundę (a nie obroty na minutę !!!!)

Oczywiście słusznym jest stwierdzenie ze Moc Maksymalna / prędkość kątową != maksymalny moment. - moment obrotowy spada wolniej niż rosną obroty. 

 

w tym zakresie obrotów : pomiędzy max MO a max Moc mieści się punkt najmniejszego jednostkowego zużycia paliwa. czyli min Paliwa / kW.

I w ogóle praca w tym zakresie jest najekonomiczniejsza. (Wbrew temu co opowiadają niedouczone ekodrivery.)

 

A wracając do tematu ... Moc silnika to jeden parametr ale jak zauważam ze całkowicie pominięte jest zagadnienie doboru śmigła ... Nikt chyba nei zwraca uwagi na to ile mocy z wału idzie na napędzanie samolotu a ile w trójkąt bermudzki ...

Wbrew pozorom tych zagadnień nie można rozdzielać.

Zwłaszcza ze dobór śmigła z puntu widzenia inżynieryjnego dla smigieł o stałym skoku w cale nie jest ani łatwy ani oczywisty.

 

CO z tego ze będę miał silnik 3 kW jak wiecheć co do niego zaczepie będzie miał sprawność przy 7000obr/min i prędkosci postępowej 30m/s 15-20% ? Będzie ino ładnie wyło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt. Powinienem byl napisac dla kazdej scisle okreslonej predkosci obrotowej. A czy ten parametr wyrazisz w obrotach na minute, czy w radianach na sekunde, to tylko kwestia odpowiedniego przelicznika. Ale nie udawaj, ze nie wiesz, co mialem na mysli.

 

Przy tak zastraszajacej ilosci znakow zapytania i wykrzyknikow predzej mozna odniesc wrazenie, ze jakowys nowy jezyk Polski powstaje.

 

Ach, jeszcze jedno. Akurat to stwierdzenie nie do konca jest sluszne:

 

 

Oczywiście słusznym jest stwierdzenie ze Moc Maksymalna / prędkość kątową != maksymalny moment.

 

Mianowicie wynikiem nie bedzie, jak napisales, "maksymalny moment", lecz moment obrotowy dla przyjetej do rownania predkosci katowej badz obrotowej. A ten nie musi byc rowny momentowi maksymalnemu.

 

Inaczej mowiac, wedlug Twojego rownania maksymalna moc i maksymalny moment obrotowy musialyby nastepowac przy tej samej predkosci obrotowej, co jest oczywista bzdura.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nieźle się ubawiłem  :D

Dzięki Jarku za doprecyzowanie, że chodzi Ci o maksymalny moment obrotowy, bo nie wynikało to ani z Twojej wypowiedzi, ani z kontekstu wątku. Osobiście nigdy nie spotkałem się z silnikiem, gdzie maksymalny moment obrotowy i maksymalna moc wypadłyby na tej samej prędkości obrotowej, a krzywych trochę widziałem. Dlatego stwierdzenie "latwo wyciagnac zludny wniosek, iz wystarczyloby pomnozyc maksymalny moment obrotowy poprzez maksymalna predkosc obrotowa i otrzymac w ten sposob moc maksymalna (lub postapic odwrotnie otrzymujac wartosc maksymalnego momentu obrotowego)" bardzo mnie rozbawiło  :lol: Teraz jak już wiadomo, że nieporozumienie wynikło z posługiwania się skrótami myślowymi, proponuję pisać precyzyjnie to, co się ma na myśli  :) 

 

 

Ustalmy jedno :D

 

Nie stać mnie na kupowanie wszystkich silników jakie są na rynku. Czy z dostępnych danych (max rpm dla danego śmigła) mogę cokolwiek sensownego wywnioskować?

 

A co chcesz wywnioskować, bo Twoje posty nie są dla mnie do końca jasne? Podałeś przykłady kilku silników, rpm na różnych śmigłach, wyliczone w arkuszu kalkulacyjnym moce i chyba ciągi statyczne. Najprościej "coś" wywnioskować na śmigłach APC, bo z apcprops.com możesz sobie ściągnąć parametry tych śmigieł. Chodzi Ci o to, który silnik jest mocniejszy, o ciąg statyczny, czy co?

 

W mojej kosie RPM max to 8000. 

 

 

To są obroty przy mocy maksymalnej, czy po prostu maksymalne bezpieczne obroty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie z fizyki, ale z praktyki.

Kiedyś dawno temu bawiłem się w wyścigi motocyklowe i była możliwośc sprawdzenia tej użytecznej mocy silników podawanej przez producentów i wyglądało to róznie. Np jeden silnik przy podanej mocy silnika 110Km na kole miał 80Km inny przy 98Km miał 85Km wiec nie do końca ta moc którą podają producenci przenosi się na moc użytkową, myślę że w kosach, samochodach i innych urządzeniach jest podobnie.

To samo dotyczy momentu obrotowego, moc maxymalna jest wyższa od mocy podanej w momencie obrotowy, ale ta użyteczna jest właśnie w tym punkcie.

Wystarczy zrobic małe doświadczenie jadąc samochodem, wiedzą to ci którzy driftują i motocykliści lubiący jezdzić na jednym kole, trzymać obroty silnika na poziomie maksymalnego momentu obrotowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Ważną rzeczą w silnikach wymienionych do porównania jest zawór mocy, który podnosi moc o 10-15%.Jest to element pod  gaźnikiem. W moim silniku (DA-50) gdy zaworki uległy uszkodzeniu obroty spadły o 850 obr/min.Tego elementu niema w silniku od kosy więc można spróbować zamontować coś takigo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20496__RCG_30cc_Replacement_Reed_Block_and_Manifold.html

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My tu pierdu pierdu a Amerykanie się zbroją ...

 

http://meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Materialy-dla-studentow-Files-for-students/Mechanika-Lotu-I/proj_5

 

to myślę wiele wyjaśni. Zwłaszcza pkt 5.10.

 

http://meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Materialy-dla-studentow-Files-for-students/Mechanika-Lotu-I

 

A tu jest całość pomocy naukowych do tego przedmiotu ... warto poczytać - sporo się w głowie rozjaśnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.