Skocz do zawartości

Napęd lotek i docięcie lotki - równolegle do lotu, czy prostop do skrzydła


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Najlepiej prostopadle, wtedy unikniesz konieczności stosowania snapów kulowych. Przy czym linia A powinna być prowadzona nie do osi serwa, lecz do punktu zamocowania popychacza w dźwigni serwa.

Opublikowano

Przejrzałem fotki w rozmiarze ca 2m - wszędzie D. Nie widzę jednak A/B...


Tomasz. Dzięki za wyjaśnienie. Teraz to jest oczywistość :D

Opublikowano

No i oczywiście w neutralnym położeniu serwa dźwignia ma być równolegle do osi obrotu lotki, czyli prostopadle do linii A :-)

Opublikowano

Teoretycznie najlepsze odcięcie lotki to cięcie prostopadłe do profilu - lotka po wychyleniu nie zmienia profilu skrzydła.

Nie zawsze jest to możliwe przy dużych skosach tylnych, więc można ciąć równolegle do krawędzi spływu lub nie.

Napęd najkorzystniej prostopadle do osi obrotu lotki, ale ma to znaczenie przy dużym skosie - jak narysowano w 1 poście,

Jeśli skos jest niewielki i kąt pomiędzy popychaczem oa osią lotki niewiele odbiega od 90 to można poprowadzić je równolegle do osi wzdłużnej.

Natomiast cięcie D wymusi większą szczelinę w porównaniu do C.

Opublikowano

post-8532-0-41732500-1400234871_thumb.jpg

A-D.

D - mniej zawirowań na na końcówce lotki.

 

"Natomiast cięcie D wymusi większą szczelinę w porównaniu do C." = ?

 

W obu przypadkach szczelinę wycinasz jaką chcesz. Mniejsza jest lepsza i nie rozumiem co by ją miało wymusić.

Opublikowano

Przy cięciu D końcówka lotki nie porusza się w płaszczyźnie tylko zatacza powierzchnię stożkową przy przekroczeniu pewnej grubości profilu w tym miejscu, będzie ocieranie o skrzydło.

Dlatego wymusza to nieco większą szczelinę.

Opublikowano

Cięcie D wymusi większą szczelinę, wynika to z kinematyki i wzajemnego ruchu lotki i płata. Szczelina będzie tym większa im większa jest grubość lotki. Z ruchu wzajemnego wynika, że szczelina będzie miała jeden bok płaski, a drugi stożkowy, czyli będzie nieprzelotowa. Ale szczerze mówiąc, to ma znaczenie tylko przy wyczynowych szybowcach. Podsumowując, cięcie C daje mniejszy opór indukowany przy neutralnym położeniu lotki, a większy opór indukowany przy wychylonej lotce.

Edit. Stanisław był szybszy :-)

Opublikowano

Tak, rzeczywiście macie rację.

Przy wyższych % profilu trzeba to uwzględnić.

Przy C nie ma to znaczenia.

Zależy to też oczywiście od konta C-D.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.