bart07 Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Witam. Zgłupiałem.... Lotki docinam równolegle do lotu (D) a napęd prostopadle tak jak (A)?
TeBe Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Najlepiej prostopadle, wtedy unikniesz konieczności stosowania snapów kulowych. Przy czym linia A powinna być prowadzona nie do osi serwa, lecz do punktu zamocowania popychacza w dźwigni serwa.
bart07 Opublikowano 16 Maja 2014 Autor Opublikowano 16 Maja 2014 Przejrzałem fotki w rozmiarze ca 2m - wszędzie D. Nie widzę jednak A/B... Tomasz. Dzięki za wyjaśnienie. Teraz to jest oczywistość
TeBe Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 No i oczywiście w neutralnym położeniu serwa dźwignia ma być równolegle do osi obrotu lotki, czyli prostopadle do linii A :-)
bart07 Opublikowano 16 Maja 2014 Autor Opublikowano 16 Maja 2014 To, na szczęście zawsze można poprawić.
robertus Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Ale co? Jak inaczej wytniesz lotkę to nie będzie działać?
bart07 Opublikowano 16 Maja 2014 Autor Opublikowano 16 Maja 2014 Pewnie, że będzie. Ale czasem coś jest lepiej, a coś gorzej. Nawet optycznie
robertus Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Lepiej w jakim sensie? Poza wyglądem są jakieś przesłanki bardziej naukowe?
robertus Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Ja też jestem ciekaw... Bo tak... mnie nie przekonuje
kojani Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Teoretycznie najlepsze odcięcie lotki to cięcie prostopadłe do profilu - lotka po wychyleniu nie zmienia profilu skrzydła. Nie zawsze jest to możliwe przy dużych skosach tylnych, więc można ciąć równolegle do krawędzi spływu lub nie. Napęd najkorzystniej prostopadle do osi obrotu lotki, ale ma to znaczenie przy dużym skosie - jak narysowano w 1 poście, Jeśli skos jest niewielki i kąt pomiędzy popychaczem oa osią lotki niewiele odbiega od 90 to można poprowadzić je równolegle do osi wzdłużnej. Natomiast cięcie D wymusi większą szczelinę w porównaniu do C.
stema Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 A-D. D - mniej zawirowań na na końcówce lotki. "Natomiast cięcie D wymusi większą szczelinę w porównaniu do C." = ? W obu przypadkach szczelinę wycinasz jaką chcesz. Mniejsza jest lepsza i nie rozumiem co by ją miało wymusić.
kojani Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Przy cięciu D końcówka lotki nie porusza się w płaszczyźnie tylko zatacza powierzchnię stożkową przy przekroczeniu pewnej grubości profilu w tym miejscu, będzie ocieranie o skrzydło. Dlatego wymusza to nieco większą szczelinę.
TeBe Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Cięcie D wymusi większą szczelinę, wynika to z kinematyki i wzajemnego ruchu lotki i płata. Szczelina będzie tym większa im większa jest grubość lotki. Z ruchu wzajemnego wynika, że szczelina będzie miała jeden bok płaski, a drugi stożkowy, czyli będzie nieprzelotowa. Ale szczerze mówiąc, to ma znaczenie tylko przy wyczynowych szybowcach. Podsumowując, cięcie C daje mniejszy opór indukowany przy neutralnym położeniu lotki, a większy opór indukowany przy wychylonej lotce. Edit. Stanisław był szybszy :-)
stema Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Tak, rzeczywiście macie rację. Przy wyższych % profilu trzeba to uwzględnić. Przy C nie ma to znaczenia. Zależy to też oczywiście od konta C-D.
Rekomendowane odpowiedzi