Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

R-3 bardzo ładny statek. Mojego zrobiłem trochę za mały, 500mm. Poszycie , paski HIPS 1 mm. Napęd, silnik cdr nawinięty na mniejsze obroty. Zużywa bardzo mało prądu i ma nadmiar mocy. Przyjemnie się pływa tym modelem.

Cezary, życzę przyjemności w pływaniu tym modelem.

Ukazał się nowy kalendarz imprez na 2022. 

Opublikowano (edytowane)

Dzień Dobry

Cierpię ostatnio na chroniczny brak czasu ale ostatnio udało mi się popracować  nad napędami do holownika Centaur II, dorobiłem dysze które można zdejmować jeszcze zobaczę czy je zastosuję może je trochę uformuję jakąś żywicą lub szpachlą i wyszlifuję nie wiem czy zostawić takie gołe ?

Kadłub odlew zdobyty trzeba nad nim popracować i będzie ok , kawał smoka w skali 1:25 w tej skali model będzie miał 1212 mm i szerokości 420. Na zdjęciach przedstawione wstępnie zastosowanie napędu, będzie oczywiście odpowiednio umiejscowiony w kadłubie, zobaczymy co z tego wyjdzie :) zamysł jest taki aby najpierw uruchomić napędy i zobaczyć jak będzie pływał a potem wykończenie.

 

 

 

IMG_20211121_174052.jpg

IMG_20211121_174104.jpg

IMG_20211121_174709.jpg

IMG_20211121_174719.jpg

IMG_20211121_193250.jpg

 

 

 

IMG_20211121_194655.jpg

 

 

 

 

IMG_20211121_194648.jpg

IMG_20211121_194648.jpg

IMG_20211121_194700.jpg

Edytowane przez marcini59
korekta zdjęcia
  • Lubię to 4
Opublikowano

Proszę o podpowiedzi jakie są optymalne obroty do takiej śruby 90mm bo licząc silniki jakie chce zastosować mają 28000rpm i jak dam przełożenie 1:5 to i tak wychodzi 5600rpm jak dobrze liczę, czy to nie za dużo obrotów? 

Opublikowano

jak zielsko dostanie się do śruby i ją zablokuje to będzie po paskach

raczej przekładnia zębata powinna być

Opublikowano (edytowane)

Marcin - jaki moment obrotowy  ma zastosowane przez Ciebie serwo do obrotu śruby wokół osi pionowej ? 

Może to złudzenie optyczne, ale wydaje mi się dość małe i nie za silne. Ja dałbym tam przynajmniej jakieś 5kGcm ... Poza tym serwa o niższych momentach obrotowych maja dość delikatne zęby w przekładniach - po uderzeniu w jakąś podwodną przeszkodę możesz "zmielić" te delikatne ząbki w serwie obrotu  !!

Jeżeli chodzi o śruby - np. dla fi 70 (czarny Graupner) przy silniku klasy 500 z 10000 obr/min mam przekładnię 1 :3 , czyli na maxa ok 3300 obr/min i chodzi bardzo dobrze na 50 % mocy. Dalsze zwiększanie obrotów powoduje znaczący wzrost poboru prądu..... Spróbował bym na max dla śruby fi 90 mm ( takiej jak pokazujesz na zdjęciach) nie więcej niż 2000 0br/min - ale to do sprawdzenia w modelu z podłączonym amperomierzem !

Albo zrób sobie prosty próbnik w misce z wodą i zamocowanym na desce napędem. Jak na moje oko te silniki są trochę za szybkie do tego wynalazku....

A holowniczek fajny !!! ?

 

Pozdrowienia !

 

Edytowane przez kaszalu
Opublikowano

Może zastosować silniki 3f (mniej zużywają prądu) z małym kV 600-1000 to przy 12V da 12000 obrotów. W rzeczywistości wychodzi mniej. Muszą wtedy być 2 regulatory ale jeżeli ma być sterowany każdy napęd osobno to i tak muszą być dwa. 

Opublikowano

A czemu do obracania całą kolumną stosujesz przełożenie 1;1?. Zastosuj zatem mocne servo , cyfrowe , z metalowymi zębatkami . Zwiększ przełożenie w relacji kolumna - serwo do dwóch obrotów serva a jeden obrót kolumny. Wg, mnie przy średnicy śruby 90mm to w zależności od jej sprawności graniczne obroty do granicy kawitacji to może być z 2200 Rpm, no ale w końcu po to jest regulator obrotów aby model płynął dostojnie , stosownie do skali. ......a nadmiar mocy pod drążkiem może sobie być. Mi się parę razy przydał.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Przełożenie 1:1 bo może serwo 360. Może być serwo zamocowane do kolumny i przełożenie zębatkami ale jak zamocować zębatkę na oś serwa. To nieprawda, że do steru musi być mocne serwo.

Stosowałem do różnych sterów serwo mikro 2,5 kG i nie było problemów nawet ze ślizgiem.

Opublikowano (edytowane)

Kaziu - ale to nie jest zwykły ster tylko stanowi również napęd tego holownika i mogą występować tam spore ( jak na gabaryt tego urządzenia) siły. 

Zauważ, że tam jest czterołopatowa  śruba fi 90 x 2 i spory kadłub długości 1200 mm - z balastem i baterią będzie ważył pewnie z 16 - 20 kg i wszelkie rozwiązania "mini" w napędzie mogą się zemścić !

To tylko taka moja sugestia, ale każdy może eksperymentować we własnym zakresie i modyfikować mechanikę dowolnie !!?

Edytowane przez kaszalu
  • Lubię to 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.