Skocz do zawartości

Platforma Pawla X


Peter

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 65
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Jeśli mieszkasz w Pęgowie to mieszkasz daleko od CTRu. Pęgów jest w strefie ATZ Szymanowa.

 

Edit:

Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.)

Art. 125. ust. 2. Zabrania się używania przez osoby nieuprawnione urządzeń radiowych działających w pasmach częstotliwości wyznaczonych na podstawie przepisów Prawa telekomunikacyjnego dla łączności lotniczej oraz radiolokacji i radionawigacji lotniczej.

 

Art. 126. Zabrania się wykonywania przez jakikolwiek statek powietrzny lotów bezzałogowych w kontrolowanej polskiej przestrzeni powietrznej bez uprzedniego zezwolenia Prezesa Urzędu.

Art. 2. W rozumieniu przepisów ustawy:

1) statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża;

3) użytkownikiem statku powietrznego jest jego właściciel lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych;

Edit2:

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY

 

z dnia 8 marca 2004 r.

 

w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego

 

§ 3. 1. W skład przestrzeni powietrznej kontrolowanej i stanowiącej część przestrzeni, w której wszystkim statkom powietrznym zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego, zgodnie z klasyfikacją ICAO, wchodzą:

1) obszar kontrolowany (CTA) obejmujący:

a) rejony kontrolowane lotnisk lub węzłów lotnisk (TMA) oraz rejony kontrolowane lotnisk wojskowych lub węzłów lotnisk wojskowych (MTMA) - ustanowione zwykle u zbiegu dróg lotniczych, w pobliżu jednego lotniska lub kilku lotnisk (węzła lotnisk),

B) sieć stałych dróg lotniczych (AWY),

c) warunkowe drogi lotnicze (CDR),

d) przestrzeń powietrzną rozciągającą się od poziomu FL 095 do poziomu FL 460, z zastrzeżeniem § 4 pkt 2;

2) strefy kontrolowane lotnisk (CTR) oraz strefy kontrolowane lotnisk wojskowych (MCTR) - umożliwiające manewr podejścia do lądowania, startu i nabrania wysokości;

3) strefy czasowo wydzielone (TSA), strefy czasowo rezerwowane (TRA) oraz rejon lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) - dla których w czasie działań lotniczych jest zapewniana służba kontroli ruchu lotniczego.

2. Warunkowa droga lotnicza (CDR) może być ustanowiona w jednej lub więcej spośród następujących kategorii:

1) kategoria pierwsza (CDR 1);

2) kategoria druga (CDR 2);

3) kategoria trzecia (CDR 3);

4) innych, ustalonych przez Prezesa ULC.

3. Kategorie dla poszczególnych warunkowych dróg lotniczych przydziela Ośrodek Planowania Strategicznego Agencji Ruchu Lotniczego.

4. Projekt stałych i warunkowych dróg lotniczych opracowywany jest przez Ośrodek Planowania Strategicznego Agencji Ruchu Lotniczego i podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

5. Planowanie i ustalanie stałych i warunkowych dróg lotniczych prowadzi się w ramach skoordynowanej współpracy ogólnoeuropejskiej struktury dróg.

6. Strukturę przestrzeni kontrolowanej publikuje się w AIP Polska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt. Trochę ściemniłem. Nie chodzi o temat Pawła. To była odpowiedź dla ECO 400.

Chodzi o to że wg regulacji prawnych zabronione jest wykonywanie lotów bezzałogowych statków powietrznych w obszarze kontrolowanym. W mysl przepisów modele też są statkami powietrznymi. Modele RC o masie poniżej 30 kg zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury (z dnia 25 kwietnia 2005 r.) są wyłączone tylko ze stosowania art. 31, 32 i 159 ustawy Prawo Lotnicze.

W tym rozporządzeniu modele latające też są wymienione jako jeden z "rodzajów statków powietrznych".

 

Jeśli tak jest to trzeba omijać np. CTRy i nie latać np. na ul. Pałacowej w Warszawie.

Ale oczywiście mogę się mylić z tą interpretacją (nie tylko moją).

Przepraszam za mały OT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

jacek LP, a powiedz mi co na projekt Pawła.X mówi polskie prawo, bo z tego co słyszałem od kogoś z firmy budującej roboty, to latanie zdalnie sterowanym modelem poza zasięgiem wzroku osoby sterującej jest zabronione. Rozmowa z tą osobą była była związana z zakupem BSL-i przez Wojsko Polskie i ich użytkowaniem na terenie Polski, osoba ta twierdziła że na terenie Polski latanie BSL-em to tylko na poligonach, a w Afganistanie nikt nikogo nie pyta o prawo.

 

edit

 

a poza tym Paweł.X jak będziesz oblatywał swoją maszynę w Nieporęcie czy okolicach to bardzo chętnie popatrzę czy nawet sfilmuję i oczywiście służę pomocą :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma określonego zasięgu np. widocznością modelu - nie widziałem nigdzie takiego zapisu w polskim prawie

jest mocno nie doprecyzowane w prawie - życie przegoniło reguilacje prawne

 

zdrowy rozsądek mówi aby latać BSL'ami właśnie na terenie poligonów przy zasięgach większych niż zasięg wzroku, ale np. dużym modelem wspomagając się lornetka możan polecieć na 3 km bez większego problemu, FPV spokojnie jeszcze dalej

 

generalnie rodzaj przestrzeni i masa startowa o czymś decyduje i czy lot jest autonomiczny czy nie, ale czy lot jak "leci" autopilot i mam łaczność z BSL i mam możliwośc zmiany kursu czy pułapu to jest lot autonomiczny czy nie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.