Skocz do zawartości

Duży EDF i mały silnik


Rekomendowane odpowiedzi

Zastanawiam się nad takim wykorzystaniem dużego EDF np 120mm i wolnoobrotowego silnika o małej mocy.

Lub samego wirnika we własnoręcznie zrobionym tunelu. Czy będzie to działać tak jak wielołopatowe śmigło?

Np.  wirnik 120mm kręcić silnikiem 1000kV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich doświadczeń z mierzeniem ciągu (turbina plus waga) wynika że jakikolwiek rozsądny ciąg pojawia się dopiero od około 40% obrotów (turbiny Changesun 50mm 12łoptek, Hyperflow 55mm 6 łapatek, Hyperflow 64mm 6 łapatek i WemoTec 70mm 11łopatek)...

...poz tym będziesz miał w sumie dość ciężką tą turbinę (z racji samej wielkości)...

...co prawda dziewczyny lubią duże, ale może może w związku z tym że nie interesuje cię prędkość strumienia wylotowego tylko sam ciąg statyczny warto zainwestować w więcej łopatek w tej samej średnicy i trochę mniejsze KV, wtedy waga nie rośnie tak bardzo...

...więcej łopatek = więcej prądu więc nie wiem czy nie zabija to samego pomysłu...

...no chyba że masz po prostu walające się części i zmontujesz to tak czy inaczej - wtedy chętnie dowiem się jaki był efekt :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Turbośmigłowy w połowie z odrzutowym? Tak to rozumiem. Ale wykonanie tego w formie mniejszej do modelu ... ambitne wyzwanie, jest coś takiego jako napęd modelarskie? Wgl. brak mi informacji w ojczystym języku na temat tego napędu a nie wszystkie fachowe terminy rozumiem po angielsku.

 

Ja myślę nad odwrotną koncepcją - na HK są małe inrunnerki (te klasowo najmniejsze patrząc w kategorii rozmiarów) po 10 dolców, chodzą pod śmigło 3-4 cale na 2s i można "na czysto" uzyskać podobno spokojnie ze 100-150 gram ciągu zależnie od typu silnika, śmigła i zasilania. To chciałbym wpakować w depronowy tunel, po pierwsze lubię kombinować, po drugie to tanie i takie ogólne rozwiązanie które pozwala na pójście w różnych kierunkach (jak nie wyjdzie to będzie zwykły pusher z normalnym śmigłem w tyłku), po trzecie wychodzi tanio. Po czwarte - raz mi turbina z HK wypluła wszystkie łopatki przez tyłek modelu (łopatki nie dotykały obudowy wiatraka) i mam teraz wrodzoną niechęć do wszelkich edfów które w większości nie są wyważone nawet jeśli są niby droższe i lepsze jakościowo, szybko zdychają bo każda drobinka piasku na drodze (lub taka która wpadnie po lądowaniu w trawie) niszczy łopatki. Wemoteca zakupiłem raz ale nie stać mnie na takie rozwiązania, zresztą po prostu nie lubię jak mi coś "wyrcy" pod ręką i to przy takich obrotach, niepewnie się czuję, jakby to był ładnie syczący Change Sun to jeszcze ... ale koszta i żre to dużo prądu, przepięknie się dźwiękowo prezentują ale chwilowo to nie dla mnie.

 

Chciałbym właśnie zrobić edfa z konwencjonalnego silnika i śmigła, widziałem już na forum taki napęd ale w większej formie, ja chcę zrobić jakiegoś parkflyera w rodzaju He-162 i wtedy mogę dowolnie dobrać depronowy tunel na górze kadłuba aby mieć jak najlepsze osiągi. Pytanie tylko takie - jak wtedy z ciągiem gdy zamknę takowy napęd w tunelu, wzrośnie toto, zmaleje, zostanie taki jak przy gołym śmigle bez obudowy? Czy to tylko kwestia samego kV silnika i dobrania odpowiedniej szerokości otworu wylotowego?

 

 

Robert co tam szykujesz ciekawego? No pochwal się, nie drażnij się z nami, doskonale wiemy, że już kupiłeś nowe ostrza do nożyka i czaisz się z nowym projektem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic ciekawego. Myślałem sobie kiedyś nad śmigłem w kadłubie, tak jak w moim migusiu, lub Sławka  "homane edf". Przy dużych średnicach edf można traktować już chyba jak śmigło, z tym, że duże edfy są do gigantycznych mocy. Więc tak się zastanawiałem jakby tu duży wirnik od edf napędzać słabszym, wolniejszym silnikiem.

A na zewnątrz też mogłoby to fajnie wyglądać jak w tym zdjęciu powyżej.


Tunel zwiększa wydajność napędu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytajac o tym pomysle to po pierwsze to dokladka do istniejacej turbiny (czyli predkosci obrotowe nie sa nizsze), po drugie te zewnetrzne czesci obracaja sie przeciwbieznie (spora komplikacja), po trzecie uklad jest pod duze predkosci (Mach 0,75 ), korzysci to niskie zurzycie paliwa okupiene duzym halasem w kabinie co zapewne oznacza duze albo niekorzystne drgania (co ostatecznie zabilo koncept)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

 

 

 które w większości nie są wyważone nawet jeśli są niby droższe i lepsze jakościowo, szybko zdychają bo każda drobinka piasku na drodze (lub taka która wpadnie po lądowaniu w trawie) niszczy łopatki.

 

Bzdura! To tak jakby lądować na brzuchu z włączonym śmigłem - też się niszczy

 

 

UDF - Unducted Fan - za sam wygląd powinni dostać nagrodę. Ruscy mają propfana i stosują go.

 

A tunelowanie śmigieł też ma swoje zalety a i historię.

 

Moja ulubiona: fantrainer_mv.jpg

 

 

oraz ta optica_berniecondon.jpg

 

Sam z powodzeniem stosowałem dwułopatowe "rotory" zrobione ze śmigła Graupnera Cam Speed 5.4x4.3 w obudowie GWS-a 75. W przyszłości zamierzam wykonać tunel dla silnika 500 g i kv 230 na 10s. Teoretycznie sprawność powinna wzrosnąć po zastosowaniu tunelu (dla mniejszych prędkości) Należy tylko zadbać o odpowiedni skok rotora. Takie śmigła miał wprowadzić XOAR ale na razie słuch o nich zaginął.

vide prawy dolny róg

 

10914320_785600061528389_316167066_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawle:

Możesz zrobić jakieś lepsze zdjęcie lub skan tego śmigła Xoara? Nie widziałem tego nigdzie, a wujek google milczy.

Sam mam do czynienia z takim napędem otunelowanym o którym wspominasz. Moc rzędu 3kW, ciąg 10,5kg. Powstały już 2 wersje, teraz powstają foremniki pod kolejną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam tego numeru Przeglądu, ale kolega ma.Jutro sprawdzę.  Ew zadzwoń do redakcji. O ile pamiętam to była relacja ze Spielwarenmesse 2013-14?

10.5 kg z 3kW nieźle ale jest chyba potencjał do optymalizacji - Jaka średnica? Niestety mój motor to tylko 2.1 kW.

 

Robertus masz odpowiedź - temat nie specjalnie zgłębiony ale czemu nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.