Mareq Opublikowano 21 Kwietnia 2008 Opublikowano 21 Kwietnia 2008 Zachciało mi się szybowca... który wygląda jak szybowiec. Naczytałem się o Discusie z CMPRO, a o tamtym różnie piszą to postanowiłem sięgnąć do swoich zasobów materiałowych. Wziąłem rysunek z rzutami Discusa, poskalowałem troszkę (1:6 oryginału), trochę pogłówkowałem i po dwóch dniach powstał kadłub. Tak ci on wygląda: Konstrukcja całobalsowa, klepkowa (pokrycie 3mm). Przez środek kadłuba biegnie ażurowana płyta bazowa z twardej balsy 3mm. Wręgi też są z niej wykonane. Serwomechanizmy ogonowe znajdą się w stateczniku pionowym. Kadłub ma ok 1m długości i obecnie waga wynosi 94g. Cały kadłub zamierzam zalaminować (mam do dyspozycji tkaniny 33 i 80 g/m2. Czekam na jakieś sugestie z waszej strony. Powoli dochodzę do odwiecznego pytania ludzkości.... jaki profil dla skrzydła??? Przestudiowałem chyba całe to forum, forum alexa, stronę piotrp.de a mętlik się powiększa. Szybowiec ma tylko przypominać makietę, więc nie będę zwężał końcówek do kilku centymetrów. Generalnie ma to być szybowiec do termiki ale fajnie jakby można go czasem popędzić i nie bać się silnego wiatru. Mógłbym dać cięciwę przy kadłubie około 18cm a na końcach powiedzmy 14cm. Miałem szybowiec z podobnymi cięciwami na SD7037 ale miał 1.6m rozpiętości. Ten ma mieć 2.5m i jak znam życie zaproponujecie bagnet stalowy fi 8mm i tu pojawia się problem: chcę skrzydła ze wzniosem ale prostym bagnetem a SD7037 (z którego jestem bardzo zadowolony) ma grubość bodajrze 7.5%. Płaty mają być konstrukcyjne z pełnym pokryciem balsowym a jak dorzucę sosnowe dźwigary to na bagnet zacznie brakować miejsca. Macie jakiś ciekawy pomysł na profil powiedzmy 10% lub co uważacie o pogrubieniu SD 7037. Dodatkową kwestią jest moje wahanie: klapy czy hamulce? Tak na chłopski rozum to wydaje mi się, że hamulce popsują własności skrzydła w strefie przykadłubowej a siła nośna będzie w części nazwijmy to lotkowej. Wydaje mi się, że hamulce powinny poprawić stateczność przy lądowaniu (ale jak zwykle mogę się mylić...)
Czaro Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Opublikowano 23 Kwietnia 2008 co uważacie o pogrubieniu SD 7037 już to ktoś za Ciebie zrobił: SD7034 Fajny kadłub
Henryk Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Witam Kadłub super , zawsze podziwiam tych którzy potrafią tak kształtować drewno i uzyzkiwać tak znikome masy.Jeśli mogę coś sugerować to jeśli nie zależy Ci na makiecie to zwiększ trochę cięciwy { może 20 i 16 cm] szczególnie końcową uzyskasz przez to mniejszą prędkość minimalną do krążenia {kłania się liczba Re} uzyskasz też większa grugość profilu i miejsce na bagnet {bagnet można dać z płaskownika spiłowanego ukośnie , napewno się zmieści-szufladę można zrobić z laminatu} Mam trzy modele Jantara 1 rozpięt. 380 cm ,w jednych skrzydłach mam hamulce używałem ich bardzo rzadko ,praktycznie przy lądowaniu na zboczu , chyba że masz bardzo mało miejsca do lądowania i podejście znad przeszkody. Przy odrobinie wprawy można się bez nich obejść , a chcąc je bezpiecznie używać trzeba się tego nauczyć najpierw na większej wysokości bo w pierwszych lotach bywają przykre niespodzianki. Pozdrawiam Henryk
Mareq Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Jak głęboko ma wchodzić bagnet w skrzydło przy założeniu płata 2.5m? Chyba z tym SD7037 nie będzie tak źle jak mi się wydawało (nie wiem dlaczego mi się w głowie zakodowało, że ma 7.5% a teraz spojrzałem do Profili a tam 9.2%) ale cięciwę przy kadłubie to dam 200mm, bo i mniejszy będzie problem z wpasowaniem serw do lotek a przewiduję HS-81.
Rafal B. Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Opublikowano 23 Kwietnia 2008 Model zapowiada się ciekawie. Jak będziesz laminował to może daj troszkę więcej tkaniny w miejscu gdzie kadłub przechodzi w statecznik pionowy bo to szczególnie wrażliwe miejsce w tym modelu. Długość bagnetu wchodzącego w skrzydła około 10 do 15 cm.
Mareq Opublikowano 25 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 25 Kwietnia 2008 Mam kolejne pytanie: Statecznik poziomy będzie miał profil symetryczny. Gdzieś kiedyś widziałem, że któryś z NACA się stosuje na stateczniki ale nie pamiętam który. Może macie jakieś propozycje.
Patryk Sokol Opublikowano 26 Kwietnia 2008 Opublikowano 26 Kwietnia 2008 Ewentualnie można pomyśleć nad czymś od Dreli: http://www.charlesriverrc.org/articles/drela-airfoilshop/markdrela-ag-ht-airfoils.htm W każdym razie KrzysiekPe kiedyś mówił, że lepiej zastosować któryś z HT, bo profile NACA mają duży deadband przy małych liczbach RE (coś w rodzaju "luzu" aerodynamicznego").
Mareq Opublikowano 26 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 26 Kwietnia 2008 Podejrzewam, że NACA będzie lepsym profilem od płaskiej płytki ale jak zwykle mogę się mylić. Próbowałem poszukać w Profili2 płaskiej płytki żeby porównać sobie biegunowe ale jakoś nie mogę znaleźć. Swoją drogą przydałby się jakiś kurs na temat analizy biegunowych i doboru profili. Mi na przykład mógłby dużo pomóc. Narazie to profil wydaje mi się be jeśli dla jakiejś z założonego przedziału wartości Re ma niepłynną charakterystykę (skoki, poszarpania,...). Tylko nie krzyczcie na mnie że tosię nie tak robi ale dopiero zaczynam szukać informacji na ten temat. Od dzisiaj mam zarejestrowaną wersję Profili i teraz biegunowe stały się dla mnie dostępne.
Adam P. Opublikowano 26 Kwietnia 2008 Opublikowano 26 Kwietnia 2008 Tutaj są biegunowe płaskiej płytki.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.