skippi66 Opublikowano 15 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Września 2015 Witam Kolegów! Właśnie jestem na etapie poważnych przemyśleń nt. budowy nowego szybowca własnej konstrukcji. Model konstrukcyjny, drewniany o liniach raczej klasycznych, 2,5 - 2,7 m rozpiętości. Balsa, sosna, sklejka, włośnica, nożyk itd. Czyli hand made i zero laserów. Bardziej do spokojnego latania niż do acro. Może odrobina termiki. Tutaj pojawia się drobna zagadka: skrzydło ma mieć zwichrzenie aerodynamiczne. Czyli jaki profil na końcówkę skrzydła? Zaczynamy od SD 7037 albo SD 7034 ( nieznacznie pogrubiony dla wyrobienia wzniosu na prostym bagnecie węglowym ) i dążymy do... no właśnie, do czego? Coś bardziej dwuwypukłego? Żeby powstrzymać oderwanie strug w krążeniu. Cięciwa przy kadłubie to, powiedzmy 210 mm a na końcówce nie mniej niż 150 mm. Skrzydło trapezoidalne. Całość jak najprostsza. Same lotki, bez klap i hamulców. Mam jakieś swoje przemyślenia ale na razie nie zdradzę, licząc na pomoc ludzi doświadczonych i mądrzejszych ode mnie. Pomożecie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 16 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2015 Daj zwichrzenie geometryczne -1st, albo -1,5st i starczy. Nie trzeba będzie z profilami kombinować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skippi66 Opublikowano 16 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Września 2015 Nareszcie! Już myślałem że nikt się nie odezwie. Tak, myślałem o zwichrzeniu, tylko trochę szkoda tracić nośność na końcówce. Czyli np. pod dwa ostatnie żebra dać podkładki 1 i 2 mm? Wystarczy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RenoFlo Opublikowano 17 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2015 gdyby nie ten fragment skrzydło ma mieć zwichrzenie aerodynamiczne. Czyli jaki profil na końcówkę skrzydła? taką odpowiedź miałbyś pewnie już dawno... a przy okazji zwichrzenie takie czy siakie to zawsze zmniejszenie siły nośnej w "normalnym" zakresie prędkości. Ale po co Ci siła nośna przy dużej / normalnej prędkości (kiedy i tak jest, powinna byc wystarczająca) jeśli końcówki będą Ci "przepadały" w newralgicznych momentach przy prędkościach minimalnych - lądowanie, ciasne krążenie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 17 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2015 Michal, Narysuj skrzydlo (nalepiej caly model), podaj wage wtedy bedzie mozna zobaczyc. Po co pogrubiac/modyfikowac komputerowo zaprojektowane profile. Rzadko kiedy to pomoze. Dlaczego skrzydlo ma miec zwichrzenie? Czolem Andrzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skippi66 Opublikowano 17 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Września 2015 Michal, Narysuj skrzydlo (nalepiej caly model), podaj wage wtedy bedzie mozna zobaczyc. Po co pogrubiac/modyfikowac komputerowo zaprojektowane profile. Rzadko kiedy to pomoze. Dlaczego skrzydlo ma miec zwichrzenie? Czolem Andrzej Czołem! Absolutnie nie mam zamiaru pogrubiać gotowych i sprawdzonych profili. To tylko ewentualność, jeśli nie będę mógł wyrobić wzniosu na prostym bagnecie. Zwyczajnie mam takie bagnety i nie chce mi się kombinować nic innego. Natomiast skrzydło ma mieć zwichrzenie, takie czy inne, żeby model nie przepadał. Zrobiłem do tej pory Żurawia II ze zwichrzeniem aerodynamicznym, ale skrzydła skopałem ( nie będę teraz tłumaczył dlaczego ) i zrobił się z niego nielot. Nie mam siły budować nowych skrzydeł. Wole zrobić coś innego od zera. Żuraw zresztą był jedną z pierwszych wprawek po powrocie do modelarstwa po wielu latach i okazał się wprawką zbyt trudną. Niemniej bardzo potrzebną, bowiem teraz już wiem mniej więcej co i jak. Ale po co Ci siła nośna przy dużej / normalnej prędkości (kiedy i tak jest, powinna byc wystarczająca) jeśli końcówki będą Ci "przepadały" w newralgicznych momentach przy prędkościach minimalnych - lądowanie, ciasne krążenie ? Ok, masz rację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skippi66 Opublikowano 17 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Września 2015 No dobrze Panowie, właśnie przeczytałem że w moim przypadku zwichrzenie nie jest konieczne. Przy skrzydłach o zbieżności pow. 0,7 nie ma takiej potrzeby, gdyż takowe wykazują niską tendencję do oderwania strug. Mają inne wady ( gorszy rozkład ciśnień, kryzys falowy przy wysokich prędkościach ok 1 Ma ) ) itd. Chodzi jednak o to aby wady nie przesłoniły nam zalet. Tak więc zagadka rozwiązana i budowa prostsza. Dziękuję za zainteresowanie tematem. Jak tylko zacznę budowę, z pewnością się pochwalę licząc na ostrą acz konstruktywną krytykę. Czołem Michał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi