Marcin K. Opublikowano 23 Maja 2008 Opublikowano 23 Maja 2008 Model wykonany z drewna na podstawie planów zawartych w książce W. Niestoja"Zdalnie sterowane modele szybowców" Wymiary: Rozpiętość- ~2m Długość ~1m Waga: ~1.1kg Sterowanie: Lotki Klapy Ster wysokości Ster Kierunku Kilka fotek: W takiej paczce dotarło do mnie zamówione drewno: A tak wyglądało w środku: I zacząłem budowę. Zrobiłem stateczniki: Oraz kadłub. Na foto czeka na szlifowanie.: Dałem trochę ciała z kadłubem i akumulator będzie na dziobie a odbiornik i serwa za skrzydłem ale jakoś dam rade. EDIT: Kadłub oszlifowany i zrobione "zamki" kabinek(na magnesy neodymowe) Lecz to jeszcze nie koniec z kadłubem ponieważ trzeba go jeszcze po szpachlować (miejscami) i oszlifować na pikuś :mrgreen: A tu mamy płozę i klapkę od elektroniki A teraz skrzydło no muszę powiedzieć ze jakoś mi poszło, pierwszy raz robiłem takie "coś" i kolega ocenił że jak na pierwszy raz to nawet mam 5+ :mrgreen: Zacząłem od zrobienia żeberek (67 szt :shock: ) A tak to wygląda. Na razie jest tylko dolny dźwigar bo jeszcze trzeba wkleić przekładki miedzydźwigarowe. A taki jest dotychczasowy stan pracy CDN. :mrgreen: I pytanie. Wnioskując z tego tematu http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=5897&start=0 słoje przekładek powinny biegnąć prostopadle do dźwigara. Mam racje :?: I jeszcze jedno torochę sie rozpędziłem a trzeba jeszcze lotki zrobić. Jak je wykonać? chciałbym aby grały one rolę lotek i klap(mikser) :?:
Czaro Opublikowano 23 Maja 2008 Opublikowano 23 Maja 2008 Widać, że 8 stron wątku i 120 postów Ci nie wystarcza. Więc napiszę 121. Tak, balsa pomiędzy pasami dźwigara powinna mieć słoje pionowo.
laminat Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 ja tez przymierzam sie do budowy tego modelu ale chcialbym Ci zwrocic uwage na 2 rzeczy. 8) 1. W modelu Niestoja nie ma lotek a tym bardziej klap. Lotki dołoz ale klapy to juz chyba lekka przesada/ 2. Troche sylwetke skopałes ten wyglada troche agresywnie i bardziej zawodniczo podczas gdy tamten ma taki delikatniejszy wyraz. P.S Ty buduj ja popatrze i nie popełnie Twoich błedow.
Marcin K. Opublikowano 24 Maja 2008 Autor Opublikowano 24 Maja 2008 Hehe dzięki! No kadłub skopałem :/ Model jest robiony na podstawie planów i jest troszkę zmodyfikowany od oryginału. Skrzydło będzie miało wznios w centropłacie, brak uszu, i klapo-lotki. Na jakiej długości zrobić lotki? laminat, jak będziesz zamawiał drewno to kup minimum 8 arkuszy balsy 1.5mm. Zamówiłem 7 arkuszy i musiałem poprawić statecznik i teraz mi na styk starcza. Więc na wszelki wypadek kup 1 arkusz więcej Czaro, dzięki ale nie trzeba było tak dobitnie... Artykół czytałem i tyle było wypowiedzi że sie poplątałem we wszystkim Więc jak napisałeś słoje bedą prostopadle do dźwigara
Rafal B. Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Jak chcesz mieć skuteczne klapo lotki to muszą one być na całej cięciwie skrzydła. W twoim wypadku lotki zrobiłbym 4x45 (z szerokością strzelam bo przyjąłem, że cięciwa skrzydła to 20 cm) i osobno klapy. Korzyści jest wiele. Można lepiej ustawić płat do np krążenia w termice, startów z gumy, szybkich przelotów czy do lądowania.
Lord Rzeźnik Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Hmm...Bardzo ladny model! Kadlub rownierz, wcale go nie skopales. Zycze powodzenia w budowie!!!
Marcin K. Opublikowano 24 Maja 2008 Autor Opublikowano 24 Maja 2008 Rafal B., czyli że(przyjmując na połowie płata) będę miał dwa serwa, jedno do klap i drugie do lotki? W tym wypadku to pozostaje mi łączyć serwa na kabel Y ponieważ nie mam tyle kanałów i mikserów w nadajniku Cięciwa płata to 18cm i długość 100cm A czy efektywne było by zrobić klapo-lotki o długości ~40cm od końcówki płata? Zależy mi na tańszym rozwiązaniu bo jestem ponad 100zł na minusie, z funduszami u młodych( ) to jest ciężko :evil:
Rafal B. Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Klapa na końcówce nie jest zbyt efektywna ale od biedy można robić. Ważne by nie dawać zbyt dużych wychyleń (za bardzo do dołu gorsza stateczność za bardzo do góry, lotki zaczynają działać jak hamulce).
Marcin K. Opublikowano 25 Maja 2008 Autor Opublikowano 25 Maja 2008 A jak bym zrobił lotki na całej długości płata? Spływ ma 3cm szerokości, cieciwa 18cm i długość 100cm. Jakiej szerokości powinny byc lotki jeżeli były by na całej długości płata?
Rafal B. Opublikowano 25 Maja 2008 Opublikowano 25 Maja 2008 Nie pamiętam do końca ale to było bodajże 17% cięciwy płata czyli 3cm. Jednak nasuwa mi się tu pewna wątpliwość. Czy uda ci się zrobić tak cienką i długą lotkę w dodatku sztywną? Bo ja bym miał pewne wątpliwości (w sensie sam nie wiem czy lotka z balsy będzie na tyle sztywna). Proponuje narazie zrobić lotki na końcu, eksperymentować z nimi a gdy zdobędziesz troszkę kasy to ewentualnie dorobić klapy.
Marcin K. Opublikowano 25 Maja 2008 Autor Opublikowano 25 Maja 2008 No to spróbuję z lotkami przy końcach skrzydła. na jakiej długości je zrobić? 40cm starczy? jeśli chodzi o sztywność to to starczyło by oklejenie lotki szyfonem na CA? Aaa i zawiasy będą z szyfonu na całej długości lotki
Rafal B. Opublikowano 26 Maja 2008 Opublikowano 26 Maja 2008 Długość lotki 40 do 45 cm a szerokość 4 cm. Zawiasy zrób na górnym poszyciu i tak jak piszesz z szyfonu na całej długości. Co do sztywności lotki to już zależy jak się ją zrobi, może napisz jak zrobisz lotkę?
Marcin K. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Autor Opublikowano 3 Czerwca 2008 No to tak. Zrobiłem drugą połowę skrzydła, lotki, mocowanie serwa i na jednym skrzydle dorobiłem dolny keson i wyszlifowałem całe skrzydło(czeka jeszcze na małe szpachlowanie) iii mi sie klej skończył :evil: Lotka ma szerokość 3cm i długość ok 46cm, napędzane są serwami TP 9g. Parę fotek:(sorki za jakość, robione tel.) Mocowanie serwa: Lotka: Dotychczasowy postęp prac: I jeszcze jedno pytanko. Z racji że będę kupował klej,rurkę węglową (na wzmocnienie płata, przeprowadzenie przewodów serw) przedłużacze to bym za razem mógł kupić folie. I tu pytanie jaką folie kupić? Zależy mi na dobrej jakości i w miarę niskiej cenie.
Rafal B. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Opublikowano 3 Czerwca 2008 Serwa dałeś za słabe. Minimum w tej sytuacji to coś w okolicy hs81. Mniejsze serwa bardzo szybko się zniszczy. Kable od serwa poprowadź poprzez otwory w żebrach.
Marcin K. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Autor Opublikowano 3 Czerwca 2008 A nie lepiej w rurce? Jak siespsuje serwo to łatwo by wymienić a tak to by sie kiczowato przeciągało kabel przez kilkanaście żeberek, poza tym to rurka wzmocni konstrukcje. Na razie wykorzystam te co mam a jak będę przy kasie to kupie hs'y
Rafal B. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Opublikowano 3 Czerwca 2008 Ale po co rurkę ciągnąć przez całe skrzydło? Jak masz problem z serwem to ucinasz kabel i wmontowujesz nowe serwo, dolutowujesz kabel i po problemie. A przeciąganie kabla to pryszcz. Ja w swojej 2-metrówce dorabiałem lotki to kabel poprowadziłem przez żeberka pod kesonem. Nie było to trudna operacja.
Marcin K. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Autor Opublikowano 3 Czerwca 2008 No nawet można by spróbować. Nie wiem czy dźwigar wytrzyma, zrobiłem go z sklejki 2mm. Chyba wrzucę pręt węglowy 1m.
Rafal B. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Opublikowano 3 Czerwca 2008 Chcesz powiedzieć ze dźwigar zrobiłeś z sklejki!!!!! Czy wypełnienie dźwigara?
Piotrek_F3J Opublikowano 3 Czerwca 2008 Opublikowano 3 Czerwca 2008 Chyba chodzi o wypełnienie...na tej fotce widać listwę jeśli sie nie mylę... http://images31.fotosik.pl/262/f70f339220058498.jpg
Rafal B. Opublikowano 3 Czerwca 2008 Opublikowano 3 Czerwca 2008 Piotrku też mam taką nadzieje ale lepiej się upewnić. Marcinie podaj wymiary dolnego i górnego dźwigara?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.