Skocz do zawartości

Ciekawy patent na rozłączanie wtyków XT60


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

 Tomku , to może być więcej niż zwykłe "zawsze coś". Przy małogabarytowych radiatorach może być sensowne i opłacalne wykonanie go z blachy miedzianej (nie z brązu) o grubości

np. 0,7 mm zamiast aluminiowej 2,0 mm. Ciężar będzie podobny, ale miedż ma dużo większy współczynnik radiacji powierzchniowej od aluminium (czerniona od czernionego),

ponadto dostępne blachy aluminiowe to nie jest czyste aluminium, tylko stop (PA2, PA4 lub PA28 czy z tej rodziny) z kilkoma pierwiastkami, a interesujące Nas tu właściwości

są dla tych blach dużo mniej korzystne, niż dla czystego glinu (Al), który ustępuje miedzi zaledwie* o kilkadziesiąt % w przewodnictwie cieplnym i elektrycznym (przewodność

cieplna właściwa przy 18*C dla Cu to 4,0 W/[cm x K], dla Al 2,3 , a rezystancja właściwa 0,0175** [oma x metr] / mm^2 dla Cu i 0,028 dla Al ).

 

Kolejnym krokiem do znacznego polepszenia parametrów średniej klasy ESC niewielkim kosztem może być wymiana mosfetów na lepsze, selekcjonowane tego samego

typu bądź wręcz innego typu, albo - skuteczniej - dołożenie równoległych, o ile jest na to miejsce, a rozpoznanie MGD (Mosfet Gate Driver - sterownik bramki mosfeta) na

taki manewr zezwala pod względem ich elektrycznych parametrów pracy. Zazwyczaj tak - o ile w ogóle są, bo i takie "kwiatki" widywałem, jak sterowanie bramki mosfeta

wprost z mikrokontrolera, nawet bez niezbędnych rezystorów szeregowych. No i właśnie dlatego je widziałem - nie pożyły długo.

 

Jeżeli ktoś lubi nowatorskie rozwiązania i niecodzienne eksperymenty, to od takiego miedzianego mini radiatora już tylko krok do mini chłodnicy wyparkowej, która przegrzanie

ESC czyni praktycznie niemożliwym i rzeczywiście zapewnia względny chłód mosfetom, ale to aż strach opisywać.

 

 

 

 

* -   dla porównania: przewodność cieplna właściwa ołowiu to 0,35 W[cm x K] , cyny i chromu po 0,67 , niklu 0,92 , platyny 0,71 , złota 2,0 , srebra 4,19 - i to właśnie srebro

       jest najlepszym znanym przewodnikiem ciepła i elektryczności, ale czyste. Nawet to najwyższej próby jubilerskiej 975 przewodzi gorzej, niż handlowa miedż.

 

** - dla chemicznie czystej miedzi 0,01675 , a takiegoż aluminium 0,0262. Wartości w tekście powyżej dotyczą czystych metali przemysłowych (elektrolitycznych), w praktyce

      też nie spotkałem wyrobu finalnego o tak dobrych wskaźnikach.

Opublikowano

Wojtku, przy tak krótkich przewodach nie obawiaj się o straty na nich. Wentylator w Twoim ESC 160A raczej poradzi sobie z ciepłem wydzielanym

na MOSFET-ach.

 

Ten ESC nie mógł mieć fabrycznego wentylatora, bo nie zmieściłby się w opakowaniu.

post-18335-0-95645400-1454797981_thumb.jpg

post-18335-0-50665400-1454798511_thumb.jpg

post-18335-0-40811200-1454798558_thumb.jpg

post-18335-0-69156100-1454798596_thumb.jpg

Opublikowano

Ponieważ mam niemal zerową praktykę w modelach z napędem elektrycznym przyjmuję prostą zasadę.

 

Przewody zasilające regulator stosuję o przekroju nie mniejszym niż fabryczne przewody AC regulatora. Regulator umieszczam w miejscu opływanym przez strugę powietrza wewnątrz modelu. Powierzchnia wylotu powietrza  x2 lub więcej powierzchni wlotu. 

Regulator dobieram tak by jego maksymalny ciągły prąd był o 1/4 większy od największego zmierzonego lub skalkulowanego prądu całości konsumpcji .Praktycznie jeszcze nie miałem potrzeby przekraczać 85 A ESC.

Jestem zwolennikiem wyższych napięć niż   prądów. Są łatwiejsze do opanowania. Oczywiście dochodzi waga źródeł ale dla mnie +/- 100 gr nie odgrywa roli przy 4-7 kg wagi startowej.

Kiedyś jeden z kolegów podał zasadę  200W/kg by nie zasnąć przy wznoszeniu modelu. Stosuję i działa.

Elipsa 2T  2900gr/10 sek/200m.  Mnie wystarcza . 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dobre, praktycznie ujęte zasady, ale czemu fabryczne po stronie AC? Czy nie chodziło Ci o stronę zasilania - DC ?

 

Rzeczywiście, zasada 200W/kg masy modelu z grubsza sprawdza się w praktyce. Ale tylko z grubsza, bo 200 watów elektrycznych to może być np.170 watów

rzeczywiście kręcących śmigłem, ale także niekiedy tylko np. 120. Zależy to od chwilowej sprawności napędu w danych warunkach pracy, których określenie

wcale nie jest rzeczą prostą. Parę godzin temu skrobałem coś na ten temat w "kalkulatorze eCalc..." w  "silniki elektryczne". 

 

A 20 metrów na sekundę wznoszenia to duuużo lepiej, niż zadowalająco :).

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.