Jump to content

SU 24 EDF


Recommended Posts

     Drodzy Panowie, jest to moja pierwsza relacja z budowy modelu,proszę o wyrozumiałość, cierpliwość i pomoc.Po Mirage 2000, Mig 21,Su 22M4 (wszystkie w wersji edf), przyszła kolej na Su 24. Chęć budowy dręczyła mnie tak bardzo, że pozwoliłem sobie poświęcić jedno święto na jej rozpoczęcie. Poszukiwania planów zakończyły się porażką, postanowiłem podeprzeć się tym co udało się znaleźć.

  Materiałem do budowy będzie depron, jako napęd posłuży mi turbinka Changesun 70 mm z trzynastoma łopatkami + silnik Turnigy 2855 2100 kv, lub opcja "pewniak" Changesun 70 mm z dziesięcioma łopatkami +silnik Turnigy 2855 2800 kv. Wielkość modelu chcę dostosować do wielkości turbinki uwzględniając przede wszystkim wielkość wlotów powietrza, by później nie kombinować "lewych" wlotów. Oczywiście nie obędzie się bez zmiennej geometrii skrzydeł, chociaż niepokoi mnie zakres pracy mechanizmu.

 No to biorę się do roboty, trzymajcie kciuki.

 

 

 

 

 

ps4udld1xdn6.gif

Link to comment
Share on other sites

  Robercie, dziękuję za materiały, przydadzą się na pewno. Budowa rozpoczęta, na pierwszy ogień poszedł mechanizm geometrii wraz ze skrzydłami. Dręczy mnie jedna myśl, czy będzie sens zrobić; skrzydło z ruchomą krawędzią natarcia plus klapy, lotki, czy darować sobie te eksperymenty? Doświadczenie z su 22 podpowiada mi żeby zrobić lotki, z drugiej strony porównując stery su 22 a 24, te pierwsze są zdecydowanie mniejsze. Co robić ? Jak żyć ? Liczę ma waszą pomoc.

 

 

9t4kn0xpeeoy.jpg

8efcd2fgool3.jpg

 

  Te gryzmoły na papierze to podstawa mojego przedsięwzięcia, musicie to wytrzymać, nie opanowałem jeszcze programów graficznych, i nie za bardzo chce mi się to robić.

Link to comment
Share on other sites

W moim su mam sterowanie tylko ogonem i mi wystarcza, powiększyłem tylko ich rozpiętość aby moment obracający trochę zwiększyć.

Eksperymenty to fajna rzecz, klapy przednie i tylne może spowodują, że będzie miał mniejszą prędkość startu i lądowania co przy wyrzucie z ręki może mieć znaczenie. Nie musiałbyś biegać. :)

Wzmocnienie w skrzydle to pasek węglowy?

Link to comment
Share on other sites

  Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło, nie byłem pewien czy sterowanie samym ogonem mi wystarczy .Wzmocnienie skrzydła stanowi kwadratowy profil węglowy 6x6 mm, zostało z poprzednich prac więc dlaczego nie wykorzystać. Do sterowania geometrią w su 22 zastosowałem serwa TP sg 92r, w tym modelu wykorzystam TP mg 92 b. Serwa zamontowane będą w miejscu, które pozwoli na łatwą ich wymianę.

  Serwa zainstalowane i wyregulowane.

dpd6za768mm5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  I pojawił się sprawca całego zamieszania, tak Marcinie to o Tobie. Moja przygoda z napędami edf rozpoczęła się od nawiązania znajomości z kolegą Marcinem. Od tego czasu nie narzekam na brak zajęcia, zdarzają się również niesamowicie krótkie noce .Mimo wszystko dziękuję Marcinie.

  Obecnie jestem na etapie budowy kadłuba do su, prawdziwa łatwizna. Przednią część postanowiłem wykonać jako odrębny element, nie planuję wykorzystywać jego przestrzeni. Poszycie wykonałem poprzez owijanie poszczególnych sekcji papierem i odrysowaniu kształtu. 87av9n9aujtm.jpg7cb4g0fmnoi9.jpgobbcjgqdcs2s.jpgp7wben1lsnfw.jpg

Link to comment
Share on other sites

  W tym roku już więcej nie dam rady zrobić. Zdecydowałem się na na klapy, do ich napędu użyję serw emaxa 9 gr i momencie 1.6kg, jedno serwo będzie obsługiwać przednią jak i tylną klapę. Mam nadzieję, że mechanizm klap przyniesie zadowalające efekty. Nigdy wcześniej nie musiałem kombinować ponieważ kręciły mnie tylko akrobaty. Dam radę. Panowie SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU!!!0ix9kf3dfteq.jpgw33h1udjzfht.jpg

Link to comment
Share on other sites

  Nowy Rok zacząłem od poskładania i uruchomienia mechanizmu skrzydła. Podczas budowy miga 21 myślałem jak to będzie latać skoro prawie nie ma skrzydeł, okazało się, że nie potrzebnie się martwiłem. Buduję su 24 i co widzę? ten to faktycznie nie będzie miał się na czym unosić, syn zapytał dzisiaj, czy znam takie miejsce gdzie wiatr będzie wiał cały czas od spodu, ale zobaczymy. Fakt ten potwierdza słuszność zrobienia klap, nigdy wcześniej nie miałem styczności z takim rozwiązaniem. Model w obecnym stanie z turbiną, aku 2600 maH 4s i serwami waży 930 gr.Serwa geometrii poruszają skokami ponieważ testuję na ustawieniach od su 22, serwa klap planuję podłączyć przez spowalniacz. Przepraszamza jakość, ale coś tam widać.

https://youtu.be/Q5oEEjildOc

Link to comment
Share on other sites

Czyli na skrzydłach będą tylko klapy? Pamiętaj, że kadłub tez jest nośny, szczególnie w Su-24, płaska decha od spodu.

Liczyłeś obciążenie powierzchni skrzydeł? No i jak zamierzasz podejść do środka ciężkości, będziesz  rzucał pusty model czy liczył jakoś?

Link to comment
Share on other sites

 Faktycznie! Nie wziąłem pod uwagę płaskiego spodu, tak wrył mi się w łeb su 22, że już nie uwzględniam wykorzystania kadłuba jako siły nośnej. Środek ciężkości oszacuję podczas testów bez turbinki i jakimś małym akumulatorem. Na skrzydłach zostawiam same klapy, tego rozwiązania już nie odkręcę. Obciążenie powierzchni obliczam dopiero po udanym locie, teraz wolę tego nie wiedzieć ;) . Ale SU 22 ....mógłbym się do niego modlić...

Link to comment
Share on other sites

Dziś su otrzymało tunel wylotowy, nie jest piękny, ale zda egzamin.Tunel ma sporo miejsca,można śmiało regulować skłonem wylotów, w przypadku miga i su 22 było to bardzo istotne, wyloty są skierowane lekko w dół. Jak będzie w przypadku su 24-zobaczymy.

um1pt84tqanr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Czadowo wyglądają te tunele, jak je zrobiłeś i z czego?Zrób proszę zdjęcie od drugiej strony.

Interesują mnie tez Twoje spostrzeżenia na temat skłonu w dół wylotu. Czyli tunel nie był w osi samolotu? Nie zaobserwowałem czegoś podobnego w moich konstrukcjach.

Link to comment
Share on other sites

  Tunel wykonałem jak zwykle z butelki pet. Tunel składa się z trzech części; pierwsza to gacie (bokserki), 72 mm od strony turbiny przechodzi w dwie średnice 50 mm, druga i trzecia to już właściwe dysze wylotowe, zakończone średnicą 40 mm. Połączenie dwóch średnic 50 mm od wewnętrznej strony tunelu zabezpieczyłem kawałkiem pet w celu uszczelnienia. Ponieważ Mig i Su 22 nie miały zbyt dużych skrzydeł postanowiłem nadrobić to grubszym profilem skrzydła, w wyniku tego powstał bardzo nośny płat, skutkiem było to, że im modele zyskiwały na prędkości tym bardziej szły w niebo. Stąd właśnie wziął się wykłon tunelu wylotowego w dół. Su 24 nie powinien w ten sposób się zachowywać ponieważ profil skrzydła jest można powiedzieć prawie symetryczny. Robercie tunel jest już zabudowany, ze zrobieniem zdjęcia jest kłopot, ale obiecuje, wstawię później rysunek.obipnkj4spop.jpghprubsyj0mdq.jpgqmryyczhb8qg.jpg

  Z racji kiepskiej pogody, loty testowe mające na celu ustalenie sc nie obyły się, dzięki temu su odrobinę się zaokrągliło. Do kabiny wpadł jakiś prowizoryczny kokpit i meble, całość będzie zamknięta kabinką z butelki -po malowaniu wnętrza. Model zyskał górną część kadłuba w której znajduje się miejsce na odbiornik i akumulator.

 

  Profil w su 22.

hc168tyquo47.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mi też się podoba. Masz dużą łatwość budowania.

 

To co mi jednak nie daje spokoju to kwestia tych bokserków z PET. Nie umiem sobie tego wyobrazić, jak z jednego przekroju da się zrobić dwa.

Nie chciałoby Ci się wykonać jeszcze jednych dla celów prezentacyjnych? :)

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.