Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zmierzyłem pobór prądu ,moc i ciąg  w silniku ,który zainstalowałem w modelu szybowca ASW 27 4m

 

Dla Lipo 5s                                                      Dla Lipo 4s

 

Śmigło 15x8                                                   15x 8

prąd 83A                                                        62 A

ciąg 5,1 kG                                                     3,85 kG

Moc pobrana 1529 W                                    981 W

 

 

Śmigło 14x7                                                   14x7

prąd 80A                                                         55A

ciąg 4,2 kG                                                     2,7 kG

Moc pobrana 1467W                                     808 W

 

 

Śmgło 14x9

96 A

4,2 kG

1759 W

 

Wyraźnie widać ,że 14x9 nie nadaje się do tego silnika. Dużo ryczy a mało mleka daje...

Pomiary wykonałem tymi samymi narzędziami , tą samą metodą  i z tym samy błędem.

 

Regulator ZTW  85 A ,źródła 5000mAh Megatron Juki

 

 

 

 

Poniżej dane z kalkulacji wykonanej przez jednego z kolegów. Można porównać teorię i praktykę z tym, że ja miałem śmigła Aeronaut a kalkulacja dla śmigieł Graupner.

 

 

Zalecane przy tym napięciu to 14x7 ciąg ok 3600g, prąd ok 53 A ,prędkość zaśmigłowa ok 98 km/h

Graupner 13x7 ciąg 2200 prąd 30A prędkość 103 km/h

Graupner 14x9,5 ciąg 3700g,prąd 58A prędkość 128 km/h

Graupner 15x8 ciąg 4700 g prąd 70A prędkość 103 km/h

Graupner 16x10 ciąg 4800 g prąd 78A prędkość 126 km/h

Opublikowano

Wyraźnie widać ,że 14x9 nie nadaje się do tego silnika. Dużo ryczy a mało mleka daje...

Mało ciągu, za to pewnie prędkość spora.

Jeśli pomiar był statyczny, to duży skok podobno działa na niekorzyść ciągu, bo dochodzi do zjawiska przeciągnięcia śmigła. Za to w locie się to "zwraca".

  • Lubię to 1
Opublikowano

, to duży skok podobno działa na niekorzyść ciągu, 

 

Ale i prąd rośnie nieproporcjonalnie a nawet odwrotnie proporcjonalnie. I ta przekroczona nominalna moc... Coś mi pachnie nieładnie uszkodzeniem zespołu napędowego. Dla wagi modelu 5,4 kg starczy 15x8 jak sądzę.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Na pewno wystarczy. Natomiast to 14x9 fajnie byłoby zbadać, jak mówi trener Tajner, w "powieczu";).

Otóż to.

 BRoman , z Twoich pomiarów wynika, że 14x7 zadowoli od biedy, a 15x8 wystarczy w zupełności. Sugerowałbym jednak na 4S, sprawność tego silnika przy 50 ...60A jest dużo wyższa niż przy 80, czy 90A.

Do tego dochodzą wszystkie okoliczności strat w baterii, obwodzie (miedż) i ESC. Przypomnę bez urazy : I^2R. Więc ekwiwalentnie dla 50A to k=2,5 , a dla 80A to k=6,4. Różnica ponad dwa i pół raza.

Dobrze jest też pamiętać o kosztownej kwestii żywotności baterii.

Nie wiem jednak, ile waży Twój ASW 27, zatem czy to, co możesz uzyskać z 4S Cię zadowoli.

 

Dane z kalkulacji nie pozwalają na domysł, dla jakiego napięcia zostały wykonane. Obliczenie dla 14x9,5 wskazywałoby na 4S, a dla 15x8 - na 5S. Chyba, że rozbieżność pomiędzy kalkulacją a Twoimi pomiarami

jest nadspodziewanie duża, co widzę jako najbardziej prawdopodobne.

 

Czy nie miałbyś możliwości zmierzenia prędkości obrotowych dla wybranych, najbardziej "rokujących" przypadków ?

Opublikowano

Czy nie miałbyś możliwości zmierzenia prędkości obrotowych dla wybranych, najbardziej "rokujących" przypadków ?

 

 

Jeszcze nie bywamy na cotygodniowych spędach na lotnisku a nie mam obrotomierza. Ale zmierzę na pewno.

Opublikowano

Czy nie miałbyś możliwości zmierzenia prędkości obrotowych dla wybranych, najbardziej "rokujących" przypadków ?

 

 

Jeszcze nie bywamy na cotygodniowych spędach na lotnisku a nie mam obrotomierza. Ale zmierzę na pewno.

Zajrzyj do "pomiary śmigieł..." w "aerodynamika". Właśnie wstawiłem pierwsze przydatne wyniki, jeszcze nieopisane. Ale tam widać jednoznacznie (nie "podobno"), jak to jest ze skokiem, efektywnością etc.

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Na pewno wystarczy. Natomiast to 14x9 fajnie byłoby zbadać, jak mówi trener Tajner, w "powieczu";).

I stało się ! Zmuszony zostałem okolicznościami do użycia tego śmigła. Model mknie w górę szybciej niż na 15x8  pomiarowo najlepszym. Sprawdzę pułap wznoszenia wariometrem w stałym czasie i porównam. Jedna widoczna od  razu zaleta to brak poprzecznej reakcji modelu na moment od śmigła. 15 cali pokazuje jednak ,że istnieje moment od śmigła

.

Opublikowano

trochę za duża ta różnica w tym momencie, na pewno przy 14x9 też jest tylko nie zauważasz. A swoją drogą, czy w motoszybowcu to aż taka niedogodność ? :) Wyciągnąć w górę a potem latać na termice dopóki akumulatora TX i RX starcza :)

Opublikowano

Zmierzę obroty-obiecuję! Tylko , że ..

 

Jeśli na śmigle A obroty są X a na śmigle B są Y i model na obu osiąga pułap taki sam w różnym czasie to wybiorę śmigło z krótszym czasem .Obroty nieistotne byleby nie przekroczyć maksymalnych deklarowanych przez producenta śmigieł. Sprawa ilości akcji "w górę" jest dla mnie mniej istotna. Model rekreacyjny  4m/ 5900-6000 gr. Oczywiście statyczny pomiar nie pozwoli na przesadę w poborze prądu poza  nominały. Jedno wyjście mniej, jedno więcej nie robi sprawy...

Prawdą jest, że istota jest praca zespołu napędowego w DANYM modelu !

Moment reakcji spróbuję skompensować odchyleniem silnika w prawo. W dół też pochylę bo mam zastrzeżenia co do wektora ciągu (jego kąta). Na razie próby przeprowadzałem na 5S .Zobaczę co powie 4S . Były i inne drobne problemy takie jak "ślizganie się paska klinowego" ale 45% miękkiego rozruchu zakończyło sprawę . Timing 22 st.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.