BRoman Opublikowano 6 Marca 2016 Opublikowano 6 Marca 2016 Zmierzyłem pobór prądu ,moc i ciąg w silniku ,który zainstalowałem w modelu szybowca ASW 27 4m Dla Lipo 5s Dla Lipo 4s Śmigło 15x8 15x 8 prąd 83A 62 A ciąg 5,1 kG 3,85 kG Moc pobrana 1529 W 981 W Śmigło 14x7 14x7 prąd 80A 55A ciąg 4,2 kG 2,7 kG Moc pobrana 1467W 808 W Śmgło 14x9 96 A 4,2 kG 1759 W Wyraźnie widać ,że 14x9 nie nadaje się do tego silnika. Dużo ryczy a mało mleka daje... Pomiary wykonałem tymi samymi narzędziami , tą samą metodą i z tym samy błędem. Regulator ZTW 85 A ,źródła 5000mAh Megatron Juki Poniżej dane z kalkulacji wykonanej przez jednego z kolegów. Można porównać teorię i praktykę z tym, że ja miałem śmigła Aeronaut a kalkulacja dla śmigieł Graupner. Zalecane przy tym napięciu to 14x7 ciąg ok 3600g, prąd ok 53 A ,prędkość zaśmigłowa ok 98 km/hGraupner 13x7 ciąg 2200 prąd 30A prędkość 103 km/hGraupner 14x9,5 ciąg 3700g,prąd 58A prędkość 128 km/hGraupner 15x8 ciąg 4700 g prąd 70A prędkość 103 km/hGraupner 16x10 ciąg 4800 g prąd 78A prędkość 126 km/h
Bartek Piękoś Opublikowano 6 Marca 2016 Opublikowano 6 Marca 2016 Wyraźnie widać ,że 14x9 nie nadaje się do tego silnika. Dużo ryczy a mało mleka daje...Mało ciągu, za to pewnie prędkość spora. Jeśli pomiar był statyczny, to duży skok podobno działa na niekorzyść ciągu, bo dochodzi do zjawiska przeciągnięcia śmigła. Za to w locie się to "zwraca". 1
BRoman Opublikowano 6 Marca 2016 Autor Opublikowano 6 Marca 2016 , to duży skok podobno działa na niekorzyść ciągu, Ale i prąd rośnie nieproporcjonalnie a nawet odwrotnie proporcjonalnie. I ta przekroczona nominalna moc... Coś mi pachnie nieładnie uszkodzeniem zespołu napędowego. Dla wagi modelu 5,4 kg starczy 15x8 jak sądzę.
Bartek Piękoś Opublikowano 6 Marca 2016 Opublikowano 6 Marca 2016 Na pewno wystarczy. Natomiast to 14x9 fajnie byłoby zbadać, jak mówi trener Tajner, w "powieczu";).
AMC Opublikowano 15 Marca 2016 Opublikowano 15 Marca 2016 Na pewno wystarczy. Natomiast to 14x9 fajnie byłoby zbadać, jak mówi trener Tajner, w "powieczu";). Otóż to. BRoman , z Twoich pomiarów wynika, że 14x7 zadowoli od biedy, a 15x8 wystarczy w zupełności. Sugerowałbym jednak na 4S, sprawność tego silnika przy 50 ...60A jest dużo wyższa niż przy 80, czy 90A. Do tego dochodzą wszystkie okoliczności strat w baterii, obwodzie (miedż) i ESC. Przypomnę bez urazy : I^2R. Więc ekwiwalentnie dla 50A to k=2,5 , a dla 80A to k=6,4. Różnica ponad dwa i pół raza. Dobrze jest też pamiętać o kosztownej kwestii żywotności baterii. Nie wiem jednak, ile waży Twój ASW 27, zatem czy to, co możesz uzyskać z 4S Cię zadowoli. Dane z kalkulacji nie pozwalają na domysł, dla jakiego napięcia zostały wykonane. Obliczenie dla 14x9,5 wskazywałoby na 4S, a dla 15x8 - na 5S. Chyba, że rozbieżność pomiędzy kalkulacją a Twoimi pomiarami jest nadspodziewanie duża, co widzę jako najbardziej prawdopodobne. Czy nie miałbyś możliwości zmierzenia prędkości obrotowych dla wybranych, najbardziej "rokujących" przypadków ?
BRoman Opublikowano 20 Marca 2016 Autor Opublikowano 20 Marca 2016 Czy nie miałbyś możliwości zmierzenia prędkości obrotowych dla wybranych, najbardziej "rokujących" przypadków ? Jeszcze nie bywamy na cotygodniowych spędach na lotnisku a nie mam obrotomierza. Ale zmierzę na pewno.
AMC Opublikowano 20 Marca 2016 Opublikowano 20 Marca 2016 Czy nie miałbyś możliwości zmierzenia prędkości obrotowych dla wybranych, najbardziej "rokujących" przypadków ? Jeszcze nie bywamy na cotygodniowych spędach na lotnisku a nie mam obrotomierza. Ale zmierzę na pewno. Zajrzyj do "pomiary śmigieł..." w "aerodynamika". Właśnie wstawiłem pierwsze przydatne wyniki, jeszcze nieopisane. Ale tam widać jednoznacznie (nie "podobno"), jak to jest ze skokiem, efektywnością etc.
BRoman Opublikowano 26 Maja 2016 Autor Opublikowano 26 Maja 2016 Na pewno wystarczy. Natomiast to 14x9 fajnie byłoby zbadać, jak mówi trener Tajner, w "powieczu";). I stało się ! Zmuszony zostałem okolicznościami do użycia tego śmigła. Model mknie w górę szybciej niż na 15x8 pomiarowo najlepszym. Sprawdzę pułap wznoszenia wariometrem w stałym czasie i porównam. Jedna widoczna od razu zaleta to brak poprzecznej reakcji modelu na moment od śmigła. 15 cali pokazuje jednak ,że istnieje moment od śmigła .
Bartek Piękoś Opublikowano 26 Maja 2016 Opublikowano 26 Maja 2016 No widzisz. Fajnie, że udało się przetestować. Cenne obserwacje. Pokazują, ile czasem warte są te nasze pomiary na ziemi. Są ważne, ale najważniejsze są testy w locie.
rc_spy Opublikowano 26 Maja 2016 Opublikowano 26 Maja 2016 trochę za duża ta różnica w tym momencie, na pewno przy 14x9 też jest tylko nie zauważasz. A swoją drogą, czy w motoszybowcu to aż taka niedogodność ? Wyciągnąć w górę a potem latać na termice dopóki akumulatora TX i RX starcza
leszek-bart Opublikowano 26 Maja 2016 Opublikowano 26 Maja 2016 Bez danych na temat prędkości obrotów śmigła te pomiary są mocno niepełne .
BRoman Opublikowano 27 Maja 2016 Autor Opublikowano 27 Maja 2016 Zmierzę obroty-obiecuję! Tylko , że .. Jeśli na śmigle A obroty są X a na śmigle B są Y i model na obu osiąga pułap taki sam w różnym czasie to wybiorę śmigło z krótszym czasem .Obroty nieistotne byleby nie przekroczyć maksymalnych deklarowanych przez producenta śmigieł. Sprawa ilości akcji "w górę" jest dla mnie mniej istotna. Model rekreacyjny 4m/ 5900-6000 gr. Oczywiście statyczny pomiar nie pozwoli na przesadę w poborze prądu poza nominały. Jedno wyjście mniej, jedno więcej nie robi sprawy... Prawdą jest, że istota jest praca zespołu napędowego w DANYM modelu ! Moment reakcji spróbuję skompensować odchyleniem silnika w prawo. W dół też pochylę bo mam zastrzeżenia co do wektora ciągu (jego kąta). Na razie próby przeprowadzałem na 5S .Zobaczę co powie 4S . Były i inne drobne problemy takie jak "ślizganie się paska klinowego" ale 45% miękkiego rozruchu zakończyło sprawę . Timing 22 st.
Rekomendowane odpowiedzi