Skocz do zawartości

Dobranie odpowiedniego regulatora do silnika


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam  serdecznie to mój pierwszy post, proszę  o wyrozumiałość.

 

Chciałbym dobrać odpowiedni regulator  do silnika ale po kolei..

 

Posiadam łódkę wędkarską do wywózki zanęty który miał zamontowany  silnik  Igarashi SP 3657-50 12v   + regulator 

TPC: Dwukierunkowy regulator obrotów 110A (NiCd, Nimh, LiPo)   była  zamontowana śruba  dwułopatkowa  25mm Wszystko działało jak należy jednak  łódka   przy delikatnej fali w ogóle nie miała pędu więc wymieniłem, silnik na  mocniejszy Silnik elektryczny Motraxx X-Drive 550-1  oraz wymieniłem śrubę na    3 łopatkową  śr. 55mm  I tu się zaczęły problemy, pierwsze wodowanie i  łódka pływała  bardzo  łądnie jednak  tylko kilka minut ponieważ  regulator się spalił, aż obudowa się stopiła.

Chciałbym  dobrać odpowiedni regulator  do  tego modelu   silnika  pozostając  tm samym przy większej śrubie

 

Załączam grafiki wraz z dokumentacją

post-18726-0-58687600-1461510379_thumb.png

post-18726-0-37303700-1461510384_thumb.png

post-18726-0-73630400-1461510388_thumb.png

post-18726-0-92670900-1461510391.png

 

 

   

 

 

 

Opublikowano

Nie piszesz jaki pobór prądu był ze śrubą 2łopatową. zwiększając średnicę ponad 2krotnie i do tego jeszcze dodając 3cią łopatkę pobór prądu musiał wzrosnąć skoro regulator zaczął się topić - to normalne. Tyle, że śruba 25mm wydaje się strasznie mała do takiej łodzi, która raczej mała i lekka nie jest.

Opublikowano

To jest moc znamionowa albo maksymalna. Jeśli zwiększyłeś pobór prądu stosując większą śrubę i to 3 łopatową to poprzez zmianę natężenia prądu zmieniłeś też moc - układ tego nie wytrzymał.

Opublikowano

Ja tu czegoś nie rozumiem - ze specyfikacji wynika, że pobór prądu do ledwo kilka amper ?! Natomiast wydajność regulatora to 120A do przodu i 40 do tyłu. Przy takich parametrach to raczej nie byłeś w stanie go spalić.

Opublikowano

Piotrek,silnik jest dobry!?, nie kombinuj  dużo, kup regiel słabszy np 60A, wyrzuć tą śrubę i zastosuj mniejszą np śr.37m/m góra!!! może być trzy łopatkowa, ale z małym skokiem. Uzyskasz wtedy moc.Dałeś dużą średnicę i duży skok i masz efekt.Przeciesz łódka waży swoje i jeszcze zanęta a dodatkowo pulsujący napór fali na dziób modelu.Nic nie piszesz o modelu jaki kadłub.Do takiej zabawki powinneś mieć chłodnicę na silniku i chłodzony regiel.

 Dlaczego wogóle zabieram głos! Bo zrobiłem taką łódkę dla znajomego na kadłubie "Bałtyka" chyba nic Ci to nie powie.Silnik który zastosowałem to przeróbka silnika od wycieraczki samochodowej Zuka, przewinięty na 6V i zasilany akumulatorem ołowiowym.Pobory prądu były podobne.Silnik po 15-20 minut nie dał się dotknąć, ale ulżyłem mu i dostał chłodzenie wodne rurkowe i było OK. Sruba którą zastosowałem to właśnie 37m/m dwułopatkowa którą zamieniłm na trójkę ale z małym skokiem.Wtenczas było już dobrze. Jak byś kupował śruby, to jak by była możliwość zakup różne skoki i dopasujesz.Wątpię aby producent tych łódek był specem od elektroniki i nie zamierzam dociekać.

To co ja napisałem 15-20min  pływania, Tobie nie zajmuje więcej jak 5minut tam i z powrotem.

Poczekaj jeszcze na jakieś rady, wtedy zadecydujesz.

Najlepsza zasada to, jaka jest średnica wirnika silnika, taką średnicę śruby.

Opublikowano

Dziękuje  Panowie za zainteresowanie tematem. Irek no właśnie  też się dziwie, że silnik pobór prądu ma mniejszy niż      moc regulatora  a mimo wszystko się spalił  i to   dosłownie.  Może śruba byłą za duża i obciążenie   na silnik było za duże  i to  skutkowało spaleniem  regulatora - ale to tylko mój wymysł i nie mam  pojęcia   jaki zastosować  regulator  który wytrzyma  obciążenie w tym silniku

Opublikowano

Wydaje mi się, że gdyby było tak jak piszesz to silnik byś prędzej upalił niż regulator. Chyba, że zaczął się gotować, zwoje się łączyły i zmniejszona rezystancja szybciej uszkodziła regulator przepływem dużego prądu niż silnik. Obejrzałeś go dokładnie (silnik) ?

Opublikowano

To dziwne skoro regulator wytrzymuje 100A, a silnik tylko kilka. Przy zwarciu - np paprochy w śrubie lub przy zwiekszonym poborze - większa śruba 3łopatowa, najpierw powinien silnik szwankować. 

Opublikowano

Trudno doradzić, jak opisałeś samą tylko awarię.Daj chociaż fotkę modelu, jak zainstalowana jest śruba, czy ma jakieś osłony.Jak pisze ostatnio Irek, patroch nawinie się na śrubę, efektem jest mielenie i obciązenie .

Jak ci napisałem, kup regielek, zastosuj śrubę o średnicy wirnika i stosuj małe skoki na moc a nie prędkość.Zamieść zdjęcie.!!!!!!

Opublikowano

To dziwne skoro regulator wytrzymuje 100A, a silnik tylko kilka. Przy zwarciu - np paprochy w śrubie lub przy zwiekszonym poborze - większa śruba 3łopatowa, najpierw powinien silnik szwankować. 

 

Niekoniecznie. Silnik jest dość wytrzymałym elementem. Póki się nie stopi izolacja na uzwojeniu, a to wymaga ponad 130*C przez dłuższy czas, silnik będzie działał i brał nawet wyjątkowo spore prądy.

Typowy prąd zwarciowy silnika może być nawet kilkunastokrotnością prądu znamionowego. A jeżeli dochodzi do przebić i spada rezystancja uzwojenia, to pobierany prąd wzrośnie nawet kilkadziesiąt razy, krotność prądu znamionowego.

W takich warunkach, nawet silniczek z poborem 15 A, potrafi spalić regulator powyżej 150 A.

Pewnym rozwiązaniem chroniącym sprzęt, jest montaż między silnikiem, a regulatorem, bezpieczników. Niestety w razie zadziałania, stracimy napęd i po łódkę trzeba by się przepłynąć. ;)

Ale zwykle uratuje nam to wyposażenie, które jak się spali i tak wyłączy napęd.

 

Sugerowałbym autorowi, aby przed montażem kolejnego sprzętu, zrobił sobie mini hamownię w domu, czyli pomiar prądu silnika i napięcia. A zestaw przetestował w wannie, na unieruchomionym modelu.

Wówczas będzie wiadome jakie prądy pobiera silnik i tak dobrać śrubę, by prądy pobierane były o jakieś 10-20% niższe niż prąd znamionowy silnika.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.