cZyNo Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Ja nie neguje wysokiego latania. Sam byłem juz wyżej i dalej niż 1000m. Ale latamy świadomie i tam gdzie mozna. Banał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Eryk Milocha Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 cZyNi jakoś dzisiaj się z Tobą zgadzam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 I piekło zamarzło.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pit Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Ruch lotniczy rośnie (duże samoloty, małe, paralotnie, ulmy, lotnie itp.) Afera to się rozkręci, jak zaczną przychodzić smutni panowie i pytać o papiery, pisać raporty, wezwania na rozprawę itd. Niestety skończyly się czasy beztroskiego latania gdzie się komu podoba, ale nasza świadomość jest zerowa. Tak jak znajomość podstawowych praw fizyki..... Bo przecież to waży tak mało...... W najlepszym wypadku za spotkanie z samolotem będzie grzywna i rachunek za naprawę na kilkaset tysięcy lub kilka milionów dolarów ( samo zdjęcie silnika z jeta, wysłanie go i wzięcie na warsztat to potężne pieniądze), w najgorszym więzienie, nie wapomnę o tym, że w małych samolotach masz szyby z plexi.... A czy tych kwestii przypadkiem nie reguluje modealarskie OC? Gdy nasz model zderzy się z inym statkiem latającym z winy lub głupoty modelarza bo lata za blisko a wie, że nie powinien to sprawa jest ewidentna. Ale co w przypadku gdy model uciekł w termikę z powodu np. awarii i poleciał sobie kilkadziesiąt kilometrów dalej....? Trudno tu mówić o bezmyślnym działaniu modelarza. Pamiętam czasy gdy jako młodzik jeździłem na zawody" Młodzi modelarze lotnicy na start". Nie raz odleciała w siną dal jaskółka czy A-jedynka mimo, że miała determalizator. Ma wskazówkę którą montuje sie na aparaturze i pokazuje nam prędkość wznoszenia w m/s skala jest do 5. Gdy byłem w kominie wywaliło skale ponad 5 i wskazówka zaczęła sie strasznie szybko kręcić. A to, to już w ogóle hit sezonu. Wróć 1 kwietnia w pryma aprilis. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kowal Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 A nie wiem. Po pierwsze musisz ubezpieczenie mieć. Po drugie ubezpieczenie jest do konkretnej kwoty, Nie wiem ilu modelarzy je ma. A jak juz masz to ubezpieczyciel pewnie znajdzie furtke, zeby nie wyplacić kasy, bo sprawa będzie conajmniej beznadziejna. Z jednej strony będzie miał powiedzmy linię lotniczą ze zniszczonym silnikiem za miliony dolarów, remontem lub kupnem drugiego za kolejne miliony plus odszkodowania za wyłączenie samolotu z rozkładu plus roszczenia pasażerów i pilotów, za to ze popuścicli w majty, a z drugiej strony będzie modelarz z modelem za 400-800zł, może lepszym, za 10000zł i często kupionym za pieniądze odkładane długo. Prawników Ci pierwsi raczej będą mieli lepszych. Nawet pomijając kasę, to chrzanienia się z tłumaczeniem, chodzeniem po policji i sądach może byc tyle, że nie warto. No a jak strzelisz jakąś cessnę i ubijesz pilota to i jakies wyrzuty sumienia dojdą (chyba, że typa nie lubiłeś). ;-). Tutaj to już raczej w prawnicze sprawy wchodzimy, moim zdaniem raczej warto wiedzieć gdzie się lata i co tam można, ale pewnie znajdą się przeciwnicy takiego myślenia. Do ULCu trafił kiedyś film, helikopter, TRex 600, elepstryk, zrobiony na fpv czy jak się nazywa. Wysokość 3 czy 4 km w TMA Krakowa. Słaby pomysł, zwłaszcza że ruch nad Krakowem jest bardzo duży. Koleś był dumny z dokonań, do czasu...... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kinemax Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 To sobie poczytaj > Ustawa i rozporządzenia do "Prawo Lotnicze" Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112 Zawsze wydawało mi się, że latam świadomie (po obejrzeniu map na stronie PANSA i poczytaniu..), ale teraz już nie jestem pewien.. Może by tak operować konkretami (np. linkami do użytecznych, czyli czytelnych map), a nie odsyłaniem do nieczytelnej dżungli przepisów ? Tak na przykład - do jakiej wysokości można latać na łąkach po prawej (!) stronie Wisły w okolicach Radości w W-wie (jeśli dobrze czytam mapy lotnicze, to jest to już poza strefą kontrolowana Okęcia...) ? A na jakiej na wsi pod Sierpcem (wydaje mi się że do 2,9km z zachowaniem ostrożności i pełnej widoczności modelu - abstrahuję tu od tego jaki model widać na tej wysokości...) ? Myślę, że każda KONKRETNA odpowiedź będzie dla wielu z nas pomocna, a dodanie linków, które osoby 100% świadome mają oczywiście pod ręką, będzie miało wysokie walory edukacyjne (każdy taki link z uwagą sprawdzę!)... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Wystarczy ŚWIADOMIE poszukać w internecie. Najpierw trzeba ze zrozumieniem przeczytać przepisy żeby wiedzieć czego szukać. To nie jest takie trudne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=en_US&mid=15N9TxqR8RWje1NtkcY_CkJNMIPw Nie wiem na ile aktualne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Aktualne. Jest tu https://www.google.com/mymaps/viewer?mid=1eOwyB0F5ZW0n2jbv0pX59f9O1xM&hl=en_US 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomekH Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=en_US&mid=15N9TxqR8RWje1NtkcY_CkJNMIPw Nie wiem na ile aktualne. Wg. tej mapki obszar CTR EPBY jest na pewno nieaktualny... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Jurku to u mnie nie jest aż tak źle Min: 6500 ft, Max: 9500 ftRejon kontrolowany lotniska Poznań-Ławica - Sektor CŹródło: AIP ENR 2.1, MIL-AIP ENR 2.1 Pozostaje jeszcze kwestia Krzesin i naszych F-16 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kinemax Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Taaa.... I wszystko jasne - a może wystarczyłoby parę dodatkowych słów, żeby (nie tylko mi) zaoszczędzić wielu godzin czytania przepisów - a może i uniknąć wielu potencjalnie niebezpiecznych sytuacji... Ja jakoś na podstawie tych map nie jestem póki co w stanie odpowiedzieć na pytanie o latanie w okolicy Warszawa-Radość nad łąkami nad Wisłą... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kowal Opublikowano 21 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2016 Taaa.... I wszystko jasne - a może wystarczyłoby parę dodatkowych słów, żeby (nie tylko mi) zaoszczędzić wielu godzin czytania przepisów - a może i uniknąć wielu potencjalnie niebezpiecznych sytuacji... Ja jakoś na podstawie tych map nie jestem póki co w stanie odpowiedzieć na pytanie o latanie w okolicy Warszawa-Radość nad łąkami nad Wisłą... Szczerze Ci powiem,że ja też nie. Wolę tradycyjne mapy lub te ze strony AIP Polska. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 22 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Piotrek - ten link co podałem to jest nakładka na google z AIP Polska. Paweł dalej szukać nie potrafi mimo że dostał banalne narzedzie.Nie wiem gdzie ta Radość ale od ulicy Przewodowej do wisły (i okolice) jest taka strefa: nazwa EA 42 Józefów opis Min: 0 ft, Max: 1000 ftWażne od: 16-04-28 do: 16-07-20Źródło: SUP 28/16, VFR SUP 47/16Całkowity zakaz wykonywania lotów z wyjątkiem: - loty o statusie: HEAD, STATE, HOSP, FFR; - loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego(Przedłużone do: 16-10-12 w SUP 59/16, VFR SUP 101/16)Kontakt: Agencja Wywiadu +48-22-6405187, Oficer Dyżurny +48-22-6405600 Poza tym ta: nazwa TMA EPWA F opis Min: 1500 ft, Max: 2000 ftRejon kontrolowany lotniska Warszawa-Okęcie - Sektor FŹródło: AIP ENR 2.1, MIL-AIP ENR 2.1 lub ta: nazwa TMA EPWA A opis Min: 2000 ft, Max: 22500 ftRejon kontrolowany lotniska Warszawa-Okęcie - Sektor AŹródło: AIP ENR 2.1, MIL-AIP ENR 2.1 w zależności od miejsca Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kowal Opublikowano 22 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Szukalem, ale nie znalazlem. Gdzie sa opisy stref w tych googlach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TommyTom Opublikowano 22 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Kilka informacji dla zainteresowanych http://marcindobas.fotoblogia.pl/8387,jak-latac-i-nie-pojsc-siedziec 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kowal Opublikowano 22 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Fajny artykuł! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mmarkow Opublikowano 22 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Również podpisuję się obiema rękami pod tym tematem, który moim zdaniem skręcił we właściwą stronę. Z ciekawości zadzwoniłem pod właściwy nr telefonu, zgłosiłem loty i wstępnie uzyskałem zgodę. Najważniejsze doświadczenie z tego to ... spokój Dziękuję wszystkim za cenne linki i informacje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kinemax Opublikowano 22 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Paweł dalej szukać nie potrafi mimo że dostał banalne narzedzie.Nie wiem gdzie ta Radość ale od ulicy Przewodowej do wisły (i okolice) jest taka strefa: nazwa EA 42 Józefów opis Min: 0 ft, Max: 1000 ftWażne od: 16-04-28 do: 16-07-20 Źródło: SUP 28/16, VFR SUP 47/16 Całkowity zakaz wykonywania lotów z wyjątkiem: - loty o statusie: HEAD, STATE, HOSP, FFR; - loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (Przedłużone do: 16-10-12 w SUP 59/16, VFR SUP 101/16) Kontakt: Agencja Wywiadu +48-22-6405187, Oficer Dyżurny +48-22-6405600 Poza tym ta: nazwa TMA EPWA F opis Min: 1500 ft, Max: 2000 ftRejon kontrolowany lotniska Warszawa-Okęcie - Sektor F Źródło: AIP ENR 2.1, MIL-AIP ENR 2.1 lub ta: nazwa TMA EPWA A opis Min: 2000 ft, Max: 22500 ftRejon kontrolowany lotniska Warszawa-Okęcie - Sektor A Źródło: AIP ENR 2.1, MIL-AIP ENR 2.1 w zależności od miejsca Dziękuję za naprowadzenie - nadal nie zgadzam się z "banalnością" narzędzia, ale po dokładnym przyjrzeniu się Twoim wskazówkom wygląda, że to miejsce między Wisłą i Wałem Miedzeszyńskim, pomiędzy końcówkami Bronowskiej i Skalnicowej (nad EA42), należy do TMA EPWA A... Czyli latać modelem mogę do ca 600m, sp...ąc jeśli się coś pilotowanego pojawi... I z rozpędu - w rejonie Sierpca nie ma żadnej strefy, więc teoretycznie, jeśli mam sokoli wzrok, mogę latać do granicy "niskiej" przestrzeni kontrolowanej (wg filmu o nowym podziale pionowym), czyli 2,9km... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kowal Opublikowano 22 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2016 Kinemax, mi zajęło 10 minut ogarnięcie gdzie znaleźć wysokość stref itd. Ot elektronika i elektroniczne mapy. Posiedz chwilę i będzie łatwiej. Pamietaj też, że nad Wisłą lata bardzo dużo samolotów general aviation. Jak chcesz, to zapraszam do strefy dla modelarzy na Pałacowej, po wcześniejszym zgłoszeniu się do mnie. http://pfmrc.eu/index.php?/topic/62399-latanie-na-pałacowej-na-podstawie-porozumienia-z-pażp/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi