merlin71 Opublikowano 1 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2016 Zainteresowałem się ostatnio myśliwcami Jak. Po przeglądnięciu różnej dokumentacji najbardziej Jak-1 by mi pasował. Myślę o modelu w skali 1:7, rozpiętość płata wyniosła by 143cm. Doczytałem że w orginalnym samolocie zastosowany był profil Clark YH, zaklinowany na około +0,5 stopnia, grubości 14% przy kadłubie i 10% przy końcówce. Statecznik poziomy zaklinowany na 0. Trochę dziwne wydało mi się zastosowanie tego profilu w dolnopłacie, myśliwcu... Czy taki profil i kąty sprawdziły by się w modelu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 2 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2016 Wiem, że Clark YH to nie to samo co Clark-Y, ale jakieś porównanie jest. Otóż w moim Corsairze mam Clark-Y. Kolega z lotniska, maniak P-47 ma ich 3 szt (od 1,8m do grubo ponad 2), też na Clark-Y. I ja i Kolega sobie chwalimy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stema Opublikowano 2 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2016 Nie przejmuj się co Rosjanie napisali jaki profil miało skrzydło tego samolotu. Zastosuj np. Clark Y lub inny sprawdzony jaki wyczytasz dla tego typu modeli. Ale, natomiast polecam jednak budowanie modelu polskiego samolotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 2 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2016 Irek, Clark-YH byl stosowany w wielu samolotach, mysliwskich i nie tylko: Hawker Hurricane (19% !), Yak 1-9, Il-2 etc Kilka innych jest podane tutaj: https://en.wikipedia.org/wiki/Clark_Y Profile zastosowanych na roznych samolotach sa np tutaj: http://m-selig.ae.illinois.edu/ads/aircraft.html Roznica pomiedzy Clark Y & ClarkYH jest taka, ze Clark YH ma podgieta do gory strzalke ugiecia: Daje to nastepujace wlasciwosci: - zmniejszenie momentu profilu a co za tym idzie mniejszy statecznik poziomy tzn mniejszy opor i wieksza predkosc - potencjanie mniejszy wspolczynnik oporu przy wiekszych predkosciach tzn wieksza predkosc - ale takze mniejszy wspolczynnik sily nosnej tzn wieksze predkosc minimalna Czytalem ostanio o Jak-3M (seria kilkudziesiciu maszyn zrobiona przez Rosjan z Amerykanskim silnikiem) chyba w czasopismie Fly Past, a takze w innym kilka lat temu. Pilot/wlasciciel wyrazal sie bardzo pozytywnie o jego wlasciwosciach lotnych, twierdzil miedzy innymi, ze ma predkosc przelotowa wieksza od Spitfire. Jesli chodzi o profile to duza zbieznosc skrzydel bedzie wymagala dobrania odpowiednich profili no i pewnie zwichrzenia. Opisalem to np w temacie Mosquito Rosjanie twierdza, ze mial duzo predkosc ladowania i przy malych predkosciach walil sie na skrzydlo: http://www.airpages.ru/eng/ru/yak3.shtml Ale mial tez duze obciazenie powierzchni. Nie wiem czy sprawdzi sie w modelu, trzeba by sprawdzic np XFLR5, Profili etc. Katy wydaja sie mniej wiecej OK Czolem A 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 2 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2016 Dzięki Koledzy za odpowiedzi. Zawsze to trochę jaśniej Bartku mógłbyś w dwóch słowach jak corsair radzi sobie w beczce? Nie przepada zbyt mocno? Bo pętla to nawet parasolem wychodzi. Pewnie pisałeś o tym już ale przyznam się że mam lenia i nie chce mi się szukać... Przepraszam Stefan, wiem że to konstrukcja raczej niezbyt modnego kraju ostatnio, ale samolot ogólnie z ładną sylwetką, a poza tym też Polski po części bo używany przez 1 PLM "Warszawa" przecież! Jak by nie było polskie lotnictwo używało jeszcze po wojnie tych maszyn. Było to lotnictwo ludowe ale jednak polskie. Andrzeju, właśnie kiedyś gdzieś czytałem że clark yh to w zasadzie clark y tylko ustateczniony poprzez wygięcie dolnej tylnej części profilu ku górze. Zastanawiam się czy skoro "ustateczniony" to zwichrzenie było by koniecznie, choć końcówki płata rzeczywiście wąziutkie... kąty, tak jak piszesz, wydaje się że można by spokojnie przenieść do modelu, choć i ten profil wydaje mi się że powinien dać radę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 3 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2016 Bartku mógłbyś w dwóch słowach jak corsair radzi sobie w beczce? Nie przepada zbyt mocno? Bo pętla to nawet parasolem wychodzi. Z corsairowego wątku, tak w kilku zdaniach Edit: W sumie lepiej będzie, zamiast odnośnika, zacytować z wątku: "beczka i 3/4 beczki z wejściem w nawrót są teraz dużo przyjemniejsze, wymagają tylko lekkiej kontry SW. Fajnie. Bardzo fajnie." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 3 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2016 Dzięki Koledzy za odpowiedzi. Zawsze to trochę jaśniej ... Andrzeju, właśnie kiedyś gdzieś czytałem że clark yh to w zasadzie clark y tylko ustateczniony poprzez wygięcie dolnej tylnej części profilu ku górze. Zastanawiam się czy skoro "ustateczniony" to zwichrzenie było by koniecznie, choć końcówki płata rzeczywiście wąziutkie... kąty, tak jak piszesz, wydaje się że można by spokojnie przenieść do modelu, choć i ten profil wydaje mi się że powinien dać radę. Rzeczywiscie (tak jak pisalem) Clark YH jest modyfikacja Clark Y ale bylbym ostrozny aby nazywac go "tylko ustatecznionym". Modifikacja profili to nie takie proste.. Chcialbym w zwiazku z tym dodac kilka uwag: 1. Ustateczniony to nie znaczy stateczny. Zreszta samo pojecie ustateczniony jest malym nieporozumieniem albo raczej uproszczeniem. Pod tym wzgledem, Clark YH ma po prostu mniejszy wspoczynnik momentu i to w zasadzie wszystko + to co pisalem powyzej. Jesli samo zmniejszenie momentu profilu powodowaloby statecznosc samolotu juz dawno nie byloby na niebie zadnych innych samolotow jak tylko bezogonowce/latajace skrzydla . 2. "Statecznosc" o ktorej piszesz nie ma nic wspolnego z rozkladem sily nosnej na skrzydle i zwichrzeniem. Osobiscie nie probowalbym tego samolotu bez odpowiedniego zwichrzenia i modyfikacji profili wzdluz rozpietosci, nawet Rosjanie o tym mowili, tak jak pisalem powyzej. No chyba, ze bedziesz tylko latal po prostej z duza predkoscia.. 3. Mam model Corsair (Parkzone), lata doskonale, krecie doskonale beczki i inne proste figury akrobacji. 4. Jak'i tez mi sie podobaja i mam je na liscie (dlugiej) modeli do zbudowania. W koncu mozna namalowac na nich bialo-czerwone szachownice. Czolem Andrzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 3 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2016 Znalazłem na outerzone czeski plan Jaka-3. Model mniejszy bo ok.1m rozpiętości ale ma zwichrzenie ok. 2 stopnie, jednak profil dwuwypukły. Tak na oko coś jak NACA 24xx.. Niestety nie jest podane jaki dokładnie. Mnie jednak kusi ten Clark YH. Przecież to bardzo "modelarski" profil... Masa modeli lata na Clark-ach przecież... Andrzeju, jak mógł byś... jakieś konkretne propozycje? Co byś, gdybyś... ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 3 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2016 Clark-Y jest bardzo bezpiecznym wyborem. Nie zastanawiałbym się jakoś przesadnie długo. Seria NACA 24 też bardzo fajna, szybszy profil, ale też "tolerancyjny". To tak, zdaniem laika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 3 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2016 (edytowane) Znalazłem na outerzone czeski plan Jaka-3. Model mniejszy bo ok.1m rozpiętości ale ma zwichrzenie ok. 2 stopnie, jednak profil dwuwypukły. Tak na oko coś jak NACA 24xx.. Niestety nie jest podane jaki dokładnie. Mnie jednak kusi ten Clark YH. Przecież to bardzo "modelarski" profil... Masa modeli lata na Clark-ach przecież... Andrzeju, jak mógł byś... jakieś konkretne propozycje? Co byś, gdybyś... ? Irek, Plany, ktore sciagnoles z Outerzone to pewnie plany Jaroslav Fara. Ladny model ale ma wydluzony przod (pewnie w celu ulatwienia wywazenia) i w zwiazku z tym troche dziwnie wyglada moim zdaniem. Ale jesli Ci to nie przeszkadza to plany mozna powieszykszc w kazdej drukarni. W Planch Modelarskich byl w #131 Jak 3, bardzo dobrze opracowany, na uwiezi ale mozna przerobic, rozpietosc ~1500mm. Byc moze jest na Chomikuj. Zmienilbym profile oczywisci i nie ma zwichrzenia . Nie wiem, nie mam za duzo czasu ale moge sprobowac szybka analize ale mozesz tez sprobowac samemu wg tego co zrobillem w temacie Mosquito. Jaka przewidujesz mase modelu i wymiary; 9.2m/7 wychodzi 1314mm nie 1430mm . Dla zachety, plany Jak3 z MK: Mam tez (nie pamietam skad) takie plany Jak3, gotowy chyba pod laser, nie wiem jaka rozpietosc ale mozna skalowac no i oczywiscie zwichrzenie . Jak chcesz moge dolaczyc reszte plikow, pdf, dxf, crd: Nie wiem czemu, nie moge dodac plikow PDF??? PFMRC narzeka.. A Edytowane 3 Grudnia 2016 przez Andrzej Klos Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 4 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 Tak, plany z outerzone, to dokładnie te o których piszesz. Mam je pobrane już długi czas. Są o tyle dobre że dość prosto jest rozwiązana konstrukcja modelu. Mam też dużo innych materiałów, min Plany Modelarskie nr131 o których piszesz, w orginale, w wersji papierowej. Plany modelarskie nr81 - Jak3, Plany modelarskie nr4 - Jak9, Typy broni i uzbrojenia 92 - Jak1, klub 1:72 skrzydlatej polski, w wersji elektronicznej "Skrzydła w miniaturze" Jak-1,3,9... Nazbierało się tego trochę przez te lata... tak że dokumentacji akurat tego samolotu to mi nie brak. Oczywiście WIELKIE DZIĘKI za to co tu wrzuciłeś. Wszystko się przyda. Dokumentacji nigdy za dużo. Dzisiaj może będę miał więcej czasu po południu to spróbuję rozkminić to co pisałeś w temacie mosquito Przysiądę i poczytam na spokojnie raz jeszcze. Masę modelu ciężko oszacować mi teraz, na etapie pomysłu. Rozpiętość 1,43m jak pisałem jest zgodna dla Jaka-1, gdyż samolot miał 10m. 9,2m miały Jaki-3. Jak-9 - 9,7m. Szacunkowo z masą takiego modelu trzeba by się zmieścić max w 3kg, tak myślę, żeby cegła nie wyszła.Zresztą czym niej tym lepiej, wiadomo. Zdjęcia modelu które zamieściłeś to twoje dzieło? masz już rozpoczętą budowę? Jeszcze raz wielkie dzięki za zaangażowanie. Miło jest jak ktoś, kto ma sporą wiedzę, chce się nią dzielić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 4 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 Cóż by tu powiedzieć... Posiedziałem, poczytałem... Zrozumiałem raczej niewiele te programy i wykresy to zbyt twarde iryski jak dla mnie z tym że model powinien mieć zwichrzenie to dla mnie raczej oczywiste, przy tak mocno zbieżnym płacie tylko jakie? 1 stopień? 2? 3?... tego nie policze. Nie znam się kompletnie na tych programach, nie mam ich, nigdy nie używałem... Z tego co Andrzej pisał w wątku o mosquito wysnułem sobie taki plan że mozna by założyć profil Clark-YH przy kadłubie, na końcówce może lepiej NACA 2412 i zwichrzenie 2 stopnie... Ale to tak " na czuja "... Nie sprawdzę póki nie zbuduję modelu. Te analizy to jakas makabra! Poszukam jeszcze starych numerów "Modelarza". W cyklu artykułów nt makiet Pan Wożniak pisał kiedyś właśnie o RE dla mosquito i lightninga i tam też było o zwichrzeniu i profilach... Może tam coś było bardziej zrozumiale jak dla mnie opisane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 4 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 Jarek , skoro nie możesz pomóc bo nie masz czasu, to po co te Twoje wywody,wykresy itd. Tyle samo kolega wiedział dokładnie przed tym co napisałeś, chciałeś się pochwalić znajomością programu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 4 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2016 (edytowane) Tak, plany z outerzone, to dokładnie te o których piszesz. Mam je pobrane już długi czas. Są o tyle dobre że dość prosto jest rozwiązana konstrukcja modelu. Mam też dużo innych materiałów, min Plany Modelarskie nr131 o których piszesz, w orginale, w wersji papierowej. Plany modelarskie nr81 - Jak3, Plany modelarskie nr4 - Jak9, Typy broni i uzbrojenia 92 - Jak1, klub 1:72 skrzydlatej polski, w wersji elektronicznej "Skrzydła w miniaturze" Jak-1,3,9... Nazbierało się tego trochę przez te lata... tak że dokumentacji akurat tego samolotu to mi nie brak. Oczywiście WIELKIE DZIĘKI za to co tu wrzuciłeś. Wszystko się przyda. Dokumentacji nigdy za dużo. Dzisiaj może będę miał więcej czasu po południu to spróbuję rozkminić to co pisałeś w temacie mosquito Przysiądę i poczytam na spokojnie raz jeszcze. Masę modelu ciężko oszacować mi teraz, na etapie pomysłu. Rozpiętość 1,43m jak pisałem jest zgodna dla Jaka-1, gdyż samolot miał 10m. 9,2m miały Jaki-3. Jak-9 - 9,7m. Szacunkowo z masą takiego modelu trzeba by się zmieścić max w 3kg, tak myślę, żeby cegła nie wyszła.Zresztą czym niej tym lepiej, wiadomo. Zdjęcia modelu które zamieściłeś to twoje dzieło? masz już rozpoczętą budowę? Jeszcze raz wielkie dzięki za zaangażowanie. Miło jest jak ktoś, kto ma sporą wiedzę, chce się nią dzielić Irek, Plany, o ktorych piszesz sa Jak3 a Ty chcesz zbudowac Jak1, sorry troche mnie zmylilo, Czy bedziesz przerabial te plany? Sprobuje zrobic cos szybiego ale to nie bedzie za kilka dni.. Potrzybuje informacje: 1. Jakis rysunek Jak1. Rysunki znalazlem. 2. Jakie masz doswiadczenie w lataniu? 3. Czy zastosujesz klapy? Czolem Andrzej PS To nie jest moj model, wszystko z Internet. Edytowane 6 Grudnia 2016 przez Andrzej Klos Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 5 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2016 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi