Skocz do zawartości

Budowa modelu od podstaw Velox Revolution II


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Postanowiłem zbudować od podstaw model do akrobacji, podstawowe założenie - rozpiętość i długość w granicach 1,5 m, waga - ile wyjdzie, tyle będzie, materiały użyte do budowy : sklejka lipowa, sklejka lotnicza, balsa.
Kabinkę oraz maskę silnika będę wykonywać samodzielnie z laminatu na w formie wykonanej jako negatyw kopyta w żelkocie.
Budowa idzie powoli, z racji braku czasu ( praca + szkoła ), ale coś tam powoli dłubię. Czas mnie nie goni, kiedy skończę, to będzie, jednak fajnie by było nim polatać na wiosnę ;)
Mam krótką dokumentację z budowy, to co jest na zdjęciach powstało w przeciągu niecałego miesiąca, do nowego roku praca nad modelem zostaje wstrzymana, kontynuować ją będę dopiero od stycznia, wtedy to znajdzie się więcej czasu na modelarstwo.

Tak jak wspominałem na początku, rozpiętość i długość modelu, to 1500mm, ani to dużo, ani mało, taki średni model, w sam raz, żeby go spakować do bagażnika po pracy i polatać na łące. Podwozie główne będzie wyginane z aluminium o grubości 3mm, jednak w planie mam jeszcze zakup gotowego podwozia węglowego firmy PT-Model. Goleń ogonowa wykonana z aluminium o grubości 2mm.
Łącznik skrzydeł to rura aluminiowa o przekroju 15mm, kieszenie na łącznik wykonałem z laminatu szklanego ( 4 warstwy tkaniny szklanej o gramaturze 60g/m przesączone żywicą + delaminaż )
Nie mam możliwości na chwile obecną zważyć kadłuba, ale w sumie waga mnie na razie nie interesuje, ile wyjdzie - taki będzie latać.
Wyposażenie jakie planuję to :
- Silnik 4T OS Max 12 lub 15 cm w zależności od wagi końcowej modelu ( ale raczej 12ccm )

- zasilanie odbiornika pakiet Li-Fe

- Serwomechanizmy - tutaj się zastanawiam albo nad cyfrowymi PowerHD, albo Hitec - to się jeszcze okaże w trakcie

Po nowym roku zamierzam dokończyć usterzenie poziome oraz rozpocząć budowę skrzydeł, oraz laminowanie kabinki i maski silnika. Do laminowania posłuży mi tkanina szklana 110g/m - na maskę silnika ( myślę, że 4 warstwy powinny wystarczyć ) i 80g/m - na kabinkę ( 2 warstwy będą ok ) + tkanina delaminażowa. Na chwile obecną konstrukcja kadłuba jest bardzo sztywna i wytrzymała, wszystko klejone rzadkim CA, za wyjątkiem elementów sklejkowych - te klejone są żywicą epoksydową.
Wszystko wycinane moim ręcznym laserem ( czyt. laubzega ), konstrukcja prosta, skrzynkowa, wręgi kadłuba również najprostsze z możliwych. Co z tego wyjdzie - zobaczymy w dniu oblotu, tymczasem skupiam się na jak najbardziej poprawnej i zarazem prostej konstrukcji. Zastanawiam się jeszcze nad finalną konstrukcją skrzydeł, ale o tym trochę później.

Przepraszam, jeśli zdjęcia sa nieprawidłowo wstawione, nie mam pojęcia jak zmniejszyć ich rozmiar wyświetlania na forum.

 

20161123_134104_zpss5bf0kav.jpg

 

20161123_140213_zpsp5cifzsy.jpg

 

20161123_143826_zps6l7wxz9o.jpg

 

20161125_115550_zpsj6gctstc.jpg

 

20161125_142533_zpsq0krqypo.jpg

 

Message_1480107094378_zps3uwkbtgs.jpg

 

20161201_132709_zps2u1t6dfc.jpg

 

20161204_101602_zpswfvjdla8.jpg

 

20161212_110652_zpsydm0lxtt.jpg

 

20161212_123921_zps3uawmtrj.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam również.
Temat założyłem, żeby móc zaczerpnąć opinii na temat rozwiązań, jakie zastosowałem podczas budowy modelu, być może ktoś z modelarzy bardziej doświadczonych ode mnie ( nie ukrywam, że ja tego doświadczenia za dużo nie posiadam ) widzi błędy w konstrukcji, które można jeszcze zniwelować bądź zupełnie wyeliminować, póki konstrukcja nie jest jeszcze pokryta folią. Zapraszam do dyskusji, każda rada jest na wagę złota i zostanie zastosowana jak nie w tym, to w kolejnym modelu.
Pozdrawiam
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.
Kolejny update, umieściłem w kadłubie listwy mocujące statecznik poziomy, zamocowałem go i wkleiłem na żywicę. Łączenie zaszpachlowałem szpachlówką do balsy, jak wyschnie biorę się za szlifowanie całego kadłuba. Poza tym wkleiłem na żywicę nakrętki kłowe m3 w wypustki do mocowania kabinki oraz maski silnika. Na dniach dokończę 2 połówki steru wysokości i wrzucę fotki. W całym modelu zamierzam zastosować zawiasy bezosiowe nylonowe, dźwignie domowej roboty wycięte z płytki laminatowej laminowanej na przemian tkanina szklana / węglowa.
Zakupiłem już odpowiedni płaskownik aluminiowy, który mi posłuży do wygięcia goleni podwozia.

Na chwile obecną model buduje się bez większych niespodzianek, nie napisałem na początku, więc napiszę teraz, jest to velox.
20161229_122844_zps3an8917p.jpg

 

20161229_122852_zpsfosi7xhe.jpg

 

20161229_122858_zpstga6w1sk.jpg

 

20161229_122905_zpsfdgvkppd.jpg

 

20161229_122952_zpsi0raatoz.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam wszystkich.
Po dłuższej przerwie wrzucam małe uaktualnienie. Przez ten czas od ostatniego wpisu zrobiłem formę na kabinkę oraz zrobiłem laminatową kabinkę, kabinka pozostanie bez koloru, pierwotnie był zamysł, aby ją pomalować na czarno,jednak wygląda dość przyzwoicie, więc nie będę tego psuć ( 2 warstwy tkaniny szklanej 80g/m przesączone żywicą, żywica odciągnięta raklą a następnie całość pokryta tkaniną delaminażową ). Obecnie zaczynam prace nad maską silnika, będzie się składać z 1 warstwy maty szklanej 160g/m oraz 1 warstwy tkaniny szklanej 80g/m. Zmieniłem również statecznik poziomy - poprzedni wydawał mi się za ciężki, a nie ma sensu zbędnie obciążać tył modelu ( przewidywany silnik 4T 12ccm OS ). Na chwilę obecną kadłub i stateczniki są prawie przygotowane do oklejania, wystarczy tylko przeszlifować całość. Pokrycie oracover już do mnie idzie, myślę, że do następnej soboty kadłub będzie pokryty. Maskę silnika planuję wykonać do końca lutego. Oblot - hmmmm może po Wielkanocy, zobaczymy jak wyjdzie, na razie jestem na etapie małych zmian konstrukcyjnych w planach skrzydeł.

20170203_151044_zps1hef32sk.jpg

 

20170204_104827_zpslwnuqy2z.jpg

 

20170204_123043_zpsh8uwtnkj.jpg

 

20170204_123053_zpsxkye1nse.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Kadłub doprowadzony do stanu ARF, jutro sie biorę za wklejanie zawiasów, dźwigni itp. Skrzydła zaczynam robić pod koniec lutego. Myślę, że do świat się wyrobię na gotowo z modelem.
ps. Widzę zagorzałą dyskusję w temacie :) chyba wybrałem mało interesujący model ;)

 

20170211_132057_zps4au2pard.jpg

 

20170211_132215_zpsj6tbrilq.jpg

 

20170211_132222_zpsqtprgqss.jpg

 

20170211_132447_zpsztp1fh1e.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W relacjach z budowy jak widać że autor kumaty i praca idzie zgodnie z kunsztem modelarskim, komentarzy jest mało, za to sporo wyświetleń i śledzeń strony :) .

A tu jak widać czysta,porządna robota z sensownym i rzeczowym opisem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za miłe słowo. Tak naprawdę, dopiero się uczę modelarstwa, miałem dość długi zastój, a nigdy też nie byłem mocny w modelarstwie lotniczym, Wykonywałem głównie redukcyjne statki. Jeśli po ulotnieniu dojdę do wniosku, że konstrukcja warta była włożonej pracy, pomyśle nad przeskalowaniem planów do 2,2 m i zbudowaniu większego brata.
Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam wszystkich po długiej nieobecności - praca jednak wzięła górę ponad pasją i byłem zmuszony na pewien czas odłożyć Veloxa na bok. Obecnie Velox ma się dobrze, pozostało tylko okleić folią lotki oraz wkleić w nie zawiasy, maskę silnika mam już wykonana z laminatu ( muszę ją zdjąć z formy, gdyż od tygodnia lezy cierpliwie w garażu i nabiera mocy prawnej :) ) , no i oczywiście pomalować maskę. Powoli przybieram się do zakupu wyposażenia, zastanawiam się na silnikiem 4T 12ccm , najlepiej jakiś ASP ewentualnie SAITO. Serwa - hmmm zastanawiam się pomiędzy chińczykami PowerHD ( z hobbyking ) lub jakieś Hiteca ( przynajmniej po 4,5 kg ciągu na lotki i wysokość i jakieś minimum 8kg na kierunek ). Odnośnie pakietu - tutaj prosiłbym o radę - czy wsadzić tradycyjne nimhy, czy może iść z duchem czasu i zastosować żelazówki ? Co będzie bardziej rozsądne w tym przypadku ? Inne komponenty takie jak zbiornik paliwa, włącznik ( zakupiłem Włącznik Miracle wraz z korkiem do tankowania oraz dwoma włącznikami ), przewody, śróbki, nakrętki, koła, wężyki itp leżą już na półce i czekają na zamontowanie. Mam nadzieję, że uda mi się w tym roku ulotnić Veloxa - najbardziej jestem ciekaw jego właściwości lotnych - w wersji 2,2m lata bajecznie, ciekawe czy i w tym rozmiarze będzie równie dobrze się sprawować.
20170616_131451_zpszvomr3ey.jpg

20170616_131559_zpsbvn9dk5q.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dziękuję :)
Ponowie mam dylemat w kwestii doboru napędu - elektryk czy spalinka ? Jak radzicie ? Za i przeciw obu napędów w tym przypadku ? Model wykonany solidnie i lekko, ciekawe czy spalinka za bardzo go nie wytelepie ? Dziękuję z góry za jakąkolwiek odpowiedź ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tej wielkości zdecydowanie elektryk .

Silnik pod 5/6 s ,śmigło 15x8 ,regulator ok. 90 A i 5-8 minut zabawy,ostrej zabawy :D .

Czysto,cicho,bez smrodu,oleju,w zgodzie z okolicznymi sąsiadami lotniska ;)

Spalina raczej do 2,2 m w górę.

Doświadczenia przeniesione z Yaka z Haikonga -w tej samej rozpiętości w electro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.