Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Po dluzszym namysle, ktory Polski samolot zbudowc, zdecydowalem sie na CSS-11.  Plany byly zamieszczone w Modelarz 5 & 6, 2015.  Kolega mjs zaczal budowac ten samolot na PFMRC ale temat upadl:

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/54235-powr%C3%B3t-do-przesz%C5%82o%C5%9Bci/

 

Moj model ma byc w skali 1:8 tzn:

rozpietosc           - 1325mm

dlugosc                 - 937mm

waga                     ~1750g, planowana

naped                   elektryczny

Model troche maly, ale mam male lotnisko, boisko do cricket'a i duzo drzew na podejsciu do ladowania :( :

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/64583-kraksa-saab-viggen-edf/

 

Konstrukcja:

- kadlub Metoda Traconego Styropianu (MTS)

- skrzydla i usterzenie; bialy styropian oklejone fornirem/balsa

Zbudowalem ta metoda 4 modele szybowcow PSS:

 

- BD 5

 

post-12308-0-05072300-1486874645.jpg

 

- PZL 130 Orlik

 

post-12308-0-01045700-1486874791_thumb.jpg

 

- TS 11 Iskra

 

post-12308-0-64233000-1486874748.jpg

 

- PZL 230F Skorpion

 

post-12308-0-09980400-1486874668_thumb.jpg

 

 

Wszytkie lataly bardzo dobrze, nawet Skorpion.  Po drobnych modyfikacjach (zamocowanie silnika i baterii) konstukcja powinna pozwolic na w miare szybkie zbudowanie modelu.  Nie bedzie to super dokladna redukcja, raczej cos na poziomie mojego PSS PZL 130 Orlik, chyba nawet nie pokusze sie na robienie wyposazenia kabiny.  Jest plan CSS-11 na Internet zrobiony przez Andrzej Uminski ale model zrobiony jest tradycyjna konstrukcja balsowa:

 

http://www.airagestore.com/polish-css-11.html

 

Balsa to bardzo przyjemny artykul do pracy ale wedlug mnie zabiera za duzo czasu a ponadto wlokno szklane + styropianowe skrzydla daja chyba bardziej wytrzymala konstrukcje.

 

Kiedy zrobilem odpowiednio powiekszone plany aby zrobic szablony do ciecia drutem, kolega zaproponowal mi, ze namowi innego kolege aby wycial mi kadlub uzywajac frezarki CNC.  Czlowiek ten zupelnie "zbzikowal" na punkcie modeli, postawil w ogrodzie olbrzymia szope i kupil duza, profecjonalna frezarke o polu roboczym 2x1.2m, zdjecia wkrotce.

 

Musialem wobec tego zrobic model komputerowy (Solidworks) i wyglada to teraz tak:

 

 

post-12308-0-71148100-1486874570_thumb.jpg

 

 

 

post-12308-0-77251600-1486874578_thumb.jpg

 

 

Tak jak mowilem bedzie to model uproszczony, z okraglym raczej niz kanciastm kadlubem.  Uwazam, ze trudno byloby to odwzorowac w tak maly modelu uzywajac MTS.

 

 

 

Uwaga odnosnie Solidworks.  Program jest bardzo drogi ale jesli pracuje sie w firmie, ktora go uzywa, polityka Solidworks jest taka, ze pracownicy moga go zaistalowac w domu do potrzeb wlasnych; za darmo oczywiscie.

 

W tej chwili pracuje nad profilami (oczywiscie :D), statecznoscia i katami zamocowania skrzydel i usterzenia.

 

I to by bylo na razie na tyle.

 

Andrzej   

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawid,

Metoda Traconego Styropianu, formy nie bedzie, za leniwy jestem  :D.  Metoda jest prosta i nawet nie smiem sie porownywac do mistrzow PFMRC ktorzy zrobili RWD22 i Zlin 50 a takze innych (sorry za pominiecie).

Bede opisywal krok po kroku, ale robienie tego modelu w CAD zajelo mi wiecej czasu niz pewnie wydlubanie reczne kadluba.  Robie to tylko w ramach experymentu; moze sie np przydac w jakims trudnieszym ksztalcie kadluba.

A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę ,że jest już temat CSS-11 , to chciałbym się podłączyć z  z budową mojego modelu.

Jakiś czas temu spróbowałem zarazić tematem kolegę Mariusza z Wimarexu i udało się , zaprojektował CSS-11 1/3  pod laser. Trochę duży , może się zmniejszy , ale to później.dwa

rysunkiSkrzydek CSS11.pdf

 

Aktualnie wycinankę można zamówić u kolegi Andrzeja  Westfala ( lata w makietach takim fajnym Krukiem)

post-3609-0-49817700-1486906032_thumb.jpgpost-3609-0-87697400-1486906047_thumb.jpgpost-3609-0-85576000-1486906064_thumb.jpg

Model ma ok 3,6m rozpiętości, i będzie napędzany silnikiem 3W 75 i.

Budowa została rozpoczęta, ale raczej poważnie ruszy dopiero jesienią, i wtedy bądzie trochę więcej relacji.

post-3609-0-46743700-1486905860_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie podobal mi sie za bardzo maly model w skali 1:8 wiec powiekszylem go do 1:7.5; rozpietosc teraz 1413mm.  Niby niewiele ale chyba bedzie lepiej.  Mam nadzieje, ze zmieszcze sie w 2kg wagi. 

Jak zawsze troche analizy:

Analiza sily nosnej skrzydla

 

post-12308-0-95118400-1488086913.jpg

 

 

Jak widac oderwanie w okolicy poczatku lotek tak jak to opisano w probach lotu.

 

 

http://www.muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/1064

 

 

Wyglada na to, ze  orginalny CSS11 nie mial zwichrzenia i model pewnie bedzie dobrze latal bez, ale zalozylem 1⁰ i teraz wyglada to tak:

 

post-12308-0-60640600-1488086917.jpg

 

 

Dobierajac profile tym razem staralem sie dobrac profile o wiekszym oporze bo chce miec tym razem model do relaxowego latania.  Do latania adrenalinowego mam podrasowanego Parkzone P-47 z silnikiem Turnigy G-15, 4S battery i wiekszym ESC i teraz lata 130km/godzine zamiast 60-70 km/godzine (orginal)!

 

post-12308-0-22804800-1488086889_thumb.jpg

   

Ponadto, model CSS11 nie ma klap i chce sie zmiescic na naszym malym lotnisku wiec wiekszy opor zapeweni wiekszy kat opadania.

 

Jako profile wybralem:

- przy kadlubie Clark Y - pogrubiony do 14% i z obnizona strzalka ugiecia z 3.5 do 2.5%

- na koncowce orginalny Clark Y

 

post-12308-0-68641800-1488086948_thumb.jpg

 

Przeciagniecie wyglada tak (nie bede nudzil kolegow jak policzylem liczby Re bo zapewne kazdy to wie):

 

 

post-12308-0-15574300-1488086958_thumb.jpg

 

 

Silnik i smiglo dobralem (prawie) uzywajac programu Motocalc, gdzie specjanie ograniczylem wybor do silnikow Turnigy (cena) i srednica smigla do 11".  Program wygenerowal mnostwo mozliwosci ale zajme sie tym dopiero pozniej jak bede znal lepiej wage modelu.  Co ciekawe program pokazuje tez zachowanie w locie np:

- optymalna predkosc 13.m/s=47km/godz

- optymalny wspolczynnik sily nosnej  ~0.6.

 

Wstawilem tez model do XFLR5

Wprawdzie nie jest to szybowiec ale chcialem zobaczyc co wyjdzie.  Co ciekawe  to (przynajmniej dla mnie), ze XFLR tez pokazal, ze optymalny Cz jest okolo 0.5-0.6.  Dobranie katow skrzydla i statecznika (+3⁰ & -1⁰) zajelo bardzo duzo czasu i nie udalo mi sie wszystkiego sprowadzic idealnie w punkt tzn tak aby maksymalna doskonalosc, wytrymowany kat lotu, polozenia SC  i Cz byly dokladnie w idealnym punkcie ale roznice sa niewielkie okolo 1⁰.

 

post-12308-0-19415400-1488086895_thumb.png

 

 

Teraz tylko zmodyfikowac model CAD kadluba i mozna brac sie do recznej roboty, dosyc mam juz komputera!

Czy sadziecie, ze uda mi sie zmiescic z tym modelem w 2kg?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Dzisiaj wycielismy skrzydla.  Kolega zbudowal chyba 10-12 lat temu CNC maszyne do wycinania skrzydel ze styropianu.  Do elektoroniki, elektrycznosci a takze chemii sie nie wtracam wiec tylko uzywam i jestem zadowolony, ze nie musze wycinac profili.

 

Kilka zdjec z procesu.

 

post-12308-0-16914100-1492935974_thumb.jpg

 

 

post-12308-0-18536000-1492936012_thumb.jpg

 

 

post-12308-0-55883700-1492936057_thumb.jpg

 

 

Podwozie bedzie od Parkzone Corsair, pasuje idelanie.

 

 

post-12308-0-99526500-1492936092_thumb.jpg

 

 

Pozostalo tylko zabrac do roboty ale w przyszlym tygodniu mnostwo pracy zawodowej wiec pewnie sie znowu przeciagnie.

Ach zeby tak wygrac kilka milionow, wtedy tylko modele i wakacje..

 

Czolem

A

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Moj CSS11 tez upada bo stwierdzilem, ze mam jeszcze czas na powolne modele.  Bardzo lubie latac 130km/godz moim Parkzone P-47 i Viggen.

 

Zabralem sie natomiast za PZL38 Wilk.  Tym razem bedzie wiekszosc "analogowo". kadlub juz prawie wydlubany w styropianie ale w ten weekend jest w Australli Dzien Ojca wiec pewnie znowu sie opozni.  Zaczne temat jak bedzie troche wiecej zrobione.

A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jest jakieś fatum związane z tym samolotem? Bo pomimo tego, że okazał się znakomitym samolotem akrobacyjnym i złożono nań 30 zamówień, to obydwa prototypy skasowano... Chociaż z moim modelem na uwięzi problemów nie miałem. 16 października jest rocznica pierwszego oblotu CSS-11. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2275/126/CSS-11

Dobra data na pierwszy oblot.  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.