Andrzej Klos Opublikowano 12 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2017 Witam, Po dluzszym namysle, ktory Polski samolot zbudowc, zdecydowalem sie na CSS-11. Plany byly zamieszczone w Modelarz 5 & 6, 2015. Kolega mjs zaczal budowac ten samolot na PFMRC ale temat upadl: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/54235-powr%C3%B3t-do-przesz%C5%82o%C5%9Bci/ Moj model ma byc w skali 1:8 tzn: rozpietosc - 1325mm dlugosc - 937mm waga ~1750g, planowana naped elektryczny Model troche maly, ale mam male lotnisko, boisko do cricket'a i duzo drzew na podejsciu do ladowania : http://pfmrc.eu/index.php?/topic/64583-kraksa-saab-viggen-edf/ Konstrukcja: - kadlub Metoda Traconego Styropianu (MTS) - skrzydla i usterzenie; bialy styropian oklejone fornirem/balsa Zbudowalem ta metoda 4 modele szybowcow PSS: - BD 5 - PZL 130 Orlik - TS 11 Iskra - PZL 230F Skorpion Wszytkie lataly bardzo dobrze, nawet Skorpion. Po drobnych modyfikacjach (zamocowanie silnika i baterii) konstukcja powinna pozwolic na w miare szybkie zbudowanie modelu. Nie bedzie to super dokladna redukcja, raczej cos na poziomie mojego PSS PZL 130 Orlik, chyba nawet nie pokusze sie na robienie wyposazenia kabiny. Jest plan CSS-11 na Internet zrobiony przez Andrzej Uminski ale model zrobiony jest tradycyjna konstrukcja balsowa: http://www.airagestore.com/polish-css-11.html Balsa to bardzo przyjemny artykul do pracy ale wedlug mnie zabiera za duzo czasu a ponadto wlokno szklane + styropianowe skrzydla daja chyba bardziej wytrzymala konstrukcje. Kiedy zrobilem odpowiednio powiekszone plany aby zrobic szablony do ciecia drutem, kolega zaproponowal mi, ze namowi innego kolege aby wycial mi kadlub uzywajac frezarki CNC. Czlowiek ten zupelnie "zbzikowal" na punkcie modeli, postawil w ogrodzie olbrzymia szope i kupil duza, profecjonalna frezarke o polu roboczym 2x1.2m, zdjecia wkrotce. Musialem wobec tego zrobic model komputerowy (Solidworks) i wyglada to teraz tak: Tak jak mowilem bedzie to model uproszczony, z okraglym raczej niz kanciastm kadlubem. Uwazam, ze trudno byloby to odwzorowac w tak maly modelu uzywajac MTS. Uwaga odnosnie Solidworks. Program jest bardzo drogi ale jesli pracuje sie w firmie, ktora go uzywa, polityka Solidworks jest taka, ze pracownicy moga go zaistalowac w domu do potrzeb wlasnych; za darmo oczywiscie. W tej chwili pracuje nad profilami (oczywiscie ), statecznoscia i katami zamocowania skrzydel i usterzenia. I to by bylo na razie na tyle. Andrzej 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 12 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2017 Solidna firma używa Solidworks .Polityka choć sprytna ludzka . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wenar Opublikowano 12 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2017 zasiadam i kibicuje a o włóknie to chetnie dowiem sie wiecej. bedziesz robił formę? Zelkot itp? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 12 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2017 Dawid, Metoda Traconego Styropianu, formy nie bedzie, za leniwy jestem . Metoda jest prosta i nawet nie smiem sie porownywac do mistrzow PFMRC ktorzy zrobili RWD22 i Zlin 50 a takze innych (sorry za pominiecie). Bede opisywal krok po kroku, ale robienie tego modelu w CAD zajelo mi wiecej czasu niz pewnie wydlubanie reczne kadluba. Robie to tylko w ramach experymentu; moze sie np przydac w jakims trudnieszym ksztalcie kadluba. A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
semp Opublikowano 12 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2017 Widzę ,że jest już temat CSS-11 , to chciałbym się podłączyć z z budową mojego modelu. Jakiś czas temu spróbowałem zarazić tematem kolegę Mariusza z Wimarexu i udało się , zaprojektował CSS-11 1/3 pod laser. Trochę duży , może się zmniejszy , ale to później.dwa rysunkiSkrzydek CSS11.pdf Aktualnie wycinankę można zamówić u kolegi Andrzeja Westfala ( lata w makietach takim fajnym Krukiem) Model ma ok 3,6m rozpiętości, i będzie napędzany silnikiem 3W 75 i. Budowa została rozpoczęta, ale raczej poważnie ruszy dopiero jesienią, i wtedy bądzie trochę więcej relacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 13 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2017 Mariusz, Super, beda dwa modele, kazdy innej wielkosci i metody wykonania. Ucieszylem sie, ze zaczynasz na jesien bo ja jestem prezeszem lokalnego klubu Powolnych Budowniczych Modeli. Moze uda mi sie wygrac z Toba . A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 26 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2017 Nie podobal mi sie za bardzo maly model w skali 1:8 wiec powiekszylem go do 1:7.5; rozpietosc teraz 1413mm. Niby niewiele ale chyba bedzie lepiej. Mam nadzieje, ze zmieszcze sie w 2kg wagi. Jak zawsze troche analizy: Analiza sily nosnej skrzydla Jak widac oderwanie w okolicy poczatku lotek tak jak to opisano w probach lotu. http://www.muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/1064 Wyglada na to, ze orginalny CSS11 nie mial zwichrzenia i model pewnie bedzie dobrze latal bez, ale zalozylem 1⁰ i teraz wyglada to tak: Dobierajac profile tym razem staralem sie dobrac profile o wiekszym oporze bo chce miec tym razem model do relaxowego latania. Do latania adrenalinowego mam podrasowanego Parkzone P-47 z silnikiem Turnigy G-15, 4S battery i wiekszym ESC i teraz lata 130km/godzine zamiast 60-70 km/godzine (orginal)! Ponadto, model CSS11 nie ma klap i chce sie zmiescic na naszym malym lotnisku wiec wiekszy opor zapeweni wiekszy kat opadania. Jako profile wybralem: - przy kadlubie Clark Y - pogrubiony do 14% i z obnizona strzalka ugiecia z 3.5 do 2.5% - na koncowce orginalny Clark Y Przeciagniecie wyglada tak (nie bede nudzil kolegow jak policzylem liczby Re bo zapewne kazdy to wie): Silnik i smiglo dobralem (prawie) uzywajac programu Motocalc, gdzie specjanie ograniczylem wybor do silnikow Turnigy (cena) i srednica smigla do 11". Program wygenerowal mnostwo mozliwosci ale zajme sie tym dopiero pozniej jak bede znal lepiej wage modelu. Co ciekawe program pokazuje tez zachowanie w locie np: - optymalna predkosc 13.m/s=47km/godz - optymalny wspolczynnik sily nosnej ~0.6. Wstawilem tez model do XFLR5 Wprawdzie nie jest to szybowiec ale chcialem zobaczyc co wyjdzie. Co ciekawe to (przynajmniej dla mnie), ze XFLR tez pokazal, ze optymalny Cz jest okolo 0.5-0.6. Dobranie katow skrzydla i statecznika (+3⁰ & -1⁰) zajelo bardzo duzo czasu i nie udalo mi sie wszystkiego sprowadzic idealnie w punkt tzn tak aby maksymalna doskonalosc, wytrymowany kat lotu, polozenia SC i Cz byly dokladnie w idealnym punkcie ale roznice sa niewielkie okolo 1⁰. Teraz tylko zmodyfikowac model CAD kadluba i mozna brac sie do recznej roboty, dosyc mam juz komputera! Czy sadziecie, ze uda mi sie zmiescic z tym modelem w 2kg? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
semp Opublikowano 7 Marca 2017 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2017 `Powoli budowa prototypu CSS-11 projektu kol.Mariusza Witkowskiego idzie do przodu. Kilka zdjęć z budowy usterzenia pionowego. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 12 Marca 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Marca 2017 Uff, chyba nareszcie udalo mi sie skonczyc modele dwoch polowek kadluba. Dolne czesci bede odciete i zrobie z nich owiewke. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 23 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2017 Dzisiaj wycielismy skrzydla. Kolega zbudowal chyba 10-12 lat temu CNC maszyne do wycinania skrzydel ze styropianu. Do elektoroniki, elektrycznosci a takze chemii sie nie wtracam wiec tylko uzywam i jestem zadowolony, ze nie musze wycinac profili. Kilka zdjec z procesu. Podwozie bedzie od Parkzone Corsair, pasuje idelanie. Pozostalo tylko zabrac do roboty ale w przyszlym tygodniu mnostwo pracy zawodowej wiec pewnie sie znowu przeciagnie. Ach zeby tak wygrac kilka milionow, wtedy tylko modele i wakacje.. Czolem A 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 29 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2017 "Kolega mjs zaczal budowac ten samolot na PFMRC ale temat upadl" I to jest prawda. Zacząłem od wylaminowania skorup jesienią 2015 i utknąłem w czasie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 30 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2017 Moj CSS11 tez upada bo stwierdzilem, ze mam jeszcze czas na powolne modele. Bardzo lubie latac 130km/godz moim Parkzone P-47 i Viggen. Zabralem sie natomiast za PZL38 Wilk. Tym razem bedzie wiekszosc "analogowo". kadlub juz prawie wydlubany w styropianie ale w ten weekend jest w Australli Dzien Ojca wiec pewnie znowu sie opozni. Zaczne temat jak bedzie troche wiecej zrobione. A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 30 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2017 Może jest jakieś fatum związane z tym samolotem? Bo pomimo tego, że okazał się znakomitym samolotem akrobacyjnym i złożono nań 30 zamówień, to obydwa prototypy skasowano... Chociaż z moim modelem na uwięzi problemów nie miałem. 16 października jest rocznica pierwszego oblotu CSS-11. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2275/126/CSS-11 Dobra data na pierwszy oblot. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi