AMC Opublikowano 24 Kwietnia 2017 Opublikowano 24 Kwietnia 2017 Ale jeśli o tą piaste tylko chodzi to zlecił bym to komuś kto ma tokarkę. Nie powinien mieć z tym problemu. Dobrze kombinujesz , ale spróbuj sam - problemy mogą Ci widok przesłonić . Mimo to rzeczywiście - da się to zrobić na dobrej, precyzyjnej maszynie. Jak sądzisz, ile czasu zajęłoby Ci wykonanie takiej piasty ? P.S. : sorry Panowie , ale ta piasta na ten przykład jest wykonana po mojemu niestarannie i trudno oczekiwać symetrii wyważenia : http://www.micronwings.com/Products/PropSaverFor1mmShaft/index.shtml Ciekawe, jak ze współosiowością, bo to wykonawczo nie takie proste... Widoczny błąd prostopadłości osi gwintu powiedzmy, że przypiszemy krzywo zrobionej fotce. Też świadczy...
Paweł Prauss Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Czołem "uwięziowcy". Choć widzę, Andrzej, że jest nas tylko dwóch, zainteresowanych mikrusami i być może faktycznie to przeniesienie tutaj (powtórne) do działu uwięzi, na dodatek zagrzebanego w makietach (kto to wymyślił? - to już tylko makiety robi się na uwięzi??) było chyba niezbyt fortunne, ale nie ma co płakać nad rozlanym ponownie mlekiem i działamy dalej (bo przenosić kolejny raz do mikrusów to już zupełnie nie ma sensu). Uważam, że przeniesienie tematu właśnie tutaj jest jak najbardziej właściwym krokiem. Temat interesuje pewnie wielu z nas, lecz taką mam naturę, że nie wypowiadam się w zakresie w którym nie czuję się swobodnie - kwestia napędu elektrycznego i sterowania nim (nie cierpię elektroniki) to dla mnie czarna magia. Przyglądam się z podziwem, a jeśli będę mógł w czymkolwiek pomóc to z pewnością to uczynię. Andrzeju wrzuć jakieś rysunki tej piasty to Ci ją zrobię :-))
MLITEK Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Dobrze kombinujesz , ale spróbuj sam - problemy mogą Ci widok przesłonić . Mimo to rzeczywiście - da się to zrobić na dobrej, precyzyjnej maszynie. Jak sądzisz, ile czasu zajęłoby Ci wykonanie takiej piasty ? P.S. : sorry Panowie , ale ta piasta na ten przykład jest wykonana po mojemu niestarannie i trudno oczekiwać symetrii wyważenia : http://www.micronwings.com/Products/PropSaverFor1mmShaft/index.shtml Ciekawe, jak ze współosiowością, bo to wykonawczo nie takie proste... Widoczny błąd prostopadłości osi gwintu powiedzmy, że przypiszemy krzywo zrobionej fotce. Też świadczy... Mi to by pewnie z półtorej godziny zajęło zrobienie takiej piasty, bo żaden ze mnie fachowiec. Ale wiem jak obsługiwać tokarkę, kilkanaście detali w życiu już sobie zrobiłem. A z tym wykonaniem to ja do swojej piasty nie mam zastrzeżeń, ale moja jest aluminiowa.
rajaner Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Andrzeju wrzuć jakieś rysunki tej piasty to Ci ją zrobię :-)) Bardzo dziękuję. Postaram się coś narysować w piątek. Za dwie godziny mam wyjazd i muszę zrobić kilka kursów. PS. Jeżeli nie sprawi to kłopotu będę potrzebował dwie sztuki na taki silnik.https://abc-rc.pl/silnik-micro-dron-8520-cw#axzz4fGxXSUYR
AMC Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Andrzeju wrzuć jakieś rysunki tej piasty to Ci ją zrobię :-)) A z własnym rysunkiem na podstawie fotek nie da rady ? Chyba raczej dałoby... No, może jakieś niuanse do tego konkretnego modeliku, ale nie sądzę. I lepiej z PA6/7 niż z mosiądzu, lżejsze będzie. Nie mam pewności, czy na fotkach jest mosiądz, czy barwione elektrolitycznie amelinium ...
Paweł Prauss Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 A z własnym rysunkiem na podstawie fotek nie da rady ? Chyba raczej dałoby... No, może jakieś niuanse do tego konkretnego modeliku, ale nie sądzę. I lepiej z PA6/7 niż z mosiądzu, lżejsze będzie. Nie mam pewności, czy na fotkach jest mosiądz, czy barwione elektrolitycznie amelinium ... Jak jesteś taki mądry to sam zrób, a ja będę dogadywał...
ssuchy Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 To jest mosiądz: This brass design is not only strong but also allows the machine screws to remain tight and not be as likely to loosen over time. ... w stopach alu, jakie by one nie były to te mikroskopijne i krótkie gwinciki pod śruby, raz dwa stracą szczelność, poluzują się i szybciutko ukręcą. Na stronie sklepu są fotki z wymiarami tych uniwersalnych prop saverów na oś 1 mm i pod śmigła z otworem 2mm i 4 mm: PS Najlepiej wziąć do ręki miarkę i zobaczyć co to znaczy największy wymiar detalu: fi 5,2mm - maździabstwo!
Paweł Prauss Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 No to jest już jakaś pomoc :-)) Dzięki Jurku. Stalowe byłoby toto lepsze - lżejsze, wytrzymalsze, ale trudniejsze w obróbce....dlatego Chińcyki kulajom z musiondzu.
AMC Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 To jest mosiądz: ... w stopach alu, jakie by one nie były to te mikroskopijne i krótkie gwinciki pod śruby, raz dwa stracą szczelność, poluzują się i szybciutko ukręcą. Na stronie sklepu są fotki z wymiarami tych uniwersalnych prop saverów na oś 1 mm i pod śmigła z otworem 2mm i 4 mm: prop-saver1.jpg prop-saver2.jpg prop-saver3.jpg PS Najlepiej wziąć do ręki miarkę i zobaczyć co to znaczy największy wymiar detalu: fi 5,2mm - maździabstwo! Ssuchy - dzięki . To się nazywa wsparcie ... Cóż, spróbuję z tego, z tamtego i może jeszcze z czegoś... Paweł ma rację - stalowe ulepszane cieplnie do gdzieś tak 28...32 HRC byłoby właściwym elementem... Aluminiowemu można by tak może troszku zwiększyć średnicę kołnierza dla wydłużenia gwintów M2 (na takie wyglądają) o jakieś 1...1,5mm. I użyć gęstego mazidła na gwint śrub, żeby się nie przycierały o alu, wtedy jest szansa powodzenia. A od przybytku to nie rozboli nic podobno - Paweł, ty też zrób jak Cię tokarka wabi. Może coś z tego wyniknie fajnego... Czy kołnierz fi 3,97 nie jest ciut za niski ? Andrzeju, to ma być pod GWS-y ? Paweł, dogaduj ile wlezie. Będzie wesoło .
Paweł Prauss Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Pytanie do autora tematu - 2x to co pokazał Jurek? Jeśli tak to postaram się w czwartek coś wykulać. Adres na PW poproszę.
ssuchy Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Opublikowano 25 Kwietnia 2017 Jeśli chodzi o śruby, nie są to M2, a raczej gwint ułamkowy, tak na oko obstawiam M1,6 (wystarczy spojrzeć na środkową fotę i popatrzeć na wpisane tam wymiary). Będziecie mieli takie gwintowniki? Na mojej "wiosce" z trudem udało mi się kupić narzynkę M2, a o małych gwintownikach od ręki to można tylko pomarzyć (na zamówienie). Paweł, jeśli można to też chętnie skorzystam. Interesują mnie cztery szt. dwie takie jak na fotach powyżej i dwie na oś fi 1,5 mm i do śmigieł z otworami 3 mm i 4 mm. Kołnierze pod otwory śmigieł (szczególnie 4 mm) powinny być trochę dłuższe, no ale bez przesady (waga całości też się liczy, do mikrusów przecież ma być), a i długość osi silnika 8,5x20 (tego z linku Andrzeja) wynosi 5,5mm, co trzeba uwzględnić, aby kołnierze nie były za długie, bo się piasty nie da dokręcić śrubami do osi. W zamian mogę zaoferować drugi prototyp pilota IR (robię trzy szt.) do halówek na uwięzi, to będziesz mógł potestować, ewentualnie inne warunki omówimy na PW. Z alu stopów to bym raczej nie próbował - nie dość, że śruby muszą być mocno dokręcone, to tam jeszcze simering gumowy ciągnie te śruby prostopadle do gwintów. Co prawda lepsza byłaby piasta tego typu: ... bo niepotrzebne są simeringi gumowe i można ją zrobić z lekkich alu stopów, ale nie wiem czy dacie radę z taką miniaturyzcją, bo jest tu trochę zabawy ze stożkiem zaciskowym. Na fotach jest piasta na oś 2 mm i z gwintem M5. Mniejszej nie udało mi się kupić u mnie, a w rodzimych sklepach on-line najmniejszą mają na oś 2 mm i z gwintem M4. Mnie interesowałyby na oś 1 mm i 1,5 mm z gwintem M4 (do śmigieł GWS 40xx) i bardziej filigranowe od tej z fotek powyżej (za masywna jest). Myśle, że po zmianie gwintu z M5 na M4 i wyszczupleniu dałoby radę zrobić ją tak do 2g (ta z M5 na fotach waży, jak widać 2,84g)? ... a tak wygląda ta piasta z fotek powyżej, mocująca śmigło GWS EP-4040 do osi 1,5mm (poprzez tulejkę pośredniczącą 1,5/2) silnika N60 (GWS CN12): ... widac wyraźnie, że jest za masywna do tego zestawu.
AMC Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Jeśli chodzi o śruby, nie są to M2, a raczej gwint ułamkowy, tak na oko obstawiam M1,6 (wystarczy spojrzeć na środkową fotę i popatrzeć na wpisane tam wymiary). Będziecie mieli takie gwintowniki? Na mojej "wiosce" z trudem udało mi się kupić narzynkę M2, a o małych gwintownikach od ręki to można tylko pomarzyć (na zamówienie). Paweł, jeśli można to też chętnie skorzystam. Interesują mnie cztery szt. dwie takie jak na fotach powyżej i dwie na oś fi 1,5 mm i do śmigieł z otworami 3 mm i 4 mm. Kołnierze pod otwory śmigieł (szczególnie 4 mm) powinny być trochę dłuższe, no ale bez przesady (waga całości też się liczy, do mikrusów przecież ma być), a i długość osi silnika 8,5x20 (tego z linku Andrzeja) wynosi 5,5mm, co trzeba uwzględnić, aby kołnierze nie były za długie, bo się piasty nie da dokręcić śrubami do osi. W zamian mogę zaoferować drugi prototyp pilota IR (robię trzy szt.) do halówek na uwięzi, to będziesz mógł potestować, ewentualnie inne warunki omówimy na PW. Z alu stopów to bym raczej nie próbował - nie dość, że śruby muszą być mocno dokręcone, to tam jeszcze simering gumowy ciągnie te śruby prostopadle do gwintów. Co prawda lepsza byłaby piasta tego typu: piasta2-m5-01.jpg piasta2-m5-02.jpg piasta2-m5-03.jpg piasta2-m5-04.jpg ... bo niepotrzebne są simeringi gumowe i można ją zrobić z lekkich alu stopów, ale nie wiem czy dacie radę z taką miniaturyzcją, bo jest tu trochę zabawy ze stożkiem zaciskowym. Na fotach jest piasta na oś 2 mm i z gwintem M5. Mniejszej nie udało mi się kupić u mnie, a w rodzimych sklepach on-line najmniejszą mają na oś 2 mm i z gwintem M4. Mnie interesowałyby na oś 1 mm i 1,5 mm z gwintem M4 (do śmigieł GWS 40xx) i bardziej filigranowe od tej z fotek powyżej (za masywna jest). Myśle, że po zmianie gwintu z M5 na M4 i wyszczupleniu dałoby radę zrobić ją tak do 2g (ta z M5 na fotach waży, jak widać 2,84g)? ... a tak wygląda ta piasta z fotek powyżej, mocująca śmigło GWS EP-4040 do osi 1,5mm (poprzez tulejkę pośredniczącą 1,5/2) silnika N60 (GWS CN12): ... widac wyraźnie, że jest za masywna do tego zestawu. Są pod ręką wszystkie ułamkowe gwintowniki i narzynki, ale ze śrubami to już gorzej. Być może masz rację, to chyba cieniej niż M2, może M1,6 albo 1,8. Mam śruby stalowe dobrej jakości M1,4 , ale to za chudo z trzymaniem piasty do wałka, obawiam się zbyt słabego docisku przy dokręceniu w granicach wytrzymałości skrętnej śruby. Dlatego spróbuję chyba na początek z M2 - są powszechnie spotykane i dostępne tu i tam. Czy prop-saver to tylko po to, żeby chronić śmigło przed połamaniem, czy też z braku innej opcji ? Odnośnie piasty zaciskanej stożkiem - chyba lepsza od prop-savera, oby trójszczękowa a nie dwu. Też wykonalne w rozmiarach, jakie podałeś, tzn. fi 1,0 i fi 1,5 x M4, ale to już bardziej pracochłonne - dużo operacji i spore trudności, jeżeli chce się zachować dokładną współosiowość. A z tej to handlowe piasty nie słyną, wręcz przeciwnie, większość ma duże bicie i wprowadza znaczne niewyważenie zespołu, które należy korygować. Na dodatek powtarzalność chwytu wałka jest żadna, zdjąć - założyć i pracochłonne wyważanie często trzeba od nowa... W tym przypadku przy wałku 1mm dobrze byłoby nie obciążać dodatkowo malutkiego łożyska silniczka, więc też należałoby zadbać o wyważenie zespołu. Wydaje mi się, że bez oprzyrządowania pomocniczego są małe szanse na dobre wykonanie takiej piasty.
MLITEK Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Jak gdzieś ją znajdę to wrzucę jeszcze zdjęcia innej piasty na 1,5mm. Jest bardziej podobna do tej wyżej tylko ma dokręcanie do osi na 2 imbusy, ale nie śruby tylko te żmijki czy robaki. Nie wiem jak to się fachowo nazywa. Gwint pasuje pod GWS'y. A dokręca się śmigło nakrętką, ale taką w formie kołpaka. Wrzucę też zdjęcia dwóch silników trójfazowych (z różnymi metodami mocowania śmigła) do mikrusów.
mike217 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Panowie , moim zdaniem wystarczy w tej skali zrobić piastę z pasownym otworem na wał silnika i ją po prostu na ten wał wkleić na loctite 638. Odejdą stożki, robaczki, które zawsze dają błąd po skręceniu. śmigło może być mocowane na gwint i lekką aluminiową nakrętką. W przypadku konieczności zdjęcia, wystarczy podgrzać piastę i tyle. 1
AMC Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Panowie , moim zdaniem wystarczy w tej skali zrobić piastę z pasownym otworem na wał silnika i ją po prostu na ten wał wkleić na loctite 638. Odejdą stożki, robaczki, które zawsze dają błąd po skręceniu. śmigło może być mocowane na gwint i lekką aluminiową nakrętką. W przypadku konieczności zdjęcia, wystarczy podgrzać piastę i tyle. Pewnie, że tak a nawet jeszcze prościej. Stąd było moje pytanie o zasadność stosowania prop-savera na gumkę/o-ring. Otwór w śmigle można łatwo i powtarzalnie skalibrować rozwiertakiem przy małej prędkości skrawania i zanurzone w izopropanolu lub innym spirycie, aby nie dopuścić do nadtapiania skrawanego materiału. Ten otwór na wcisk na alu piastę z kołnierzykiem i już po sprawie. Tak latam od dawna na GWS-ach do 8" deproniakiem RTF 330 gramów i śmigło nie ślizga się na piaście. W kołnierzyku o szerokości 3,8 mm są dwa otwory M3 na śrubki robaczkowe, ale nie do mocowania piasty do wałka fi 2,0 mm , tylko do szybkiego wyważania przy zmianie śmigła. A jeszcze prościej, to wcisnąć skalibrowany otwór śmigła na zębatkę fabrycznie obecną na silniczkach GWS-a , będzie robiła za wielowypust. Dziś planuję to sprawdzić praktycznie, jak się powiedzie to wrzucę jakieś focie .
AMC Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Andrzeju, czy śmigieł z otworem fi 2,0 mm też planujesz używać, czy może tę fi 1,97 mm można sobie darować na rzecz wydłużenia fi 3,97 i śrub M2 ?
ssuchy Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Postaram się coś narysować w piątek. Za dwie godziny mam wyjazd i muszę zrobić kilka kursów Wygląda na to, że Andrzej (rajaner) jest w rozjazdach - trzeba poczekać na jego decyzję. W sumie ja też nie będę się upierał przy tych 2 mm - zależy mi przede wszystkim na 4 mm - ot chciałem żeby było uniwersalane, skoro robimy coś od zera, ale parcia wielkiego na to nie mam. Tylko się tak zastanawiam, czy te śruby M2 nie będą za potężne do tego mikroprop savera. Najlepiej sobie to uświadomić z czym tu mamy do czynienia (jakie to wszystko małe), oglądając elementy w realu. Popatrz Andrzej (AMC) na fotke poniżej: ... silnik z osią 1mm (tyle, że z zębatką do przekładni), dokładnie taki o jakim Andrzej (rajaner) wspominał tzn. 8,5mm x 20mm (oś długości 5,5mm) a po prawej śruby M2 . Chyba trochę za "potężne" są, co nie? A co na to Paweł? To ma być na prawdę "malizna" panowie.
Paweł Prauss Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Gwintowniki mam od M1, ale najmniejsze śrubki jakimi dysponuję to M2, nie wspominając o prawdopodobieństwie połamania narzędzi odwrotnie proporcjonalnym do ich wymiarów. To by było na tyle dzisiaj jeśli chodzi o moje wątpliwości.
stema Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Znacie te silniczki? Silniki Redox / Silnik Redox Brushless 350/1200 - Modele.sklep.pl
AMC Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Opublikowano 26 Kwietnia 2017 Gwintowniki mam od M1, ale najmniejsze śrubki jakimi dysponuję to M2, nie wspominając o prawdopodobieństwie połamania narzędzi odwrotnie proporcjonalnym do ich wymiarów. To by było na tyle dzisiaj jeśli chodzi o moje wątpliwości. Słuszne spostrzeżenie . Mosiądz Mo 58 jest bardzo łatwym i wdzięcznym w obróbce materiałem. Ma być ulepszane cieplnie ? Proszę uprzejmie ... Hartowane ? Też nie problem. Ze śrubkami M1,4 też jak widać się dało, ale to jest trochę za delikatne po mojemu. Wyżej - mosiądz Mo58, niżej - stal stopowa narzędziowa NC 10. M2 z bardzo niskimi łbami dla oszczędności ciężaru. A to z alu PA6 z pasowaniem śmigła na wcisk. Średnica otworu fi 4,0 w śmigłach GWS jest na tyle powtarzalna egzamplarzowo, że trzpień fi 4,045 -0,0035 jest wystarczająco dobrze dopasowany, aby śmigło dało się zdjąć i założyć bez większego trudu a nie miało szans na ślizganie się przy pracy. Dodałem kołnierz 2,70 mm a w nim dwa otwory M2 na śruby wyważające lub mocujące, lub jedno i drugie na raz. W przypadku klejenia piasty do wałka i rezygnacji z tego sposobu korekty wyważenia kołnierz można wykonać niższy, np.0,5 ... 0,8 mm. Sądzę, że to najkorzystniejsze rozwiązanie wśród omawianych w temacie. Jeżeli jednak ktoś czuje się niepewnie działając bez użycia gumki, to śrubki w kołnierzu do tego też mogą służyć ... Przykładowa korekta wyważenia z zachowaniem mocowania dociskiem śrub.
Rekomendowane odpowiedzi