Jump to content

Nieuport 28C


Recommended Posts

Jednak dwupłaty mają w sobie "to cóś". Jeszcze nie ostygł mój PWS 26, a już wziąłem się za nowy projekt. Padło na jeden z najpiękniejszych dwupłatów -Nieuport 28C.

Oto początki.


Wybrałem sprawdzoną przez siebie technologię. Materiał to depron 3mm.

post-1312-0-15821600-1490938105_thumb.jpg

post-1312-0-12070600-1490938134_thumb.jpg

post-1312-0-94917500-1490938522_thumb.jpg

post-1312-0-75209600-1490938538_thumb.jpg

post-1312-0-19277300-1490938578_thumb.jpg

post-1312-0-95697400-1490938750_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Władek- a jakie wymiary, takie jak ołówkiem dopisane w książce? Fajny samolot, model też będzie przepyszny.

W książce naniosłem wymiary z rysunku x0,85, w rzeczywistości przyjąłem współczynnik 0,9. i model stał się metrowy.

Skrzydła zrobiłem z jednego giętego pasa depronu. Profil 10% w założeniu p/w clarkopodobny, a w rzeczywistości CRD. Zastosowałem cienki profil aby uniknąć wędrującego środka parcia i upodobnić do oryginału. Pełny profil na 80% rozpiętości natomiast końcówki spłaszczone.

post-1312-0-34779400-1490955243_thumb.jpg

post-1312-0-33593900-1490955261_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

No i Nieuport już w powietrzu.

Oto ja do tego doszło.

Osłonę silnika zrobiłem z kartonu i klimaporu. Papier ścierny załatwił resztę. Potem akryl bezbarwny, spray styro i taśma klejąca.post-1312-0-56889600-1491059078_thumb.jpg


Po przytrzymaniu modelu "pod pachami", czyli wstępnym wyważeniu musiałem zmienić półkę pod pakiet,post-1312-0-56553100-1491076994_thumb.jpg

na kieszeńpost-1312-0-91344200-1491077030_thumb.jpg


A potem wyszło coś takiego:post-1312-0-50262600-1491077303_thumb.jpgpost-1312-0-40576500-1491077274_thumb.jpg

z takim epilogiemNieuport 28c.wmv

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ustawiając kąty zaklinowania płatów i usterzenia starałem się aby płat dolny i statecznik ustawione były na 0, ale w stosunku do osi podłużnej samolotu ustawiłem obie powierzchnie na ok. +1,5 st. po to aby uniknąć dużego skłonu silnika. Płat górny ustawiłem lekki + w stosunku do dolnego. Używam tego "około" bo miałem trudności z dokładnym pomiarem kątów. Płat górny ma możliwość zmiany kąta zaklinowania. Już przed pierwszym lotem, jeszcze białego samolotu zmniejszyłem kąt końcówek górnego płata, czyli zastosowałem skręcenie aerodynamiczne. Model wykazywał lekką tendencję do zadzierania. Przed oblotem "na gotowo" pochyliłem również centropłat oraz zwiększyłem nieco skłon silnika. Dodałem też ołowianą blaszkę jako rekompensastę  za wzrost masy ogona po dodaniu farby.

I tu spotkała mnie przykra niespodzianka, cały model pociągnąłem na gotowo gęstawym lakierem akrylowym, a ten wypełnił częściowo szczelinę między statecznikiem wys. i sterem. Podczas lotu model chwilami próbował pilotować się sam, albo zadzierał mimo oddania drąga innym razem ciężko wychodził z nurkowania. Na szczęście dobrze trzyma się powietrza i udało się wylądować bez kraksy. Przyczyną był właśnie lakier, który blokował swobodną pracę steru. Po wydłubaniu tego niedopatrzenia kłopoty się skończyły.

Wiał spory wiatr więc trymowanie zrobiłem tylko przybliżone, ale chyba będą z niego "ludzie".nieuport.wmv

Link to comment
Share on other sites

No, modelik się udał. Dostojnie startuje, trzyma się powietrza, słucha sterów i pilota, dostojnie lata i pięknie ląduje bez większej ingerencji ze strony pilota. Ma tylko jedno "ale". Ma nadmierną stateczność poprzeczną. Bardzo opornie robi beczkę, a z lotu na plecach nie daje się wyprowadzić półbeczką tylko muszę robić półpętlę.

Dzisiaj (wiało jak w Kieleckiem!) z modelem zapoznał się kolega Jacek -jacenty2004-. Wystartował i ganiał go po niebie bo wiatr rządził na Pałacowej, ale wierzyłem w model i pilota. Z lądowaniem trzeba było czekać na chwilę zelżenia wiatru. Jacek lądował, a ja czekałem aby jak najszybciej złapać model aby uniknąć sponiewierania przez wiatr już na ziemi. Jeśli Nieuport przeżył ten lot i lądowanie tzn że nic gorszego już go spotkać nie może.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dzisiaj po południu wreszcie przestało padać i ucichł wiatr. Mój Nieuport nie latał a pływał w powietrzu. Po ustawieniu gazu na 3/4 i puszczeniu sterów samolot wykonuje płaskie kręgi z lekkim nabieraniem wysokości. Model ląduje prawie sam.

Wspaniałe rekreacyjne latanie. Wylatałem 4 pakiety aż zmrok skończył zabawę.

Link to comment
Share on other sites

Model mam rozrysowany, ale jednak robiłem go trochę na kolanie -to samo napisałem Markowi "Na polskim niebie"-. Jeszcze raz przejrzę rysunki, pomierzę model (kąty na ile mi się uda) i udostępnię na forum.

 Nieskromnie powiem, myślę, że -jacenty2004- potwierdzi bo latał, że udało się zbudować bardzo fajny model.

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Cześć,

 

mam papierowe plany tego modelu w skali 1/8 przeznaczonego do walk POWIETRZNYCH RC. Niestety tylko jedną część z kadłubem i chyba usterzeniem bodajże.
W drugiej części magazynu były skrzydła ale już nie miałem gdzie kupić :(
jakby co to można kupić komplet;
http://shop.vth.de/nieuport-28.html

 

i trochę większy
http://shop.vth.de/nieuport-28-c-1-in-engl-sprache.html

Link to comment
Share on other sites

:) a jak ktos chce się pobawic to od roku leży u mnie na półce wyciety kit Nieuporta z epp :)

wyciąłem dwa: jeden poszedł do kolegi -ale starciłem z nim kontakt i nie wiem czy go skleił -a drugi sezonuje się na półce... :)

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.