model Opublikowano 12 Grudnia 2017 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Witam wszystkich, dziś chciałem pochwalić się pracami nad budową Mustanga P 51 D z planów marataka. W planach mamy doczynienia z modelem typowo z balsy i sklejki , ja natomiast będę go budował przede wszystkim z depronu ,styropianu, pianki ala flitetest, tu i ówdzie listewki balsa i sklejka. Samolot będzie miał rozpiętość 1200mm w zaokrągleniu, chciałbym w nim wykonać chowane podwozie, lotki oraz klapy, co do wyposażenia to jeszcze nie wiem co zastosuje (zależy jaka wyjdzie waga, według planów to 2 kg na gotowo ze silnikiem spalinowym ) przy mojej technice myślę że wyjdzie mniej, będzie to samolot o napędzie elektrycznym 350-400 W i pakiet 4 s ? A teraz o tym co udało mi się skleić do tej pory, boki kadłuba w orginale są wykonane ze sklejki 3 mm ja zastosowałem w tym przypadku piankę ala flitetest 3mm, to samo tyczy się wręg, góra została oklejona depronem 3 mm , wcześniej pomiędzy wręgi powklejałem paski depronu 6 mm w celu wzmocnienia konstrukcji ale także żeby zapobiec zapadnięciu się poszycia po oklejeniu , przód wyszlifowany wstępnie, na początku góra miała być otwierana w celu wkładania pakietu do środka ale zastanawiam się czy pakietu jak i całej reszty nie wkładać od dołu ? mamy tam dużo miejsca a góry nie musiał bym rozcinać niepotrzebnie. Statecznik poziomy sklejony z trzech warstw, boki depron 3 mm środek pianka twarda, całość jest jednak trochę wiotka i będę musiał wkleić listewkę sosnową w celu wzmocnienia i usztywnienia, w dalszej kolejności będę wykonywał statecznik pionowy a następnie przejdę do prac związanych z zamontowaniem silnika. Wszelkie sugestie i rady mile widziane, krytyka też nie zaszkodzi 1
zbjanik Opublikowano 12 Grudnia 2017 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Dawid- wygląda to dobrze. Faktycznie- szkoda ruszać tej fajnej góry kadłuba. Na pewno jakoś wzmocnisz pusty na razie przedział silnikowy, prawda? To najbardziej narażone na uszkodzenia miejsce, no i będzie niosło sam silnik, pakiet itd.. Jak chcesz wykończyć powierzchnię- wspomniałeś o oklejaniu- czym?
Marcin K. Opublikowano 12 Grudnia 2017 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Podoba mi się to!! Kibicuje choć szkoda że napęd el... No ale gusta;) mógłbyś przesłać lub podać gdzie można dostać plany?
model Opublikowano 12 Grudnia 2017 Autor Opublikowano 12 Grudnia 2017 Cześć chłopaki, co do planów to znalazłem je na outerzone, tam wpisujesz w wyszukiwarkę marataka i masz całą listę różnych modeli na drugiej stronie masz 3 rodzaje Mustangów, od najmniejszego do największego, co do wersji spalinowej to nie mówię nie ale byłby to wtedy mój pierwszy model spalinowy ( do tej pory mam styczność tylko z silnikami elektrycznymi). Zobaczymy jak samolot będzie się spisywał po sklejeniu i oblataniu jeśli wszystko poszło by po mojej myśli to zastanowił bym się nad samolotem w wersji oryginalnej balsa +sklejka ( tylko ta waga mnie przeraża czy nie wyszedł by klocek 2 kg według planów) a najcięższy mój model waży 1400g. Co do przedziału silnikowego to jak najbardziej przód będzie wzmacniany listewkami + dodatkowa wręga że sklejki 3 mm do montażu silnika, ale żeby to zrobić będę musiał na ten czas odciąć górę i przykleić ja po wszystkim. Co do wykończenia modelu to oklejanie papierem śniadaniowym bądź japońską a co powiecie na położenie włókna szklanego i epidianu ( jedna warstwa potem szlifowanie i szpachlowanie aż do nadania wysokiej gładkość? Napewno wzmocni to konstrukcje i będzie ładnie wyglądać po pomalowaniu ale boję się o duży wzrost wagi ( aczkolwiek nigdy nie kładłem maty i żywicy na modelu i nie mam w tym doświadczenia) Jeśli możecie doradzcie mi coś.
Gość Opublikowano 12 Grudnia 2017 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Zamiast epidianu np. Deluxe EZE-KOTE http://modelemax.pl/pl/zywice/16606-deluxe-eze-kote-500ml--bd37---do-balsy--i-pianek.html lub tańszy "zamiennik" czyli np. Sidolux, lakier V3V i tkanina np. 24/48g.
model Opublikowano 13 Grudnia 2017 Autor Opublikowano 13 Grudnia 2017 Mógłbyś jeszcze podpowiedzieć w jakim celu ten sidolux? Czy też jako,,lakier do tkaniny? Czy mam rozumieć że chodzi tutaj o ten sidolux do nablyszczania podłóg?
Marcin K. Opublikowano 13 Grudnia 2017 Opublikowano 13 Grudnia 2017 Nablyszczacz do podług. Na pokrycie, będzie się świecić jak psu ten tego;)
poharatek Opublikowano 13 Grudnia 2017 Opublikowano 13 Grudnia 2017 W tym sezonie trochę eksperymentowałem z wykańczaniem i wzmacnianiem pianek (ba, w tym momencie właśnie oklejam odrzutowego piankolota, z którym się jeszcze na forum nie ujawniłem;)) i wyszło mi na to, że najlepszy kompromis pomiędzy wagą, wytrzymałością i wyglądem jest w przypadku oklejania japonką na akrylowo - poliuretanowy lakier do parkietów (takie Eze-kote dla ubogich ). Robi się to w ten sposób, że na piankę leci warstwa lekkiej szpachlówki akrylowej, potem gruntująca warstwa lakieru, szlifowanko, potem japonka klejona na lakier (lekka - max. 25 g/m2, inaczej ciężko się pozbyć schodków na łączeniach), szlif, finalna warstwa lakieru i ostatnie szlifowanie. Z tym, że niekoniecznie w ten sposób trzeba pokrywać cały model. Moim zdaniem wystarczy, jeżeli zalaminowany zostanie spód kadłuba, dolna powierzchnia skrzydła, a na natarciu, spływie i końcówkach można dać dwie warstwy japonki. Zamiast tego resztę powierzchni modelu można po prostu zaszpachlować, a potem pomalować lakierem - według mnie będzie to wystarczające. W Migu-35 spód kadłuba i dziób został oklejony japonką, z kolei np. owiewka kabiny to tylko szpachla i lakier. Trochę sobie on w tym sezonie polatał, a jak na razie oznak rozpadu nie widać
model Opublikowano 13 Grudnia 2017 Autor Opublikowano 13 Grudnia 2017 Dzięki panowie za wszystkie podpowiedzi w sprawie oklejania modelu, napewno na coś się zdecyduje, ale mam jeszcze troszkę czasu na podjęcie decyzji. Teraz jestem na etapie wzmacniania stateczna poziomego jak i sklejania stateczna pionowego, niedługo kolejna porcja fotek z budowy. Ps - czyli sama pomalowana szpachla nie wskazywała oznak pękania czy kruszenia?
poharatek Opublikowano 14 Grudnia 2017 Opublikowano 14 Grudnia 2017 czyli sama pomalowana szpachla nie wskazywała oznak pękania czy kruszenia? A czemu miało by się tak podziać? Tam jest nałożone szpachli tylko tyle, żeby pozamykać pory w depronie (żeby nie wypił tony lakieru). Tak ten Migacz wygląda teraz, po kilku miesiącach eksploatacji:
model Opublikowano 14 Grudnia 2017 Autor Opublikowano 14 Grudnia 2017 Pisałeś o lekkiej szpachli, mam na stanie akrylowa spachle do drewna ( biała) marki widaron nada się? A z twojej techniki niedługo skorzystam wyprubuje ja na stateczniku poziomym.
poharatek Opublikowano 14 Grudnia 2017 Opublikowano 14 Grudnia 2017 Nie wiem, ale pewnie tak. Sam musisz spróbować, jak to będzie wychodziło. Osobiście używam tego: Soudal Lekki Akryl Szpachlowy https://www.soudal.pl/akryle-menu/item/716-lekki-akryl-szpachlowy I takiego lakieru do parkietów : https://www.obi.pl/lakiery-do-drewna/dragon-lakier-akrylowo-poliuretanowy-do-drewna-200-ml-metal/p/5141429
model Opublikowano 15 Grudnia 2017 Autor Opublikowano 15 Grudnia 2017 Cześć, stateczniki gotowe. Poziomy jak i pionowy sklejony z wyażurowanej wcześniej twardej pianki 3 mm i obustronnie oklejonej depronem 3 mm, statecznik poziomy musiałem wzmocnić jak wcześniej wspominałem ponieważ środek za mocno powycinałem, w stateczniku pionowym zostawiłem grubsze poprzeczki co poskutkowało dużo większą sztywnością , końcówki sterów zrobione z balsy 8 mm wyszlifowane w stożek i połączone ze sobą drutem fi 2, końcówka statecznika pionowego również balsa ale 2 mm obustronnie podklejona depronem 3 mm o zeszlifowana, na razie całość zamocowana na szpileczki w ramach prezentacji, trzeba jeszcze wkleić dźwigienki bodwenów i powklejać kawałki twardego styropianu w ramach oprofilowania końca kadłuba, w międzyczasie zrobiłem sobie goleń tylnego podwozia będzie ono działać razem ze sterem kierunku. Planowałem i planuje dać na ogon serwa tower pro 9 g , co wy na to ,czy coś innego byście zasugerowali ? głównie chodzi mi o serwo kierunku + goleń czy wytrzyma starty i lądowania?
model Opublikowano 18 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2018 Dzieki, na razie troszkę musimy poczekać z mustaniem,ale tylko chwilkę ,niedługo skończę xitona z sąsiedniego działu i biorę się za piankę a i do wiosny troszkę czasu zostało więc myślę że zdążę ze wszystkim.
model Opublikowano 24 Lutego 2018 Autor Opublikowano 24 Lutego 2018 Cześć, znów ruszyły prace nad mustangiem, tym razem zająłem sie wklejeniem ,,domku" dla pakietu i wregi silnikowej ze sklejki 3mm szczeline pomiedzy domkiem a kadłubem wypelnilem depronem . W dalszej kolejności zamontowalem silnik , na razie bedzie to dualski 2814 1200kv jako tester waga 103g bez piasty, z przedniej wregi wyciolem sirodek i nakleilem wrege wycietą ze sklejki 1,5 mm wraz z wycietym wlotem powietrza silnik według planów pochyliłem w dół około 1,5 stopnia. Zostalo teraz wklejenie klocków z twardego steropianu pomiedzi przednie wregi i szlifowanie azeby nadac kadłubowi ostateczny wyglad. Ps wrega ze sklejki troszke odklejona ale to na czas zdjęć ściągnąłem zaciski . Także wszystko pod kontrolą
Gość Opublikowano 24 Lutego 2018 Opublikowano 24 Lutego 2018 Wkleiłbym jakieś wzmocnienie w postaci listwy balsowej (i pomyślał o zabezpieczeniu wkrętów)
Marcin K. Opublikowano 24 Lutego 2018 Opublikowano 24 Lutego 2018 O tym samym pomyślałem. Dodaj trójkąty wzmacniające między blokami kadłuba a wrega sionikowa
model Opublikowano 25 Lutego 2018 Autor Opublikowano 25 Lutego 2018 Wrega silnikowa nie tylko przyklejona jest do pianki ale także wzmocniona 6 koleczkami dookoła wregi ktore wchodzą w pianke jakies 4 cm , niemniej jak najbardziej górę trzeba bylo by wzmocnić tak jak mówicie. Po prostu głowa moja bardziej byla zaprzatnieta przednia wregą. Co do wkrętów to i tak jeszcze musze coś wymyślić , jakąś ściankę zaporowa która zabezpieczyła by w jakis sposób pakiet przed wbiciem sie w wał silnika który wystaje nam od sirodka w czasie twardego ladowania.
poharatek Opublikowano 25 Lutego 2018 Opublikowano 25 Lutego 2018 Teraz to trochę "po ptokach" (bo raczej nie masz w tym momencie dostępu do wręgi silnikowej, żeby w niej otwory wywiercić), ale na przyszłość polecam coś takiego: http://sklep.modelarnia.pl/p85,obsada-sruby-m3-mpj1004.html (w wersji "niskiej"). Bo mocowanie silnika o mocy 350W na wkrętach to prowizorka jak cholera jest...
Rekomendowane odpowiedzi