Skocz do zawartości

Holownik ATLAS 2 - budowa


Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Tym razem, aby nie zepsuć własnej pracy, część nadwodną maluję dwuetapowo. Najpierw poniżej linii pokładu głównego, potem nadburcie. W ten sposób mam możliwość lepszej kontroli położonej farby. Zwłaszcza w komorze kotwicy, jak i dookoła. Trochę więcej zajmie mi to czasu, ale daje większą gwarancję, że uda się bez poprawek...
post-20773-0-18779800-1569447676_thumb.jpg

post-20773-0-59793200-1569447680_thumb.jpg

post-20773-0-97161600-1569447684_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Farba schnie. Zacząłem robić greting dziobowy. Ten w konstrukcji różni się od rufowego. Listwy się krzyżują w jednej płaszczyźnie.

post-20773-0-17077000-1569532272_thumb.jpg

 

użyłem listewek 3x3 z drewna mahoniowego

post-20773-0-91097000-1569532304_thumb.jpg

 

wykonałem podstawę trzymającą listewki podczas frezowania. Listewki przymocowałem taśmą dwustronną i ograniczyłem z dwóch stron płaskownikiem...

post-20773-0-22397400-1569532443_thumb.jpg

post-20773-0-19512400-1569532454_thumb.jpg

 

i frezowanie....

post-20773-0-91097900-1569532463_thumb.jpg

post-20773-0-89532500-1569532498_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz drugi nałożyłem kalkomanie. Tym raz są na właściwym miejscu.

Kadłub leży do góry stępką i farba schnie.Musi dobrze wyschnąć, inaczej będą odciski na kadłubie po postawieniu na podstawie. Widzę, że potrzebuje około tygodnia.

post-20773-0-79343400-1569761953_thumb.jpg

post-20773-0-44572100-1569761957_thumb.jpg

post-20773-0-14276700-1569761961_thumb.jpg

post-20773-0-42523300-1569761966_thumb.jpg

post-20773-0-80125500-1569761971_thumb.jpg

post-20773-0-80871200-1569761976_thumb.jpg

 

Teraz zrobię próby, czy nowy lakier nie rozpuści kalkomanii. Zamierzam użyć lakier Dupli Color 585012.

 

Nałożyłem też napisy na wyposażenie statku. Na skrzyniach napisy wg planów powinny być na ścianie frontowej, ale stwierdziłem, że na pokrywach jest ładniej i częściej spotykanie na statkach....

post-20773-0-93046700-1569761980_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie miesiąc temu małe niedomalowanie pociągnęło lawinę zdarzeń, które doprowadziły do całkowitego malowania kadłuba....
post-20773-0-98470100-1570280833_thumb.jpg

 

potem już było tylko gorzej....

post-20773-0-16911500-1570280842_thumb.jpg

 

dziś to wygląda tak.....

post-20773-0-86375800-1570280888_thumb.jpg

post-20773-0-84690800-1570280893_thumb.jpg

post-20773-0-73866900-1570280898_thumb.jpg

 

Po naprawie niektóre rzeczy wyszły lepiej, inne gorzej. Ale to detale, których trudno się ustrzec. Jak to się mówi - im bardziej się starasz, tym gorzej wychodzi.

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub spokojnie schnie. Tymczasem zabrałem się za wykonanie nowego pojemnika na płyn wytwornicy dymu. Wcześniej skorzystałem z gotowego pudełka plastikowego. Okazało się ono za wysokie, a nowego, niższego nie udało się znaleźć. Zrobiłem je z blachy miedzianej 0.5 mm.

Najpierw model z papieru...
post-20773-0-45293400-1570386889_thumb.jpg

 

potem wyciąłem siatkę z blachy i nawierciłem potrzebne otwory....

post-20773-0-53113400-1570386925_thumb.jpg

post-20773-0-82438100-1570386931_thumb.jpg

 

w miejscach zgięć blachę delikatnie naciąłem, po czym pozaginałem....

post-20773-0-99786300-1570386972_thumb.jpg

post-20773-0-51946400-1570386977_thumb.jpg

 

lutowałem palnikiem, po czym zrobiłem próbę szczelności po nalaniu benzyny...

post-20773-0-36557600-1570387027_thumb.jpg

 

otwory pod wkręty mocujące pokrywę oraz mocowanie dla wentylatorka...

post-20773-0-70334300-1570387074_thumb.jpg

post-20773-0-46281800-1570387080_thumb.jpg

post-20773-0-39625200-1570387085_thumb.jpg

 

jeszcze muszę dolutować kawałek rurki, dla mocowania mechanizmu klapkowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znalazłem w sklepie rurki miedzianej o średnicy wewnętrznej 16 mm. Zrobiłem więc rurkę z paska blachy....
post-20773-0-66331600-1570484208_thumb.jpg

 

i przylutowałem do pokrywy pudełka...

post-20773-0-27473700-1570484215_thumb.jpg

 

montaż knota z kablami zasilającymi....

post-20773-0-22634300-1570484278_thumb.jpg

 

pojemnik zmontowany na wkręty...

post-20773-0-70066200-1570484351_thumb.jpg

 

zamocowany wentylatorek i mechanizm klapkowy...

post-20773-0-10993700-1570484358_thumb.jpg

post-20773-0-84965700-1570484362_thumb.jpg.

 

Zastanawiam się, czy nie przerobić grzałki i zamiast spirali zamocować świecę żarową od silnika diesla. Tylko czy to nie spowoduje, że substancja się zapali.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu wygooglowałem wytwornicę dymu na 2 rezystorach, kostka ceramiczna 10ohm 5W. Najpierw zrobiłem na rezystorze jednym 10 ohm 10 W. Dymiło, widać było z bliska. Na wodzie nie. Dzisiaj zamontowałem rezystor 10 ohm 5W. Lepiej dymi. Oczywiście jak się nagrzeje. Rezystor owinąłem knotem do lamp naftowych i zacisnąłem drucikiem miedzianym. Zasilam lijonami 4S.  Dobry efekt będzie na dwóch rezystorach i wypróbowanym płynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie byłoby zobaczyć efekt tego dymienia.

 

Kadłub dalej dosycha dnem do góry. Nie chcę jeszcze stawiać go na podstawie, aby w miejscach styku, lakier nie uległ zmatowieniu. Doświadczyłem tego już wcześniej.

Mała przerwa na nadbudówkę. Przed połączeniem jej elementów, muszę przeprowadzić kabelki do światełek. W tym celu przeprowadziłem próby lamp sygnalizacyjnych burtowych.

 

Użyłem żaróweczek.

post-20773-0-74992900-1570656494.jpg

Te które mam 3 mm odrzuciłem, bo są za słabe. Te 5 mm się nie mieszczą do wnętrza lamp. Pozostają więc diody.

 

Ponieważ korzystam z lamp gotowych, które wykonane są z kolorowego, przezroczystego plastiku, włożyłem do środka ekran. Kąt świecenia lamp sygnalizacyjnych burtowych to 112.5°.

Wykonałem najpierw ekran z rurki aluminiowej, a potem z PCV. Różnicy nie ma, a z PCV będzie mi łatwiej dopasować podczas wklejania na miejsce...

post-20773-0-90198300-1570654855_thumb.jpg

post-20773-0-95492000-1570654837_thumb.jpg

post-20773-0-41454800-1570654841_thumb.jpg

post-20773-0-75787500-1570654862_thumb.jpg

post-20773-0-62871800-1570654869_thumb.jpg

 

teraz próby...

led 0805 i 1206

post-20773-0-21756100-1570654968.jpg

post-20773-0-78007200-1570654971.jpg

 

oraz led biały 3 mm

post-20773-0-29609400-1570655020_thumb.jpg

tu główny strumień światła skierowany jest w górę lampy. Na bok idzie mało światła...

post-20773-0-38295500-1570655026_thumb.jpg

 

led 0805

post-20773-0-93907900-1570655132_thumb.jpg

strumień światła jest właściwie rozłożony, ale jednak led jest za słaby...

post-20773-0-35859100-1570655139_thumb.jpgpost-20773-0-14513000-1570655168_thumb.jpg

 

led 1206

post-20773-0-04043100-1570655215_thumb.jpg

tu jest tak jak być powinno. Właściwa jasność i właściwe ukierunkowanie....

post-20773-0-60339100-1570655222_thumb.jpg

lampa jeszcze będzie pomalowana, aby światło wychodziło tylko tam gdzie powinno, bo na razie wychodzi również górą. Jeszcze spróbuję wykonać trochę inny wkład do lampy. Może coś zmieni.

post-20773-0-79285600-1570655265_thumb.jpg

 

Może zdjęcia dokładnie nie oddają efektu świetlnego, ale dla tych lamp najlepszy efekt dały diody 1206 białe ciepłe. Mają one też tą zaletę, że strumień światła jest skierowany w bok, więc dają efekt podobny do żarówki.

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmodyfikowany ekran lampy. Teraz jest wiele lepiej....
post-20773-0-47475200-1570744808_thumb.jpg

post-20773-0-18620000-1570744812_thumb.jpg

 

Sklejanie nadbudówki dolnej z pokładem na nadbudówce.

Wyżłobiłem rowki dla poprowadzenia kanałów pod kable oświetlenia i świateł nawigacyjnych. Cześć kanałów musiałem zaizolować, aby światło nie przeświecało przez pokład...

post-20773-0-85833000-1570744967_thumb.jpg

 

oraz kanały dla kabli wykonane z rurek 3 mm. Kanały są po to, aby okablowanie można było zamontować po pomalowaniu...

post-20773-0-63804200-1570744973_thumb.jpg

 

i już spasowane, obciążone i czeka na związanie....

post-20773-0-69056100-1570745048_thumb.jpg

post-20773-0-15703900-1570745038_thumb.jpg

post-20773-0-84927800-1570745042_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykończyłem tratwy naklejając kalkomanie. Tratwy mają dzisiejsze oznaczenia, ale za to ładnie wyglądają...
post-20773-0-66205600-1571176001_thumb.jpg

nie wiem z czego zrobić pas mocujący tratwę do stelaża. Może jakieś sugestie kolegów?

 

Pora mocować kominy. Ale wcześniej wypada je dokończyć. Najpierw przymiarka godła i sposobu mocowania...

post-20773-0-32109300-1571174983_thumb.jpg

post-20773-0-20403600-1571175000_thumb.jpg

 

Komin chcę zrobić podobny jak na zdjęciu....

post-20773-0-27064200-1571175034_thumb.jpg

 

W tym celu wyciąłem kawałki PCV, które posłużą za wewnętrzny stelaż ramy okalającej komin...

post-20773-0-42218900-1571175125_thumb.jpg

 

następnie okleiłem stelaż dwoma paskami płaskownika PCV 0,5x3 mm...

post-20773-0-69570500-1571175239_thumb.jpg

post-20773-0-50456100-1571175120_thumb.jpg

 

po czym całość zanurzyłem na 20 sekund do wrzątku. Po zdjęciu za stelaża zachowały swój kształt, co ułatwi sklejenie...

post-20773-0-03250500-1571175372_thumb.jpg

post-20773-0-61817400-1571175379_thumb.jpg

 

użyłem dwóch pasków zamiast jednego, aby można było je skleić na syk, a nie na zakładkę....

 

Kadłub dalej leży dnem do góry. Może już nie tyle co schnie (bo się nie klei), ale dosycha. Jednak lakier ciągle jest zbyt miękki i po postawieniu na podstawie zostałyby odciśnięte ślady. Chyba jednak nałożyłem zbyt wiele warstw farby. No nic, trzeba czekać. Testy robię na próbce malowanej równolegle do kadłuba.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.