Skocz do zawartości

Jak dobrać pojemność aku ?


hornet2

Rekomendowane odpowiedzi

Dokładnie tak.

Problem z budżetowymi ładowarkami (w tym B6) jest taki, że one mają rozładowywanie ograniczone do 20 - max 50W (te lepsze). A to oznacza pobór prądu na poziomie 2A - może max 5A - czyli dla większych pakietów w porywach do 2-3C. Przy takim obciążeniu pakiet będzie ledwo ciepły. I rozładowywać się będzie od godziny do 20 minut. Cele zaczną się rozjeżdzać dopiero pod koniec. I nawet jak podłączysz wtyczke do balansera to ładowarka nie monitoruje pojedynczych ogniw - tylko całość.

 

O tym między innymi traktuje ten wpis na RC groups:

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2580426-iMax-B6-charger-damaged-a-battery-by-discharging

 

W skrócie - ładowarka rozładowała pakiet to 9V ale napięcia na ogniwach były 3.2 + 2.5 + 3.3. I dokładnie tak samo będzie wyglądać napięcie na pakiecie, który będziesz miał w samolocie dronie - jeżeli nie będziesz miał buzzera, który ostrzeże Cię przed zbyt głębokim rozładowaniem jednej celi.

 

Tak jak napisał Marek - aby sprawdzić realną pojemność pakietu musisz obciążyć go w warunkach pracy - czyli 10 - 30C. O tym samym pisał Miruu. Wtedy ogniwa pokażą na co naprawdę je stać. Plus buzzer - aby nie uszkodzić najsłabszej celi - a takowe się zdarzają i to częściej niż byśmy tego chcieli. 

 

EDIT:

 

Imax B6 ma moc rozładowania 5W - czyli śmiech na sali :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak.

Problem z budżetowymi ładowarkami (w tym B6) jest taki, że one mają rozładowywanie ograniczone do 20 - max 50W (te lepsze). A to oznacza pobór prądu na poziomie 2A - może max 5A - czyli dla większych pakietów w porywach do 2-3C. Przy takim obciążeniu pakiet będzie ledwo ciepły. I rozładowywać się będzie od godziny do 20 minut. Cele zaczną się rozjeżdzać dopiero pod koniec. I nawet jak podłączysz wtyczke do balansera to ładowarka nie monitoruje pojedynczych ogniw - tylko całość.

 

O tym między innymi traktuje ten wpis na RC groups:

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2580426-iMax-B6-charger-damaged-a-battery-by-discharging

 

W skrócie - ładowarka rozładowała pakiet to 9V ale napięcia na ogniwach były 3.2 + 2.5 + 3.3. I dokładnie tak samo będzie wyglądać napięcie na pakiecie, który będziesz miał w samolocie dronie - jeżeli nie będziesz miał buzzera, który ostrzeże Cię przed zbyt głębokim rozładowaniem jednej celi.

 

Tak jak napisał Marek - aby sprawdzić realną pojemność pakietu musisz obciążyć go w warunkach pracy - czyli 10 - 30C. O tym samym pisał Miruu. Wtedy ogniwa pokażą na co naprawdę je stać. Plus buzzer - aby nie uszkodzić najsłabszej celi - a takowe się zdarzają i to częściej niż byśmy tego chcieli. 

 

EDIT:

 

Imax B6 ma moc rozładowania 5W - czyli śmiech na sali :D

 Panowie . Nie rozumiemy się . Instrukcja ładowarki Imax B-6 podaje że aku Lipol 2S można ładować max . prądem 5A i rozładowywać max . 0,7A . Po odpięciu aku od balansera ( aku było podłączone do ładowarki tylko do gniazda ładowania ) i ustawieniu prądu rozładowania na max. 0,7A  rozładowałem aku z 8,4V do 7,6V . Po sprawdzeniu obu cel wyszło dokładnie po 3,80V na każdej celi .

 

Nie wiem dlaczego rozjeżdżają się cele gdy podczas rozładowywania aku jest podłączone również do balansera ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 Chcę sprawdzić faktyczną pojemność aku drona Aosenma CG 035 . Czy ma faktycznie te 3,2Ah ? Czy mniej ? Rozładowałem każde ogniwo aku 2S do 3,3V . Rozładowanie przeprowadziłem żarówką 21W . Chciałem to zrobić ładowarką Imax B-6 ale za bardzo rozjeżdżały się napięcia na ogniwach . Teraz ładuję aku programem Balance . Ciekawe ile prądu zostanie wpompowane ?

 

 

 Panowie . Nie rozumiemy się . Instrukcja ładowarki Imax B-6 podaje że aku Lipol 2S można ładować max . prądem 5A i rozładowywać max . 0,7A . Po odpięciu aku od balansera ( aku było podłączone do ładowarki tylko do gniazda ładowania ) i ustawieniu prądu rozładowania na max. 0,7A  rozładowałem aku z 8,4V do 7,6V . Po sprawdzeniu obu cel wyszło dokładnie po 3,80V na każdej celi .

 

Nie wiem dlaczego rozjeżdżają się cele gdy podczas rozładowywania aku jest podłączone również do balansera ?

 

Wypowiedź pierwsza jest sprzeczna z drugą - dlatego jest cała ta dyskusja.

 

Dla wyjaśnienia - balanser dla Ciebie to jest ten port/wtyczka z boku ładowarki B6 - tak?

Jeżeli tak to już podałem powód - ładowarka używa tego portu do balansowania ogniw TYLKO  w trybie balance charge i tylko wtedy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalej nie rozumiesz? Dane pośrednie o napięciu cel (takie jak 3,8V) do niczego nie są ci potrzebne i tylko mogą wprowadzać w błąd.

Powyżej dostałeś też wykresy rozładowania poszczególnych ogniw i nic z nich nie zrozumiałeś (bo nawet nie musisz mieć takiej wiedzy- bo po co)

 

Pamiętaj jeszcze, że urzyteczna informacja o celach jest podana tylko pod obciążęniem, informacja o napięciu cel bez obciążenia tylko w niektórych przypadkach daje jakąkolwiek użyteczną informacje.

 

Jeszcze napisz czy masz b6 oryginalną czy nie bo obydwie inaczej rozładowują pakiety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No toż właśnie o tym piszę że zrobiłem błąd !  Widocznie nie powinno się podłączać aku do balansera  w trybie rozładowywania . Miałem podłączone i przez to rozjechały się cele . Wiem że balanser działa tylko w trybie Balance . 

 

Głównie chodziło mi o to czy  aku 2S  3,2Ah jakie mam oryginalne do koptera Aosenma CG035 ma rzeczywiście taką pojemność ? Bo to że piszą że kopter powinien latać 15- 20min a lata zaledwie 10 . To inna sprawa . I na pewno nie jest to wina aku !  Inni posiadacze tego koptera na zagranicznych forach piszą to samo . Może "goły " bez kamery i gimbala by tyle wyciągnął ? 

 

Zdaję sobie sprawę z tego że ten czas jeszcze się obniży . Stockowy gimbal wraz ze stockową kamerą ważyły razem 80g . Obecny gimbal G2D wraz z kamerą iLook ważą razem ok. 210g . Więc jest spora różnica !

 

Co do ładowarki . Tak mam oryginalnego Imaxa Sky RC . Natomiast jeśli chodzi o aku to tutaj nie mam za dużego pola manewru . Aku do tego koptera jest w specjalnej obudowie .

 

e035324f-d2e5-4ef3-8369-ec30d626884d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No toż właśnie o tym piszę że zrobiłem błąd !  Widocznie nie powinno się podłączać aku do balansera  w trybie rozładowywania . Miałem podłączone i przez to rozjechały się cele . Wiem że balanser działa tylko w trybie Balance . 

 

Nie - nie przez to sie rozjechały. Rozjechały się bo akumulator jest kiepski. Gdybyś nie podłączył wtyczki też by się rozjechały. Podłączysz żarówkę - też się rozjadą. Włożysz do drona - też się rozjadą. Podłączenie wtyczki to nie jest błąd. Błędem było domniemanie, że ten port działa przy rozładowaniu. Do rozładowywania z ochroną ogniw używam tego: 

https://pl.aliexpress.com/item/AOK-5-In-1-Temperature-Test-Discharging-Voltage-1-8S-150W-Discharge-Display-Low-Voltage-Buzzer/32645474451.html

Wyłączy się sam gdy napięcie na celi osiągnie zadany poziom.

 

Co do czasu lotu to sprawdź jaką masę ma ten pakiet. Gęstość energii w ogniwach jest mniej wiecej stała. Na podstawie masy i gabarytów pakietu można oszacować realną pojemność. Gdzieś robiłem kiedyś wykresy. Chińskie pakiety mają cudowne pojemności: 

pierwszy z brzegu:

http://allegro.pl/bc71-bateria-akumulator-ogniwo-18650-8800-mah-hit-i7146412696.html i ludzie nadal sie na to nabierają... bo nie są w stanie tego sprawdzić, bo mało który Kowalski posiada modelarską ładowarkę, która poda rzeczywistą pojemność mierzoną w przybliżony sposób w czasie ładowania.

 

Kiedyś kupiłem takie ogniwa:

http://allegro.pl/ogniwo-akumulator-14500-3-7-v-1300-mah-li-ion-moc-i5749107017.html#thumb/1

z deklarowanych 1300 - po ładowaniu ładowarką procesorową prądem 1/10 C wyszło, że realna pojemność to 150 - 300mAh!!!

 

Edyta:

 

Znalazłem równania pakietów o ratingu 20 - 40C z 2013r.

(wzór empiryczny na podstawie danych katalogowych producentów Turnigy i Polyquest - opracowanie danych moje).

Średnia gęstość ok 2.18 g/cm3, średnia gęstość energii: 0.12 Wh/g

Objętość pakietu: V = 3.1074 * C + 11.14 (V objętość - cm3, C pojemność pakietu - Wh)

Gęstość energii: Q =0.00074010 * C + 0.10795105 (Q - gęstość energii Wh/g, C pojemność - Wh)

Co ciekawsze dla pakietów o ratingu 20C rozrzut gęstośći jest w ganicach 1.6 - 2.5. A dla pakietów o ratingu 40C gęstość jest na poziomie 2.1 - 2.2

Wh - nominalna pojemność przy napięciu 3.7V.

Czyli dla pakietu 3S x 1000mAh x 3.7V/cele = 11.1 Wh

 

EDIT 2: poprawiłem równanie gęstości energii - bo to co było wcześniej to była odwrotność g/Wh a nie Wh/g 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja ładowarka ma zabezpieczenie przed niebezpiecznym rozładowaniem celi. Choć działa mniej niż słabo ale działa. Nie pozwoli ci rozładować celi poniżej 2,51V. Jednorazowo nic się nie stanie.

 

Więc możesz sprawdzić prawdziwą pojemność w jedyny sposób jak jest w twoim przypadku możliwy.

ładujesz bateryjkę w trybie balanse.

Ustawiasz rozładowanie dla 2s z podłączonym balanserem i prądem 2A

Włączasz rozładowanie.

Wychodzisz z domu aby nie korciło cię zaglądanie do cel.

Wracasz po kilku godzinach i sprawdzasz czy jest już napis END. Jeżeli jest to znowu wychodzisz na dwór. Nie zapomnij o szaliku:) Zima jest.

wracasz i patrzysz. W prawym dolnym rogu masz pojemnośc twojej baterii.

 

Sposób drugi dla inteligentnych.

Do czynności powyższych dodaj jeszcze kabelek do komputera i ściągnij sobie program do ładowarki. Zrobisz sobie taki sam wykres jak powyżej. A wtedy zacznie się omawianie wykresu:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawiasz rozładowanie dla 2s z podłączonym balanserem i prądem 2A

 

 

Imax B6 ma tylko 5W - czyli maks prad to 0.7A...

 

Wyszlo mi z moich obliczen ze pakiet 2S 3.2Ah powinien miec mase ok 190g. Pytanie czy ma co najmniej tyle. Bo jak doliczy sie plastikowa obudowe to pewnie bedzie mial ze 200 - 210g.

 

 

Obudowa sie rozbiera:

6deb581a-2fd3-4300-bd33-a6380f9810b0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja ładowarka ma zabezpieczenie przed niebezpiecznym rozładowaniem celi. Choć działa mniej niż słabo ale działa. Nie pozwoli ci rozładować celi poniżej 2,51V. Jednorazowo nic się nie stanie.

 

Więc możesz sprawdzić prawdziwą pojemność w jedyny sposób jak jest w twoim przypadku możliwy.

ładujesz bateryjkę w trybie balanse.

Ustawiasz rozładowanie dla 2s z podłączonym balanserem i prądem 2A

Włączasz rozładowanie.

Wychodzisz z domu aby nie korciło cię zaglądanie do cel.

Wracasz po kilku godzinach i sprawdzasz czy jest już napis END. Jeżeli jest to znowu wychodzisz na dwór. Nie zapomnij o szaliku:) Zima jest.

wracasz i patrzysz. W prawym dolnym rogu masz pojemnośc twojej baterii.

 

Sposób drugi dla inteligentnych.

Do czynności powyższych dodaj jeszcze kabelek do komputera i ściągnij sobie program do ładowarki. Zrobisz sobie taki sam wykres jak powyżej. A wtedy zacznie się omawianie wykresu:(

 W tej ładowarce nie ma możliwości ustawienia prądu rozładowania 2A .  Jedynie można w niej ustawić prąd rozładowania w przedziale 0,1 -1,0 A .  Wg. tabeli dla aku 2S max. prąd rozładowania to 0,7A . I jeszcze raz powtarzam . Rozładowałem aku ładowarką Imax B-6 Sky RC z 8,40 do 7,60V bez podłączania do balansera . Na obu ogniwach jest dokładnie po 3,80V . Więc dlaczego mówicie że aku jest do d....py ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek ustawiasz 2A a ładowarka i tak ustawi prąd automatycznie na 5W max.

Ogólnie wyliczenia są ok ale nie uwzględniłeś jeszcze ilości "C" :)


 W tej ładowarce nie ma możliwości ustawienia prądu rozładowania 2A .  Jedynie można w niej ustawić prąd rozładowania w przedziale 0,1 -1,0 A .  

Fakt masz tą wersję 1A. 2A można ustawić w wersji 80W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek ustawiasz 2A a ładowarka i tak ustawi prąd automatycznie na 5W max.

Ogólnie wyliczenia są ok ale nie uwzględniłeś jeszcze ilości "C" :)

Fakt masz tą wersję 1A. 2A można ustawić w wersji 80W.

Nie w tej ładowarce nie ma możliwości ustawienia prądu rozładowania 2A . Po wybraniu programu Discharge  ma się do wyboru prąd rozładowania w przedziale 0,1 - 1,0A . I nie da się tego zmienić na 2A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek ustawiasz 2A a ładowarka i tak ustawi prąd automatycznie na 5W max.

Ogólnie wyliczenia są ok ale nie uwzględniłeś jeszcze ilości "C" :)

 

Ta :)

 

Ilość C wpływa delikatnie - może +/- 10%, ale nie +/- 50%. Wzory są przybliżone - pochodzą z przybliżenia liniowego dostępnych danych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz rozładowałem ładowarką trybem Discharge z 8,4 do 7,6V . Po podłączeniu do balansera ładowarka pokazała po 3,80V na każdym ogniwie . Miernik pokazał po 3,84V . Czyli aku nie jest do d...py ? Zdjąłem obudowę z aku . Aku to Shida 2*H6834  106 MP    17C28 . Aku waży 141g z obudową i 126g bez obudowy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz rozładowałem ładowarką trybem Discharge z 8,4 do 7,6V . Po podłączeniu do balansera ładowarka pokazała po 3,80V na każdym ogniwie . Miernik pokazał po 3,84V . Czyli aku nie jest do d...py ? Zdjąłem obudowę z aku . Aku to Shida 2*H6834  106 MP    17C28 . Aku waży 141g z obudową i 126g bez obudowy .

 

Przy rozładowaniu prądem poniżej 1A do 3.84V nie zobaczysz rozjechania. Rozjechanie zobaczysz rozładowując prądem 10A i jak zjedziesz poniżej 3.2 V na cele :)

 

A masa 120g oznacza, że ten pakiet ma 15Wh realnej pojemności a nie 23.7Wh jak deklaruje producent. Czyli 2.Ah a nie 3.2Ah -> 40% mniej. Więc i czas lotu nie jest 15 minut lecz właśnie 10...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy rozładowaniu prądem poniżej 1A do 3.84V nie zobaczysz rozjechania. Rozjechanie zobaczysz rozładowując prądem 10A i jak zjedziesz poniżej 3.2 V na cele :)

 

A masa 120g oznacza, że ten pakiet ma 15Wh realnej pojemności a nie 23.7Wh jak deklaruje producent. Czyli 2.Ah a nie 3.2Ah -> 40% mniej. Więc i czas lotu nie jest 15 minut lecz właśnie 10...

 Skoro jeżeli jak piszesz że aku zamiast 3,2Ah ma tylko 2,0Ah . To dlaczego ładowarka " wpompowała " 3,2Ah ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo na ładowarce rozładowałeś go prądem 1A a potem ładujesz 5A. Gdyby kopter pobierał z pakietu 1A to by wykorzystał 3.2Ah. Ale niestety pobiera w okolicach 10A a co za tym idzie pakiet kleka wczesniej i sa duze straty i realnie wykorzystuje 2Ah... wsadź do środka lepszy pakiet to odnajdziesz brakujące minuty... z tym ze jest to błędne koło - bo lepszy pakiet 3.2Ah oznacza dodatkowe gramy - minimum 70g zgodnie z wcześniejsza analiza, że pakiet przy pojemności 3200mA powinien ważyć ok 190g a nie 126...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.