Skocz do zawartości

Jak dobrać pojemność aku ?


hornet2
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Po pierwsze - skoro ma taki rozjazd na celach to ten pakiet jest niesprawny nadaje się tylko do utylizacji.

 

Po drugie - nie ma siły, żeby ten pakiet miał pojemność 3200 mAh.

Gdybyś, zamiast przeprowadzać kolejny eksperyment, zadał sobie trud i sprawdził jakie parametry mają pakiety 2s 3200 mAh, to byś się dowiedział, że ważą od 170 do 200 g (w zależności od wydajności prądowej). Jeśli by faktycznie producentowi tego pakietu udało się upakować tyle energii w tak niewielkiej masie, znaczyło by to, że opanował jakąś kosmiczna technologię i wnet producenci aut elektrycznych zaczną się bić, żeby ją zdobyć...

 

Po trzecie - ewidentnie lubisz się bawić, ale z zabaw tych niewiele wynika. Żeby uzyskać jakieś miarodajne wyniki pomiarów musiałbyś nieco zainwestować w sprzęt: porządny miernik uniwersalny, hamownia, wattmeter, i zacząć obserwować zachowanie pakietu pod takim obciążeniem, jakim będzie poddawany w czasie lotu.

 

Kolejna rzecz; od kilku tygodni "wozisz się" z tym pakietem, przyprowadzając jakieś dziwne eksperymenta, z których nic, lub bardzo niewiele wynika.

Gdybyś ten czas poświęcił na zdobycie wiedzy na temat pakietów li-pol - zasady działania, zachowania podczas ładowania /rozładowania itp. byłbyś już w tym momencie ekspertem (przynajmniej w zakresie teorii ;)) i nie zadawałbyś kuriozalnych pytań.

A wiedza ta jest na wyciągnięcie ręki, np. tu: https://forbot.pl/blog/akumulatory-litowo-polimerowe-li-po-kompendium-id291 (i następne części), 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro na pakiecie pisze że ma 3200mAh . Czyli że przy obciążeniu go prądem 3,2A odda te 3200mA w przeciągu 1h . I tak się w rzeczywistości dzieje . To ma tą pojemność jak deklarowana  czy jej nie ma ? Mówię tu tylko o pojemności o niczym innym . Rozumiem jakby na obudowie pisało 3200mAh a pakiet mi oddał przy obciążeniu go prądem 3,2A w przeciągu 1h tylko 2200mA .

 

Dlatego dla mnie nie jest zrozumiałe to co próbujecie mi wytłumaczyć . Że na obudowie pisze że ma 3200mAh i przy określonym czasie i obciążeniu oddaje te 3200mA . A jednak nie ma tych 3200mAh . Może przy tej mniejszej masie ma inną wydajność ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czepiłeś się do tej pojemności jak pijany płotu...

Jakbyś trochę poczytał o pakietach, ba jakbyś uważnie ten wątek przejrzał, to byś się dowiedział, że równie ważna, o ile nie ważniejsza, jest wydajność prądowa (na pakietach oznaczana jako C).

Bo o ile pojemność to całkowita ilość energii jaką pakiet jest w stanie zmagazynować, to C oznacza jaką energię (ładunek) jest w stanie oddać w jednostce czasu.

 

Wracając do Twojego pytania:

Tak Twój pakiet ma pojemność 3200 mAh (hurrrrrrrrrra!!!!!!!).

Do czego się nadaje?

Bo ja wiem... Ewentualnie jako przycisk do papieru może służyć.

Bo jeśli nawet przy obciążeniu 0,4 A (czyli jakieś 0,125 C) nastąpił taki spadek napięcia na jednej z cel, to jako źródło zasilania jest bezużyteczny,

 

 

EDIT:

Jeszcze jedna rzecz: pomiar pojemności pakietu poprzez rozładowanie tak małym obciążeniem jest mało miarodajny (zwłaszcza dokonany tak "precyzyjnym"  przyrządem pomiarowym jak ładowarka Imax),

I normalnie, to zaleciłbym Ci ten pakiet naładować i zobaczyć ile mAh do niego wejdzie, no ale skoro przy rozładowaniu prądem 0,4 A działy się z nim takie cuda, no to byłoby to nieco ryzykowne..

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

EDIT:

Jeszcze jedna rzecz: pomiar pojemności pakietu poprzez rozładowanie tak małym obciążeniem jest mało miarodajny (zwłaszcza dokonany tak "precyzyjnym"  przyrządem pomiarowym jak ładowarka Imax),

I normalnie, to zaleciłbym Ci ten pakiet naładować i zobaczyć ile mAh do niego wejdzie, no ale skoro przy rozładowaniu prądem 0,4 A działy się z nim takie cuda, no to byłoby to nieco ryzykowne..

 

Chyba ważniejszym jest ile wyjdzie a nie ile wejdzie ? Czym innym chciałbyś sprawdzić dokładnie pojemność aku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz zrozumieć, że pojemność akumulatora, podawana w jednostkach mAh lub Ah nie są jednostkami fizycznymi. Nie podają one ilości ładunku elektrycznego zawartego w akumulatorze (a którą można policzyć, tylko, że w innych jednostkach). Określanie pojemności aku w mAh jest stosowane jedynie w celu porównywania akumulatorów i ich zdolności do magazynowania energii. I tylko tak je należy traktować. Akumulator z małym C podanym przez producenta nie jet równoważny akumulatorowi z większym C o tej samej wartości podanej jako pojemność. Dlatego, tak jak koledzy pisali, lepiej sprawdza się przy ocenie i porównywaniu akumulatora, jego waga. Akumulator z niskim C będzie lżejszy od tego z duzym C, mimo, że ich pojemności, określane w mAh  będą takie same. Bo to nie jest liczba określająca ilość energii którą akumulator może przyjąć i zwrócić. Spójrz np. na akumulatory do nadajników. Nawet nie zakręci większego silnika. Myślę, że to będzie dobry przykład. Przy parametrach akumulatorów możesz nieraz (u uczciwego producenta lub sprzedawcy) w jego charakterystyce zobaczyć jednostkę Wsek (lub Ws) obok mAh lub nawet bez nich. Poczytaj o tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co udało mi się pomierzyć :

 

pobór prądu przez koptera w stanie "spoczynku"   0,35A

 

załączony bieg jałowy silników    1,10A

 

pobór prądu przez gimbala i kamerę  0,75 - 1,0 A

 

Nie udało mi się natomiast ( co najważniejsze ) dokonać pomiaru poboru prądu przez koptera na pełnych obrotach silników . Miernik ma możliwość pomiaru natężenia prądu tylko do 10A . Na 1/4 wychylenia drążka miernik pokazywał pomiędzy 5 a 6A . Ale ten pomiar może być fałszywy gdyż przy próbie zwiększenia obrotów silniki się wyłączały . Widocznie pobierany prąd był poza zakresem możliwości pomiaru miernika .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógł być miernik z funkcją ochrony przed przegrzaniem - pewnie też made in china i zamiast wytrzymać 10A wyłączył się wcześniej...

 

Już było mówione - kup porządny miernik:

w PL: http://allegro.pl/miernik-mocy-regulatora-i-silnika-elektrycznego-i5769127482.html

lub: http://allegro.pl/miernik-mocy-watomierz-100a-i7195262807.html

 

albo bezpośrednio w kraju producenta:

https://pl.aliexpress.com/item/Current-Power-Analyzer-G-T-POWER-RC-130A-150A-Watt-Meter-and-Power-Analyzer-High-Precision/32829005983.html

https://pl.aliexpress.com/item/Analizator-Mocy-pr-du-gtmodel-150A-RC-Wysoka-Precyzja-Analizator-Mocy-Zasilania-i-Watt-Meter-W/32842492256.html

 

Mam, używam - polecam.

Np wczoraj pomierzyłem sobie pobór prądu dla mojego P61. Na śmigłach 5x7.5 - 10A, 6x4.5 - 12A, 6x6 - 15A i Wszystko jasne. Wiem ile będzie model latał, wiem jaki pakiet muszę włożyć - czy 1500 czy 1300mAh...

 

Miałem się już więcej nie udzielać, bo powiedziałem wszystko w tym temacie... a tu proszę  :wacko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógł być miernik z funkcją ochrony przed przegrzaniem - pewnie też made in china i zamiast wytrzymać 10A wyłączył się wcześniej...

 

Już było mówione - kup porządny miernik:

w PL: http://allegro.pl/miernik-mocy-regulatora-i-silnika-elektrycznego-i5769127482.html

lub: http://allegro.pl/miernik-mocy-watomierz-100a-i7195262807.html

 

albo bezpośrednio w kraju producenta:

https://pl.aliexpress.com/item/Current-Power-Analyzer-G-T-POWER-RC-130A-150A-Watt-Meter-and-Power-Analyzer-High-Precision/32829005983.html

https://pl.aliexpress.com/item/Analizator-Mocy-pr-du-gtmodel-150A-RC-Wysoka-Precyzja-Analizator-Mocy-Zasilania-i-Watt-Meter-W/32842492256.html

 

Mam, używam - polecam.

Np wczoraj pomierzyłem sobie pobór prądu dla mojego P61. Na śmigłach 5x7.5 - 10A, 6x4.5 - 12A, 6x6 - 15A i Wszystko jasne. Wiem ile będzie model latał, wiem jaki pakiet muszę włożyć - czy 1500 czy 1300mAh...

 

Miałem się już więcej nie udzielać, bo powiedziałem wszystko w tym temacie... a tu proszę  :wacko:

 

 

Jeszcze spróbuję uśmiechnąć się do kolegi elektronika . Kiedyś miał zakład RTV . Może będzie miał jakiś lepszy miernik ? Ale wydaje mi się że przy max ciągu nie powinien brać więcej jak 20A . No góra 25 . Chyba że się mylę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy tak da radę, ale można spróbować zmierzyć prąd dla pojedynczego silnika, potem pomnożyć przez ich ilość, powinno mniej-więcej dać obraz poboru, i może 10A pomiaru wystarczy.

 

Musiałbym rozebrać koptera i powylutowywać na chwilę zasilanie trzech regulatotów . I tak jak mówisz wtedy może by to coś dało .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz zdjąć 3 śmigła i te silniki będą pracować na "LUZIE" . Pobór prądu przez te silniki będzie niewielki więc mniej więcej będziesz wiedział ile pobiera jeden silnik.

Co do przyrządu to zapewne spadek napięcia na boczniku plus cieniutkie kabelki był tak duży że kopter się wyłączył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pakietu . Miernika ! Po podłączeniu aku bezpośrednio do koptera silniki działały normalnie .

A przewody do tego amperomierza to jaki przekrój mają ? Jeśli mniej niż 2,5mm kw., to wprowadzają znaczącą rezystancję szeregową w obwód - symulują gorszą jakość pakietu właśnie, bo ta dodaje się do jego własnej oporności wewnętrznej. Tak samo, jak bocznik wewn. amperomierza i wszystkie złącza w obwodzie.

Takie prądy powyżej 5A to lepiej metodą techniczną mierzyć - poprzez pomiar spadku napięcia na znanej rezystancji. Wystarczy jako taka rezystancja odcinek drutu / przewodu miedzianego o sporym przekroju, np. 10mm kw., obliczony dla temperatury pokojowej (miedż ma 3200 ppm/K, a realna rezystancja właściwa handlowych przewodów to 18,5 milioma na metr / mm kw.). Sam takiego czegoś używałem, proste i skuteczne. Można dokładnie zmierzyć prądy do 200A, tylko przekrój wtedy większy trzeba wziąć i mierzyć krótko, żeby błąd termiczny był mały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porobiłem pomiary poboru prądu i wyszło :

 

"dron" w stanie spoczynku    ok. 0,2A

bieg jałowy silników              ok. 0,95A

autozawis                             ok.  14 -16A

"full gaz"                               ok.  26 - 28A

 

Czyli przyjmując średnią 20 - 22A . Być może pomiar wyszedł niedokładny ? I ten pobór może być nieco mniejszy gdyż przewody miernika mogą dodatkowo zwiększać rezystancję w obwodzie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pełen zachwytu. Szybko się uczysz, kilka tygodni i już wiesz jaki masz pobór prądu. 

Najlepszym wyznacznikiem czasu lotu jest czas zawisu. Prawie wszystkie drony mają podawany właśnie ten czas.

Przyjmij prąd 15A. Czyli na silnik niecałe 4A.

zawis na 10 minut oznacza że pojemność dostępna pod obciążeniem w twoim przypadku wynosi 2500mAh.

 

Czyli dokładnie tyle ile wyliczyli ci ludzie już kilka tygodni temu.

 

Na twoim miejscu wydrukowałbym nową naklejkę na bateryjkę z pojemnością 4200mAh. Będziemy wtedy mogli ciągnąć temat przez następne kilka tygodni.:)

 

Poprzednio zrobiłeś zdjęcie jednej celi zrób takie samo dla drugiej. Można bedzie je porównać.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.