Skocz do zawartości

Jak obliczyć czas pracy aku Lipo ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chcę zrobić w swoim kopterze osobne zasilanie gimbala i kamery . W tym celu kupiłem aku Lipo 2S 450mAh . Jak obliczyć czas pracy tego aku by go nie zajechać ? Z tego co wiem aby aku długo służyło to nie powinno się schodzić mniej niż 3,8V/ ogniwo . Pytanie . Pod obciążeniem ? Czy bez obciążenia ?  Gimbal może być zasilany w przedziale 7,4 - 28,0V . Kamera 7,0 -15,0V .

 

Ja to teraz sprawdzić ? Podpiąć aku pod gimbala i kamerę . Podłączyć miernik . Włączyć filmowanie i mierzyć czas kiedy napięcie spadnie do 7,4V pod obciążeniem ?

 

Zrobiłem próbę . Mając podłączone aku do gimbala i kamery zszedłem z napięciem do 7,4V . Zajęło to 8 min . Po odłączeniu aku napięcie wzrosło do 3,86V / ogniwo .

Opublikowano

Jak dronik udzwignie to kup coś takiego. Jest dostępny w kilu sklepach.

 

Wskaźnik napięcia/buzzer 2-8S

 

pixel_trans.gif2RCA0039.jpg
Kliknij aby powiększyć

 

Mały i wygodny wskaźnik napięcia poszczególnych ogniw oraz całego pakietu Li-pol, Li-Ion, Li-Fe 2-8S, wyposażony ponadto w głośny sygnalizator dźwiękowy niskiego napięcia. Urządzenie w pętli prezentuje napięcia poszczególnych ogniw i całego pakietu. Wskazania wyświetlacza są jasne i dobrze widoczne nawet z większej odległości.

Urządzenie pozwala również mierzyć napięcie pakietu Ni-Cd, Ni-MH lub Pb w zakresie 4-15V poprzez podłączenie pakietu do zewnętrznych pinów (+) i (-).

Specyfikacja:

  • 3-znakowy wieświetlacz LED
  • pomiar napięcia dla pakietów 1-8S Li-pol, Li-Ion, Li-Fe
  • sygnalizacja dźwiękowa niskiego napięcia w zakresie 2,7 do 3,8V/ogniwo z krokiem 0,1V (ustawiane za pomocą mikroprzycisku) - w przypadku spadku napięcia dla któregoś z ogniw poniżej ustalonego progu włączy się sygnalizacja dźwiękowa
  • dokładność: +/- 0.01V
  • uniwersalne złącze o rozstawie pinów 2,5mm
  • wymiary: 41x25x12mm
  • waga: 11,5g
Opublikowano

 

dokładność: +/- 0.01V

 

 

Śmiech na sali. Mam chyba ze 4 takie paści i kazdy pokazuje co innego. Co nie znaczy że nie warto czegoś takiego mieć.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Może ta dokładność to bzdura. Od trzech lat mam zamontowany w kosiarce LiPolek plus ten Buzerek ustawiony na 3,3V i akumulator żyje.

Kosiarkę obsługuje żona, jak zaczyna piszczeć to kończy koszenie.

Opublikowano

Jak to się mówi : " Polak mądry po szkodzie ! " Kupiłem koptera Aosenma CG035 . Kopter jest zasilany aku 2S  3200mAh . Wypitoliłem z niego stockowy gimbal i kamerę . Stockowy gimbal w tym kopterze to była jakaś porażka ! Gimbal miał powstawiane analogowe serwa . Wraz z kamerą ważyły 80g . Teraz zamontowałem gimbala Walkerę G2D ( wersja plastikowa ) i kamerę Walkera iLook . Waga jednego i drugiego 208g . Dokupione aku 2S 450mAh waży 20g .Razem wychodzi prawie 230g . Czyli 150g więcej niż wersja stockowa . Dlatego nie chciałbym już nic mu dokładać . ;) A tym dodatkowym aku chciałem odciążyć główne aku .


Zaleca się 85% rozładowania. Wiec jak masz pakiet 450 to efektywnie możesz wypompowac z niego 380 mAh.

 

Rozumiem Ciebie . Tylko jak to robić w praktyce ?  W jaki sposób będę wiedział że już wypompowało z aku te 380mAh ? Po podpięciu aku do miernika bądź ładowarki będę widział napięcie na poszczególnych ogniwach . Dopiero po ponownym naładowaniu aku na maxa miałbym możliwość sprawdzenia ile wlazło w niego mAh ? Innymi słowy do jakiego zejść max napięcia aby potem weszło te 380mAh ?

Opublikowano

Kup miernik lub lataj na czas. Pod niewielkim obciążeniem jak zejdziesz do 3.5V na mierniku to pakiet będzie żył. Prawdopodobnie lepiej byś wyszedł zasilając gimbal z głównego pakietu. Lot 8 minut i wymiana pakietu. Prosta sprawa bez kombinacji. Głupio byłoby wzbić się w powietrze i żeby okazało się ze pakiet masz pusty. Albo wymieniać pakiet który jest rozładowany w połowie - to marnotrawstwo. Albo pakować się w kolejny zestaw pakietów tylko do kamery/ gimbala. Bez sensu. Rozumiem ze chciałbyś jeszcze kamerę używać w innym miejscu to jej zasilanie mogłoby być integralne. Juz doszliśmy do tego ze te 3200 to pic na wodę. Lepiej by było gdybyś kupił porządny pakiet napędowy i z niego zasilał wszystko.

Opublikowano

Kup miernik lub lataj na czas. Pod niewielkim obciążeniem jak zejdziesz do 3.5V na mierniku to pakiet będzie żył. Prawdopodobnie lepiej byś wyszedł zasilając gimbal z głównego pakietu. Lot 8 minut i wymiana pakietu. Prosta sprawa bez kombinacji. Głupio byłoby wzbić się w powietrze i żeby okazało się ze pakiet masz pusty. Albo wymieniać pakiet który jest rozładowany w połowie - to marnotrawstwo. Albo pakować się w kolejny zestaw pakietów tylko do kamery/ gimbala. Bez sensu. Rozumiem ze chciałbyś jeszcze kamerę używać w innym miejscu to jej zasilanie mogłoby być integralne. Juz doszliśmy do tego ze te 3200 to pic na wodę. Lepiej by było gdybyś kupił porządny pakiet napędowy i z niego zasilał wszystko.

 

Cały problem leży w tym że sprawa jest podobna jak w np. Phantomie . Phantom ma specjalne aku . Tutaj jest nieco inaczej . Normalne aku  w specjalnej obudowie . Trzeba by szukać aku które by wymiarami pasowało do tej obudowy . Ciężko znaleźć takie aku o dużej pojemności. Wymiary 35mm szerokość , 16mm grubość i 115mm długość .Mam wyprowadzone przewody  z aku głównego do podłączenia gimbala i kamery .  Piszą że na jednym ładowaniu powinno się latać ok. 20min . Ale to tylko bzdury piszą !  Realnie lata się max . ok. 10min . Ale to było ze stockowym wyposażeniem ważącym 80g . To waży 230g . Więc i drastycznie spadnie czas lotu . Kopter ma podwójny alarm niskiego stanu napięcia aku . Pierwszy gdy napięcie wynosi 3,8V/ ogniwo . Wtedy drze się alarm w apce i kopterze oraz miga dioda w apce i diody w kopterze . Gdy się go zignoruje i napięcie spadnie do 3,3V/ ogniwo to znowu odzywa się alarm w apce i kopterze migają czerwone diody i kopter sam ląduje .

Opublikowano

Jestem ciekawy skąd wy macie takie rewelacyjne informacje o bateriach lipo. Takie jak 3,8 v albo 85% pojemności .

Może mnie ktoś oświecić i podać źródło informacji?

Opublikowano

Jestem ciekawy skąd wy macie takie rewelacyjne informacje o bateriach lipo. Takie jak 3,8 v albo 85% pojemności .

Może mnie ktoś oświecić i podać źródło informacji?

Milej lektury:

https://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html tu nawet mowa o 80%. Ja przeczytałem kilkukrotnie i zawsze tam wracam aby przypomniec sobie to i owo.

 

EDIT:

Faktem jest, że to 3.8V to pojawia się tylko w pojęciu napięcia STORAGE. Rozmawiałem tez z moimi synami katującymi baterie to Race quadow. W pakietach 4S pod obciazeniem 40C - 60C nie schodza ponizej 12.6V - co daje ok 3.15V/cele. I pakiety dalej żyją :) Ja osobiście staram się kończyć loty przy 3.5 - 3.3V, ale pod obciążeniem 15C i pakiety użytkuję już 3 lata.

Opublikowano

Milej lektury:

https://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html tu nawet mowa o 80%. Ja przeczytałem kilkukrotnie i zawsze tam wracam aby przypomniec sobie to i owo.

 

EDIT:

Faktem jest, że to 3.8V to pojawia się tylko w pojęciu napięcia STORAGE. Rozmawiałem tez z moimi synami katującymi baterie to Race quadow. W pakietach 4S pod obciazeniem 40C - 60C nie schodza ponizej 12.6V - co daje ok 3.15V/cele. I pakiety dalej żyją :) Ja osobiście staram się kończyć loty przy 3.5 - 3.3V, ale pod obciążeniem 15C i pakiety użytkuję już 3 lata.

 

Description:

Brand name:AOSENMA

Item name: CG035

Frequency : 2.4G

Channel : 4CH

Gyro:6 Axis

FPV: 5.8G

Motor Type: Brushless Motor

Control Distance: 300m

Transmitter Power: 4 x 1.5V AA battery(not included)

Battery: 7.4V 3200mAh Lipo battery (included)

Charging time: 65 mins

Flying Time: 15-20mins

Controller Mode: Mode 2,can be calibrated to mode 1

Product size (L x W x H): 33 x 33 x 13.7 cm

Package size (L x W x H): 33.5 x 19.5 x 34 cm

 

Wg. tych danych kopter ten powinien latać 15-20 min . W praktyce trzeba ten podany czas podzielić przez dwa . Wtedy jest to bliższe prawdzie .Ze stockowym wyposażeniem udawało mi się latać gdzieś ok. 10 min . Jak już wspominałem wcześniej ten kopter ma dwa alarmy niskiego stanu napięcia aku . Pierwszy pojawia się po jakichś 5min lotu przy napięciu  3,8 - 3,7V/ ogniwo . By się wyłączył to trzeba wylądować i całkowicie zatrzymać silniki . Można znowu wystartować i latać dalsze jakieś 5min . Gdy napięcie wynosi 3,3V /ogniwo wtedy uruchamia się drugi alarm i kopter sam ląduje .

 

Przejrzałem na YT dziesiątki filmów . W większości przypadków w kopterze tym był montowany plastikowy gimbal Walkera G2D ( waga 120g ) . Ale i były montowane i cięższe . Chociażby ten https://www.banggood.com/FPV-2-Axis-Brushless-Gimbal-With-Controller-For-DJI-Phantom-GoPro-3-p-908068.html?rmmds=search Waży on dużo więcej ( 230 g ) . Kamery też były montowane różne . Do tego gimbala są dedykowane kamery iLook/ Gopro Hero3/ Sony . Waga kamery Gopro jest taka sama jak mojej iLook . Gimbal stockowy tego koptera był totalną porażką !

 

I teraz pytanie co włożyć zamiast stockowego gimbala i kamery by ważyło tyle samo ( 80g ) ? Przecież to technicznie jest niemożliwe ! No może by się znalazł sam gimbal z silnikami bezszczotkowymi ważący tyle . A jeszcze kamera ? Nie wiem czy jest jakiś jeszcze jakiś gimbal ważący mniej niż 120g ? To samo z kamerą . O wadze niższej niż 70g też nie da się włożyć . 

Opublikowano

A nie lepiej zajrzeć do dataszetu producenta i zobaczyć minimalne napięcie 2,75V ?

 

Zbyszek to jaką prawdziwą pojemność ma ta twoja bateryjka?

Opublikowano

A nie lepiej zajrzeć do dataszetu producenta i zobaczyć minimalne napięcie 2,75V ?

 

Zbyszek to jaką prawdziwą pojemność ma ta twoja bateryjka?

 

Jak to sprawdzić by było  miarodajne ? Niby robiłem taką próbę . Naładowałem aku na maxa w trybie Balance . Potem rozładowałem je żarówką samochodową 12V/21W do napięcia 6,6V . Następnie na powrót naładowałem na maxa . To wlazło wtedy dokładnie 3212 mAh .

 

Zdjęcie z danymi tego aku . Aku to Shida . Problem w tym że nie ma jako takiego zamiennika aku do tego koptera . Chyba nawet nie można kupić samej tej baterii bez obudowy . Starsza wersja tego koptera  była zasilana aku 2S 2200mAh .

 

2564bbd904ccfb88med.jpg

Opublikowano

Już ci przecież pisałem w poprzednim wątku. :)

 

Daj w ładowarce rozładowanie i wyjdź z domu.

Jak wrócisz będziesz wiedział jaki masz akumulator. Twój sposób ni nie daje a nawet wprowadza niepotrzebne zamieszanie.

 

Przykład mojego sprawdzenia nowej bateryjki .

 

Po kupnie rozładowałem ładowarką do 3V na celę.

ładowarka wyłączyła się gdy jedna z cel miała 3V. Różnica w celach była na poziomie 0,2V.

Wniosek bardzo dobra bateryjka.

Naładowałem bateryjkę na full. Weszło ponad 11 000 mah. 

Wniosek - Zaden.

Poczekałem do dzisiaj i sprawdziłem cele. Na każdej było 4,19V.

Wniosek . cele mają jednakową oporność - bardzo dobrze.

podłączyłem obciążenie 320 W poprze Power meter.

do gniazda balansera podłączyłem lipobuzer ustawiony na 3,1V.

Zaczęło się rozładowanie.

Jak buzzer zaczął wyć odłączyłem obciążenie.

Na power meterze wyszło 10 500mah. Ta wartość mieści się w danych producenta. Bardzo dobrze. 

Właśnie ta dana jest najważniejsza.

 

Dodatkowo po rozładowaniu różnica w napięciu cel wyniosła ok 0,2V. Dobrze.

Podłączyłem bateryjkę do ładowarki i sprawdziłem oporność poszczególnych cel. Wyszło 5mohm. Bardzo dobrze.

Po kiku godzinach poznałem bateryjkę i jej możliwości . 

Tobie to zajmuje tygodnie. Zrób to raz a dobrze i będziesz wiedział na czym stoisz:)

 

Zauważ, że "wyszło " z baterii mniej niż "weszło" i to jest normalne.

 

 

 

 

 

 

 

 

post-7189-0-47547500-1517907873_thumb.jpg

post-7189-0-77941600-1517907887_thumb.jpg

post-7189-0-17658000-1517907898_thumb.jpg

Opublikowano

O.K. zrobię tak jak mówisz . Rozładuję aku ładowarką programem Discharge max prądem tak jak podaje instrukcja obsługi ładowarki 0,7A dla aku 2S . Ale bez podłączania do balansera !  Poczekam aż ładowarka sama zakończy proces rozładowania . Następnie na powrót naładuję aku na maxa programem Balance . Wtedy zobaczę ile zostało wpompowanego prądu ?

Opublikowano

Jak bez balansera sprawdzisz różnicę napięć na poszczególnych celach.?

Masz sprawdzić ile "wyjdzie" a nie ile "wejdzie"

 

Pisałem już wcześniej w czym jest problem . Nie wiem dlaczego tak jest ? Ale podczas rozładowywania z podłączonym balanserem bardzo rozjeżdżają się napięcia w ogniwach . Różnica przekracza 1,5V . Natomiast bez balansera różnica pomiędzy ogniwami wynosi 0,01V . Rozładowuję bez ale ładuję z balanserem . Wtedy widzę po podłączeniu aku do balansera jakie są napięcia na ogniwach .

Opublikowano

Marek - nagraj film i wrzuć na YT. Obawiam się, że bez tego się nie obejdzie :P

 Nie chodzi o obawianie się . Nie rozumiem po co mam podłączać aku podczas rozładowywania do balansera . Jak już wspominałem z podłączonym balanserem podczas rozładowywania bardzo rozjeżdżają się napięcia pomiędzy ogniwami . Bez podłączania balansera wszystko jest o. k. 

 

W najgorszym wypadku po zakończeniu rozładowania mogę sprawdzić napięcia na ogniwach miernikiem zamiast ładowarką . ;)  

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.