Skocz do zawartości

Jak obliczyć czas pracy aku Lipo ?


hornet2

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę zrobić w swoim kopterze osobne zasilanie gimbala i kamery . W tym celu kupiłem aku Lipo 2S 450mAh . Jak obliczyć czas pracy tego aku by go nie zajechać ? Z tego co wiem aby aku długo służyło to nie powinno się schodzić mniej niż 3,8V/ ogniwo . Pytanie . Pod obciążeniem ? Czy bez obciążenia ?  Gimbal może być zasilany w przedziale 7,4 - 28,0V . Kamera 7,0 -15,0V .

 

Ja to teraz sprawdzić ? Podpiąć aku pod gimbala i kamerę . Podłączyć miernik . Włączyć filmowanie i mierzyć czas kiedy napięcie spadnie do 7,4V pod obciążeniem ?

 

Zrobiłem próbę . Mając podłączone aku do gimbala i kamery zszedłem z napięciem do 7,4V . Zajęło to 8 min . Po odłączeniu aku napięcie wzrosło do 3,86V / ogniwo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dronik udzwignie to kup coś takiego. Jest dostępny w kilu sklepach.

 

Wskaźnik napięcia/buzzer 2-8S

 

pixel_trans.gif2RCA0039.jpg
Kliknij aby powiększyć

 

Mały i wygodny wskaźnik napięcia poszczególnych ogniw oraz całego pakietu Li-pol, Li-Ion, Li-Fe 2-8S, wyposażony ponadto w głośny sygnalizator dźwiękowy niskiego napięcia. Urządzenie w pętli prezentuje napięcia poszczególnych ogniw i całego pakietu. Wskazania wyświetlacza są jasne i dobrze widoczne nawet z większej odległości.

Urządzenie pozwala również mierzyć napięcie pakietu Ni-Cd, Ni-MH lub Pb w zakresie 4-15V poprzez podłączenie pakietu do zewnętrznych pinów (+) i (-).

Specyfikacja:

  • 3-znakowy wieświetlacz LED
  • pomiar napięcia dla pakietów 1-8S Li-pol, Li-Ion, Li-Fe
  • sygnalizacja dźwiękowa niskiego napięcia w zakresie 2,7 do 3,8V/ogniwo z krokiem 0,1V (ustawiane za pomocą mikroprzycisku) - w przypadku spadku napięcia dla któregoś z ogniw poniżej ustalonego progu włączy się sygnalizacja dźwiękowa
  • dokładność: +/- 0.01V
  • uniwersalne złącze o rozstawie pinów 2,5mm
  • wymiary: 41x25x12mm
  • waga: 11,5g
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to się mówi : " Polak mądry po szkodzie ! " Kupiłem koptera Aosenma CG035 . Kopter jest zasilany aku 2S  3200mAh . Wypitoliłem z niego stockowy gimbal i kamerę . Stockowy gimbal w tym kopterze to była jakaś porażka ! Gimbal miał powstawiane analogowe serwa . Wraz z kamerą ważyły 80g . Teraz zamontowałem gimbala Walkerę G2D ( wersja plastikowa ) i kamerę Walkera iLook . Waga jednego i drugiego 208g . Dokupione aku 2S 450mAh waży 20g .Razem wychodzi prawie 230g . Czyli 150g więcej niż wersja stockowa . Dlatego nie chciałbym już nic mu dokładać . ;) A tym dodatkowym aku chciałem odciążyć główne aku .


Zaleca się 85% rozładowania. Wiec jak masz pakiet 450 to efektywnie możesz wypompowac z niego 380 mAh.

 

Rozumiem Ciebie . Tylko jak to robić w praktyce ?  W jaki sposób będę wiedział że już wypompowało z aku te 380mAh ? Po podpięciu aku do miernika bądź ładowarki będę widział napięcie na poszczególnych ogniwach . Dopiero po ponownym naładowaniu aku na maxa miałbym możliwość sprawdzenia ile wlazło w niego mAh ? Innymi słowy do jakiego zejść max napięcia aby potem weszło te 380mAh ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup miernik lub lataj na czas. Pod niewielkim obciążeniem jak zejdziesz do 3.5V na mierniku to pakiet będzie żył. Prawdopodobnie lepiej byś wyszedł zasilając gimbal z głównego pakietu. Lot 8 minut i wymiana pakietu. Prosta sprawa bez kombinacji. Głupio byłoby wzbić się w powietrze i żeby okazało się ze pakiet masz pusty. Albo wymieniać pakiet który jest rozładowany w połowie - to marnotrawstwo. Albo pakować się w kolejny zestaw pakietów tylko do kamery/ gimbala. Bez sensu. Rozumiem ze chciałbyś jeszcze kamerę używać w innym miejscu to jej zasilanie mogłoby być integralne. Juz doszliśmy do tego ze te 3200 to pic na wodę. Lepiej by było gdybyś kupił porządny pakiet napędowy i z niego zasilał wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup miernik lub lataj na czas. Pod niewielkim obciążeniem jak zejdziesz do 3.5V na mierniku to pakiet będzie żył. Prawdopodobnie lepiej byś wyszedł zasilając gimbal z głównego pakietu. Lot 8 minut i wymiana pakietu. Prosta sprawa bez kombinacji. Głupio byłoby wzbić się w powietrze i żeby okazało się ze pakiet masz pusty. Albo wymieniać pakiet który jest rozładowany w połowie - to marnotrawstwo. Albo pakować się w kolejny zestaw pakietów tylko do kamery/ gimbala. Bez sensu. Rozumiem ze chciałbyś jeszcze kamerę używać w innym miejscu to jej zasilanie mogłoby być integralne. Juz doszliśmy do tego ze te 3200 to pic na wodę. Lepiej by było gdybyś kupił porządny pakiet napędowy i z niego zasilał wszystko.

 

Cały problem leży w tym że sprawa jest podobna jak w np. Phantomie . Phantom ma specjalne aku . Tutaj jest nieco inaczej . Normalne aku  w specjalnej obudowie . Trzeba by szukać aku które by wymiarami pasowało do tej obudowy . Ciężko znaleźć takie aku o dużej pojemności. Wymiary 35mm szerokość , 16mm grubość i 115mm długość .Mam wyprowadzone przewody  z aku głównego do podłączenia gimbala i kamery .  Piszą że na jednym ładowaniu powinno się latać ok. 20min . Ale to tylko bzdury piszą !  Realnie lata się max . ok. 10min . Ale to było ze stockowym wyposażeniem ważącym 80g . To waży 230g . Więc i drastycznie spadnie czas lotu . Kopter ma podwójny alarm niskiego stanu napięcia aku . Pierwszy gdy napięcie wynosi 3,8V/ ogniwo . Wtedy drze się alarm w apce i kopterze oraz miga dioda w apce i diody w kopterze . Gdy się go zignoruje i napięcie spadnie do 3,3V/ ogniwo to znowu odzywa się alarm w apce i kopterze migają czerwone diody i kopter sam ląduje .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem ciekawy skąd wy macie takie rewelacyjne informacje o bateriach lipo. Takie jak 3,8 v albo 85% pojemności .

Może mnie ktoś oświecić i podać źródło informacji?

Milej lektury:

https://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html tu nawet mowa o 80%. Ja przeczytałem kilkukrotnie i zawsze tam wracam aby przypomniec sobie to i owo.

 

EDIT:

Faktem jest, że to 3.8V to pojawia się tylko w pojęciu napięcia STORAGE. Rozmawiałem tez z moimi synami katującymi baterie to Race quadow. W pakietach 4S pod obciazeniem 40C - 60C nie schodza ponizej 12.6V - co daje ok 3.15V/cele. I pakiety dalej żyją :) Ja osobiście staram się kończyć loty przy 3.5 - 3.3V, ale pod obciążeniem 15C i pakiety użytkuję już 3 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Milej lektury:

https://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html tu nawet mowa o 80%. Ja przeczytałem kilkukrotnie i zawsze tam wracam aby przypomniec sobie to i owo.

 

EDIT:

Faktem jest, że to 3.8V to pojawia się tylko w pojęciu napięcia STORAGE. Rozmawiałem tez z moimi synami katującymi baterie to Race quadow. W pakietach 4S pod obciazeniem 40C - 60C nie schodza ponizej 12.6V - co daje ok 3.15V/cele. I pakiety dalej żyją :) Ja osobiście staram się kończyć loty przy 3.5 - 3.3V, ale pod obciążeniem 15C i pakiety użytkuję już 3 lata.

 

Description:

Brand name:AOSENMA

Item name: CG035

Frequency : 2.4G

Channel : 4CH

Gyro:6 Axis

FPV: 5.8G

Motor Type: Brushless Motor

Control Distance: 300m

Transmitter Power: 4 x 1.5V AA battery(not included)

Battery: 7.4V 3200mAh Lipo battery (included)

Charging time: 65 mins

Flying Time: 15-20mins

Controller Mode: Mode 2,can be calibrated to mode 1

Product size (L x W x H): 33 x 33 x 13.7 cm

Package size (L x W x H): 33.5 x 19.5 x 34 cm

 

Wg. tych danych kopter ten powinien latać 15-20 min . W praktyce trzeba ten podany czas podzielić przez dwa . Wtedy jest to bliższe prawdzie .Ze stockowym wyposażeniem udawało mi się latać gdzieś ok. 10 min . Jak już wspominałem wcześniej ten kopter ma dwa alarmy niskiego stanu napięcia aku . Pierwszy pojawia się po jakichś 5min lotu przy napięciu  3,8 - 3,7V/ ogniwo . By się wyłączył to trzeba wylądować i całkowicie zatrzymać silniki . Można znowu wystartować i latać dalsze jakieś 5min . Gdy napięcie wynosi 3,3V /ogniwo wtedy uruchamia się drugi alarm i kopter sam ląduje .

 

Przejrzałem na YT dziesiątki filmów . W większości przypadków w kopterze tym był montowany plastikowy gimbal Walkera G2D ( waga 120g ) . Ale i były montowane i cięższe . Chociażby ten https://www.banggood.com/FPV-2-Axis-Brushless-Gimbal-With-Controller-For-DJI-Phantom-GoPro-3-p-908068.html?rmmds=search Waży on dużo więcej ( 230 g ) . Kamery też były montowane różne . Do tego gimbala są dedykowane kamery iLook/ Gopro Hero3/ Sony . Waga kamery Gopro jest taka sama jak mojej iLook . Gimbal stockowy tego koptera był totalną porażką !

 

I teraz pytanie co włożyć zamiast stockowego gimbala i kamery by ważyło tyle samo ( 80g ) ? Przecież to technicznie jest niemożliwe ! No może by się znalazł sam gimbal z silnikami bezszczotkowymi ważący tyle . A jeszcze kamera ? Nie wiem czy jest jakiś jeszcze jakiś gimbal ważący mniej niż 120g ? To samo z kamerą . O wadze niższej niż 70g też nie da się włożyć . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej zajrzeć do dataszetu producenta i zobaczyć minimalne napięcie 2,75V ?

 

Zbyszek to jaką prawdziwą pojemność ma ta twoja bateryjka?

 

Jak to sprawdzić by było  miarodajne ? Niby robiłem taką próbę . Naładowałem aku na maxa w trybie Balance . Potem rozładowałem je żarówką samochodową 12V/21W do napięcia 6,6V . Następnie na powrót naładowałem na maxa . To wlazło wtedy dokładnie 3212 mAh .

 

Zdjęcie z danymi tego aku . Aku to Shida . Problem w tym że nie ma jako takiego zamiennika aku do tego koptera . Chyba nawet nie można kupić samej tej baterii bez obudowy . Starsza wersja tego koptera  była zasilana aku 2S 2200mAh .

 

2564bbd904ccfb88med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już ci przecież pisałem w poprzednim wątku. :)

 

Daj w ładowarce rozładowanie i wyjdź z domu.

Jak wrócisz będziesz wiedział jaki masz akumulator. Twój sposób ni nie daje a nawet wprowadza niepotrzebne zamieszanie.

 

Przykład mojego sprawdzenia nowej bateryjki .

 

Po kupnie rozładowałem ładowarką do 3V na celę.

ładowarka wyłączyła się gdy jedna z cel miała 3V. Różnica w celach była na poziomie 0,2V.

Wniosek bardzo dobra bateryjka.

Naładowałem bateryjkę na full. Weszło ponad 11 000 mah. 

Wniosek - Zaden.

Poczekałem do dzisiaj i sprawdziłem cele. Na każdej było 4,19V.

Wniosek . cele mają jednakową oporność - bardzo dobrze.

podłączyłem obciążenie 320 W poprze Power meter.

do gniazda balansera podłączyłem lipobuzer ustawiony na 3,1V.

Zaczęło się rozładowanie.

Jak buzzer zaczął wyć odłączyłem obciążenie.

Na power meterze wyszło 10 500mah. Ta wartość mieści się w danych producenta. Bardzo dobrze. 

Właśnie ta dana jest najważniejsza.

 

Dodatkowo po rozładowaniu różnica w napięciu cel wyniosła ok 0,2V. Dobrze.

Podłączyłem bateryjkę do ładowarki i sprawdziłem oporność poszczególnych cel. Wyszło 5mohm. Bardzo dobrze.

Po kiku godzinach poznałem bateryjkę i jej możliwości . 

Tobie to zajmuje tygodnie. Zrób to raz a dobrze i będziesz wiedział na czym stoisz:)

 

Zauważ, że "wyszło " z baterii mniej niż "weszło" i to jest normalne.

 

 

 

 

 

 

 

 

post-7189-0-47547500-1517907873_thumb.jpg

post-7189-0-77941600-1517907887_thumb.jpg

post-7189-0-17658000-1517907898_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O.K. zrobię tak jak mówisz . Rozładuję aku ładowarką programem Discharge max prądem tak jak podaje instrukcja obsługi ładowarki 0,7A dla aku 2S . Ale bez podłączania do balansera !  Poczekam aż ładowarka sama zakończy proces rozładowania . Następnie na powrót naładuję aku na maxa programem Balance . Wtedy zobaczę ile zostało wpompowanego prądu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak bez balansera sprawdzisz różnicę napięć na poszczególnych celach.?

Masz sprawdzić ile "wyjdzie" a nie ile "wejdzie"

 

Pisałem już wcześniej w czym jest problem . Nie wiem dlaczego tak jest ? Ale podczas rozładowywania z podłączonym balanserem bardzo rozjeżdżają się napięcia w ogniwach . Różnica przekracza 1,5V . Natomiast bez balansera różnica pomiędzy ogniwami wynosi 0,01V . Rozładowuję bez ale ładuję z balanserem . Wtedy widzę po podłączeniu aku do balansera jakie są napięcia na ogniwach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek - nagraj film i wrzuć na YT. Obawiam się, że bez tego się nie obejdzie :P

 Nie chodzi o obawianie się . Nie rozumiem po co mam podłączać aku podczas rozładowywania do balansera . Jak już wspominałem z podłączonym balanserem podczas rozładowywania bardzo rozjeżdżają się napięcia pomiędzy ogniwami . Bez podłączania balansera wszystko jest o. k. 

 

W najgorszym wypadku po zakończeniu rozładowania mogę sprawdzić napięcia na ogniwach miernikiem zamiast ładowarką . ;)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.