mjs Opublikowano 28 Lutego 2018 Opublikowano 28 Lutego 2018 Czy taka sklejka https://centrum.meble.pl/p834955,sklejka-3-mm-1220x2440-wodoodporna-11-fuma-elastyczna-sloje-wzdluzne.html będzie odpowiednia do zbudowania pokładów? Jako technolog drewna powiadam - nie nadaje się. Na pokład powinna być sklejka lekka (cienka 1 mm) i sztywna. Niewielki łuk pokładu (1/24 szerokości) ułoży się spokojnie w sklejce modelarskiej, zwykłej, brzozowej, lotniczej, szkutniczej. Ale nie elastycznej i do tego o grubości 3 mm. Poza tym... jaka kasa za dostawę 1 arkusza???!!!??? Jeśli arkusz na cały pokład, to tutaj: https://centrum.meble.pl/p796055,sklejka-1-mm-1270x1270-wodoodporna-11-brzoza-modelarska.html (spójrz na koszt wysyłki), i na opcję pocięcia na formatki; albo w każdym dobrym sklepie modelarskim np. https://www.ef3m.pl/pl/p/Sklejka-modelarska-finska-1mm-x-310mm-x-1000mm/1677 http://sklep.modelarnia.pl/p5834,sklejka-modelarska-1-mm-250-x-630.html czy na Allegro: http://allegro.pl/sklejka-lotnicza-modelarska-brzozowa-1000x310-1mm-i5008499494.html http://allegro.pl/sklejka-modelarska-lotnicza-brzoza-250x630-1-2mm-i5160060077.html?reco_id=2ec9daf6-1cbc-11e8-8110-246e96849ee0
michał-z Opublikowano 28 Lutego 2018 Autor Opublikowano 28 Lutego 2018 Rozumiem, że dobry regulator załatwi mi sprawę trzech odbiorników prądu (silnik, serwo, nadajnik) ? Akumulatorem może być zwykły AGM taki jak ten (pierwszy lepszy) ? https://sklep.biaks.pl/pl/p/Akumulator-zelowy-AGM-12V-7,2Ah-LADOWARKA-PW/69?gclid=EAIaIQobChMIgY6RofLI2QIVySnTCh2JggBkEAQYBCABEgJvcfD_BwE Silniki, skoro działają, to zostaną takie jakie są. MJS, dzięki za mały wykład o sklejkach. W ogóle, to wszystkim dziękuję za cierpliwość
kaszalu Opublikowano 28 Lutego 2018 Opublikowano 28 Lutego 2018 Jak dla mnie aku do tego modelu jest OK ! Regler dwukierunkowy z BEC-em dla zasilania odbiornika , serwo zasilane poprzez odbiornik. Trzeba wybrać, czy silniki będą równolegle sprzężone na jednym reglu, czy też będziesz chciał sterować każdym silnikiem oddzielnie ( wtedy 2 regle odpowiednio połączone, ale nie będę tu teraz truł) . Warto by sprawdzić jaki prąd biorą silniki pod obciążeniem i dobrać regulator z pewnym zapasem dla bezpieczeństwa - no i oczywiście odpowiedni do typu silników bo te wyglądają chyba na szczotkowe ! Pewnie by wystarczył regler dwukierunkowy 15A z Modelhobby Kraków. Przykład podłączenia ( wprawdzie silniki 3F ale dla "szczotek: to samo) dla zasilania z jednej baterii lub dwóch np LiPoli :
michał-z Opublikowano 28 Lutego 2018 Autor Opublikowano 28 Lutego 2018 Zdjąłem pokład dziobowy. Sklejka ma co najmniej 3 mm grubości. Odeszła bez problemu i negatywnych konsekwencji Jaka średnica śrub 44mm
mike217 Opublikowano 1 Marca 2018 Opublikowano 1 Marca 2018 Pytanie czy widoczne ogniwa Varty są bateriami czy też sa to 2V kwasowo-ołowiowe ogniwa.
michał-z Opublikowano 1 Marca 2018 Autor Opublikowano 1 Marca 2018 Pytanie czy widoczne ogniwa Varty są bateriami czy też sa to 2V kwasowo-ołowiowe ogniwa. Varta Petrix mono-zelle.
sebka34 Opublikowano 1 Marca 2018 Opublikowano 1 Marca 2018 Andrzeju jeszcze pominąłeś jeden sposób połączenia i w tym przypadku chyba najlepszy podłączenie dwóch bateria równolegle.
michał-z Opublikowano 1 Marca 2018 Autor Opublikowano 1 Marca 2018 Przeszlifowałem krawędź burty i, tak samo jak w pokładzie, znalazłem w niej szereg małych otworów. Czy tak właśnie klei się pokład? Przybija malutkimi gwoździkami do wyschnięcia? Na ślady po relingach zbyt mało regularne....
kaszalu Opublikowano 1 Marca 2018 Opublikowano 1 Marca 2018 Pewnie tak to było wtedy montowane - no chyba że to ślady po zmasowanym ataku korników !! Teraz, w dobie dobrych, montażowych taśm samoprzylepnych w większości przypadków obywa się raczej bez gwoździ ! Po związaniu kleju i usunięciu taśm nie ma śladów do zaszpachlowania !
michał-z Opublikowano 1 Marca 2018 Autor Opublikowano 1 Marca 2018 Po związaniu kleju ...a do momentu związania? Jak docisnąć pokład, przytrzymać go? Wszelkie ściski stolarskie raczej nie wchodzą w grę.
kaszalu Opublikowano 1 Marca 2018 Opublikowano 1 Marca 2018 No właśnie do tego bardzo dobrze nadają się elastyczne taśmy samoprzylepne ! Tak jak tu , tylko gęściej i " dookoła" kadłuba lub dłuższy odcinek na burcie aby taśma trzymała ! http://pfmrc.eu/index.php/topic/70577-gringo-650/page-2 albo tak ( trzeba trochę przewinąć stronę - jest foto sklejanego kadłuba i pokładu) http://pfmrc.eu/index.php/topic/65389-fsr-standard-formu%C5%82a-asp/page-6 Można też użyć listwy dociskowej na krawędzi pokładu ( wzdłuż krawędzi aby nie było pofalowań) i taśmy oraz ścisków o ile sytuacja na to pozwala ! Teraz są kleje szybko wiążące , więc jak dobrze ustawisz i ściągniesz taśmą samoprzylepną to małe są szanse na przesunięcie ! Po związaniu kleju ściągasz taśmę i można obrabiać krawędzie ! Poszukaj na forum - jest też sporo zdjęć w innych miejscach ! Czasem trzeba sobie wypracować swoją metodę dla danej jednostki !
michał-z Opublikowano 1 Marca 2018 Autor Opublikowano 1 Marca 2018 Będę kombinował Dziękuję za wskazówki! Nie mam jeszcze nawet sklejki. Ale bateria już w drodze: )
kaszalu Opublikowano 3 Marca 2018 Opublikowano 3 Marca 2018 Nadzieja więc jest na pozytywne zakończenie projektu !!! Trzymam kciuki !!
michał-z Opublikowano 3 Marca 2018 Autor Opublikowano 3 Marca 2018 Doczekasz się. Nie odpuszczę przecież [Poza tym, jak w wątku powitalnym napisałem, do końca sezonu chcę jeszcze ECO zwodować ] Można będzie wtedy powiedzieć, że jest to forumowe dzieło, a nie moje Wracając do łodzi, to wczoraj doszła bateria, którą trzeba jakoś zainstalować pod pokładem. Zrobiłem przed chwila pierwsze wodowanie, żeby sprawdzić jak zachowuje się kadłub z baterią postawioną w poprzek, a jak wzdłuż. Wywnioskowałem, że trudniej jest wyprowadzić go z równowagi kiedy akumulator stoi wzdłuż. Wolał bym żeby było odwrotnie (lepiej pasuje), ale nie chcę kłócić się z Newtonem Przy okazji wlało się trochę wody przez "sworzeń" (oś obrotu) jednej z płetw. 1
kaszalu Opublikowano 3 Marca 2018 Opublikowano 3 Marca 2018 W tym "doku" widać dopiero rozmiary tego kadłuba !! Jak wstawisz osie obrotu sterów to przeciek ustanie - wałek zadziała jak dławica. Najważniejsze, że nie cieknie na poszyciu ( nie rozeschło się !! ) - to ważne ( konstrukcja trzyma, reszta to kosmetyka !!) . A jak wygląda zanurzenie z tym aku i stateczność kadłuba ? Ile brakuje do aktualnej linii wodnej ? Po wychyleniu na burtę szybko czy leniwie wraca do pionu ? Można jeszcze dołożyć balastu ? Ustawienie "wzdłużne" aku jest korzystniejsze z uwagi na rozkład mas !
michał-z Opublikowano 3 Marca 2018 Autor Opublikowano 3 Marca 2018 W tym "doku" widać dopiero rozmiary tego kadłuba !! Jak wstawisz osie obrotu sterów to przeciek ustanie - wałek zadziała jak dławica. A jak wygląda zanurzenie z tym aku i stateczność kadłuba ? Ile brakuje do aktualnej linii wodnej ? Po wychyleniu na burtę szybko czy leniwie wraca do pionu ? Można jeszcze dołożyć balastu ? Osie obrotu są. Tylko wszystko jest zwichrowane bo stało w sklepie czymś przygniecione bez stojaka. Jeśli chodzi o pytania nautyczne, to najlepiej film by wyświetlił odpowiedzi. Od linii wody do pokładu (miejsce pomiaru na fotce): - na pusto 14cm - z akumulatorem 12cm Ustaliłem że bardziej sprężyście się buja z aku postawionym w pozycji strzałkowej, a buja się bardzo sprężyście w obu ustawieniach Nie wiem do jakiego limitu można balastować.Nie wiem jaka masę przykładam bujając dłonią kadłub Ustawienie "wzdłużne" aku jest korzystniejsze z uwagi na rozkład No to właśnie wyszło mi z testów, więc tak zostanie to żelastwo zamontowane
kaszalu Opublikowano 3 Marca 2018 Opublikowano 3 Marca 2018 Przypuszczalnie namalowana na kadłubie linia wodna ( granica kolorów dna i burty ) została po poprzednim wyważeniu modelu, więc do osiągnięcia zanurzenia kadłuba do tej linii można najprawdopodobniej dokładać balastu. Ale najpierw trzeba założyć nadbudówkę i wyposażenie łacznie z akumulatorami i balastem wytrymować kadłub " na równej stępce, bez przechyłów na którąś burtę i przegłębień na dziób lub rufę ! Pisałem też trochę o wyważeniu modelu kolegi Sebki34 w jego wątku o statku wycieczkowym ( do ewentualnego poczytania). Potem opływać i skorygować balasty po próbach !! Widzę na ostatnim zdjęciu , że te "dwie cegły" w tekście powyżej wcale nie były przesadne - kadłub ma duży zapas wyporności i bardzo dobrze ! Lepiej dać więcej balastu niż patrzeć jak model kładzie się niebezpiecznie na burty na fali i brakuje mu wyporności do dobalastowania ! Fajny model będzie !!
kaczma2 Opublikowano 3 Marca 2018 Opublikowano 3 Marca 2018 Oblicz szacunkowo objętość kadłuba w dcm3 od linii wodnej w dół. Wynik wskaże ile kg powinien ważyć cały model gotowy do pływania.
michał-z Opublikowano 3 Marca 2018 Autor Opublikowano 3 Marca 2018 Przypuszczalnie namalowana na kadłubie linia wodna ( granica kolorów dna i burty ) Gdzieś tam myślałem że o tę linię jednak chodzi (wodna-wody)..: Jest film: https://www.youtube.com/watch?v=lAD71HtXcJo
Rekomendowane odpowiedzi