Jump to content

Czasem wracam do dawnych lat


Rawen 75
 Share

Recommended Posts

W sumie niedawno zostałem poproszony o zdiagnozowanie i zajęcie się czym z czym bawiłem się jeszcze w wojsku, a co stało 10 lat pod chmurką. No prawie-siedziałem na PT-91 Twardy i Leopardach 2A4- T-72 to taki PT przed modernizacja. Wstępne oględziny-no może się uda. Trzy dni pracy i pierwsze uruchomienie silnika-nie jest źle, do wymiany pompa wody, pompa smarowania wstępnego MZK, na szczęście skrzynie typu półautomatycznego prawidłowo zsynchronizowane, przecieki i nieszczelności, generalnie wszystko trzeba po kolei rozbierać, czyścic, smarować i wymieniać uszczelki, rurki...Dostęp, koszmar, wszystko wkładane w częściach, dorabianie kluczy, łamanie rąk, przedziwne pozycje...no ale nie te o których myślicie. Kocham te czołgi, ale zarazem nienawidzę.

Po miesiącu pierwsza jazda. Zastały dawał radę, choć na początku skrzynie musiały się ułożyć. Powiedziałem sobie- jak dam jemu w ....i zdrowo powgniatam, jeżeli nie będzie problemów-to będziesz jeździł. Temperaturę podciągnołem do 120 stopni- zarówno wody jak i oleju-spróbowałem zbić- niższy bieg, wyższe obroty, i o dziwo GRA! 

Te orurowanie zostało przykręcone na czas gdy woziłem dzieci z obozów letnich.

I tak eksponat z muzeum, stał się nie tylko eksponatem stojącym, lecz w pełni sprawnym

https://www.facebook.com/100010220834022/videos/672683546415667/

https://www.facebook.com/piotr.gorecki.1650/videos/2099209990151431/

post-15485-0-26776600-1533380310_thumb.jpg

post-15485-0-88770600-1533380323_thumb.jpg

post-15485-0-68173600-1533380345_thumb.jpg

post-15485-0-59219300-1533380921_thumb.jpg

post-15485-0-09615200-1533380932_thumb.jpg

post-15485-0-54726400-1533380942_thumb.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Zalesvw ma rację.Kiedyś jakiś kolekcjoner opisywał, że sprzedaje gdzieś tam w strefę działań wojennych sprzęt militarny i szybko przyjechali do niego Panowie w celu weryfikacji.  Ten T-72 to eksponat muzeum LMW w Drzonowie-okolice Zielonej Góry. Także zapraszam do odwiedzenia, gdyż są tam eksponaty nie tylko pancerne, ale i lotnicze, Ił-28, Ił-10, Limy, Iskry, śmigłowce Mi....dużo tego. Ja śmiałem się, że kolejny eksponat do uruchomienia to Ił-10-w sumie też czołg, tylko latający!

Link to comment
Share on other sites

Parametry jakie uczono i podawano w wojsku-jak pisałem jestem byłym kierowcą PT-91 Twardy(masa bojowa 45 ton, silnik polski Wola, 850 KM, turbodoładowany podwójnie-turbina mechaniczna i turbosprężarka) i Leopard 2A4( masa bojowa 55 ton, silnik 1200KM, turbodoładowany-ciekawostka-ten silnik jest przemysłowy, kutry i inne machiny). Dla T-72, z tym silnikiem, czyli W-46-4, opojemności 38,83 l, i mocy 780KM, dwunastocylindrowy, doładowany mechanicznie turbiną, wielopaliwowy( benzyna, olej napędowy, nafta) norma to do 240l/100km na drodze twardej, i do 800l/100km w terenie z włączonym Systemem Kierownia Ognia(SKO, stabilizacja, napęd elektrohydrauliczny wieży i armaty, dosyłacz amunicji). Do tego silnik spala do 14l/100 km oleju silnikowego. dlatego nad wydechem jest dodatkowy zbiornik oleju na dolewki o pojemności ok.40l. łącznie masz jakieś 1200 litrów paliwa, z czego 704l w trzech wewnętrznych zbiornikach, reszta na prawym błotniku-pełni też funkcję ochronną dal pocisków kumulacyjnych. Ich szerokość-mimo że to aluminium- a właściwie ,,droga" strumienia kumulacyjnego przez paliwo, odpowiada płycie stalowej o grubości ok. 70mm! Mozna dołożyć dwie beczki tzw marszowe i wtedy mamy prawie 1500l paliwa. Sam pancerz to wielowarstówka ( stal, guma, laminat) i mimo, że liczy ok. 220mm grubości odpowiada płycie pancernej o grubości 550-600mm! Tak z ciekawostek-moja trzecia miłość.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Nie wiem co to szczyło, i wątpię abyś wiedział co to klorynka, lub cybanty. Jeżeli chodzi o armatę-D-81T, lub inaczej 2A46, o kalibrze 125mm, gładkolufowa-to jest  drożna, ale raczej ze względu na długi okres postoju i podrdzewienie nie odważyłbym się z tego strzelać. Pojazd nie jest pozbawiony cech bojowych, nie ma ciętego pancerza, został z jednostki przekazany do muzeum LMW w pełni sprawny, czas zrobił swoje, unieruchamiając go na amen.U nas był na czas remontu, i wszystkie formalności papiernicze zostały dopełnione, gdyż szybko ŻW u nas było, ale nic nie mieli zastrzeżeń. W sumie była akcja wycofywania pojazdów tych z każdego muzeum pod pretekstem przebudowy do standardu PT-91, ale szybko wyszło, że chodziło o sprzedaż ich do Jordanii. Znów jordańczycy mogli sprzedać innym-rebeliantom- i wszystko zostało zablokowane.

Link to comment
Share on other sites

... W sumie była akcja wycofywania pojazdów tych z każdego muzeum pod pretekstem przebudowy do standardu PT-91, ale szybko wyszło, że chodziło o sprzedaż ich do Jordanii. Znów jordańczycy mogli sprzedać innym-rebeliantom- i wszystko zostało zablokowane.

Jacyś starzy, "zasłużeni" oficerowie z dawnych lat chcieli ubić interes?

Niestety tamta jedynie słuszna partia uczyła ich tego.

Link to comment
Share on other sites

Akurat wiem co to jest klorynka i cybant (gdybym nie wiedział to od tego jest internet), mimo to nie widzę związku z moim pytaniem...a jak nie szczylo to nie można chyba pisać że jest w pełni sprawny, raczej w pełni jeżdżący :-))

Link to comment
Share on other sites

Pawle a czy widziałeś kiedyś eksponat muzealny w 100% użyteczny bojowo z amunicją? To chyba nie  podlega dyskusji. Ważne, że systemy działają, lufę zawsze mogą w zakładach remontowych zmienić, to nie problem.

Stema, chyba mnie nie zrozumiałeś, i dodajesz od siebie-piszę o poszukiwaniu kasy przez rząd, a nie handel poprzez ,,prywatnych" wojskowych.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No cóż, piknik w LMW zaliczony, prezentacja dynamiczna-choć miejsca nie za wiele na pokazanie pełnych możliwości wozu-udana. Powiedziano mi, że to najlepszy pokaz dynamiczny jak do tej pory w LMW, ponoć przeskoczyłem pokaz Leoparda 2A5-amatorzy. Tak się jeździ!

Materiał wyemitowała TVP 3 w wiadomościach-zaczyna się w sumie od 8:40.

http://gorzow.tvp.pl/38524256/15082018

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję, że są jeszcze tacy "zakręceni" miłośnicy takich zabawek. Dzięki wam one jeszcze jeżdżą, latają, pływają. Spoko, wiem, że na to potrzeba kasy ale pieniądze nic nie pomogą jak nie ma ludzi którzy mają do tego serce.!

Link to comment
Share on other sites

 

Stema, chyba mnie nie zrozumiałeś, i dodajesz od siebie-piszę o poszukiwaniu kasy przez rząd, a nie handel poprzez ,,prywatnych" wojskowych.

Chyba mnie Remku nie zrozumiałeś i sam zmieniłeś temat, ja wcześniej nie pisałem o rządzie.

Link to comment
Share on other sites

Nie, zasłonę postawiłbym, ale wtedy jest siwo. Te silniki tak kopca, przy czym ten o dziwo nie wali tak jak mój PT-91 w wojsku. Żołnierzyki prezentowały zarówno mundury z różnych epok, jak i broń. Była różnica pomiędzy strzałem z karabinu z okresu IWŚ a IIWŚ-większa ilość prochu.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.