Skocz do zawartości

O.S. max 55AX


Mike

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, tj. w temacie posiadam nowy silnik 55AX i chcę go odpalić i dobrze dotrzeć, aby mi troszke posłużył. W związku z tym mam kilka pytań, które kieruje do bardziej doświadczonych modelarzy niż ja :wink:

- Otóz paliwo na jakim chce go docierać to 80/20 (taki standard). Mam tego 5L.

- Świeca jest ta co w zestawie, więc nie myśle aby zmieniać.

- Zamontowany już w samolocie.

- śmigło Pelikan 12x6

- Odpalać palcem czy rozrusznikiem?

- I teraz najważniejsze. Ta regualcje (chyba od paliwa) z ząbkami na ile ma być wykręcona?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten silnik i tak go docierałem

Paliwo 23% olej rycynowy reszta metanol

Smgło takie samo jak ty tyle, że APC :)

Na świecy takiej jak w zestawie, bo szkoda innej :) potem latałem na Os n8

Ja odpalałem rozrusznikiem ważne by sie nie zalał itp. Zresztą to osmax wiec jak masz dobre żarzenie to na luzie odpali.

 

Otwarcie przepustnicy 30% coś koło tego wystarczy, Iglica wysokich daj na 3 obroty

Jak odpali to dajesz pełne obroty, ale iglice wysokich musisz odkręcać tak by na pełnym otwarciu przepustnicy miał takie obroty jak na tych 30% :) W tedy ma idealne smarowanie i temp pracy niską, bo metanol i nadmiar oleju go chłodzą.

Jeżeli jesteś pedantyczny to możesz go gasić, co 2 minuty i potem znowu odpalać. Tak by miał czas sie schłodzić.

 

Po wypaleniu 1,5 litra lub więcej możesz mu od czasu do czasu zuboażac mieszankę iglicą wysokich obrotów by trochę popracował na wyższych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na razie wypaliłem na nim 0,5L. Pracował na mocnym przelaniu (jak dawałem więcej to się zalewał). Chodzi bez zarzutów. Co jakiś czas wbijałem mu maxymalne obrotu (przez wkrecanie iglicy ale to dopiero jak troche pochodził) najpierw na barzo krótko (2s) a później coraz więcej (4s, 5s itd.). Jest jedno "ale". Z pod głowicy (tak mi sie wydaje) wydostaje sie olej taki jak z tłumika. Co robić? Wyciać uszczelke z papieru czy co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj dokupić miedzianą np w riku lub innych sklepach modelarskich może będą pasować uszczelki od innych silników. Ale to troche dziwne napewno cieknie spod głowicy ?

Zrób fotke.

U mnie nawet na tym łączeniu blok silnika tłumik mimo braku uszczelek i czegokolwiek nic nie ciekło....

A może to spod świecy? hmm... ciekawe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprawdopodobniej pluje z gaźnika na cylinder i głowicę, a olej zbiera się właśnie tam gdzie opisujesz, sprawiając wrażenie, ze cieknie spod głowicy. Tym bardziej, ze napisałeś, ze silnik docierasz na dużym przelaniu. Jeśli jednak silnik ma jakiś defekt (bardzo wątpię), to nie kombinuj tylko wymień silnik w ramach gwarancji.

W kwestii docierania, to silniki bez pierścienia typu ABC/AAC/ABN/ABL nie powinny być docierane na dużym przelaniu. Silnik powinien osiagnac normalna temperaturę pracy ze względu na stożkową geometrie cylindra. Ale każdy ma swoje metody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nieźle... ale narobiłem zamieszania :oops: .... Tak jak pisze MASK, to tylko wrażenie nieszczelności głowicy, a tak na prawde bije paliwem z gaźnika na głowice i cylinder i zbiera się w tym miejscu. Nie przelewam aż tak abrdzo silnika jak myśliście :wink: Robie tak aby pracował na maxymalnie otwartej przepustnicy i przelewam go tak aby mozna było jakas chwile przytrzymac za głowice. Dzis wypalił jeszcze 2 zbiorniki (razem 1L). Większośc pracy to na max otwartej przepustnicy, ale pracował tez na 1/2 i 1/4. Robiłem tak że wypalił zbiornik, dałem mu sobie odpocząć (wystygnąć), i przepalał następny. Czy teraz moge mu już wkręcać iglice, tak aby łapał bardziej "szlachetniejsze" obroty? czy robic tak aby na chwile mógł sobie popracowac na wkręconej iglicy (na maxymalnych obrotach) i co chwile go przelewając? czy jakos inaczej? Co wy na to? :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy teraz moge mu już wkręcać iglice, tak aby łapał bardziej "szlachetniejsze" obroty? czy robic tak aby na chwile mógł sobie popracowac na wkręconej iglicy (na maxymalnych obrotach) i co chwile go przelewając? czy jakos inaczej? Co wy na to? :wink:

Juz mozesz, zresztą masz precyzyjnie napisane w instrukcji jak docierac silnik i tak docieraj. Jak zdobedziesz nieco doswiadczenia i bedziesz mial swoje poglady, to bedziesz mial tez swoje metody docierania silnikow.

Sa rozne metody, niektorzy nawet w ogole nie docieraja, tylko wychodza z zalozenia, ze jesli silnik jest wystarczajaco udany, to wytrzyma, jesli nie, to... jest przeciez gwarancja :mrgreen: . Dubb Jett (konstruktor i producent silnikow Jett) kiedys napisal, ze dociera sie w zasadzie tylko panewki na korbowodzie, a tlok i cylinder same zadbają o siebie.

A wiec instrukcja i do roboty! Na eksperymenty przyjdzie czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Odświeżę trochę temat. Zakupiłem używanego OS 55AX i na wszelki wypadek wrzuciłem mu nowy tłok i cylinder gdyż widziałem kilka drobnych rysek na tłoku. Zapewne mógł by jeszcze śmiało latać ale wolę mieć 100% mocy i 100% pewności, że mnie nie zawiedzie podczas lotu. W związku z powyższym będę się zabierał do docierania silnika i zastanawiam się czy mógł bym użyć paliwka, na którym latam helikiem czyli Bekra 16 - Skład paliwa: metanol 84%, nitrometan 16%, mieszanka olejów EDL i Klotz 18%. Wg. manuala silnika OS 55AX zalecane paliwo do tego silnika to nie mniej niż 18 % oleju i 5-20% nitrometanu.

Jeszcze jedno pytanie dotyczące tego silnika. Czy zna ktoś numer katalogowy uszczelki do wydechu? Nie mogę nigdzie znaleźć tego numeru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zagłębiałem się jeszcze w temat paliwa do tego silnika ale skoro tak mówisz.

Jesteś pewien, że 15% nitro i sporo oleju w składzie to aż tak dużo dla tego silniczka?

Pamiętajmy, że będę nim latał raczej wolno i ustawię mu bogatą mieszankę.

 

PS. Nie masz może na zbyciu nakrętki i podkładki do śmigła do tego silnika?

PS2. W silnikach OS .70 oraz OS .18 mam podkładki do wydechu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego u mnie juz jakiś czas temu jak kupowałem 46 AX i 55 AX nie było w komplecie uszczelki . Niestety nie posiadam sprzedałem motorki juz jakiś czas temu . Pracowały cały czas na Sport 5 i ktoś dalej na nich napewno lata . Poczytaj trochę właśnie na szkodliwy wpływ nitrometanu na elementy silnika . Nie mówie że nie wolno latać na takim paliwie , ale po co ? Jeśli na 5 % silnik chodzi i reguluje się super .Zresztą na forum było dużo w tym temacie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam serie AX ,dokładnie 95ax, docierałem na 5% nitro a 4 sezony latam na 10% (model technics) Silnik chodzi cudownie, nie gaśnie nie prycha nie kicha :P:P Mam go w mustangu, którym najczęściej latam :D ale faktycznie 15 ,16 % nitro to troche sporo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w silniku jaki mam przy łódce - aquacraft .18 ( OS 0.18) minimum nitro zalecają 30-65%.

To dopiero sporo nitro ale łódka wymiata strasznie :D

 

Tak wiem ale silniki do samochodów i łodzi trochę więcej potrzebują nitro niż te lotnicze, kręcą 2 albo 3 razy takie obroty :D:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie podkładki do mocowania śmigła. Czy zalecana podkładka pod śmigło do tego silnika , czyli :

http://www.ebay.com/...&_qi=RTM1562570

jest z drugiej strony gładka czy posiada perforowanie zapobiegające obracaniu się jej względem śmigła?

Brakuje mi tego elementu oraz nakrętki 1/4 do zamocowania śmigła. Zastanawiam się też czy można użyć zwykłej płaskiej podkładki oraz zwykłej nakrętki 1/4 do mocowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie nie , śmigło dochodzi do piasty (tej z frezami ) następnie na śmigło pierścien (podkładka) i na koniec śruba luba nawet dwie (chodzi o kontre),

a ta nakrętka jest płaska bez żadnych frezów (mam tak w każdym os)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli zastosuję normalną podkładkę i 2x nakrętka.

 

W poszukiwaniu nakrętek odkryłem, że silnik OS 55AX był wyposażony w dwa różne typy mocowań śmigła.

Pierwszy typ-

http://www.osengines.com/engines-airplane/osmg0557/osmg0556bs01-lg.jpg

z rozwiązaniem podkładka + nakrętka:

http://static.weloveshopping.com/shop/abcflying/OTSK046_sma.jpg

 

Drugi typ-

http://www.modelmotor.pl/media/products/76bc7c2154e682543311388344017ebe/images/thumbnail/big_C-fakepath-OS95AX.jpg?lm=1383421383

podkładka + nakrętka z dwoma rozmiarami gwintu wewnętrznego + nakrętka kontrująca z gwintem wewnętrznym i zewnętrznym

https://shop.acercmodels.com/images/product/m/magnum-xl-prop-nut-and-washer-80-120fs-xls-91-280208-180px-190px.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w silniku jaki mam przy łódce - aquacraft .18 ( OS 0.18) minimum nitro zalecają 30-65%. To dopiero sporo nitro ale łódka wymiata strasznie :D

Co do tego "wymiatania" to chciał bym to na własne oczy zobaczyć :) . W związku z tym zaprazszam na nasze łódkowe zawody. Terminarz wkrótce zamieszczę, bo może warto? :) I ktoś się skusi...

Co do docierania, to ja jak już wielokrotnie pisałem, swoje motory docieram, a właściwie " układam" na takim paliwie na jakim silnik będzie póżniej pracował. Robię tak od 30 lat i mogę napisać,że sposób jest sprawdzony. I jeżeli takie postępowanie nie szkodzi silnikom "bardzo" wyczynowym, to i popularnym też nie zaszkodzi :) .Poza tym mój motorek już jest dotarty zanim go włożę do łodki(choć docierania na sucho, kolegom nie polecam). Panowie, jak widzę, bardzo przeceniają "magiczną" moc nitrometanu ;) . Moim zdaniem nitrometan, tylko do pewnego momentu dodaje mocy silnikowi. I to takiemu, który jest sprawny. Staremu motorkowi nic nie pomoże. nawet 65%nitro :) . A swoją drogą jak takie paliwo wykonać? No chyba w takiej miksturze jak napisał Kolega RC Man powyżej:84% metanol 16%nitrometan i oleje 18%. W takim zestawieniu to i nawet 70% nitro mozna wlać ;) To i tak wszystko jedno :) Z moich doświadczeń zawodniczych mogę napisać,że więcej niż 30% nitrometanu nie ma po co lać, bo to niczego już nie zmieni, a na pewno mocy nie przybędzie. Najważniejsza jest dbałość o silnik, a nie żadne tam miksturki na 120%. :)

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podkładka + nakrętka z dwoma rozmiarami gwintu wewnętrznego + nakrętka kontrująca z gwintem wewnętrznym i zewnętrznym

Gwint w obu nakrętkach musi być taki sam jaki ma wał.Różnią się nakrętki rozmiarem sześciokąta (rozmiar pod klucz),

Witek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.