jarek_aviatik Opublikowano 19 Lutego 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2020 Temat się już gdzieś pojawił na Forum, ale przez niektóre osoby został prawie wyszydzony. Moim zdaniem problem ten może kogoś dotknąć, ob y nie boleśnie, zwłaszcza w lotach BVLOS i FPV. Zamieszczam wyniki badań z WAT wykonane w tunelu z możliwością stworzenia warunków oblodzenia. Niebezpieczeństwo: wzrost prędkości przeciągnięcia (zmiana charakterystyki profilu, na praktycznie nieznaną, wzrost masy); zatkanie czujników; odwrotne działanie sterów kraksa (gdzieś tam i szkody) Zamieszczam też fajne opracowanie w pdf. I to nie jest problem Skandynawii, czy innych północnych krajów. AMS_20200204_Hann.pdf 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AKocjan Opublikowano 22 Lutego 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2020 o to bardzo ciekawy temat, ogólnie w ciężkim lotnictwie zjawisko dość popularne, nie jestem pewien, ale w modelarstwie ze względu na mniejsze różnice ciśnień wokół płata skrzydła może być bardzo rzadko spotykane. Planuje Pan zastosować jakieś systemy przeciwoblodzeniowe? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 22 Lutego 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2020 Niestety nas maluczkich oblodzenie też dotyczy. Poniższe przykłady rozwiewają wątpliwości, choć nie są to zdjęcia typowych modeli. Oczywiście modelarzy dotyczy to mniej. Raz, że czas lotu krótszy niż profesjonalnych BSP, a dwa że modelarz przeważnie nie pcha się do latania w tak parszywą pogodę. Jednak zjawisko może wystąpić i czasem warto się nad tym zastanowić. Polecam stronę z mapkami pogodowymi: http://awiacja.imgw.pl/index.php?product=obl Zdjęcia zaczerpnięte z netu: A to przydarzyło się "mojemu" samolotowi. Jakieś 45 minut lotu, wysokość 120m, prędkość ok 65km/h czyli typowe parametry lotu również dla modelu. W trakcie lotu prędkość wskazywana przez "pitotkę" była prawidłowa, pomimo że była niemal całkowicie zatkana, natomiast wysterowanie silnika było coraz wyższe dla utrzymania tej samej prędkości. Podczas ostatniej fazy lądowania samolot był dziwnie "szybki" i nie chciał się wyhamować w trakcie wytrzymania, tak jak zwykle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 22 Lutego 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2020 3 godziny temu, AKocjan napisał: o to bardzo ciekawy temat, ogólnie w ciężkim lotnictwie zjawisko dość popularne, nie jestem pewien, ale w modelarstwie ze względu na mniejsze różnice ciśnień wokół płata skrzydła może być bardzo rzadko spotykane. Hmm, pisałem o zasadzie KISS. Oblodzenie - może "różnice ciśnień wokół płata" mają jakiś wpływ. Tak naprawdę to głównie wilgotność powietrza i temperatura otoczenia. Nie tylko w ciężkim, ale nazwijmy to realnym. Większość samolotów, które nie posiadają instalacji przeciwoblodzeniowej nie mogą wykonywać lotów w tych warunkach, dlatego przed planowaniem lotu sprawdza się prognozy pogody.. To samo tyczy się modeli. 3 godziny temu, AKocjan napisał: Planuje Pan zastosować jakieś systemy przeciwoblodzeniowe? Nie - zamieściłem ten materiał tylko aby podzielić się z ludźmi, którzy wykonują loty w warunkach, które temu sprzyjają, informacją, która może im się przydać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi